Anotācija

25-TA-295: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 475 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 475 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts, lai precizētu Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" (turpmāk – 3.1.2.3.i. investīcija) īstenošanas nosacījumus. Vienlaikus noteikumu projekts paredz precizēt 3.1.2.3.i. investīcijai pieejamo AF finansējumu un sasniedzamo mērķrādītāju vērtības tādā apmērā, kā to paredz Eiropas Padomes 2025. gada 18. februārī pieņemtais lēmums, ar ko groza Eiropas Padomes 2021. gada 6. jūlija īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 3.1.2.3.i. investīcijai pieejamo AF finansējumu un sasniedzamos mērķrādītājus un papildināt atbalstāmo darbību īstenošanas nosacījumus attiecībā uz ieguldījumiem infrastruktūrā ārpus finansējuma saņēmēja īpašumā vai lietošanā esošās zemes vienības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2023. gada 22. augusta noteikumi Nr. 475 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 475) reglamentē 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas īstenošanas nosacījumus, t.sk. pieejamo AF finansējumu un AF plānā noteikto sasniedzamo mērķrādītāju vērtības.

1. Sākotnēji tika plānots, ka ar AF finansējuma 68 753 017 euro apmērā  atbalstu tiks noslēgti 17 līgumi ar pašvaldībām par ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma infrastruktūras izveidi pensijas vecuma personām (turpmāk – senioru ĢVPP) un līdz 2026. gada 30. jūnijam tiks izveidotas 852 klientu vietas senioru ĢVPP saņemšanai.
Atklātā konkursa projektu iesniegumu atlasē, kas tika izsludināta no 2023. gada 21. septembra līdz 2023. gada 15. novembrim, plānoto 17 projektu vietā tika iesniegti četri projekti, no kuriem apstiprināti trīs projekti, par kuru īstenošanu Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA) noslēdza līgumus par projektu īstenošanu. Atlases rezultātā apstiprināto projektu iesniegumu skaits bija nepietiekams, lai sasniegtu AF plānā 3.1.2.3.i. investīcijai noteiktos mērķrādītājus.
Pēc neformālām sarunām (2024. gada 23. februārī) ar Eiropas Komisiju (turpmāk – EK) 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas mērķrādītāju sasniegšanas veicināšanai tika lemts par finansējuma saņēmēju loka paplašināšanu, paredzot iespēju atklātā projektu iesniegumu atlasē piedalīties un senioru ĢVPP veidot arī privātajiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem (komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem).
Atkārtota projekta iesnieguma atlase norisinājās no 2024. gada 30. jūlija līdz 2024. gada 7. oktobrim un tajā projektu iesniegumus iesniedza septiņi projektu iesniedzēji, no kuriem viens pēc potenciālo projekta īstenošanas izmaksu apzināšanas atteica turpmāko dalību konkursā. Pēc minēto projektu iesniegumu izvērtēšanas līdz 2024. gada 31. decembrim CFLA noslēdza piecus līgumus par projektu īstenošanu, bet 2025. gada 15. janvārī tika noslēgts sestais līgums par projekta īstenošanu.

2. MK noteikumi Nr. 475 pašreizējā redakcijā noteic mērķa grupas loku, nosakot, ka 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas mērķa grupa ir pensijas vecuma personas, kurām pašvaldības sociālais dienests ir piešķīris ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā, ja izdevumus par šo pakalpojumu ne vairāk kā 85 procentu apmērā no Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.1 panta trešajā daļā minētās pensijas vai atlīdzības, vai šā likuma 29. panta otrās daļas 1. punktā minētajiem pabalstiem, pārējo daļu līdzfinansējot pašvaldībai, sedz:
- pensijas vecuma persona, kurai ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;
- pensijas vecuma persona, kurai nav piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, vai viņas apgādnieki no saviem līdzekļiem, ja mērķa grupas persona nespēj samaksāt par minēto pakalpojumu.

3. MK noteikumi Nr. 475 noteic obligātu prasību izmantot 3.1.2.3.i. investīcijas pirmās kārtas ietvaros izstrādātā tipveida būvprojekta senioru ĢVPP infrastruktūrai, tādējādi samazinot finansējuma saņēmēja izmaksas ēkas projektēšanai. Izmaksas, kas saistītas ar ēkas piesaistes konkrētajai zemes vienībai projektēšanu sava īpašuma vai lietošanā nodotajā īpašumā, finansējuma saņēmējam jāparedz projektā būvniecības izmaksu ietvaros.

4. MK noteikumu Nr. 475 20. punktā, 21.1. apakšpunktā un 1. pielikumā ir ietverta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula 2018/1046). 

5. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 475 41.1. apakšpunktu, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projekta atbalstāmās darbības un to izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas un tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā, ka 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas abās projektu iesniegumu atlasēs nav iespējams sasniegt AF plānā noteiktās 3.1.2.3.i. investīciju mērķrādītāju vērtības, kā arī noslēgt līgumus tikai ar pašvaldībām, LM pēc iepriekšējas neformālas vienošanās ar EK, ierosināja attiecīgus AF plāna grozījumus, precizējot 122. mērķrādītāja nosaukumu, samazinot gan 122. mērķrādītāja, gan 123. mērķrādītāja “Jaunu vietu nodrošināšana pensijas vecuma personām tādu ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu saņemšanai, kas pietuvināti ģimeniskai videi” (turpmāk – 123. mērķrādītājs) vērtību, kā arī samazinot 3.1.2.3.i. investīcijas otrajai kārtai pieejamo AF finansējumu.
Ar AF plāna grozījumiem sasniedzamie mērķrādītāji, t.sk. to vērtības tiek precizētas atbilstoši faktiskajai situācijai, bet AF finansējuma atlikums 36 217 828 euro apmērā tiek novirzīts šādiem mērķiem:
- jaunas LM pārziņas investīcijas 3.1.2.6.i. “Tehnisko palīglīdzekļu pieejamības sekmēšana” (turpmāk – 3.1.2.6.i. investīcija) īstenošanai – 7 196 909 euro;
- jaunas Ekonomikas ministrijas pārziņas 3.1.1.7.i. investīcijas “Aizdevumi nekustamā īpašuma attīstītājiem zemas īres maksas mājokļu būvniecībai” (turpmāk – EM 3.1.1.7.i. investīcija) īstenošanai – 29 020 919 euro.
Minētās izmaiņas izskatītas  Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2024. gada 18. decembra sēdē un apstiprinātas ar MK 2024. gada 19. decembra rīkojumu Nr. 1216 un Eiropas Padome tās ir apstiprinājusi 2025. gada 18. februārī, pieņemot lēmumu, ar ko groza Eiropas Padomes 2021. gada 6. jūlija īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu.

2. Attiecībā uz 3.1.2.3.i. investīcijas mērķa grupu nacionālais regulējums – MK 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 “Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta” 3. punkts noteic – ja klients normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par trūcīgu, par pakalpojumu maksā viņa apgādnieks vai apgādnieki. Attiecībā uz šādu pensijas vecuma personu MK noteikumi Nr. 475 precīzi nenosaka, kāds senioru ĢVPP tai tiks sniegts – ar ekonomisku raksturu vai bez. Ņemot vērā, ka ir iespējama senioru ĢVPP sniegšana arī šādām mērķa grupas personām un to, ka jebkura cita finansējuma nodrošināšana senioru ĢVPP sniegšanai, kas nav pašas personas vai pašvaldības līdzfinansējums (šajā gadījumā – apgādnieku), liecina par pakalpojuma ekonomisko raksturu, ir atbilstoši jāprecizē MK noteikumu Nr. 475 4. punkts. 

3. Uzsākot 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projektu īstenošanu, atsevišķi finansējuma saņēmēji informēja, ka senioru ĢVPP ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai un nodošanai ekspluatācijā ir nepieciešams īstenot darbības, kas saistītas ar inženierkomunikāciju ārējo (līdz zemes vienības piederības robežas) ūdens un kanalizācijas tīklu, elektroapgādes tīklu, elektronisko sakaru telekomunikāciju tīklu izbūvi, kā arī zemes gabalu šķērsojošo augstsprieguma elektroenerģijas tīklu pārvietošanu, meliorācijas sistēmu risinājumiem, arī ceļu daļas projektēšanu un izbūvi ielu sarkanajās līnijās. Minētās teritorijas nebūs finansējuma saņēmēja valdījumā, bet, lai nodotu ekspluatācijā izveidoto senioru ĢVPP ēku, to ir nepieciešams pieslēgt vajadzīgajiem inženiertīkliem (siltumtīkliem, ūdensapgādei un kanalizācijai u.c.). Ņemot vērā, ka šo inženiertīklu pieslēgšanās akas ir ielas vai ceļa teritorijā, finansējuma saņēmējiem, saskaņojot pieslēgšanos ar konkrēto inženiertīklu īpašnieku, būs nepieciešams veikt attiecīgus būvdarbus, kā rezultātā tiktu bojāts esošais ielas vai ceļa segums. Taču saskaņā ar būvniecības normatīvo regulējumu, ja tiek veikti darbi, kas saistīti ar inženiertīklu pieslēgšanu, tad visbiežāk jāatjauno segums iepriekšējā stāvoklī. Tas nozīmē, ka pēc darbiem, kas ir ietekmējuši zemes virsmu vai segumu, ir jāveic nepieciešamie atjaunošanas darbi, lai nodrošinātu, ka segums atbilst iepriekšējai kvalitātei un izskatam. Tā kā pašreizējā MK noteikumu Nr. 475 redakcija nosaka, ka senioru ĢVPP sniegšanas ēkas plāno izveidot uz zemes īpašuma, kas ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai uz kuru finansējuma saņēmējam Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā ir nostiprinātas lietošanas tiesības uz termiņu, kas nav īsāks par 2031. gada 31. decembri, šobrīd nav iespējams 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas ietvaros paredzēt būvdarbus ārpus finansējuma saņēmēja īpašumā esošās vai lietošanā nodotās zemes vienības.  

4. MK noteikumu Nr. 475 20. punktā, 21.1. apakšpunktā minētā regula 2018/1046 nav spēkā kopš 2024. gada 30. septembra. Tā kā minētajā regulā bija nepieciešams veikt vairākus grozījumus, skaidrības un juridiskās noteiktības labad tika veikti nepieciešamie grozījumi un pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509). Līdz ar to MK noteikumos Nr. 475 lietotā atsauce uz regulu 2018/1046 nav aktuāla un ir precizējama. 

5. MK noteikumu Nr. 475 41.1. apakšpunkts nosaka – īstenojot projektu, finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projekta atbalstāmās darbības un to izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas no citiem finanšu avotiem. Minētais nosacījums tika noteikts, lai finansējuma saņēmējs ievērotu dubultnefinansēšanas principu. Saskaņā ar Eiropas Komisijas skaidrojošo materiālu par AF dubultfinansējuma kontroli (Double funding under the Recovery and Resilience Facility) dubultā finansēšana finansējuma saņēmēja līmenī ir tad, ja vienas un tās pašas izmaksas tiek finansētas no dažādiem finansēšanas avotiem, piemēram, AF un ES fondu finansējuma. Tiek pieļauts, piemēram, ka vienu projekta darbību, bet dažādas izmaksas finansē gan no AF, gan ES fondu finansējuma. Līdz ar to projekta atbalstāmo darbību un to izmaksu līdzfinansēšana no cita finansēšanas avota, pretēji tam, kā noteikts MK noteikumu Nr. 41.1. apakšpunktā, ir pieļaujama. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, MK noteikumos Nr. 475 nepieciešams veikt šādas izmaiņas:

1) salāgot 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas īstenošanu reglamentējošajos MK noteikumos Nr. 475 noteikto ar Eiropas Padomes 2025. gada 18. februārī pieņemto lēmumu, ar ko groza Eiropas Padomes 2021. gada 6. jūlija īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu un veikt attiecīgas 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas AF finansējuma, kā arī mērķrādītāju un to vērtību izmaiņas;

2) precizēt 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas mērķa grupas nosacījumus un noteikt, ka pensijas vecuma personām (tai skaitā arī tām, kurām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss) sniegtais senioru ĢVPP pakalpojums gadījumā, ja senioru ĢVPP izmaksas daļējā apmērā sedz pati persona vai arī tās apgādnieki no saviem līdzekļiem, ir ar ekonomisku raksturu un tām pakalpojumu sniedz kā vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu atbilstoši Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumam Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi. Ņemot vērā minēto, precizēts MK noteikumu Nr. 475 4.1. apakšpunkts, precīzāk nosakot mērķa grupas personas, kurām sniegtais pakalpojums ir vērtējams kā neekonomiska rakstura, proti, tās ir pensijas vecuma personas, kurām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un kuras par saņemto pakalpojumu maksā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.1 panta trešajā daļā  29. panta otrās daļas 1. punktā noteiktajam, bet pārējo pakalpojuma izmaksu daļu pilnībā līdzfinansē pašvaldība. Savukārt MK noteikumu Nr. 475 4.2. apakšpunkts precizēts, nosakot personas, kurām sniegtais pakalpojums ir ar ekonomisku raksturu un ir vērtējams kā vispārējās tautsaimniecības nozīmes pakalpojums, proti, tās ir pensijas vecuma personas, kuras par saņemto pakalpojumu maksā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.1 panta trešajā daļā 29. panta otrās daļas 1. punktā noteiktajam un pārējo pakalpojumu izmaksu daļu daļēji sedz pašvaldība un daļēji pati persona no saviem citiem ienākumiem, vai pati persona un tās apgādnieki, vai arī tikai personas apgādnieki. Šādos gadījumos sniegtais pakalpojums tiek vērtēts kā vispārējās tautsaimniecības nozīmes pakalpojums neatkarīgi no tā, vai pensijas vecuma personai ir vai nav piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;

3) precizēt 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas īstenošanas nosacījumus un noteikt, ka MK noteikumu Nr. 475 31.1. un 31.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, ja nepieciešams, var nodrošināt arī infrastruktūras piekļuves un inženierkomunikāciju izbūvi ārpus finansējuma saņēmēja īpašumā esošās vai lietošanā esošās zemes vienības, ja tas ir nepieciešams ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai un nodošanai ekspluatācijā (šie darbi nav jāveic, ja konkrētajā ĢVPP infrastruktūras izbūves vietā tas nav nepieciešams). Izmaksas minētā īstenošanai finansējamas MK noteikumu Nr. 475 32.2. apakšpunktā minēto iepirkumu līgumu ietvaros. Minētās izmaiņas pozitīvi ietekmēs apstiprināto projekta īstenošanu, jo paredz plašākas iespējas veicamajiem darbiem ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai un nodošanai ekspluatācijā projekta ietvaros projektam pieejamā AF finansējuma ietvaros. Kā jau minēts iepriekš, minētās izmaiņas tiek iniciētas, balstoties uz finansējuma saņēmēju sniegto informāciju. Ja finansējuma saņēmējam būs nepieciešamība veikt šādus darbus, tas iesniegs attiecīgus projekta grozījumu priekšlikumus CFLA;

4) precizēt atsauci uz aktuālo regulu par finanšu noteikumiem, ko piemēro Eiropas Savienības vispārējam budžetam, proti, regulu 2024/2509. Jaunas atlases 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas ietvaros nav plānotas, šobrīd nav arī vērtēšanas procesā esoši projekta iesniegumi. Attiecībā uz jau īstenošanā esošiem projektiem redakcionāla rakstura izmaiņas regulu atsaucēs to īstenošanu neietekmēs, jo projektu iesniegumu atlases process ir noslēdzies un regulas 2024/2509 nosacījumi neatšķiras no Regulas (ES) Nr. 2018/1046 nosacījumiem;

5) svītrot 41.1. apakšpunktā vārdu “līdzfinansēt”. Dubultnefinansēšanas novēršanas kontekstā ir būtiski, ka vienas un tās pašas darbības izmaksas netiek finansētas no vairākiem finansēšanas avotiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās LM aicinās CFLA lūgt finansējuma saņēmējus izvērtēt nepieciešamību veikt attiecīgus grozījumus noslēgtajās vienošanās vai līgumos par projekta īstenošanu. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
26 015 953
0
6 519 236
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
26 015 953
0
6 519 236
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
30 041 459
0
15 897 629
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
26 015 953
0
6 519 236
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
4 025 506
0
9 378 393
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-4 025 506
0
-9 378 393
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
-4 025 506
0
-9 378 393
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas AF attiecināmais finansējums ir 32 535 189 euro. 
Ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem ieņēmumos valsts pamatbudžeta sadaļā norādīts Af finansējums.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projektu īstenošanas izdevumu prognoze balstīta uz finansējuma saņēmēju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - KPVIS) iesniegto plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku informāciju.
MK noteikumu Nr. 475 nosaka tikai pieejamo AF finansējumu. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un projekta izmaksas, kas pārsniedz projektam pieejamo AF finansējumu, finansējuma saņēmējam jāsedz no sava budžeta. Finansējuma saņēmēji - pašvaldības minētās izmaksas sedz no pašvaldību budžeta līdzekļiem, attiecīgi norādot to KPVIS plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafikā, privātie sociālo pakalpojumu sniedzēji - no privātā finansējuma. 
Līdz 2024. gada 31. decembrim 3.1.2.3.i. investīcijas projektos nav veikti izdevumi, kas būtu norādīti KPVIS un iesniegti kompensācijai no Finanšu ministrijas valsts budžeta apakšprogrammas  74.07. "Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums projektu un pasākumu īstenotajiem". 
Ietekmes aprēķinam uz valsts un pašvaldību budžetu izdevumos norādīts AF finansējums un pašvaldību finansējums par plānotajiem attiecināmajiem izdevumiem avansa un starpposma maksājumos.
Atbilstoši finansējuma saņēmēju sniegtajai informācijai KPVIS, izdevumi plānoti:
2025. gadā - AF finansējums 26 015 953 euro un pašvaldību budžeta finansējums - 4 025 506 euro;
2026. gadā - AF finansējums 6 519 236 euro un pašvaldību budžeta finansējums - 9 378 393 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES, Euratom) 2024/2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Noteikumu projekts precizēts, pamatojoties uz informāciju, kas sniegta 22.01.2025. Eiropas Komisijas skaidrojošajā materiālā par AF dubultfinansējuma kontroli (Double funding under the Recovery and Resilience Facility). Minēto materiālu LM kā nozares ministrija ir saņēmusi no Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda koordinatora.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
138. pants
21.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
138. pants 1., 4. punkts
1. pielikums, 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts neparedz tādas izmaiņas, kas ietekmētu mērķa grupas personu vai citu sabiedrības grupu vajadzības, bet skar tādus projekta ieviešanas nosacījumus, kas ir saistoši tikai finansējuma saņēmējiem. Savukārt izmaiņām, kas noteikumu projektā veiktas saistībā ar Latvijas AF plāna grozījumiem, sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta virzot Latvijas AF plāna otro papildinājumu. Skat.https://ej.uz/55yw. Attiecīgi sabiedrības līdzdalība noteikumu projektam netika izsludināta. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Pašvaldības, privātie sociālo pakalpojumu sniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Noteikumu projekts nemaina 3.1.2.3.i. investīcijas otrajā kārtā sākotnēji identificētās horizontālās ietekmes aspektus. 
Pielikumi