Anotācija (ex-ante)

23-TA-2646: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 313 "Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Saeima 2023. gada 22. jūnijā pieņēma likumu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 128. Nr.), kurā 9.pants paredz iespēju traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijai nepieciešamos dokumentus iesniegt elektroniski valsts informācijas sistēmā “Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvā sistēma” (turpmāk – informatīvā sistēma), savukārt 14.pants paredz papildināt esošos rakstveida pilnvarojuma noformēšanas veidus ar jaunu veidu – pilnvarojama atzīmes izdarīšanu informatīvajā sistēmā (Saeimas un MK dokumentos dotais uzdevums 23-UZ-374).
Grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 313 "Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) nepieciešams izstrādāt, lai precizētu kārtību, kādā elektroniski ir iesniedzami dokumenti informatīvajā sistēmā traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijai, kā arī lai precizētu kārtību pilnvarojuma atzīmes izdarīšanai informatīvajā sistēmā.
2. Lai mazinātu finansiālo slogu komersantiem, kas nodarbojas ar traktortehnikas vai tās piekabju tirdzniecību (turpmāk – tirdzniecības komersanti) un netērētu laiku, kas nepieciešams tehnisko datu salīdzināšanai un Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (turpmāk – VTUA) inspektoram, lai nokļūtu līdz tirdzniecības komersantam un atpakaļ, noteikumu projekts paredz, ka jaunas traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijai tirdzniecības komersanti tehnisko datu salīdzināšanai varēs iesniegt elektroniski nepieciešamo informāciju un fotoattēlus, bet jebkurā gadījumā VTUA amatpersonām būs noteiktas tiesības lūgt uzrādīt attiecīgo traktortehniku vai tās piekabi tehnisko datu salīdzināšanai.
3. Tā kā ir nepieciešams aktualizēt informatīvajā sistēmā pieejamos datus par reģistrēto traktortehniku un tās piekabēm, lai informatīvajā sistēmā esošie dati atbilstu faktiskajai situācijai, noteikumu projektā ir noteikta kārtība, kādā noņem no uzskaites un atkārtoti reģistrē traktortehniku un tās piekabes, kam valsts tehniskā apskate nav veikta 10 gadus, vai attiecīgā traktortehnika vai tās piekabe 10 gadus nav uzrādīta tehnisko datu salīdzināšanai vai tai nav veiktas reģistrācijas darbības. Tāpat noteikumu projektā ir noteikts, ka no uzskaites automātiski noņem traktortehniku un tās piekabes, ja traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieks ir miris (fiziska persona) vai beigusi pastāvēt (juridiskā persona).
4. Varēs atjaunot bojāto valsts numura zīmi, līdz ar to bojātās valsts numura zīmes gadījumā personai, apmainot numura zīmi, nebūs obligāti jāsaņem jauna numura zīmi ar citu valsts reģistrācijas numuru.
5. Noteikumu projektā ir paredzēts, ka personai noņemot traktortehniku vai tās piekabi no uzskaites, ar to ceļu satiksmē drīkstēs piedalīties tikai piecas dienas, kas atbilst Ceļu satiksmes likuma 10. pantā noteiktajam termiņam, kura laikā ir veicama transportlīdzekļa pārreģistrācija, ja mainās transportlīdzekļa īpašnieks.
6. Lai Latvijā apstiprinātā individuālā transportlīdzekļa potenciālais citas valsts jaunais īpašnieks un iestāde, kura reģistrē traktortehniku, tiktu informēti par to, ka konkrētais transportlīdzeklis ir paredzēts reģistrēšanai tikai un vienīgi Latvijas Republikā, noteikumu projekts paredzēs, ka traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecības sadaļā “Piezīmes” būtu jānorāda attiecīgs ieraksts pa to.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Efektivizēt traktortehnikas un tās piekabju reģistrācijas procesu, paredzot kārtību, kādā dokumentus reģistrācijai var iesniegt elektroniski, kā arī paredzot kārtību pilnvarojuma atzīmes veikšanai.
Panākt, ka informatīvajā sistēmā ir reģistrēta tikai tāda traktortehnika un tās piekabes, kas joprojām eksistē dabā.
Personām mazināt izmaksas, neuzliekot par pienākumu mainīt valsts reģistrācijas numuru, mainot bojāto numura zīmi.
Mazināt riskus zaudējumu atlīdzināšanai, kad no uzskaites noņemta traktortehnika vai tās piekabe piedalās ceļu satiksmē nesamērīgi ilgi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 Zemkopības ministrijas īstenotā Eiropas Reģionālas attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta pasākumā “Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras informācijas sistēmas papildinājumu izstrāde un integrācija ar zemkopības nozares koplietošanas risinājumiem” ir izveidots Aģentūras klientu portāls un saskarne ar informatīvo sistēmu. Tādējādi turpmāk jebkura persona informatīvajā sistēmā elektroniski varēs noformēt un apliecināt reģistrācijas iesniegumu, turklāt komersanti, kas nodarbojas ar traktortehnikas un tās piekabju tirdzniecību, informatīvajā sistēmā arī varēs ieguvēja vārdā iesniegt reģistrācijas iesniegumu pārdotās traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijai.
1. Šobrīd, lai elektroniski informatīvajā sistēmā reģistrētu traktortehniku vai tās piekabi vai arī, lai reģistrētu traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieka maiņu Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 313 "Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr.313) nav noteikta detalizēta kārtība, kādā elektroniski notiek traktortehnikas vai īpašnieka maiņas reģistrācija, tāpat nav noteikts, kāds dokumentu kopums ir jāiesniedz, ja tirdzniecības komersants elektroniski reģistrē traktortehniku vai tās piekabi ieguvēja vietā.
2. Šobrīd MK noteikumos Nr. 313 ir paredzēts, ka jauna traktortehnika vai tās piekabe, kuru atsavina tirdzniecības komersants ir arī jāuzrāda tehnisko datu salīdzināšanai.
3. Šobrīd MK noteikumos Nr. 313 nav precizēta kārtība, kā notiek pilnvarojuma atzīmes veikšana informatīvajā sistēmā.
4. Šobrīd MK noteikumos Nr. 313 ir noteikts, ka, ja apmaina bojātu valsts numura zīmi, traktortehnikai vai tās piekabei piešķir citu valsts reģistrācijas numuru.
5. Šobrīd MK noteikumos Nr. 313 ir noteikts, ka ar traktortehniku vai tās piekabi, kas ir noņemta no uzskaites, ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē 30 dienas, turklāt minēto termiņu var pagarināt vēl uz tikpat dienām.
6. Zemkopības ministrijas iekšējā auditā ir konstatēts, ka nav efektīvas kontroles, lai informatīvajā sistēmā reģistrētā traktortehnika un tās piekabes atbilstu faktiskajai situācijai, proti, eksistētu dabā.
7. Latvija var tikt izmantota neatbilstošas traktortehnikas vai tās piekabes legalizēšanai un tālākai reģistrēšanai citās Eiropas Ekonomikas zonas valstīs.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tirdzniecības komersantiem finansiālas izmaksas rada tas, ka jauna traktortehnika vai tās piekabe ir jāuzrāda VTUA amatpersonai tehnisko datu salīdzināšanai un  jāsedz izmaksas saistībā ar VTUA inspektoru izsaukumu uz adresi (30 EUR apmērā). Turklāt jaunas traktortehnikas vai tas piekabes tehnisko datu salīdzināšana un nokļūšana līdz tirdzniecības komersantam un atpakaļ, VTUA inspektoriem rada laika patēriņu vidēji 900 stundas gadā. Līdz ar to, VTUA inspektori iegūs tik ļoti nepieciešamo laiku, lai mazinātu rindas uz citiem pakalpojumiem, kas saistīti ar VTUA darbību. 
Nākošais solis būs šādu pašu kārtību paredzēt arī maināmo velkamo iekārtu un tehnoloģisko agregātu jo šobrīd notiek darbs pie informatīvas izstēmas pilveide, lai izveidotu 
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu finansiālās izmaksas tirdzniecības komersantiem un VTUA nebūtu jātērē laiks, lai nokļūtu līdz tirdzniecības komersantam un atpakaļ, noteikumu projektā (1.punkts) ir noteikts, ka jaunas traktortehnikas vai tās piekabes tehnisko datu salīdzināšanai tirdzniecības komersants attiecīgās traktortehnikas vai tās piekabes fotoattēlus un datus par traktortehniku un tās piekabi var informatīvajā sistēmā iesniegt elektroniski. Tomēr, ja VTUA amatpersona uzskatīs par nepieciešamu apskatīt attiecīgu traktortehniku vai tās piekabi dabā, VTUA amatpersonai noteikumu projektā (2.punkts) būs noteiktas tiesības pieprasīt uzrādīt traktortehniku vai tās piekabi tehnisko datu salīdzināšanai.
Problēmas apraksts
Detalizētas kārtības, kādā elektroniski informatīvajā sistēmā var veikt traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieka maiņas reģistrāciju, neesamība, kā arī detalizēta regulējuma neesamība, par to, kādu dokumentu kopumu tirdzniecības komersants var iesniegt ieguvēja vietā, lai tiktu reģistrēta attiecīgā traktortehnika vai tās piekabe, kavē pilnvērtīgi realizēt ar 2023. gada 22. jūnijā likumā "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" noteiktās tiesības. Tāpat precizētas kārtības neesamība pilnvarojuma atzīmes veikšanai informatīvajā sistēmā var traucēt personām realizēt savas tiesības rakstveida pilnvarojumu noformēt elektroniski.
Pašlaik, lai reģistrētu traktortehniku vai tās piekabi, nepieciešams ierasties klātienē Aģentūras birojā, kurā pašrocīgi ir jāsagatavo iesniegums par traktortehnikas vai tās piekabes reģistrāciju.
Risinājuma apraksts
Lai varētu pilnvērtīgi realizēt ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā personām noteiktās tiesības traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieku maiņas reģistrāciju veikt elektroniski, noteikumu projektā (3., 6. - 9.punktā) ir noteikta kārtība un termiņi, kādā ieguvējs un atsavinātājs pieņem un nodod īpašumā traktortehniku vai tās piekabi, un kādā ieguvējs var anulēt uzsākto pārreģistrācijas procesu, kurā brīdī vairs nav derīga iepriekš izsniegtā reģistrācijas apliecība, kādas darbības ar nederīgo reģistrācijas apliecību ir jāveic un līdz kuram brīdim ir jāsaņem jauna reģistrācijas apliecība.
Lai pilnvērtīgi varētu realizēt tirdzniecības komersantam Ceļu satiksmē noteiktās priekšrocības reģistrācijas iesniegumu un traktortehnikas vai tās piekabes atbilstības apliecinājumu iesniegt elektroniski ieguvēja vietā, noteikumu projektā (4.punkts) ir norādīts dokumentu kopums, ko tirdzniecības komersants var iesniegt elektroniski ieguvēja vietā, lai reģistrētu traktortehniku vai tās piekabi.
 
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 313 paredz, ka saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 21. panta trešo daļu fiziska persona var pilnvarot citu personu veikt transportlīdzekļa reģistrācijas darbības VTUA, iesniedzot notariāli apliecinātu pilnvaru vai iesniedzot juridiskās personas noformētu rakstveida pilnvaru.
2023. gada 6. jūnija likuma "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" 14.pants paredz, ka papildus esošiem rakstveida pilnvarojumiem persona var izdarīt pilnvarojuma atzīmi informatīvajā sistēmā elektroniski bez notariāla apliecinājuma, nedodoties uz VTUA klientu apkalpošanas punktu. MK noteikumi Nr. 313 šobrīd neparedz, kā personas varēs pilnvarot citu personu veikt reģistrācijas darbības, izdarot atzīmes informatīvajā sistēmā.
Risinājuma apraksts
Noteikuma projekta (3.punkts) paredz, ka persona, izmantojot VTUA uzturētos un nodrošinātos e-pakalpojumus, varēs pilnvarot citu personu īstenot transportlīdzekļa (traktortehnikas vai tās piekabes) reģistrācijas darbības, ja pilnvarotājs būs izdarījis atzīmi informatīvajā sistēmā.
Noformēt pilnvarojuma atzīmi varēs klientu portālā, autentificējoties ar kāda elektroniskās identifikācijas servisa sniedzēja starpniecību – kvalificētu elektroniskās identifikācijas līdzekli (elektroniskās identifikācijas karti, elektronisko parakstu vai kredītiestādi), un pašlaik ir paredzēts, ka sadaļā “pilnvarojumi”, lai pievienotu jaunu pilnvaroto personu, būs jāatver iespēja “pievienot jaunu” un jāaizpilda dati par pilnvaroto personu.
 
Problēmas apraksts
Tas, ka šobrīd MK noteikumos Nr. 313 ir noteikts, ka, ja apmaina bojātu valsts numura zīmi, traktortehnikai vai tās piekabei piešķir citu valsts reģistrācijas numuru, personām rada nesamērīgu administratīvo slogu, jo ir jāsaņem ne tikai jauna valsts numura zīme, bet arī reģistrācijas apliecība.
Risinājuma apraksts
Lai personām, mainot bojāto valsts numura zīmi, mazinātu izmaksas, jo jauna valsts reģistrācijas numura piešķiršana un līdz ar to jaunas reģistrācijas apliecības saņemšana ir papildus izmaksas, noteikumu projektā (10. punkts) ir paredzēts, ka šādā gadījumā personai vairs obligāti nebūs traktortehnikai vai tās piekabei jāmaina valsts reģistrācijas numurs. Tā kā valsts reģistrācijas numura zīmes bojājuma gadījumā persona var uzrādīt bojāto numura zīmi un nodot to VTUA, nepastāv riski, ka attiecīgā numura zīme varētu tikt izmantota pretlikumīgiem mērķiem, kā tas varētu būt gadījumos, kad numura zīme, piemēram, ir nozagta.
Problēmas apraksts
Apstāklis, ka šobrīd MK noteikumos Nr. 313 ir noteikts, ka ar traktortehniku vai tās piekabi, kas ir noņemta no uzskaites, ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē 30 dienas, turklāt minēto termiņu var pagarināt vēl uz tikpat dienām ir pretrunā ar Ceļu satiksmes likuma 10. panta pirmās trīs prim daļās 1.punktā  noteikto piecu dienu termiņu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts (11. – 15. punkts) paredz, ka turpmāk ar traktortehniku vai tās piekabi, kas ir noņemta no uzskaites Latvijas Republikā ceļu satiksmē varēs piedalīties piecas dienas. Minētais termiņš ir salāgots ar Ceļu satiksmes likuma 10. pantā noteikto piecu dienu termiņu, kura laikā ir veicama transportlīdzekļa pārreģistrācij a, ja mainās transportlīdzekļa īpašnieks.
Problēmas apraksts
 Ir gadījumi, kad informatīvajā sistēmā reģistrētā traktortehnika un tās piekabe faktiski dabā neeksistē, līdz ar to informatīvās sistēmas dati ne vienmēr atbilst faktiskajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Lai aktualizētu informatīvajā sistēmā pieejamos datus par reģistrēto traktortehniku vai tās piekabēm, noteikumu projektā (17. - 19..punkts) ir noteikts, ka traktortehniku vai tās piekabi, kam ir jāveic valsts tehniskā apskate, varēs noņemt no uzskaites, ja tai valsts tehniskā apskate, tehnisko datu salīdzināšana vai citas reģistrācijas darbības nebūs veiktas pēdējo 10 gadu laikā. Desmit gadu termiņš ir noteikts pēc analoģijas ar Civillikumā noteikto vispārējo saistību tiesību noilguma termiņu. Respektīvi, likumdevējs jau citos tiesību aktos ir atzinis, ka 10 gadu termiņš ir pietiekami ilgs laika posms, kurā persona var izmantot savas tiesības un veikt savus pienākumus. Traktortehnikas galvenā funkcija ir vilce, un traktortehnika ir īpaši izstrādāta, lai vilktu, stumtu, pārvietotu vai darbinātu konkrētas ierīces, mašīnas vai piekabes. Tādējādi pastāv iespēja, ka traktortehnikai, kuru nav nepieciešams izmantot ceļu satiksmē, bet, kas tiek izmantota tikai piemājas saimniecības zemes apstrādāšanai, katru gadu netiek veikta valsts tehniskā apskate, jo ar traktortehniku nav nepieciešams uzbraukt uz ceļa, lai nokļūtu uz apstrādājamo lauku. Līdz ar to 10 gadu termiņš traktortehnikas noņemšanai no uzskaites ir noteikts arī ar mērķi, lai novērstu situāciju, ka nepamatoti no uzskaites tiek noņemta traktortehnika, kura faktiski dabā eksistē un tiek ekspluatēta. Turklāt, gadījumā, ja traktortehnikai 10 gadus nav veikta valsts tehniskā apskate, bet 10 gadu termiņa iestāšanās brīdī ir veikta sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, traktortehnika no uzskaites noņemta netiek, jo apdrošināšanas veikšana ir apliecinājums tam, ka traktortehnika faktiski eksistē un tiek ekspluatēta.
Tāpat noteikumu projektā ir noteikts, ka no uzskaites automātiski noņem traktortehniku un tās piekabes piecas dienas pēc personas nāves vai nekavējoties pēc juridiskās personas izslēgšanas no attiecīgā reģistra, kurā juridiskā persona ir bijusi reģistrēta. Piecu dienu termiņš ir noteikts, ņemot vērā Ceļu satiksmes likuma 10. panta 1.3 daļas 1. punktā noteikto piecu dienu termiņu ceļu satiksmē iesaistīto transportlīdzekļu pārreģistrācijai, ja mainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks (turētājs, valdītājs). Konkrētajā gadījumā piecu dienu termiņš ir laika posms, kurā potenciālajiem mantiniekiem ir jāreģistrē traktortehnika vai tās piekabe savā valdījumā, lai ar to varētu piedalīties ceļu satiksmē. Savukārt juridiskās personas traktortehnika vai tās piekabe uzreiz tiks noņemta no uzskaites, tā kā juridiskā persona, piemēram, pirms likvidācijas, sadala juridiskās personas atlikušo mantu (traktortehniku vai tās piekabi) starp juridiskās personas dalībniekiem un pārreģistrē attiecīgā dalībnieka īpašumā.
Noteikumu projektā (5.punkts) ir noteikta kārtība, kādā varēs atkārtoti reģistrēt no uzskaites noņemtu traktortehniku vai tās piekabi, kam valsts tehniskā apskate, tehnisko datu salīdzināšana vai citas reģistrācijas darbības nav veiktas pēdējo 10 gadu laikā. Uz pārējiem noteikumu projektā minētajiem gadījumiem, kad traktortehnika vai tās piekabe tiks noņemta no uzskaites, attiecīgais regulējums nav piemērojams, jo mantojuma gadījumā MK noteikumos Nr. 313 ir noteikta atsevišķa kārtība, kādā mantojamo traktortehniku vai tās piekabi reģistrē vadījumā vai īpašumā, savukārt gadījumā, kad juridiskā persona ir beigusi pastāvēt un nav tās tiesību pārņēmēja, nav iespējams traktortehniku vai tās piekabi atkārtoti reģistrēt īpašumā.
Problēmas apraksts
Latvija var tikt izmantota Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 5. februāra Regulai (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību (turpmāk - regula Nr. 167/2013) neatbilstošu transportlīdzekļu legalizēšanai, kā arī tālākai reģistrēšanai citās Eiropas Ekonomikas zonas valstīs. Piemēram, citas valsts fiziskai vai juridiskai personai piederošai traktortehnikai vai tās piekabei saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 16. novembra noteikumiem Nr. 731 “Individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 731) tiek novērtēta atbilstība un izsniegts individuālā transportlīdzekļa apstiprinājums, un atbilstoši MK noteikumiem Nr. 313 traktortehnika vai tās piekabe tiek reģistrēta informatīvajā sistēmā, lai pēc reģistrācijas to noņemtu no uzskaites izvešanai no Latvijas Republikas.
Regula Nr. 167/2013 paredz, ka dalībvalstu apstiprināšanas procedūra, kas noteikta ar dalībvalsts tiesību aktiem, ir spēkā vienīgi attiecīgās dalībvalsts teritorijā. Tas nozīmē, ka MK noteikumos Nr. 731 noteiktā atbilstības novērtēšanas kārtība ir spēkā tikai Latvijas Republikas teritorijā un piemērojama fiziskai vai juridiskai personai piederoša transportlīdzekļa atbilstības novērtēšanai. MK noteikumi Nr. 731 neparedz tādas piemērojamās prasības, kas noteiktas Regulā Nr. 167/2013, lai transportlīdzeklis atbilstu vienota tirgus prasību īstenošanai, līdz ar to transportlīdzekļi, kam piešķirts individuālā transportlīdzekļa apstiprinājums, ir reģistrējami tikai un vienīgi informatīvajā sistēmā.
Nav pieļaujama situācija, kad citas valsts fiziskās vai juridiskās personas mērķis ir izmantot Latvijas Republikas normatīvajos aktos paredzēto šīs jomas regulējumu, lai saņemtu traktortehnikas un tās piekabes pirmo reģistrāciju Latvijā un to noņemtu no uzskaites reģistrēšanai tālāk citā Eiropas Ekonomikas zonas valstī.
 
Risinājuma apraksts
Lai atrisinātu šo situāciju, noteikumu projekts (16.punkts) paredz, ka reģistrējot jebkuru traktortehniku vai tās piekabi, pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 731 izsniegto individuālā transportlīdzekļu apstiprinājumu, traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecības sadaļā “Piezīmes” ir jānorāda, “Reģistrējams tikai Latvijas Republikā”. Tādējādi Latvijā apstiprinātā individuālā transportlīdzekļa potenciālais citas valsts jaunais īpašnieks un iestāde, kura reģistrē traktortehniku, tiktu informēti par to, ka konkrētais transportlīdzeklis ir paredzēts reģistrēšanai tikai un vienīgi Latvijas Republikā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Saistībā ar informatīvās sistēmas datu aktualizāciju no VTUA puses papildus ir rīkota kampaņa, lai mudinātu traktortehnikas vai tās piekabju reģistrētos īpašniekus veikt VTUA reģistrācijas darbības (piemēram, VTUA iesniegt iesniegumu par traktortehnikas vai tās piekabes noņemšanu no uzskaites norakstīšanai), lai informatīvajā sistēmā būtu reģistrēta tikai tāda traktortehnika un tās piekabes, kas eksistē dabā un atrodas reģistrētā īpašnieka vai turētāja faktiskā valdījumā.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas vēlas reģistrēt vai kuru īpašumā ir reģistrēta traktortehnika un tās piekabes.
Ietekmes apraksts
Personām tiks mazināts finansiālais slogs traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijas procesā.
Juridiskās personas
  • Visi uzņēmumi un publiskās personas, kas vēlas reģistrēt vai kuru īpašumā ir reģistrēta traktortehnika vai tās piekabes, kā arī uzņēmumi - traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāji vai tā oficiālie pārstāvji Latvijā, tajā skaitā uzņēmumi, kas nodarbojas ar traktortehnikas vai tās piekabju tirdzniecību.
Ietekmes apraksts
Personām tiks mazināts finansiālais slogs traktortehnikas vai tās piekabes rreģistrācijas procesā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
-504,00
Fiziskās personas, kas vēlas reģistrēt vai kuru īpašumā ir reģistrēta traktortehnika un tās piekabes.
samazinās
Vērtības nozīme:
12,60
-
0,16
-
250
-
1
-
-504,00
Noteikumu projekts paredz administratīvo izmaksu samazinājumu saistībā ar to, ka traktortehnikas vai tās piekabes īpašniekam nebūs jātērē laiks un finanšu līdzekļi, lai dotos uz tuvāko VTUA klientu apkalpošanas punktu, lai iesniegtu reģistrācijai nepieciešamos dokumentus iegādājoties traktortehnu vai tas piekabi no tirdzniecības uzņēmuma. Pārējās ar reģistrāciju saistītās darbības varēs izdarīt attālināti elektroniski informatīvajā sistēmā nedodoties VTUA klientu apkalpšanas punktiem.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
504,00
Visi uzņēmumi un publiskās personas, kas vēlas reģistrēt vai kuru īpašumā ir reģistrēta traktortehnika vai tās piekabes, kā arī uzņēmumi - traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāji vai tā oficiālie pārstāvji Latvijā, tajā skaitā uzņēmumi, kas nodarbojas ar traktortehnikas vai tās piekabju tirdzniecību.
palielinās
Vērtības nozīme:
12,60
-
0,16
-
250
-
1
-
504,00
Administratīvo izmaksas palielināsies tirdzniecības komersantiem saistībā ar jaunas traktortehnikas, to piekabju, reģistrāciju - šajā gadījumā tiek izveidots jauns pakalpojums, ka komersants klienta vārdā var VTUA iesniegt nepieciešamo dokumentus saistībā ar transportlīdzekļu reģistrāciju. Transportlīdzekļu īpašniekam atliks vien saņemt reģistrācijas apliecību, kātienē birojā vai ar pasta vai kurejera starpniecību.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
18 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
18 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-18 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-18 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-18 000
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Sakarā ar to, ka nepieciešams izstrādāt informatīvās sistēmas papildinājumus un pilnveidot starpsistēmu saskarni ar Fizisko personu reģistru, lai noņemtu no uzskaites traktortehniku vai tās piekabes, kas reģistrētas mirušas personas īpašumā, VTUA radīsies izmaksas vismaz 18 000 euro apmērā.
Saskaņā ar šobrīd noslēgto informatīvās sistēmas uzturēšanas līgumu viena izstrādes stunda ir 45 euro, un sistēmas papildinājumu izstrādei būs nepieciešams 400 stundu (400 X 45 = 18 000).
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R0167
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 167/2013 ( 2013. gada 5. februāris ) par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 167/2013 ( 2013. gada 5. februāris ) par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta 6.punkts
Noteikumu projekta 16.punkts
Pārņemtas daļēji
Regulas 167/203 3.panta 6.punktā ir teikts, ka 
“valsts tipa apstiprinājums” ir tipa apstiprināšanas procedūra, kas noteikta ar attiecīgās dalībvalsts tiesību aktiem un kas ir spēkā vienīgi attiecīgās dalībvalsts teritorijā. Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 16. novembra noteikumi Nr. 731 "Individuālo lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas noteikumi" izsniegtais individuālā transportlīdzekļa apstiprinājums ir pielīdzināms valsts tipa apstiprinājumam. 
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tā kā noteikumu projekts paredz, ka vairākus pakalpojumus traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijas procesā personas varēs saņemt elektroniski, arī VTUA iekšējie procesi paliks efektīvāki, jo personu pieteikumus pakalpojumu saņemšanai elektroniski varēs apstrādāt operatīvāk, nekā, ja persona ierastos saņemt pakalpojumu klātienē VTUA birojā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Noteikumu projekts paredz, ka pakalpojumus traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijas procesā personas varēs saņemt attālināti (elektroniski).
 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka vairākus pakalpojumus, ko līdz šim varēja saņemt tikai klātienē, turpmāk varēs saņemt arī elektroniski.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar noteikumu projekta izstrādi, tiks izstrādāti arī informatīvās sistēmas papildinājumi, lai personas varētu veikt traktortehnikas vai tās piekabes reģistrāciju (saņemt VTUA pakalpojumus) elektroniskajā vidē.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi