Anotācija (ex-ante)

22-TA-573: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1171 "Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1171 „Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos”” (turpmāk – Projekts) nosaka papildus regulējumu kuģošanas līdzekļu aprīkojumam kuģošanai Rīgas jūras līča un Baltijas jūras piekrastē.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Regulējuma pilnveidošana attiecībā uz aprīkojuma un glābšanas līdzekļu esamību uz CSDD reģistrējamiem kuģošanas līdzekļiem, t.sk.brīvprātīgi reģistrējamiem kuģošanas līdzekļiem (airu laivām) kuģošanai Latvijas jūras ūdeņos.
Projekts ir saistīts ar grozījumiem noteikumos Nr.619 "Noteikumi par atpūtas kuģu vadītāju apmācību, sertificēšanu un reģistrāciju", kas paredz paplašināt un vienkāršot atpūtas kuģu vadītāju sertificēšanas iespējas  VAS “Ceļu satiksmes direkcija” (turpmāk – CSDD).


 
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2022.
Pamatojums
Paredzēta noteikumu projekta vienlaicīga spēkā stāšanās ar noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada
4.septembra noteikumos Nr.619 "Noteikumi par atpūtas kuģu vadītāju apmācību, sertificēšanu un reģistrāciju" (21-TA-1778) (turpmāk - Grozījumi noteikumos Nr.619)

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumi Nr.1171 „Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos”” (turpmāk – noteikumi Nr.1171) paredz atpūtas kuģa vadītājam aizliegumu izmantot atpūtas kuģi, kas nav tehniskā kārtībā vai nav apgādāts ar normatīvajos aktos par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos vai normatīvajos aktos par atpūtas kuģu drošību noteikto aprīkojumu un glābšanas līdzekļiem (noteikumu 47.7 4.apakšpunkts). 
Normatīvie akti, kuros ir noteikts nepieciešamais aprīkojums, ir:
- Ministru kabineta 2008.gada 25.marta noteikumi Nr.201 “Noteikumi par atpūtas kuģu drošību” (turpmāk – noteikumi Nr.201), kas attiecas uz Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētiem un reģistrējamiem atpūtas kuģiem;
- Ministru kabineta 2016.gada 9.februāra noteikumi Nr.92 “Noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos” (turpmāk – noteikumi Nr.92), kas nosaka prasības kuģošanas līdzekļu aprīkojumam Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos no jūras krasta līnijas uz sauszemes pusi (piemēram, upes, ezeri) un ostu akvatorijām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 4.septembra noteikumiem Nr.619 „Noteikumi par atpūtas kuģu vadītāju apmācību, sertificēšanu un reģistrāciju”” (turpmāk – noteikumi Nr.619) CSDD sertificē atpūtas kuģu vadītājus, ka atpūtas kuģa garums nepārsniedz 12 metrus, kuģošanai Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos un 3000 metru platā joslā no krasta līnijas uz jūras pusi Rīgas jūras līča un Baltijas jūras Latvijas Republikas piekrastes daļā (turpmāk – 3000m josla no krasta līnijas). Prasības kuģošanas līdzekļu aprīkojumam iekšējos ūdeņos ir noteiktas noteikumos Nr.92.
Ir sagatavots Grozījumu projekts noteikumos Nr.619, kas paredz paplašināt CSDD sertificēto  atpūtas kuģu vadītāju braukšanas rajonu līdz Latvijas Republikas teritoriālās jūras ārējai robežai.
Atbilstoši pašlaik spēkā esošajam noteikumu Nr.1171 regulējumam atpūtas kuģiem, uz kuriem neattiecas noteikumi Nr.201, ir piemērojamas noteikumos Nr.92 paredzētās prasības attiecībā uz  kuģošanas līdzekļu aprīkojumu un glābšanas līdzekļiem. Noteikumos Nr.92 noteiktais aprīkojums un glābšanas līdzekļi nav pietiekami kuģošanai jūrā tālāk par 3000 metriem no krasta līnijas.
Pašlaik normatīvajos aktos nav arī noteikts, kāds aprīkojums un glābšanas līdzekļi jānodrošina valsts dienestu funkciju veikšanai paredzēto kuģošanas līdzekļu vadītājiem un kuģošanas līdzekļu, kas paredzēti noteiktu darbu veikšanai uz ūdens, vadītājiem, kuģojot jūras ūdeņos.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Projektā paredzētajam atpūtas kuģu vadītāji, kuri līdz šim kuģošanai Latvijas jūras ūdeņos nodrošināja noteikumiem Nr.92 atbilstošu aprīkojumu un glābšanas līdzekļus (piemēram, atpūtas kuģu vadītāji, kam ir izsniegtas starptautiskās atpūtas kuģu vadītāja apliecības), kuģojot līdz 3000m no krasta, tāpat kā līdz šim, nodrošinās noteikumos Nr.92 noteikto aprīkojumu un glābšanas līdzekļus, savukārt kuģojot jūras ūdeņos tālāk par 3000m no krasta, nodrošinās noteikumu Nr.1171 6.pielikumā (jauns pielikums) minēto aprīkojumu un glābšanas līdzekļus.
Tiem kuģošanas līdzekļu vadītājiem, uz kuriem līdz šim neattiecās prasības par kuģošanas līdzekļa aprīkojumu un glābšanas līdzekļiem, turpmāk, kuģojot Latvijas jūras ūdeņos, arī būs jāievēro prasības, ko paredz Projektā ietvertais 45.9 2.apakšpunkts – kuģojot līdz 3000m no krasta, ir jānodrošina noteikumos Nr.92 minētais aprīkojums un glābšanas līdzekļi, savukārt kuģojot Latvijas jūras ūdeņos tālāk par 3000m no krasta, ir jānodrošina noteikumu Nr.1171 6.pielikumā minētais aprīkojums un glābšanas līdzekļi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību izpilde nodrošinās personu drošību, kuģojot jūras ūdeņos tālu no krasta, kas attaisno iespējamās izmaksas noteikumu projektā paredzētā aprīkojuma un glābšanas līdzekļu iegādei

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts ir saistīts ar Grozījumu projektu noteikumos Nr.619, kas paredz paplašināt un vienkāršot atpūtas kuģu vadītāju sertificēšanas iespējas  VAS “Ceļu satiksmes direkcija” (turpmāk – CSDD).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • CSDD reģistrēto atpūtas kuģu un citu kuģošanas līdzekļu īpašnieki un/vai vadītāji
Ietekmes apraksts
Noteikts, kāda aprīkojuma un glābšanas līdzekļu esamība jānodrošina uz CSDD reģistrētajiem atpūtas kuģiem un citiem kuģošanas līdzekļiem, tiem kuģojot Rīgas jūras līča un Baltijas jūras piekrastes daļā līdz Latvijas Republikas teritoriālās jūras ārējai robežai
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumu projekts noteikumos Nr.619 (21-TA-1778)
 

Pamatojums un apraksts
Grozījumu projekts noteikumos Nr.619 paredz, ka VAS “Ceļu satiksmes direkcija” turpmāk varēs sertificēt atpūtas kuģu vadītājus kuģošanai līdz Latvijas Republikas teritoriālās jūras ārējai robežai. Attiecīgi, lai nodrošinātu drošu kuģošanu, nepieciešams paredzēt atbilstošu glābšanas līdzekļu un aprīkojuma esamību uz kuģošanas līdzekļiem, ar tiem kuģojot Latvijas jurisdikcijā esošajos jūras ūdeņos.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā". 

Pamatojums un apraksts
Plānots papildināt Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 2.panta trešajā daļā noteikto par šā likuma piemērošanu CSDD reģistrā reģistrētajiem kuģošanas līdzekļiem un 2.panta ceturtajā daļā noteikto par šā likuma piemērošanu kuģošanas līdzekļiem, kuri nav jāreģistrē vai kuru reģistrācija ir brīvprātīga, ar atsauci uz šā likuma 7.panta otro daļu, kas paredz deleģējumu izdot noteikumus Nr.1171.  
 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība “Latvijas Zēģelētāju savienība” Biedrība “Latvijas Kruīzjahtu asociācija”
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
tiks papildināts

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

tiks papildināts

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • NBS Jūras spēku Krasta apsardzes dienests Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Noteikumu projekts neparedz izmaiņas institucionālajā struktūrā, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus.
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi