Anotācija (ex-ante)

24-TA-2323: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir nodrošināt pedagogu darba samaksu 2024. gadā, ņemot vērā izglītojamo skaita uz 2024. gada 1. septembri un struktūras izmaiņu ietekmi pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs, kā arī audzēkņu skaita un pedagogu likmju skaita izmaiņas uz 2024. gada 1. septembri Kultūras ministrijas un Tieslietu ministrijas padotības un pārziņā esošajās izglītības iestādēs, ievērojot pedagogu darba samaksas noteikumos noteikto pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi 9,54 euro par stundu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības likuma 53.panta trešā daļa nosaka:
“Pedagoga mēnešalga par vienu slodzi nav zemāka par Ministru kabineta apstiprināto pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafikā noteikto mēnešalgu attiecīgajā laikposmā”. Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" pirmsskolas pedagogiem, pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogiem zemākā vienas stundas likme no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim ir 9,54 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 03.10.2023. rīkojuma Nr. 649 "Par apropriācijas pārdali" (23-TA-2331) (prot. Nr. 48 21. §) protokollēmums:
"[..]
2. Pieņemt zināšanai, ka papildus nepieciešamais finansējums Mērķdotācijām pašvaldībām, Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 01.05.00 “Dotācija privātajām mācību iestādēm”, Kultūras ministrijas programmā 20.00.00 "Kultūrizglītība" un Tieslietu ministrijas apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu ar 2023.gada 1.septembri un 2024.gada 1.janvāri (Satversmes tiesas spriedums par pirmsskolu un pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiks) un izglītojamo skaita (neieskaitot Ukrainas civiliedzīvotājus) un struktūras uz 2023.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi, kā arī ņemot vērā piešķirto finansējumu prioritārajiem pasākumiem “Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošanas 2. solim no 2024. gada 1. janvāra” un “Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā”, 2024. gadā ir 4 366 005 euro un 2025. gadā ir 4 104 433 euro un 2026. gadā ir 4 819 222 euro.
[..]
4. Jautājums par nepieciešamo finansējumu 2024. gadā un turpmāk ik gadu, skatāms Ministru kabinetā 2024. gada septembrī, ņemot vērā aktualizēto informāciju par izglītojamo skaitu uz 2024. gada 1. septembri.".

2024. gada 1. septembrī izglītojamo skaits privātajās izglītības iestādēs, salīdzinot ar 2023. gada 1. septembri, tai skaitā, ņemot vērā, ka finansējums Ukrainas civiliedzīvotājiem bija ieplānots līdz 2024. gada 31. augustam, ir palielinājies par 2 355 izglītojamiem (t.i., 358 Ukrainas civiliedzīvotāji un 1 997  pārējie izglītojamie).
Izglītojamo skaits pašvaldību izglītības iestādēs 2024. gada 1. septembrī, salīdzinot ar 2023. gada 1. septembri, tai skaitā, ņemot vērā, ka finansējums Ukrainas civiliedzīvotājiem bija ieplānots līdz 2024. gada 31. augustam, palielinājies par 378 izglītojamiem (t.i., 2 964 Ukrainas civiliedzīvotāji, savukārt pārējo izglītojamo skaits samazinājies par 2 586 izglītojamajiem).

Saistībā ar izglītojamo skaita izmaiņām, Izglītības un zinātnes ministrijai papildu nepieciešami 1 455 355 euro.

Saistībā ar audzēkņu skaita izmaiņām, Kultūras ministrijas resoram nepieciešams papildu finansējums sekojošās izglītības iestāžu grupās:
1) Kultūras ministrijas padotības vidusskolām normatīvajos aktos noteiktā slodzes balansa nodrošināšanai esošajam izglītojamo skaitam, lai nodrošinātu vienotu slodzes noteikšanu visu dibinātāju iestādēs;
2) 2 pašvaldību dibinātajām profesionālajām mākslu vidusskolām faktiskā izglītojamo skaita finansēšanai.
Kultūras ministrijai 2024. gadā nepieciešami 849 471 euro, 2025. gadam un ik gadu 2 548 412 euro.
1. Par Kultūras ministrijas padotības vidusskolām:
Kultūras ministrija jau Ministru kabineta 2024. gada 27. augusta  noteikumu Nr. 578 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.578) anotācijā norādīja, ka:
“Papildus minētajam, Kultūras ministrija norāda uz to, ka šobrīd ierobežoto valsts budžeta līdzekļu dēļ, tās padotībā esošajās profesionālās vidējās izglītības iestādēs netiek nodrošināts slodzes balanss profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem noteiktajā apmērā. Indikatīvais papildu nepieciešamais finansējums  slodzes balansa nodrošināšanai Kultūras ministrijas padotībā esošajās profesionālās vidējās izglītības iestādēs, ņemot vērā esošo algas likmi – 9,54 euro/h, 2024.gadam papildu nepieciešamais finansējums ir 785 646 euro, 2025.gadam un turpmāk ik gadu nepieciešamais papildu finansējums 2 356 938 euro.

MK noteikumu Nr. 578 saskaņošanas procesā Finanšu ministrija norādīja, ka papildu finansējuma pieprasījums Kultūras ministrijas padotībā esošo vidusskolu pedagogu slodzes balansa nodrošināšanai tieši MK noteikumu Nr. 578 ietekmē neveidojas, un jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu 2024.gadā un turpmākajiem gadiem ir skatāms Ministru kabinetā 2024.gada septembrī, ņemot vērā aktualizēto informāciju par izglītojamo skaitu uz 2024.gada 1.septembri (pamatojoties uz Ministru kabineta  03.10.2023. sēdes protokola Nr. 48 21. § 5.punktu).
Šobrīd, ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.578 tika pieņemti pašās augusta beigās, kā arī to, ka Kultūras ministrijas padotības vidusskolu tarifikācijas par 2024./2025. mācību gadu vēl nav saskaņotas, precīzs šajā mācību gadā tarificēto pedagoģisko likmju skaits vēl nav zināms. Bet ņemot vērā, ka  Kultūras ministrija ir noteikusi savas pakļautības izglītības iestādēm nepalielināt kopējo tarificēto pedagoģisko likmju skaitu salīdzinot ar iepriekšējo mācību gadu, izmaiņas plānotas tikai sadalījumā starp ievirzes un profesionālās vidējās izglītības programmu tarificētajām likmēm. Attiecīgi tas nozīmē, ja tiek palielināts profesionālās vidējās izglītības izglītojamo skaits, attiecīgi jāpārskata un jāsamazina ievirzes izglītojamo skaits, vai attiecīgi arī otrādi. 
Šobrīd apkopojot datus par izglītojamo skaitu uz 01.09.2024. Kultūras ministrijas profesionālajās vidusskolās, secināts, ka profesionālās vidējās izglītības programmās izglītojamo skaits salīdzinot ar 01.09.2023. pieaug no 1949 līdz 1973 izglītojamiem. Lai gan ir stabilizēts kopējais likmju skaits, Kultūras ministrijas ieskatā joprojām nav iespējams nodrošināt profesionālās izglītības pedagogiem MK noteikumos Nr. 445 noteikto slodzes balansu 65%/35% par ko jau vairākkārt Kultūras ministrija ir norādījusi.  Tādējādi joprojām ir nepieciešams papildu finansējums 95,5 papildu likmju apmaksai Kultūras ministrijas padotības vidusskolām.  Atbilstoši provizoriskajiem aprēķiniem KM padotībā esošajām iestādēm nepieciešamais finansējums ir:
Slodzes balansam Kultūras ministrijas vidusskolās papildus nepieciešamais finansējums 2024. gada
4 mēnešiem
2025. gadam 2026. gadam 2027. gadam 2028.gadam un turpmāk ik gadu
papildu  likmju apmaksai, lai nodrošinātu slodzes balansu 65%/35% (pašreizējā samaksa 1145 euro vai 9,54 euro/h) 785 646 2 356 938 2 356 938 2 356 938 2 356 938

2.Par 2 pašvaldību dibinātajām profesionālajām mākslu vidusskolām:
05.07.2011. Ministru kabineta noteikumu Nr.523 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas” 3.punkts paredz, ka šai skolu grupai finansējumu aprēķina audzēkņu skaitam, kas ir ievadīts VIIS sistēmā attiecīgā mācību gada 5.septembrī.   Atbilstoši 05.09.2024. VIIS informācijai šajās divās pašvaldību profesionālajās vidusskolās ir kopā 384 izglītojamie profesionālās vidējās izglītības programmās. Taču ņemot vērā, ka jau vairākus gadus papildu finansējums jaunu audzēkņu finansēšanai šajā skolās netiek piešķirts, Kultūras ministrija ir izmantojusi Profesionālās izglītības likuma 31.panta otrajā daļā noteiktās tiesības noteikt valsts budžeta finansēto izglītojamo skaitu, un faktiski jau vairākus gadus tiek ierobežots valsts budžeta finansēto izglītojamo skaits, nefinansējot izglītojamo pieaugumu un saglabājot to nemainīgu – 356 izglītojamie. Tāpēc, lai nodrošinātu visu MK noteikumos Nr.523 noteikto VIIS reģistrēto izglītojamo finansēšanu, ir nepieciešams papildu finansējums.
Atbilstoši Kultūras ministrijas veiktajiem aprēķiniem, papildu nepieciešamais finansējums ir:  
Papildus nepieciešamais finansējums pašvaldību vidusskolām 2024. gada
4 mēnešiem
2025. gadam 2026. gadam 2027. gadam 2028.gadam un turpmāk ik gadu
papildu  likmju apmaksai, lai nodrošinātu slodzes balansu 65%/35% (pašreizējā samaksa 1145 euro vai 9,54 euro/h) 63 825 191 474 191 474 191 474 191 474

Lai pamatotu pieprasīto finansējumu, tajā skaitā saistībā ar audzēkņu skaita izmaiņām, Kultūras ministrija skaidro:
1.profesionālās vidējās izglītības programmas.
MK noteikumi Nr.655 “Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo” nosaka izglītojamo skaitu  vidēji uz vienu skolotāja likmi:
“5.2. izglītojamo skaits vidēji uz vienu skolotāja likmi:
5.2.1.  10,8 – profesionālās izglītības programmās (mācību grupā ir 25 līdz 30 izglītojamo);
5.2.2.  8,5 – mākslas profesionālās izglītības programmās (izņemot Kultūras ministrijas mākslas un mūzikas vidusskolu profesionālās vidējās izglītības programmas) un zobārstniecības programmās;
5.2.3.  5 – profesionālās izglītības programmās izglītojamiem ar speciālām vajadzībām (mācību grupā ir 8 līdz 12 izglītojamo);
5.2.4.  4,5 – Kultūras ministrijas mākslas vidusskolu mākslas profesionālās vidējās izglītības programmās (mācību grupā ir 5 līdz 16 izglītojamo);
5.2.5.  2,1 – Kultūras ministrijas mūzikas vidusskolu mūzikas profesionālās izglītības programmās (mācību grupā ir 1 līdz 33 izglītojamie, mācības gan individuāli, gan grupās);
5.2.6.  7,3 – pedagoģiskās korekcijas programmās (mācību grupā ir 16 līdz 18 izglītojamo);
5.2.7.  6,7 – profesionālās izglītības programmās ieslodzījuma vietās (mācību grupā ir 16 līdz 18 izglītojamo).”.
Atbilstoši minētajai proporcijai, aprēķināts pedagoģisko likmju skaits, kas būtu jāapmaksā Kultūras ministrijas vidusskolās profesionālās vidējās izglītības programmās, tajā skaitā ņemot vērā izglītojamo skaita izmaiņas 01.09.2024.
Atbilstoši MK noteikumiem Nr.655, no 01.09.2024. jāapmaksā 636,743 likmes.
 
2. Profesionālās ievirzes programmas.
Šobrīd nav ārējā normatīvā akta, kas noteiktu konkrētu profesionālās ievirzes programmās apmaksājamo likmju skaitu. Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumu Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas" savstarpējās saskaņošanas procesā, Kultūras ministrijas padotības vidusskolām profesionālās ievirzes programmām var būt atšķirīgi apjomi no standartā noteiktā.  Tā kā izglītojamo skaits ievirzes programmās KM vidusskolās samazinājās, attiecīgi konvertējām apmaksājamās likmes, par pamatu aprēķiniem izmantojot vidējo vienam audzēknim apmaksājamo mācību stundu (kontaktstundu) skaitu, kas bija 2023/2024.mācību gadā, attiecīgi precizējot citiem pienākumiem nepieciešamo stundu un kopējo apmēru,  attiecīgi pārskatot papildu nepieciešamo papildu likmju skaitu.  
 
3 Pamatizglītības programmas.
Minētās programmas īsteno tikai viena Kultūras ministrijas izglītības iestāde. Lai gan izglītojam skaits šobrīd ir nedaudz samazinājies, kopējais klašu skaits kopumā nemainās, tāpēc turpmākajos aprēķinos tiek saglabāts kopējais pamatizglītība tarificēto likmju skaits.  Jānorāda, ka arī šajās programmās tarificēto likmju skaits 2023./2024.mācību gadā nebija  pietiekams, lai nodrošinātu noteikto slodzes balansu 65%/35%.
 
4. Papildus nepieciešamo likmju skaits
Kultūras ministrija, ņemot vērā aktualizēto izglītojamo skaitu uz 01.09.2024., ir precizējusi informāciju par papildu nepieciešamo likmju skaitu.
Atbilstoši aprēķiniem Kultūras ministrija būtu nepieciešamas papildus 127,99 likmes. Taču izprotot pašreizējo valsts budžeta finansiālo situāciju, lūdzam saglabājam iepriekš pieprasīto -   95,487 papildu likmju apmaksu, par kuru nepieciešamību esam norādījuši jau MK noteikumu Nr.455 grozījumu anotācijā 2024.gada augustā.
 
Tieslietu ministrijas Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2023. gada bāze pedagogu atlīdzībai tika plānota balstoties uz 5.44 likmju skaitu, savukārt, 2024. gada 1. septembrī tika apstiprināts tarifikators ar 7.18 likmju skaitu. Likmju izmaiņas veiktas pamatojoties uz izmaiņām izglītības iestāžu klašu sastāvā, no 2024. gada 1. septembra izglītību izglītojamie iegūst visās klašu grupās no 5. -12. klasei, tai skaitā speciālās izglītības programmās, attiecīgi 2024. gadā nepieciešami 5 826  euro, 2025. gadā  un turpmāk ik gadu– 17 479  euro.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt 2 310 652  euro, lai no 2024. gada 1. septembra nodrošinātu pedagogu darba samaksu, tai skaitā:
Izglītības un zinātnes ministrijai – 1 455 355 euro;
Kultūras ministrijai – 849 471 euro;
Tieslietu ministrijai – 5 826  euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projektu skatīt kopā ar rīkojumu projektiem:
24-TA-2245 "Par apropriācijas pārdali no 74.resora 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"";
24-TA-2260 “Par apropriācijas pārdali”;
24-TA-2242 "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2024. gadam".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 310 652
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 310 652
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 310 652
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 310 652
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 310 652
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projektu skatīt kopā ar rīkojumu projektiem:
24-TA-2245 "Par apropriācijas pārdali no 74.resora 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"";
24-TA-2260 “Par apropriācijas pārdali”;
24-TA-2242 "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2024. gadam".

Projekta indikatīvā finansiālā ietekme aprēķināta, ņemot vērā pedagogu zemāko darba algas likmi – 9,54 euro/h.
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Lai no 2024. gada 1. septembra nodrošinātu pedagogu darba samaksu 2024. gada četriem mēnešiem, papildu nepieciešami 2 310 652 euro, tai skaitā:
→ Izglītības un zinātnes ministrijai – 1 455 355 euro;
→ Kultūras ministrijai – 849 471 euro;
→ Tieslietu ministrijai – 5 826 euro.

Pieņemt zināšanai, ka 2025. gadā un turpmāk ik gadu Kultūras ministrijai papildu nepieciešami 2 548 412 euro; Tieslietu ministrijai – 17 479  euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi