23-TA-2922: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. oktobra direktīva 2021/1883/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pārņemt direktīvas Nr. 2021/1883/ES normas nacionālajos normatīvajos aktos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas normatīvajos aktos jāpārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. oktobra direktīvas Nr. 2021/1883/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK normas, kas saistītas ar Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa piešķiršanu un atteikumu šo statusu piešķirt un statusa anulēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Likumā par Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā ir noteikti iemesli, kuriem pastāvot, Eiropas Savienības zilās kartes pieprasītājs var ilgāku periodu uzturēties ārpus Latvijas Republikas, prombūtnei nepārtraucot nepārtrauktās uzturēšanās laiku, kā arī tādi paši iemesli attaisno Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja - bijušā Eiropas Savienības zilās kartes turētāja - prombūtni no Eiropas Savienības. Direktīvā Nr. 2021/1883/ES šādi iemesli nav paredzēti - Eiropas Savienības zilās kartes turētāja nepārtraukto uzturēšanās periodu nepārtrauc 18 mēnešu prombūtne no valsts, un personai nav jāpierāda, ka prombūtne bijusi saistīta, piemēram, ar saimniecisko darbību, brīvprātīgā dienesta pildīšanu vai studēšanu iepriekšējā mītnes valstī, kā arī persona, kam piešķirts Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statuss un kam pirms tā piešķiršanas bijusi izsniegta Eiropas Savienības zilā karte, drīkst uzturēties ārpus Eiropas Savienības teritorijas līdz 24 mēnešiem nepārtraukti.
Risinājuma apraksts
No tiesību akta izslēgti prombūtni attaisnojošie iemesli (saimnieciskā darbība vai pašnodarbinātas personas aktivitātes, brīvprātīgā dienesta pildīšana studijas iepriekšējā mītnes zemē), kas turpmāk pieļaus Eiropas Savienības zilās kartes turētājam un Eiropas Savienības pastāvīgajam iedzīvotājam - bijušajam Eiropas Savienības zilās kartes turētājam, iespēju noteiktu laika periodu uzturēties pilsonības vai iepriekšējā mītnes valstī, nepierādot prombūtnes attaisnojošo iemeslu esamību.
Problēmas apraksts
Spēkā esošais tiesību akts paredz, ka trešās valsts pilsonis, kas vismaz trīs gadus uzturējies citā Eiropas Savienības dalībvalstī ar Eiropas Savienības zilo karti un divus gadus ar Eiropas Savienības zilo karti - Latvijas Republikā, ir tiesīgs pieprasīt Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā. Direktīva Nr.2021/1883/ES paredz, ka šādas tiesības attiecināmas arī uz personu, kas citā Eiropas Savienības dalībvalstī uzturējusies kā pētnieks, students vai saistībā ar starptautisko aizsardzību.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts papildināts ar norādi uz to, ka uzturēšanās periods citā Eiropas Savienības dalībvalstī kā studentam, pētniekam vai sakarā ar starptautisko aizsardzību, ir ieskaitāms nepārtrauktās uzturēšanās periodā, kas nepieciešams, lai pieprasītu Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā. Attiecībā uz studentu nepārtrauktas uzturēšanās laikā ieskaita pusi no studiju perioda.
Problēmas apraksts
Šobrīd tiesību aktā nav pietiekami precīzi norādīts, kādas procedūras ietvaros persona, kuras Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu apliecinošā dokumenta termiņš ir beidzies, var šo dokumentu atjaunot.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projektā paredzēts, ka Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja atļauju persona atjauno Imigrācijas likumā noteiktās reģistrācijas procedūras ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Trešo valstu pilsoņi
Ietekmes apraksts
Trešo valstu pilsoņi - Eiropas Savienības zilās kartes turētāji, kas pieprasa vai ir saņēmuši Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Tiesību akta projekta normu izpilde tiks nodrošināta piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L1883
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
32021L1883
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2021/1883 (2021. gada 20. oktobris) par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
32021L1883
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
18. panta 1. punkts un 2. punkta "a" apakšpunkts
2. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
18. panta 3. punkts
1. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
18. panta 4. punkts
4. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējās direktīvas 2021/1883 prasības pārņemtas Imigrācijas likumā un tam pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi