22-TA-1235: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 1 "Kārtība, kādā publiska persona pasūta pētījumus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši likuma «Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma» 9.2 pantā dotajam pilnvarojumam, ir izdoti Ministru kabineta 2013.gada 3. janvāra noteikumi Nr.1.” Kārtība, kādā publiska persona pasūta pētījumus” (turpmāk - Noteikumi)
Noteikumu izdošanas vispārīgais mērķis ir veicināt sadarbības koordināciju starp valsts pārvaldi, plānošanas reģioniem un pašvaldībām pētījumu plānošanā un pasūtīšanā, uzlabot pasūtīto pētījumu sagatavošanas un vadības kvalitāti, pētījumu pieejamību, kā arī nodrošināt atbalstu pētniecību veicinošas vides veidošanai. Tāpat tiesiskā regulējuma izstrādes pamats saistīts ar nepieciešamību samazināt iespējamību, ka valsts institūciju pasūtīto pētījumu tēmas dublējas, kā arī ar tiesiskā regulējuma palīdzību veicināt to, ka pētījuma pasūtītājs ar pētījuma izstrādātāju savstarpēji sadarbojas pētījuma izstrādes gaitā, piesaistot visas ieinteresētās puses, lai gala rezultātā pētījums būtu kvalitatīvs un atbilstošs pētījuma pasūtītāja vajadzībām. Visbeidzot tiesiskā regulējuma mērķis ir ieviest noteiktu kārtību pētījumu pasūtīšanā, tādējādi tiesiskais regulējums netieši nosaka un veicina pētījuma izstrādes kvalitāti.
Lai nodrošinātu augstāk minētā mērķa sasniegšanu un informācijas par pētījumiem pieejamību vienkopus gan publiskām personām, gan sabiedrībai, ir izstrādāta un tiek administrēta pētījumu un publikāciju datubāze (turpmāk - datubāze.)
Minētās datubāzes administrētājs ir Pārresoru koordinācijas centrs (turpmāk - PKC)
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes sadarbības koordināciju par pētījumiem to plānošanā un pasūtīšanā, PKC reizi gadā publiskām personām aktualizē pētījumu gala versijas nodošanas un informācijas par plānotajiem pētījumiem iesniegšanu, nosūtot tām elektronisku vēstuli ar lūgumu aktualizēt un iesniegt nepieciešamo informāciju.
Publisko personu iesniegtā informācija par pētījumiem, kā arī tā informācija, kas tiek precizēta gada ietvaros, tiek ievadīta / administrēta datubāzē no PKC puses. Proti, tiek dublētas informācijas apmaiņas darbības par pētījumiem gan no publisko personu, gan PKC puses, kas ir novēršams, pilnveidojot informācijas nodošanas mehānismu, izmantojot elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Turklāt atbilstoši Noteikumu 11.punktam, tieši pētījuma pasūtītājs ir atbildīgs par iesniegtās informācijas pareizību un savlaicīgu informācijas atjaunošanu, kur savukārt PKC šīs informācijas aprites procesā veic tikai datu ievadīšanas funkciju.
Tāpat Noteikumu regulējumā ir veiktas atsauces uz citu tiesību aktu normām, kas šobrīd ir grozīti (Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" regulējums par politikas jomām) un zaudējušas spēku vai tiek dublētas (Publisko iepirkumu likuma regulējums), tāpēc ir nepieciešams veikt grozījumus.
Noteikumu izdošanas vispārīgais mērķis ir veicināt sadarbības koordināciju starp valsts pārvaldi, plānošanas reģioniem un pašvaldībām pētījumu plānošanā un pasūtīšanā, uzlabot pasūtīto pētījumu sagatavošanas un vadības kvalitāti, pētījumu pieejamību, kā arī nodrošināt atbalstu pētniecību veicinošas vides veidošanai. Tāpat tiesiskā regulējuma izstrādes pamats saistīts ar nepieciešamību samazināt iespējamību, ka valsts institūciju pasūtīto pētījumu tēmas dublējas, kā arī ar tiesiskā regulējuma palīdzību veicināt to, ka pētījuma pasūtītājs ar pētījuma izstrādātāju savstarpēji sadarbojas pētījuma izstrādes gaitā, piesaistot visas ieinteresētās puses, lai gala rezultātā pētījums būtu kvalitatīvs un atbilstošs pētījuma pasūtītāja vajadzībām. Visbeidzot tiesiskā regulējuma mērķis ir ieviest noteiktu kārtību pētījumu pasūtīšanā, tādējādi tiesiskais regulējums netieši nosaka un veicina pētījuma izstrādes kvalitāti.
Lai nodrošinātu augstāk minētā mērķa sasniegšanu un informācijas par pētījumiem pieejamību vienkopus gan publiskām personām, gan sabiedrībai, ir izstrādāta un tiek administrēta pētījumu un publikāciju datubāze (turpmāk - datubāze.)
Minētās datubāzes administrētājs ir Pārresoru koordinācijas centrs (turpmāk - PKC)
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes sadarbības koordināciju par pētījumiem to plānošanā un pasūtīšanā, PKC reizi gadā publiskām personām aktualizē pētījumu gala versijas nodošanas un informācijas par plānotajiem pētījumiem iesniegšanu, nosūtot tām elektronisku vēstuli ar lūgumu aktualizēt un iesniegt nepieciešamo informāciju.
Publisko personu iesniegtā informācija par pētījumiem, kā arī tā informācija, kas tiek precizēta gada ietvaros, tiek ievadīta / administrēta datubāzē no PKC puses. Proti, tiek dublētas informācijas apmaiņas darbības par pētījumiem gan no publisko personu, gan PKC puses, kas ir novēršams, pilnveidojot informācijas nodošanas mehānismu, izmantojot elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Turklāt atbilstoši Noteikumu 11.punktam, tieši pētījuma pasūtītājs ir atbildīgs par iesniegtās informācijas pareizību un savlaicīgu informācijas atjaunošanu, kur savukārt PKC šīs informācijas aprites procesā veic tikai datu ievadīšanas funkciju.
Tāpat Noteikumu regulējumā ir veiktas atsauces uz citu tiesību aktu normām, kas šobrīd ir grozīti (Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" regulējums par politikas jomām) un zaudējušas spēku vai tiek dublētas (Publisko iepirkumu likuma regulējums), tāpēc ir nepieciešams veikt grozījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai pilnveidotu Noteikumos noteiktā vispārīgā mērķa sasniegšanu, izslēdzot no Noteikumiem tiesību normas, kas ir zaudējušas spēku, kā arī precizējot prasības, kas sekmē kvalitatīvu pētījumu vadīšanu katrā individuālā pētījumu plānošanas un uzraudzīšanas gadījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
02.01.2023.
Pamatojums
Spēkā esošais Noteikumu regulējums veido un ietver šādus izaicinājumus:
1) birokrātiskais slogs, kas veidojās no informācijas pārsūtīšanas institūcijām;
2) atsauces uz spēku zaudējušām citu tiesību normām un citu tiesību normu dublēšana.
Turklāt datubāzes tehniskais risinājums ir novecojis, kas ir iemesls tās neizmantošanai politikas plānošanā vai sabiedrības informēšanai par publiskas personas veiktajiem pētījumiem.
1) birokrātiskais slogs, kas veidojās no informācijas pārsūtīšanas institūcijām;
2) atsauces uz spēku zaudējušām citu tiesību normām un citu tiesību normu dublēšana.
Turklāt datubāzes tehniskais risinājums ir novecojis, kas ir iemesls tās neizmantošanai politikas plānošanā vai sabiedrības informēšanai par publiskas personas veiktajiem pētījumiem.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu regulējums publiskām personām nosaka informācijas par plānotajiem pētījumiem un pētījumu gala versiju iesniegšanas kārtību Pārresoru koordinācijas centram, kā arī nosaka sabiedrības informēšanas kārtību par pētījumu gala versijām.
PKC Pētījumu un publikāciju datubāzē veic šādas informācijas administrēšanu:
1) informācijas par publiskas personas plānotajiem pētījumiem ievadi datubāzē;
2) plānoto pētījumu tēmu dublēšanās risku novērtēšanu;
3) sabiedrības par publisko personu veiktajiem pētījumiem informēšanu, tos ievietojot datubāzē.
Noteikumu regulējums satur spēku zaudējušas PIL normas par pētījuma pasūtījuma līgumcenas vērtībām, kā rezultātā pētījuma pasūtītājam nav tiesiskās skaidrības, kuros gadījumos pētījumu vadīšanā, ievērojot pakalpojuma iepirkuma robežcenu, ir nosakāmas papildu prasības, lai sekmētu pētījuma kvalitatīvu izstrādi.
Tāpat Noteikumu regulējumā tiek dublētas PIL prasības (Noteikumu 22.2. apakšpunkts, 23. un 24. punkts), kas jaunu PIL grozījumu gadījumā, var apgrūtināt šo Noteikumu ievērošanu.
PKC Pētījumu un publikāciju datubāzē veic šādas informācijas administrēšanu:
1) informācijas par publiskas personas plānotajiem pētījumiem ievadi datubāzē;
2) plānoto pētījumu tēmu dublēšanās risku novērtēšanu;
3) sabiedrības par publisko personu veiktajiem pētījumiem informēšanu, tos ievietojot datubāzē.
Noteikumu regulējums satur spēku zaudējušas PIL normas par pētījuma pasūtījuma līgumcenas vērtībām, kā rezultātā pētījuma pasūtītājam nav tiesiskās skaidrības, kuros gadījumos pētījumu vadīšanā, ievērojot pakalpojuma iepirkuma robežcenu, ir nosakāmas papildu prasības, lai sekmētu pētījuma kvalitatīvu izstrādi.
Tāpat Noteikumu regulējumā tiek dublētas PIL prasības (Noteikumu 22.2. apakšpunkts, 23. un 24. punkts), kas jaunu PIL grozījumu gadījumā, var apgrūtināt šo Noteikumu ievērošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PKC veic iesūtītās informācijas administrēšanu datubāzē atbilstoši Noteikumu 10., 14., 16., 17., 19., 27. un 28. punktos noteiktajam. Lai novērstu informācijas apmaiņas slogu starp resoriem, ir nepieciešams pilnveidot informācijas nodošanas mehānismu, izmantojot elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
Risinājuma apraksts
Grozījumi nosaka, ka informācijas par plānotajiem pētījumiem ievadi, pētījumu nodevumu augšupielādi un citas saistītās informācijas ievadi datubāzē veic autorizēti lietotāji - valsts institūcijas amatpersona, darbinieks vai cita persona, kurām ir piešķirtas piekļuves tiesības, izmantojot elektroniskās identifikācijas līdzekļus (Grozījumu 1.1, 1.8., 1.9., 1.10., 1.12. un 1.19. punkts).
Tāpat tiek precizēta kārtība, lai novērstu plānoto pētījumu tēmu vai tajos iekļauto uzdevumu dublēšanos, proti, PKC noteiktā periodā informēs par to autorizētos lietotājus datubāzes vidē (Grozījumu 1.11.apakšpunkts).
Tāpat tiek precizēta kārtība, lai novērstu plānoto pētījumu tēmu vai tajos iekļauto uzdevumu dublēšanos, proti, PKC noteiktā periodā informēs par to autorizētos lietotājus datubāzes vidē (Grozījumu 1.11.apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu 2. punkts neparedz tādu pētījumu nodevumu datubāzē, kuru veic pati publiskā persona, kā arī neparedz pētījumu nodevumus, kas īstenots publiskas personās uzdevumā. Turklāt, ievērojot publisko personu vēlmi datubāzē ievietoto arī pētījumus, kuru pati publiska persona ir veikusi (bez pētījuma pasūtījuma), nepieciešami grozījumi Noteikumos.
Risinājuma apraksts
Precizēts Noteikumu 2.punkts (Grozījumu 1.2.apakšpunkts) un izveidots jauns Noteikumu 21 punkts (Grozījumu 1.3. apakšpunkts), kas skaidro pētījuma nodevuma puses. Savukārt, ievērojot publisko personu vēlmi datubāzē ievadīt arī tādus pētījumus, kurus veikusi pati publiskā persona, precizēts Noteikumu 9. punkts (Grozījumu 1.7. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Noteikumi nosaka, ka publiska persona par attiecīgajā gadā plānotajiem pētījumiem sniedz informāciju PKC atbilstoši Noteikumu 1. pielikumā noteiktās informācijas veidlapai. PKC minēto informāciju ievada datubāzē (Noteikumu 14. un 17. punkts). Tāpat Noteikumi nosaka, ka pētījuma pasūtītājs pētījuma gala versiju nosūta PKC, tā augšupielādēšanai datubāzē (Noteikumu 27. un 28. punkts). Minētās informācijas aprites slogs starp resoriem ir mazināms, izmantojot tehnoloģiskus datubāzes uzlabojumus.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu informācijas apmaiņas slogu starp resoriem, Noteikumu 14., 17., 27. un 28. punktos tiek precizēta informācijas apmaiņas kārtība (Grozījumu 1.10., 1.12., 1.19. un 1.20 apakšpunkts). Turpmāk datubāzes autorizētie lietotāji datubāzē ievadīs šādu informāciju par attiecīgajā gadā plānotajiem pētījumiem (Noteikumu 1. pielikums tiek svītrots):
- pētījuma pasūtītājs (iestādes nosaukums),
- pētījuma nosaukums,
- pētījuma mērķis un uzdevumi,
- pētījuma klasifikācija,
- plānotie pētījuma rezultāti un to izmantošana,
- par pētījuma pasūtīšanu atbildīgais darbinieks vai amatpersona (amats, vārds, uzvārds),
- prognozētais pētījuma īstenošanas laiks, izpildes termiņš.
PKC, izmantojot datubāzes IT risinājumus, attiecīgajā gadā informāciju apkopos un nosūtīts datu sniedzējiem (autorizētiem lietotājiem) izvērtēšanai par plānoto pētījumu tēmu un uzdevumu iespējamo dublēšanos (Grozījumu 1.11. apakšpunkts)
Savukārt pētījuma gala versiju un ar to saistīto informāciju datubāzē ievadīs pētījuma pasūtītājs atbilstoši Noteikumu 3. pielikumam (Grozījumu 1.19. apakšpunkts), tā pārliecinoties par pētījuma izstrādes vadības nosacījumu ievērošanu, kas noteikti Noteikumu IV un V nodaļā.
- pētījuma pasūtītājs (iestādes nosaukums),
- pētījuma nosaukums,
- pētījuma mērķis un uzdevumi,
- pētījuma klasifikācija,
- plānotie pētījuma rezultāti un to izmantošana,
- par pētījuma pasūtīšanu atbildīgais darbinieks vai amatpersona (amats, vārds, uzvārds),
- prognozētais pētījuma īstenošanas laiks, izpildes termiņš.
PKC, izmantojot datubāzes IT risinājumus, attiecīgajā gadā informāciju apkopos un nosūtīts datu sniedzējiem (autorizētiem lietotājiem) izvērtēšanai par plānoto pētījumu tēmu un uzdevumu iespējamo dublēšanos (Grozījumu 1.11. apakšpunkts)
Savukārt pētījuma gala versiju un ar to saistīto informāciju datubāzē ievadīs pētījuma pasūtītājs atbilstoši Noteikumu 3. pielikumam (Grozījumu 1.19. apakšpunkts), tā pārliecinoties par pētījuma izstrādes vadības nosacījumu ievērošanu, kas noteikti Noteikumu IV un V nodaļā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 6.2.apakšpunkta regulējums satur spēku zaudējušu PIL normu.
Risinājuma apraksts
Precizēta PIL norma par pētniecības un izstrādes pakalpojumiem, kuriem nepiemēro PIL prasības, tātad attiecīgajiem pētījumu pasūtījumiem nepiemēro arī Noteikumu II, III, IV un V nodaļās minētās prasības (Grozījumu 1.6.apakšpunkts)
Problēmas apraksts
Noteikumu 3.punkts ietver spēku zaudējušas PIL normas par pētījuma pasūtījuma līgumcenas vērtībām, kā rezultātā pētījuma pasūtītājam nav tiesiskās skaidrības, kuros gadījumos pētījumu vadīšanā (Noteikumu 20. punkta ievērošanā) ir jānodrošina Noteikumu V. nodaļas prasības.
Risinājuma apraksts
Precizēts Noteikumu 3. punkts (Grozījumu 1.4. un 1.5. apakšpunkts) atbilstoši aktuālajai PIL redakcijai par pasūtījuma līgumcenu robežvērtībām.
Problēmas apraksts
Noteikumu 22.2. apakšpunkts, 23. un 24. punkts dublē PIL regulējumu.
Risinājuma apraksts
Svītrotas no Noteikumu regulējuma PIL prasības, kas ir dublējošās - Grozījumu 1.14., 1.15. un 1.16. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt pētījuma izstrādes procesā apzināmās informācijas saturu atbilstoši Noteikumu V. nodaļā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 1.14. - 1.24. apakšpunkti pētījuma pasūtītājam precizē pētījuma plānošanas un ieviešanas vadības nosacījumus, kas jāievēro pētījumu pasūtījumiem virs 9999 euro, kā arī tiek svītrots Noteikumu 2.pielikums.
Noteikumi stāsies spēkā 2023. gada 2. janvārī, jo PKC ir jāizstrādā un jāievieš datubāzes tehniskais risinājums.
Noteikumi stāsies spēkā 2023. gada 2. janvārī, jo PKC ir jāizstrādā un jāievieš datubāzes tehniskais risinājums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskā līdzdalība
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi