Anotācija (ex-ante)

21-TA-577: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Autopārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts „Grozījums Autopārvadājumu likumā” (turpmāk – likumprojekts) paredz svītrot šobrīd Autopārvadājuma likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, nosakot šo regulējumu Bīstamo kravu aprites likumā.
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā, Dzelzceļa pārvadājumu likumā un likumā Par aviāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz svītrot šobrīd Autopārvadājuma likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, nosakot šo regulējumu Bīstamo kravu aprites likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā, Dzelzceļa pārvadājumu likumā un likumā Par aviāciju.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bīstamo kravu aprites likuma 3.pants nosaka vairāku starptautisku nolīgumu piemērošanu bīstamo kravu apritē.
Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta trešā daļa nosaka, ka jautājumus par bīstamo kravu apriti un tās uzraudzību autopārvadājumu jomā reglamentē Eiropas valstu nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) un protokols par grozījumiem šajā nolīgumā. Šo nolīgumu Saeima ir arī pieņēmusi un apstiprinājusi ar likumu „Par Latvijas Republikas pievienošanos Eiropas valstu nolīgumam par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) un protokolam par grozījumiem nolīgumā”. Apvienoto Nāciju organizācijas (ANO) 2019.gada 13.maija konferencē par 1957.gada 30.septembra Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu nosaukuma maiņu1 tika pieņemts lēmums, ka no 2021.gada 1.janvāra tiek mainīts nolīguma nosaukums, no tā svītrojot vārdus „Eiropas valstu”, līdz ar to no 2021.gada 1.janvāra nolīguma nosaukums ir – "Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)" (turpmāk - ADR Nolīgums). Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta trešajā daļā šobrīd tiek izmantots līdz 2021.gada 1.janvārim lietotais nosaukums. Lai juridiski pareizi noteiktu ADR Nolīguma piemērošanu, Likumprojekts paredz precizēt ADR Nolīguma nosaukumu.
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību šobrīd ir noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādās pārvadājumu jomās, jo detalizēti drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību reglamentē arī ADR Nolīguma un 1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums (turpmāk - RID noteikumi) 1.8.3.apakšpunkts. Tādējādi, lai novērstu iespējamas pretrunas, kas varētu rasties ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunktu grozīšanas gadījumā, pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus būtu jābalsta uz ADR Nolīguma un RID noteikumu prasību piemērošanas kārtību. Tas nodrošinās vienas jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā, veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli. Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, vienlaikus nepieciešams svītrot attiecīgās tiesību normas Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājuma likumā, tāpēc ir sagatavoti likumprojekti ar attiecīgiem grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā, kuriem būtu jāstājas spēkā vienlaicīgi ar šo Likumprojektu.
[1] Konferences materiāli pieejami https://unece.org/protocol-amending-title-european-agreement-30-september-1957-concerning-international-carriage.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību šobrīd ir noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādās pārvadājumu jomās, jo detalizēti drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību reglamentē arī ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkts. Tādējādi, lai novērstu iespējamas pretrunas, kas varētu rasties ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunktu grozīšanas gadījumā, pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus būtu jābalsta  uz  ADR Nolīguma un RID noteikumu prasību piemērošanas kārtību. Tas nodrošinās vienas jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā, veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli. Vienlaikus nepieciešams svītrot attiecīgās normas Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājuma likumā, tādējādi ir sagatavoti likumprojekti ar šādiem grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumāi, kuriem būtu jāstājas spēkā vienlaicīgi ar šo Likumprojektu.
Risinājuma apraksts
Bīstamo kravu aprites likumā noteikt, ka starptautiskajos līgumos noteiktie bīstamo kravu aprites dalībnieki autopārvadājumu vai dzelzceļa pārvadājumu jomā norīko drošības konsultantu (padomnieku), kurš atbild par normatīvo aktu ievērošanu bīstamo kravu aprites jomā un kontrolē to ievērošanu, kā arī atbild par riska samazināšanu cilvēka dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi.
Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, svītrot attiecīgās normas Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājuma likumā.
Ministru kabinetam deleģēt noteikt kārtību, kādā starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās fiziskas personas.
Ietekmes apraksts
Autopārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.
Juridiskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās juridiskas personas.
Ietekmes apraksts
Autopārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2006. gada 21. februāra noteikumi Nr. 156 „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā”

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku līdz ar Autopārvadājumu likuma 12. panta sestās daļas izslēgšanu.
Tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi, kuri noteiks kārtību, kādā Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta trešajā un ceturtajā daļā norādītajos starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Bīstamo kravu aprites likums

Pamatojums un apraksts
Bīstamo kravu aprites likumā tiks noteikts, ka starptautiskajos līgumos noteiktie bīstamo kravu aprites dalībnieki autopārvadājumu vai dzelzceļa pārvadājumu jomā norīko drošības konsultantu (padomnieku), kurš atbild par normatīvo aktu ievērošanu bīstamo kravu aprites jomā un kontrolē to ievērošanu, kā arī atbild par riska samazināšanu cilvēka dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi, kā arī Ministru kabinetam tiks deleģēts uzdevums noteikt kārtību, kādā starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, nepieciešams svītrot attiecīgās normas Autopārvadājumu likumā.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32008L0068
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra Direktīva 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra Direktīva 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
.
.
Pārņemtas pilnībā
B minētais neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts tieši nepārņem Direktīvas 2008/68/EK prasības, taču Direktīvas I pielikuma I.1.punkts ir ADR Nolīgums. Līdz ar to atsauce uz ADR Nolīgumu vienlaicīgi ir arī atsauce uz Direktīvu. Direktīva 2008/68/EK Latvijas tiesību aktu sistēmā ir pilnībā pārņemta ar Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumiem Nr.674 "Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi", Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu", Ministru kabineta 2006.gada 21.februāra noteikumiem Nr.156 "Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā" un Ministru kabineta 2004.gada 22.aprīļa noteikumiem Nr.377 "Noteikumi par lejamkravu pārvadāšanu cisternās un bunkura pusvagonos"  
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1.5.1.1. Līgumslēdzēju Pušu kompetentās iestādes drīkst savstarpēji tieši vienoties atļaut atsevišķus pārvadājumus to teritorijā, nosakot pagaidu atkāpes no ADR prasībām, ar noteikumu, ka tādējādi netiek apdraudēta drošība.
Likumprojekta "Grozījumi Bīstamo kravu aprites likumā" 2.punktā iekļautā Likuma 5.panta otrā daļa.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.1. Katrs uzņēmums, kas nodarbojas ar bīstamo kravu nosūtīšanu vai pārvadāšanu pa autoceļiem vai ar to saistītu iepakošanu, iekraušanu, piepildīšanu vai izkraušanu, ieceļ vienu vai vairākus bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantus, kas atbild par to, lai uzņēmums saņemtu palīdzību ar šādām darbībām saistītās bīstamības novēršanai attiecībā uz personām, īpašumu un vidi.
Likumprojekta "Grozījumi Bīstamo kravu aprites likumā" 4.punktā iekļautā Likuma 11.1 panta pirmā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai iespēja rakstiski sniegt viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi