Anotācija (ex-ante)

24-TA-7: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā finansē elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Kārtība, kādā finansē elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Elektroenerģijas tirgus likuma 9.panta 2.3 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā finansē elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu aizsargātajiem lietotājiem, kā arī elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanas kārtību gadījumos, kad zeme, uz kuras plānots ierīkot elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu aizsargātajam lietotājam, nav aizsargātā lietotāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgu likuma (turpmāk - Likums) 9.panta 2.3 daļā noteikto deleģējumu, kārtību, kādā finansē pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam, un ierobežojumus attiecībā uz aizsargātajiem lietotājiem piederošiem nekustamajiem īpašumiem nosaka Ministru kabinets.

Saskaņā ar Likuma 1.pantā ietverto, aizsargātais lietotājs ir trūcīga vai maznodrošināta ģimene (persona), daudzbērnu ģimene vai ģimene (persona), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti, persona ar I invaliditātes grupu, kura izlieto elektroenerģiju savā mājsaimniecībā pašas vajadzībām (galapatēriņam).

Likumā dotais deleģējums ir jāskata vienlaikus ar šī deleģējošā likuma mērķi. Viens no Likuma mērķiem, kas noteikts 2.panta 1. punktā, ir izveidot priekšnoteikumus efektīvi funkcionējoša elektroenerģijas tirgus darbībai, tāpat Likuma 2.panta 2.punkts nosaka, ka tā mērķis ir nodrošināt, lai visiem enerģijas lietotājiem, ievērojot normatīvo aktu prasības, visefektīvākajā iespējamajā veidā par pamatotām cenām tiktu droši un kvalitatīvi piegādāta elektroenerģija. Vienlaikus Likumā tiek ietverti risinājumi, kas nodrošina sociāli neaizsargātajam personām atbalstu  elektroenerģijas izmaksu pieauguma ietekmes mazināšanai, kas tieši var atstāt ietekmi uz šo personu maksātspēju, kā arī ietekmēt viņu vispārējo sociālo stāvokli.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc akciju sabiedrības "Sadales tīkls" lūguma no pašvaldībām saņemti dati par Latvijas teritorijā esošiem 42 vēsturiski neelektrificētiem aizsargāto lietotāju mājokļiem, kuru pieslēgumu izbūvei plānots piešķirt līdzfinansējumu līdz 7 500 eiro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli,  turpmāk - PVN) vienam pieslēgumam, kas kopumā veido 42*7 500 = 315 000 eiro. Programmu  īstenojot 3 gadu periodā, paredzētais pasākumam nepieciešams finansējums gadā sasniedz attiecīgi 105 000 eiro.
Latvijā kopumā šobrīd reģistrēti vairāk kā 160 tūkstoši aizsargāto lietotāju. Savukārt saskaņā ar Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēmas (turpmāk - ALDIS) datiem 2023.gadā ikmēneša vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēma atbalstu elektroenerģijas rēķina daļējai kompensēšanai, bija 89 531 aizsargāto lietotāju, tai skaitā:
- 34 057 daudzbērnu ģimeņu;
- 32 875 trūcīgo un maznodrošināto personu;
- 22 599 personu ar I invaliditātes grupu, t.sk., to aizbildņi un ģimenes, kuru aprūpē ir bērns ar I invaliditātes grupu.
Aizsargātie lietotāji ir sociāli mazaizsargāta sabiedrības daļa,  tāpēc elektroenerģijas sistēmas pieslēguma būvniecības izmaksas, kuras attiecībā pret mājsaimniecību ienākumiem ir augstas, šo personu labklājību skar īpaši nozīmīgi. Turklāt piekļuve elektroenerģijas pieslēgumam ir būtiska, lai nodrošinātu personas primārās vajadzības un nereti pat tiesības (piemēram, tiesības uz pamata sanitārajiem un higiēnas apstākļiem atbilstošu mājvietu). Ņemot vērā šos apsvērumus, valsts atbalsta sniegšana tādu izmaksu segšanā, kas ir saistītas ar primāro objekta, kurā ir deklarēts vai reģistrēts aizsargātais lietotājs, elektrifikāciju, ir samērīgs un nepieciešams atbalsta mehānisms.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nodrošina, ka atbalsts aizsargātājiem lietotājiem jeb, šo noteikumu kontekstā, atbalsts saņēmējiem ar aizsargātā lietotāja statusu visu pakalpojuma sniegšanas periodu līdz faktiskā elektroenerģijas pieslēguma ierīkošanai – lietotāja daļas apmaksa no valsts budžeta līdzekļiem pieslēguma ierīkošanai – sasniegtu atbalsta pasākuma plānoto mērķauditoriju. Vienlaikus projekts paredz vairākus pasākumus, lai tiktu minimizētu riski, ka valsts budžeta līdzekļi tiek izlietoti nelietderīgi vai pat ar krāpniecības un ļaunprātības pazīmēm, pārkāpjot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normas. Ministru kabineta noteikumu projektā ir paredzēti sekojoši kritēriji, kuri ir jāpiemēro pieslēdzamajam objektam:
1) pieslēdzamā objekta adrese ir reģistrēta Valsts adrešu reģistrā;
2) aizsargātais lietotājs objektā ir deklarējis vai reģistrējis savu dzīvesvietu;
3) pieslēdzamais objekts ir aizsargātā lietotāja faktiskā dzīvesvieta;
4) plānotais elektroenerģijas sistēmas pieslēguma spriegums nepārsniedz 400 voltus, un ievada aizsardzības aparāta strāvas stiprums nepārsniedz 25 ampērus, kas ir vidēja mājokļa elektroapgādei (ieskaitot ar elektrību darbināmas apkures sistēmas) nepieciešamais pieslēguma lielums;
5) pieslēguma ierīkošana aizsargātajam lietotājam atbilstoši šiem noteikumiem tiek īstenota pirmo reizi.

Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz valsts atbalsta sniegšanu pieslēguma ierīkošanai aizsargātajiem lietotājiem īpašumā, kurš nav elektrificēts, un kurš ir aizsargātā lietotāja faktiskā dzīvesvieta, noteikumu projektā paredzēts, ka par faktiskās dzīvesvietas faktu pārliecinās un izziņu par dzīvesvietas atbilstību attiecīgajam kritērijam izdod pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgās dzīvesvietas adrese. Dzīvesvietas apsekošana varētu iekļaut dzīvošanai piemērotu apstākļu novērtējumu, kurā tiek konstatēts, vai dzīvesvietā ir pieejama, piemēram, kanalizācijas un ūdens sistēma vai to alternatīva, vai dzīvesvietā ir guļvietas, higiēnas un pārtikas preces, kas nepieciešamas ikdienas lietošanai, un citas pazīmes, kas liecina, ka attiecīgā dzīvesvieta ir personas faktiskā dzīvesvieta.
Lai pašvaldības varētu attiecīgo funkciju veikt, noteikumu projektā pašvaldībai, kura veic personas apsekojumu dzīvesvietā, ir paredzēta vienreizēja kompensācija 45 euro apmērā, kas sedz attiecīgā apsekojuma izmaksas. Saskaņā ar pašvaldību sniegto informāciju apsekojuma izmaksas veido darba alga pašvaldības speciālistam, kurš veic apsekojumu, kas, ieskaitot laiku, kas pavadīts ceļā, un kas nepieciešams apsekojuma akta izveidei, kā arī noteikumos minētā atzinuma izveidei, varētu būt aptuveni 3 stundas, kā arī degvielas izdevumi, kas nepieciešami apsekojuma izbraukuma nodrošināšanai, jo neelektrificētie objekti lielākoties atrodas lauku teritorijās, kurām piekļuve ar sabiedrisko transportu nav iespējama.
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē esošo informāciju, vecākā referenta darba algas stundas likme pirms nodokļu nomaksas (aktuālā informācija uz 2024. gada aprīli) ir 12 euro/ stundā (1). Ņemot vērā minēto laiku, kas nepieciešams apsekojuma veikšanai, secināms, ka kompensācija, ko speciālistam nepieciešams nodrošināt par attiecīgā apsekojuma veikšanu, ir 36 euro. Saskaņā ar pašvaldību sniegto informāciju veicamais vidējais attālums līdz elektrificējamajiem objektiem varētu būt līdz 50 km, kas nozīmē, kas viena apsekojuma ietvaros veicamais attālums varētu būt līdz 100 kilometriem. Saskaņā ar Ceļu satiksme drošības direkcijas tīmekļvietnē pieejamo informācijas par 2023./ 2024. gadā tirgū pieejamo vieglo automašīnu vidējo degvielas patēriņu, secināts, kas tas ir aptuveni 6,8 litri uz 100 kilometriem (2). Papildus tiek ņemta vērā aptuvenā aktuālā degvielas cena 2024. gadā. - 1,70 euro par litru (3). līdz ar to apsekojuma veikšanai kompensējamie degvielas izdevumi veido 11,56 euro. Kopējās pašvaldībai kompensējamās apsekojuma izmaksas, ņemot vērā, ka ne visos gadījumos apsekojums tiks veikts elektrificējamajā objektā, kas atrodas 50 kilometru attālumā, ir 48 euro.

(1) https://www.vid.gov.lv/lv/informacija-par-darba-vietam-2024gada-atbilstosi-profesiju-klasifikatoram
(2) https://www.csdd.lv/videjais-degvielas-paterins/rokasgramatas-par-videjo-degvielas-paterinu-un-co2-izpludi
(3) https://www.viada.lv/zemakas-degvielas-cenas/

AS “Sadales tīkls” ir apkopojis informāciju par objektiem, kuriem ilgstoši nav ierīkots pieslēgums elektroenerģijas tīklam, jo lietotāji atsakās vai nevar apmaksāt uz lietotāju attiecināmo pieslēguma ierīkošanas izmaksu daļu. Šajā apkopojumā pieslēguma izmaksas ir robežās no 0,5 līdz 64,24 tūkstoši eiro.

Noteikumu projektā paredzēts, ka līdzfinansējums no valsts budžeta attiecināms uz pieslēguma ierīkošanas un pārējās ekonomiski pamatotās attiecīgā pieslēguma ierīkošanas izmaksām, ieskaitot projektēšanas izmaksas, kas nepārsniedz 7 500 eiro, kuros iekļauts PVN. Šāds regulējums samazina risku, ka ar sabiedrības līdzekļiem tiek nesamērīgi pārmaksāts par pieslēgumu, kas nav nepieciešams primārās objekta elektrifikācijas nodrošināšanai, bet plašākai objekta izmantošanai, piemēram, komercdarbības veikšanai.

Tāpat noteikumu projekts risina situācijas, kurās zemes īpašums, uz kura plānots ierīkot pieslēgumu, nav aizsargātā lietotāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā. Šādā gadījumā, ja iesniegumu par pieslēgumu vēlas iesniegt pats aizsargātais lietotājs, noteikumi nosaka, ka lietotājs iegūst zemes īpašnieka rakstveida atļauju par pieslēguma ierīkošanu, ko pievieno iesniegumam sadales sistēmas operatoram par pieslēguma ierīkošanu. Savukārt, ja zeme, uz kuras plānots ierīkot pieslēgumu aizsargātajam lietotājam, ir pašvaldības īpašumā, pašvaldībai ir tiesības iesniegt iesniegumu sadales sistēmas operatoram par pieslēguma ierīkošanu. Arī šajā gadījumā visas ekonomiski pamatotās attiecīgā pieslēguma ierīkošanas izmaksas, ko nav sedzis sadales sistēmas operators, atbilstoši noteikumu projektā noteiktajam, tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Jānorāda, ka pieslēguma maksa sastāv no vairākām izmaksu komponentēm, piemēram, būvdarbu izmaksām (kas var būt aprēķinātas atbilstoši slodzes vienības izmaksām), pieslēgšanas izmaksām, projektēšanas izmaksām un pieslēguma finansēšanas izmaksām. No šīm visām izmaksu komponentēm operators sedz tikai 50% no būvdarbu izmaksām. Praksē tieši minētās papildu izmaksas veido vislielāko izmaksu daļu, tāpēc ir būtiski paredzēt, ka visas izmaksas, ko pieslēguma ierīkošanas ietvaros nav sedzis sadales sistēmas operators, sedz no valsts budžeta līdzekļiem.

Kopumā noteikumu projekts paredz, ka visus ar aizsargātā lietotāja pieslēguma ierīkošanu saistītos darbus, t.sk., pieslēguma projektēšanas darbus iepērk jeb veic sadales sistēmas operators, tādējādi atvieglojot iesaistīto pušu administratīvo slogu kompensācijas pieprasīšanas brīdī. Proti, atbalsta programmas ietvaros darbu organizētājs vai veicējs un kompensācijas pieprasītājs ir viena juridiskā persona - sadales sistēmas operators.

Lai gūtu pārliecību, ka aizsargātais lietotājs un pieslēdzamais objekts atbilst noteikumos ietvertajām prasībām, ir noteikts, ka, iesniedzot pieteikumu aizsargātā lietotāja pieslēguma izbūvei, lietotājam ir jāiesniedz šādus dokumentus:
1) noteikumos par sistēmas pieslēgumu elektroenerģijas sadales sistēmai noteiktos dokumentus;
2) Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - Birojs) izziņu par personas atbilstību aizsargātā lietotāja statusam datumā, kad aizsargātais lietotājs vai pašvaldība, kura pieteikusi aizsargātā lietotāja pieslēguma ierīkošanu, iesniegusi birojā rakstveida pieteikumu izziņas saņemšanai;
3) pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā atrodas pieslēdzamais objekts, uz dzīvesvietas apsekojuma akta pamata izdotu apliecinājumu par pieslēdzamā objekta atbilstību šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajam kritērijam;
4) Fizisko personu reģistra izdruku par aizsargātā lietotāja deklarēto vai reģistrēto dzīvesvietu;
5) zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja rakstveida atļauju ierīkot pieslēgumu, ja zeme, uz kuras plānots ierīkot pieslēgumu, nav aizsargātā lietotāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā.
Sadales sistēmas operators, izskatot pieteikumu, balstīsies uz augstāk minētajos dokumentos ietverto informāciju dokumentu iesniegšanas brīdī. Arī Birojs, izskatot sadales sistēmas operatora iesniegto kompensācijas pieprasījumu, izvērtēs to, balstoties uz dokumentiem, kas pievienoti aizsargātā lietotāja vai pašvaldības pieteikumam par aizsargātā lietotāja pieslēguma ierīkošanu. Ne sadales sistēmas operators, ne birojs nevērsīsies ar informācijas pieprasījumu citās iestādēs, veicot attiecīgās pārbaudes, izņemot gadījumus, ja Birojs konstatēs, ka aizsargātais lietotājs, kuram ierīkot pieslēgums vai pieslēdzamais objekts nav atbilstošs noteikumos noteiktajām prasībām.

Ņemot vērā, ka ALDIS pārvaldnieks ir Birojs, un tā rīcībā jau ir daļa atbalsta sniegšanai un uzraudzībai nepieciešamās informācijas, kā arī ņemot vērā, ka Birojs jau veic aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma uzraudzības funkciju, plānots, ka aizsargātā lietotāja elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanas maksas kompensēšanu veiks un uzraudzīs Birojs. Lai nodrošinātu samērīgu kompensācijas pieprasījumu iesniegšanu, noteikumu projekts nosaka, ka to dara tikai sadales sistēmas operators reizi ceturksnī par izmaksām, kas radušās, izbūvējot elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu aizsargātajiem lietotājiem.
Savukārt, lai nodrošinātu korektu valsts finansējuma izlietošanu, noteikumu projekts nosaka arī Biroja pienākumus un tiesības gadījumos, ja Birojs identificē aizsargātā lietotāja elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanas neatbilstību šajos noteikumos noteiktajam. Šādos gadījumos Birojam ir tiesības aizturēt rēķina apmaksu elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram par aizsargātajam lietotājiem ierīkoto pieslēgumu, noteikt termiņu, līdz kuram elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram jānovērš konstatētie pārkāpumi vai jāiesniedz papildu informācija, kā arī atteikties izmaksāt pieslēguma ierīkošanas finansējuma daļu par pieslēguma ierīkošanu, kuram konstatēta neatbilstība noteikumu prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts veidots, balstoties uz spēku zaudējušajiem 2017.gada 16.augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr.483 "Kārtība, kādā finansē pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam", izvērtējot un būtiski mainot tajos ietvertos kritērijus objekta atbilstībai elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanai aizsargātajam lietotājam, kā arī paredzot nosacījumus gadījumos, kad zeme, uz kuras plānots ierīkot elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu, nav aizsargātā lietotāja īpašumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Aizsargātie lietotāji - trūcīgas un maznodrošinātas personas, personas ar I invaliditātes grupu, ģimenes, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenes
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz augstāk minēto aizsargāto lietotāju grupu labklājību, jo tas paredz elektroenerģijas sistēmas pieslēguma aizsargātajam lietotājam kompensēšanu no valsts budžeta līdzekļiem.
Juridiskās personas
  • Elektroenerģijas sadales sistēmas operatori
Ietekmes apraksts
Elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu veiks un sākotnēji visas izmaksas segs elektroenerģijas sadales sistēmas operators, kas pēc pieslēguma ierīkošanas pieprasīs valsts kompensāciju 50% apmērā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc akciju sabiedrības "Sadales tīkls" lūguma no pašvaldībām saņemti dati par Latvijas teritorijā aptuveni 42 vēsturiski neelektrificētiem aizsargāto lietotāju mājokļiem, kuru pieslēgumu izbūvei plānots līdzfinansēt maksimums 7 500 euro uz pieslēgumu, kas kopumā sastāda 42*7 500 = 315 000 euro, jeb 105 000 euro/gadā, izdalot proporcionāli 3 gadu griezumā.
Saskaņā ar akciju sbaiedrības "Sadales tīkls" sniegto informāciju vidējās elektroenerģijas pieslēguma projektēšanas izmaksas ir 2000 euro, un pieslēguma ierīkošanas izmaksas ap 5500 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Aizsargāto lietotāju atbalstam nepieciešamais valsts budžeta finansējums elektroenerģijas pieslēguma projektēšanas un ierīkošanas izmaksu kompensācijai tiks nodrošināts likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 “Elektroenerģijas lietotāju atbalsts” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Līdz ar to attiecīgais atbalsta pasākums neradīs negatīvu ietekmi uz budžetu.
Vidējās pašvaldību apsekojumu veikšanai nepieciešamās izmaksas gadā varētu nepārsniegt 672 euro, ņemot vērā, ka pašvaldībai tiks kompensēti 48 euro par apsekojuma veikšanu un atzinuma sniegšanu, un, ņemot vērā, ka vidējais elektrificējamo objektu skaits gadā varētu būt 14 objekti, kas veido nebūtisku izmaksu daļu. Ja noteikumu projekta ietvaros aizsargāto lietotāju pieslēgumu izbūvei nepieciešamais finansējuma apjoms nebūs pietiekams arī pašvaldībām nepieciešamās kompensācijas par dzīvesvietu apsekošanu nodrošināšanai, Ministrija radīs fiskāli neitrālu risinājumu izmaksu segšanai.

4.1.1. Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams paplašināt likuma 7.pantā ietverto datu apstrādes mērķi, papildinot to ar nepieciešamību datus izmantot, lai gūtu pārliecību par aizsargātā lietotāja sniegtās informācijas par tā deklarēto vai reģistrēto dzīvesvietu patiesumu.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Elektroenerģijas sadales sistēmas operators

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/cc409c8e-cecf-4598-adc4-285e25d43989

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publikās apspriešanas ietvaros nav iensiegti priekšlikumi vai iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
neietekmē
Ņemot vērā Latvijā esošo neelktrificēto objektu skaitu, atbalsta programmas specifiku un tajai pieejamo finansējuma apjomu, noteikumos noteikto kompensācijas rēķinu iesniegšanas kārtību, Būvniecības valsts kontroles biroja veicamā darba apjoms būtiski nepalielināsies, līdz ar to nav identificētas papildu administartīvās izmaksas.
Pašvaldības
neietekmē
Ņemot vērā Latvijā esošo neelektrificēto objektu skaitu, atbalsta programmas specifiku un tajai pieejamo finansējuma apjomu, pašvaldību veicamā darba apjoms būtiski nepalielināsies, līdz ar to nav identificētas papildu administratīvās izmaksas.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Būvniecības valsts kontroles birojam tiks deleģēta papildu uzraudzības un kompensācijas izmaksas funkcija
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Būvniecības valsts kontroles birojs atbalsta programmas administrēšanu veiks esošā budžeta un cilvēkresursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Labvēlīgi ietekmēs aizsargātos lietotājus un to labklājību, jo tas paredz elektroenerģijas sistēmas pieslēguma izmaksu kompensēšanu aizsargātajiem lietotājiem.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi