Anotācija

25-TA-1952: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojuma Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" 2.1. apakšpunktā ministrijām dots uzdevums veikt nozaru budžetu izdevumu analīzi, sagatavot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tostarp izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas).
Ministru kabineta 2025. gada 13. maija sēdes protokola Nr. 19 50.§ 7. punktā ir noteikts mērķis samazināt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumus ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.–2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro.
Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola Nr. 33 53.§ 18. punktā noteikts uzdevums, kas paredz: ja izdevumu samazinājumu ministrijas nodrošina, veicot politikas izmaiņas, funkciju un sniegto pakalpojumu pārskatīšanu, tad ministrijas sagatavo nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos, kurus iekļauj valsts budžeta likumprojektu paketē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir efektivizēt Zemkopības ministrijas resora budžeta izdevumus, samazinot Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – PVD) funkcijas, kā arī nodalīt PVD uzdevumus, kas saistīti ar veterināro un pārtikas aprites kontroli. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likumprojekts saistīts ar 2026. gada valsts budžetu. Likumprojekts tiek virzīts kā budžetu pavadošs likumprojekts (budžeta likumprojektu paketē), un tam jāstājas spēkā vienlaikus ar likumu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik PVD atbildība par dzīvnieku liemeņu klasifikācijas un cenu ziņošanas valsts uzraudzību un kontroli kautuvēs ir noteikta Veterinārmedicīnas likuma 4. panta pirmās daļas 8. punktā.

Dzīvnieku liemeņu klasifikācija ir pārtikas nozares process, un tā mērķis ir standartizēt un objektīvi novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku (liellopu un cūku) liemeņus pēc noteiktām pazīmēm (uzbūves, tauku slāņa, muskuļaudu daudzuma utt.). Šis process ir loģiski nodalāms no veterinārās nozares atbildības par dzīvnieku veselību un labturību. 
Ministru kabineta 2018. gada 10. jūlija noteikumi Nr. 416 "Dzīvnieku liemeņu klasifikācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 416) ir izdoti saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma 4. panta ceturto un trīspadsmito daļu, 13. panta trešās daļas 3. punktu un Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 13. panta pirmo daļu. Pārtikas aprites uzraudzības likumā Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt kvalitātes un klasifikācijas kārtību, kādā novērtējama dzīvnieku liemeņu atbilstība šīm prasībām, dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācību un kvalifikācijas paaugstināšanas kārtību, kā arī klasificētāja kvalifikāciju apliecinoša sertifikāta izsniegšanas un anulēšanas kārtību un prasības dzīvnieku liemeņu papildu marķējumam. Noteikumos Nr. 416 noteiktas PVD pilnvarota inspektora pienākumi un tiesības, tostarp pārbaudīt dzīvnieku liemeņu atbilstību kvalitātes un klasifikācijas prasībām, svēršanas precizitāti un marķēšanas prasību ievērošanu, kā arī cenu paziņošanas kārtību kautuvē.
Turklāt noteikumi Nr. 416 dod PVD tiesības veikt riska novērtējumu un noteikt pārbaužu biežumu, lai nodrošinātu efektīvu uzraudzību. Tātad PVD jau pašlaik pilda šīs funkcijas atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likumam.
Tas nozīmē, ka ir loģisks un nepieciešams solis normatīvo regulējumu sakārtot atbilstoši saturam – pārtikas aprites uzraudzībai, nevis veterinārmedicīnai, precizējot PVD kompetenci katrā nozarē.

Veterinārmedicīnas likuma 8. panta 6. punkts noteic, ka PVD valsts vecāko inspektoru un valsts inspektoru tiesības atbilstoši viņu kompetencei ir kontrolēt mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasību ievērošanu, ja ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem.

Dzīvnieku aizsardzības likuma 9. panta pirmās daļas 1. punkta "a" apakšpunkts noteic, ka PVD šā likuma prasību ievērošanu attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku labturību uzrauga un kontrolē valsts veterinārās uzraudzības objektos un gadījumos, kad ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem.
Valsts veterinārās uzraudzības objekti (veterinārajai uzraudzībai un kontrolei pakļautie objekti un personas) ir minēti Veterinārmedicīnas likuma 2.1 pantā, un PVD kompetence attiecībā uz šiem veterinārās uzraudzības objektiem ir noteikta Veterinārmedicīnas likuma 8. panta 1. un 2. punktā.
Dzīvnieku aizsardzības likuma 9. panta pirmās daļas 3. punktā noteikts, ka pašvaldības uzrauga un kontrolē šā likuma prasību ievērošanu attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku labturību to administratīvajā teritorijā.

Veterināro uzraudzību, pamatojoties uz iedzīvotāju iesniegumiem un sūdzībām par iespējamiem mājas (istabas) dzīvnieku labturības vai turēšanas prasību pārkāpumiem (neattiecas uz veterinārās uzraudzības objektiem), īsteno 11 PVD teritoriālajās struktūrvienībās pašlaik strādājošie 63 veterinārie inspektori, kuriem visiem ir veterinārmedicīnas izglītība, un pieci labturības inspektori.
Par iespējamiem mājas (istabas) dzīvnieku labturības vai turēšanas prasību pārkāpumiem
2024. gadā
a) saņemti 1345 iesniegumi, no kuriem 310 iesniegumos norādītā informācija apstiprinājās;
b) veikts 2210 pārbaužu.
2025. gada septiņos mēnešos
a) saņemti 836 iesniegumi, no kuriem 184 iesniegumos norādītā informācija apstiprinājās;
b) veiktas 1104 pārbaudes.
Lielākajā daļā saņemto sūdzību tiek norādīts uz iespējamiem vispārīgiem suņu vai kaķu labturības prasību pārkāpumiem (nav nodrošināta barība un (vai) ūdens, vieta, kurā paslēpties no nelabvēlīgiem laikapstākļiem, neatbilstošs turēšanas aprīkojums, dzīvnieki tiek turēti antisanitāros apstākļos), iespējamu dokumentu neesamību, dzīvnieku apzīmēšanas vai reģistrācijas neveikšanu, kā arī par, iespējams, dzīvnieku radītu troksni un smakām.
PVD apkopoto pārbaužu rezultāti liecina, ka biežāk konstatētās neatbilstības ir normatīvajos aktos noteikto dokumentu neesamība, vakcinācijas prasību neievērošana un vispārīgo labturības prasību neievērošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā dzīvnieku liemeņu klasifikācijas un cenu ziņošanas valsts uzraudzība un kontrole kautuvēs pēc būtības un satura ir saistīta ar pārtikas apriti un attiecas uz dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktu kvalitātes novērtēšanu un tirgus uzraudzību, ir jāpārskata normatīvais regulējums, lai nodrošinātu funkciju atbilstību konkrētajām jomām un nošķirtu veterināro kontroli no pārtikas aprites kontroles.
Nepieciešams grozīt Veterinārmedicīnas likumu, izslēdzot PVD noteikto pienākumu veikt dzīvnieku liemeņu klasifikācijas un cenu ziņošanas valsts uzraudzību un kontroli kautuvēs un to attiecīgi nosakot Pārtikas aprites uzraudzības likumā.
Risinājuma apraksts
Izslēgt Veterinārmedicīnas likuma 4. panta pirmās daļas 8. punktu.
Problēmas apraksts
PVD uzskata, ka augsti kvalificētiem speciālistiem ar veterinārmedicīnisko izglītību ir jāveic kontroles, kas saistītas ar valstij svarīgu funkciju nodrošināšanu, piemēram, dzīvnieku infekcijas slimību uzraudzību, pārtikas produktu primārās ražošanas un lauksaimniecības dzīvnieku labturības uzraudzību, dzīvnieku starptautisko pārvadājumu kravu veterināro sertifikāciju, zāļu atliekvielu uzraudzību u. c. Nav lietderīgi šādus kvalificētus speciālistus iesaistīt mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas vietu kontrolē, lai pārliecinātos par vispārīgo dzīvnieku labturības prasību ievērošanu.
Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas vietu kontrole PVD gadā prasa izmaksas 165 690 euro apmērā.
Vienlaikus nepieciešams grozīt Dzīvnieku aizsardzības likuma 9. panta pirmās daļas 1. punkta "a" apakšpunktu, lai noteiktu, ka PVD šā likuma prasību ievērošanu attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku labturību uzrauga un kontrolē valsts veterinārās uzraudzības objektos, bet ne gadījumos, kad ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem. Tādējādi tiktu novērsta arī kompetento iestāžu funkciju dublēšanās, jo Dzīvnieku aizsardzības likuma 9. panta pirmās daļas 3. punktā noteikts, ka pašvaldības uzrauga un kontrolē šā likuma prasību ievērošanu attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku labturību to administratīvajā teritorijā.
Minētajiem likuma grozījumiem jāstājas spēkā 2026. gada 1. jūlijā, lai nodrošinātu pašvaldībām iespēju veikt nepieciešamās darbības mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasību izpildes uzraudzības un kontroles īstenošanai to administratīvajā teritorijā.
Risinājuma apraksts
Izslēgt Veterinārmedicīnas likuma 8. panta 6. punktu.
Papildināt pārejas noteikumus ar 34. punktu, nosakot, ka grozījums par šā likuma 8. panta 6. punkta izslēgšanu stājas spēkā 2026. gada 1. jūlijā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
165 690
0
165 690
-165 690
165 690
-165 690
-165 690
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
165 690
0
165 690
-165 690
165 690
-165 690
-165 690
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
165 690
0
165 690
-165 690
165 690
-165 690
-165 690
2.1. valsts pamatbudžets
165 690
0
165 690
-165 690
165 690
-165 690
-165 690
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasību ievērošanas kontrole gadījumos, kad ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem:
Vidēji gadā tiek veikts 1800 pārbaužu, vidējais pārbaudes ilgums ir 3,5 h (gatavošanās, ceļā pavadītais laiks, pārbaude), t. i., ~ 6300 h gadā. Inspektora vienas darba stundas izmaksas ir 26,30 EUR/h .
Kopējās izmaksas ir 6300 x 26,30 = 165 690 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums samazināts atbilstoši likumprojektam "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" un Ministru kabineta 2025. gada 27. marta  rīkojumam Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku".

Norādītais samazinājums 165 690 euro ir atbalstīts ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdes protokola Nr. 33 53. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam"" 14. punktā paredzētajiem priekšlikumiem izdevumu samazināšanai, kuru 7. pielikuma 16. daļas 1. punktā ir iekļauts Zemkopības ministrijas piedāvātais budžeta samazinājums pārtikas nekaitīguma un dzīvnieku veselības valsts uzraudzībai un kontrolei.

Saistībā ar likumprojekta 3. pantā noteikto, ka grozījumi par likuma 8. panta 6. punkta izslēgšanu stājas spēkā 2026. gada 1. jūlijā, PVD funkcija kontrolēt mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasību ievērošanu, ja ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem, līdz 2026.gada 30.jūnijam tiks nodrošināta PVD pieejamo līdzekļu ietvaros.

Likumprojekts tiks iesniegts Saeimā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē. 

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" (25-TA-1902)

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams izslēgt Dzīvnieku aizsardzības likuma 9. panta pirmās daļas 1. punkts "a" apakšpunktā noteikto par mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasību kontroli situācijās, kad ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā" (25-TA-2012)

Pamatojums un apraksts
Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21. panta otrā daļa jāpapildina ar 25. punktu, nosakot, ka Pārtikas un veterinārais dienests nodrošina dzīvnieku liemeņu klasifikācijas un cenu ziņošanas valsts uzraudzību un kontroli kautuvēs.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojekts precizē institūcijas uzdevumus, tiesības un kompetenci, paredzot savstarpēju tiesību normu salāgošanu ar citiem normatīvajiem aktiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Likumprojekts paredz Pārtikas un veterinārā dienesta funkciju samazināšanu attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku labturību, t. i., turpmāk nenotiks mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasību kontrole situācijās, kad ir aizdomas vai sūdzības par normatīvo aktu pārkāpumiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi