Anotācija (ex-ante)

22-TA-1614: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 66 "Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība" neliela apjoma grantu shēmas atklātā projektu iesniegumu konkursa "Atbalsts biznesa ideju īstenošanai Latgalē" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz īstenot neliela apjoma grantu shēmas atklātā projektu iesniegumu konkursa "Atbalsts biznesa ideju īstenošanai Latgalē" (turpmāk – grantu shēma) trešo kārtu, palielinot maksimāli pieļaujamo programmas līdzfinansējumu un atbalsta intensitāti, kā arī paplašinot projekta iesnieguma iesniedzēju loku. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai veicinātu programmas mērķa un rezultātu sasniegšanu un palielinātu programmas ietekmi, īstenojot grantu shēmas trešo kārtu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda vadības likuma 15. panta 2. un 12. punkts un Reģionālās attīstības likuma 25. panta otrā daļa

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 66 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība" neliela apjoma grantu shēmas atklātā projektu iesniegumu konkursa "Atbalsts biznesa ideju īstenošanai Latgalē" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 66) nosaka grantu shēmas īstenošanas nosacījumus, tai skaitā pieejamo finansējumu, atbalsta intensitāti, maksimāli pieļaujamo programmas līdzfinansējuma apjomu  un prasības projekta iesnieguma iesniedzējam. Grantu shēmas ietvaros tika izsludinātas divas konkursa kārtas, un pēc divām kārtām grantu shēmā paredzamais pārpalikums pieejamam finansējumam ir 304 759,14 euro. Ja otrajā kārtā kāds no iesniegtajiem projektu iesniegumiem netiks apstiprināts, tad finansējuma apmērs grantu shēmas trešajai kārtai var tikt palielināts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latgales plānošanas reģions kā grantu shēmas apsaimniekotājs 2022.gada 1.ceturksnī veica reģiona uzņēmēju aptauju, lai noskaidrotu būtiskākos kavējošos faktorus dalībai grantu shēmas konkursā. Aptaujas rezultātā tika secināts, ka būtiskākie kavējošie faktori ir saistīti ar (1) finanšu nosacījumiem - atbalsta intensitāte 55 procenti un kopējais pieejamais finansējums vienam projektam līdz 10 000 euro, kā arī ar (2) grantu shēmas konkursa nosacījumiem – atbalstāmas darbības un izmaksas un nosacījums par darba vietas radīšanu. Līdz ar to, lai ņemtu vērā Latgales uzņēmēju viedokli un veicinātu interesi par grantu shēmu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) kā programmas apsaimniekotājs, noteikumu projektā rosina palielināt grantu shēmas atbalsta intensitāti un maksimāli pieļaujamo programmas līdzfinansējuma apjomu, kā arī atvieglot prasības projekta iesnieguma iesniedzējam.
COVID-19 pandēmijas rezultātā 2020.gadā un 2021.gadā vairākkārtēji valstī tika ieviests ārkārtas stāvoklis un noteikti ierobežojumi uzņēmējdarbībai, kas īpaši negatīvi ietekmēja dažādas pakalpojumu nozares, piemēram, tūrismu, izklaides un atpūtas, kā arī skaistumkopšanas un labsajūtas pakalpojumus u.c., tādējādi pasliktinājās uzņēmumu finanšu situācija[1]. Tāpat jāņem vērā, ka 2021.gada 1.jūlijā stājās spēkā mikrouzņēmumu nodokļa režīma izmaiņas, kur uzņēmējiem nācās izvērtēt savu līdzšinējo uzņēmējdarbības formu, pārorientēties vai pielāgoties jaunajam nodokļa režīmam. Līdz ar to atbalsta intensitātes palielināšana nozīmēs, ka uzņēmumiem būs nepieciešams mazāks līdzfinansējums projekta īstenošanai.


[1] Ekonomiskā situācija un COVID ietekme: http://tap.mk.gov.lv/doc/2021_03/EM_covid-ekonomiska-situacija.481.pdf
Risinājuma apraksts
Grantu shēmas konkursa pirmajā un  otrajā kārtā atbalsti intensitāte ir 55 procenti, savukārt noteikumu projekta 1.1 apakšpunkts paredz palielināt grantu shēmas atbalsta intensitāti grantu shēmas trešajā kārtā līdz 75 procentiem.

Noteikumu projekta 1.2 apakšpunkts paredz iespēju organizēt grantu shēmas trīs kārtas, jo sākotnēji bija paredzēta iespēja tikai otrās atlases kārtas organizēšanai gadījumā, ja pirmajā grantu shēmas atlases kārtā netiek apgūts viss pieejamais programmas finansējums.

Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts paredz palielināt maksimāli pieļaujamo programmas līdzfinansējumu grantu shēmas trešajā kārtā līdz 20 000 euro. Ņemot vērā, ka ir pasliktinājusies uzņēmējdarbības situācija Latgales reģionā, tad maksimāli pieļaujamā programmas līdzfinansējuma palielināšana sniegs iespēju lielākiem ieguldījumiem uzņēmējdarbības attīstībai, bet ar mazāku uzņēmēju ieguldījumu daļu.

Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts paredz paplašināt projekta iesnieguma iesniedzēju loku, sniedzot iespēju atbalstu saņemt uzņēmējiem ar apgrozījumu līdz 5 000 000 euro un darbinieku skaitu līdz 50 darbiniekiem. Projekta iesnieguma iesniedzēju loka paplašināšana sniegs iespēju uzrunāt lielāku skaitu uzņēmēju un raisīs lielāku interesi par grantu shēmu.

Noteikumu projekta 1.5.-1.10.apakšpunkti pilnveido regulējumu attiecībā uz komercdarbības atbalsta piešķiršanu un uzraudzību.

Ierosinātās izmaiņas neietekmē kopējo programmas budžetu un veicinās programmā plānoto rezultātu sasniegšanu. Programmai ir noteiktas trīs atbalsta jomas – (1) vietējā attīstība un nabadzības mazināšana; (2) kultūras uzņēmējdarbība, kultūras mantojums un kultūras sadarbība; (3) laba pārvaldība, atbildīgas institūcijas, caurspīdīgums. Programmas jomā "vietējā attīstība un nabadzības mazināšana" tiek īstenoti pieci iepriekš noteikti projekti, kas vērsti uz uzņēmējdarbības veicināšanu, kā arī grantu shēmas konkurss jaunu biznesa ideju īstenošanai. Ņemot vērā, ka pēc grantu shēmas konkursa pirmās un otrās kārtas vēl ir pieejams finansējums konkursa trešās kārtas organizēšanai, VARAM kā programmas apsaimniekotājs un Latgales plānošanas reģions kā grantu shēmas apsaimniekotājs, identificēja nepieciešamību turpināt investēt uzņēmējdarbības veicināšanā Latgalē. Ievērojot minēto, ierosinātie grozījumi programmā neietekmēs īstenošanā esošos projektus un to finansējuma saņēmējus.
 
2021. gada 2.decembrī programmas sadarbības komitejas sēdē priekšlikums par investīciju turpināšanu grantu shēmā tika konceptuāli izskatīts un atbalstīts, tai skaitā ar donorvalsts kompetentajām iestādēm - Norvēģijas Vietējo un reģionālo varas iestāžu asociāciju, Norvēģijas Mākslas padomi un Finanšu instrumentu biroju. Priekšlikums par investīciju turpināšanu grantu shēmā papildus programmas sadarbības komitejas 2021.gada 2.decembra konceptuālam atbalstam, tika arī saskaņots rakstiskajā procedūrā 2022.gada 10.februārī.

Noteikumu projekta 2. punktā noteikts, ka tiek izveidota jauna VII. nodaļa "Noslēguma jautājumi" un noteikts, ka grozījumi attiecībā uz MK noteikumu Nr. 66 9. punktu un 13.1 punktu stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgo grozījumu programmas līgumā spēkā stāšanos. Pēc grozījumu programmas līgumā saņemšanas no vadošās iestādes programmas apsaimniekotājs publicē attiecīgu paziņojumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

VARAM kā programmas apsaimniekotājs informāciju par programmas līguma grozījumu parakstīšanu kopā ar grozīto programmas līgumu publicēs vienotajā finanšu instrumentu tīmekļvietnē www.eeagrants.lv, tādējādi nodrošinot, ka tiesību normas piemērotājiem ir aktuāla un savlaicīga informācija.

Informācija par programmas līguma grozījumu parakstīšanu vai neparakstīšanu tiks nosūtīta programmas sadarbības komitejai, saskaņojot programmas apsaimniekotāja tālāko rīcību.

Ja programmas līguma grozījumi netiks parakstīti, tad noteikumu projekta 3. un 4. punkts nestāsies spēkā, un MK noteikumu Nr. 66 9. punkts paliks līdzšinējā redakcijā, bet un 13.1 punkts tiks svītrots. MK noteikumos Nr. 66 tiks veikti grozījumi, dzēšot tos punktus, par kuriem grozījumi programmas līgumā nav veikti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvais risinājums ir izsludināt grantu shēmas konkursa trešo kārtu ar esošajiem nosacījumiem, tomēr, pamatojoties uz veiktās uzņēmēju aptaujas secinājumiem, ir liels risks, ka pieejamais grantu shēmas finansējums netiktu apgūts un plānotie rezultāti netiktu sasniegti. Papildus alternatīvais risinājums būtu finansējuma novirzīšana Latgales plānošanas reģiona iepriekš noteiktajam projektam "Uzņēmējdarbības atbalsta pasākumi Latgales plānošanas reģionā", tomēr tas neveicinās plānoto programmas rezultātu sasniegšanu attiecībā uz jaunu darba vietu un ideju radīšanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts paredz paplašināt pretendentu loku un nosaka labvēlīgākus nosacījumus uzņēmējiem Latgalē, kuriem būs iespēja izstrādāt un iesniegt projektu iesniegumus grantu shēmas konkursā, lai pretendētu uz atbalstu jaunu ideju īstenošanai.
Nozare
Apstrādes rūpniecība, Būvniecība, Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi, Informācijas un komunikācijas pakalpojumi, Profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi, Veselība un sociālā aprūpe, Māksla, izklaide un atpūta, Mājsaimniecību kā darba devēju darbība; pašpatēriņa preču ražošana un pakalpojumu sniegšana individuālajās mājsaimniecībās
Nozaru ietekmes apraksts
Uzņēmējiem norādītajās nozarēs būs iespēja izstrādāt un iesniegt projektu iesniegumus grantu shēmas konkursā, lai pretendētu atbalstam jaunu ideju īstenošanai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Grantu shēmas ietvaros līdzfinansējuma saņēmējiem ir nosacījums par darba vietas radīšanu, kas sniegs ieguldījumu rīcības virziena “darbs un ienākumi” progresa rādītāja sasniegšanā attiecībā uz nodarbinātības līmeņa paaugstināšanu.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2020.gada 21.maija līgums par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014. 2021. gada perioda programmas "Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība" īstenošanu.
Apraksts
2020.gada 21.maija līgumā par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.‑2021. gada perioda programmas "Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība" īstenošanu ir noteikts maksimāli pieļaujamais programmas līdzfinansējums, kā arī nosacījumi iesnieguma iesniedzējiem attiecībā uz apgrozījumu un darbinieku skaitu. Līdz ar to ar donorvalstīm paralēli tiek saskaņoti grozījumi programmas līgumā.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2020.gada 21.maija līgums par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014. 2021. gada perioda programmas "Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība" īstenošanu.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
2020.gada 21.maija līgums par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.‑2021. gada perioda programmas "Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība" īstenošanu
Noteikumu projekta 1.3. un 1.4.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā. Tā kā noteikumu projekts paredz labvēlīgākus nosacījumu projektu iesniegumu iesniedzējiem, bet neparedz papildu nosacījumus projektu iesniegumu iesniedzējiem, tad noteikumu projekta izstrādes gaitā nav nepieciešama sabiedrības iesaiste.

6.4. Cita informācija

Latgales plānošanas reģions 2022.gada 1.ceturksnī veica reģiona uzņēmēju aptauju, lai noskaidrotu vietējo uzņēmēju viedokli par grantu shēmas nosacījumiem. Aptaujā piedalījās 55 respondenti no visām Latgales reģiona pašvaldībām.
Aptaujas rezultāti tika ņemti vērā noteikumu projekta izstrādē un grantu shēmas konkursā tiek palielināta grantu shēmas atbalsta intensitāte, maksimāli pieļaujamais programmas līdzfinansējuma apjoms un atvieglotas prasības projekta iesnieguma iesniedzējam.
Tāpat noteikumu projekts 2022.gada 8.jūnijā nosūtīts saskaņošanai Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomei. Iebildumi un priekšlikumi par noteikumu projektu netika saņemti.

Noteikumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī portālā www.likumi.lv.
VARAM kā programmas apsaimniekotājs informāciju par programmas līguma grozījumu parakstīšanu kopā ar grozīto programmas līgumu publicēs vienotajā finanšu instrumentu tīmekļvietnē www.eeagrants.lv, tādējādi nodrošinot, ka tiesību normas piemērotājiem ir aktuāla un savlaicīga informācija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grantu shēmas ietvaros līdzfinansējuma saņēmējiem ir nosacījums par darba vietas radīšanu, kas sniegs ieguldījumu rīcības virziena “darbs un ienākumi” progresa rādītāja sasniegšanā attiecībā uz nodarbinātības līmeņa paaugstināšanu

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi