24-TA-1686: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Baznīcas ielā 2, Siguldā, Siguldas novadā, daļas pirkšanu valsts reģionālā autoceļa P8 "Inciems–Sigulda–Ķegums" pārbūves projekta īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9.panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kura nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” posma 12,50.–13,96 km pārbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” posma 12,50.–13,96 km pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt
nekustamā īpašuma Baznīcas ielā 2 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 1805) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 0450) 0,0250 ha platībā – Siguldā, Siguldas novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.r reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1..i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu” (Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.56, 36.§).
Nekustamā īpašuma atsavināšana šādu aktivitāšu īstenošanai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi Nekustamā īpašuma atsavināšanā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi.
nekustamā īpašuma Baznīcas ielā 2 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8015 002 1805) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8015 002 0450) 0,0250 ha platībā – Siguldā, Siguldas novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.r reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1..i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu” (Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.56, 36.§).
Nekustamā īpašuma atsavināšana šādu aktivitāšu īstenošanai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi Nekustamā īpašuma atsavināšanā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Siguldas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1234.
Nekustamajam īpašumam ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0091 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju - 0,0022 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju – 0,0139 ha platībā;
- valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti – 0,0250 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,0250 ha platībā.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā.
Uz Nekustamā īpašuma atrodas gājēju ietves konstrukcija, kuru būvprojekta īstenošanas ietvaros paredzēts pārbūvēt, kā arī tas nav Nekustamā īpašuma īpašnieka veikts labiekārtojums.
Nekustamā īpašuma īpašnieks nav pieteicis zaudējumus. Nekustamā īpašuma apsekošanas laikā konstatēts, ka uz Nekustamā īpašuma atrodas četri augoši koki (liepas).
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis Nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 4. jūlija lēmumu Nr. 03.1-14/2425 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma Baznīcas ielā 2 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80150021805) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80150020450) 0,025 ha platībā – Siguldā, Siguldas novadā, atsavināšanu, kas sastāv no:
- Nekustamā īpašuma tirgus vērtības 3940 euro (trīs tūkstoši deviņi simti četrdesmit euro) jeb 15,76 euro (piecpadsmit euro un septiņdesmit seši centi) par kvadrātmetru;
zaudējumiem par kokiem 288 euro (divi simti astoņdesmit astoņi euro).
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamajam īpašumam ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0091 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju - 0,0022 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju – 0,0139 ha platībā;
- valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti – 0,0250 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 0,0250 ha platībā.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā.
Uz Nekustamā īpašuma atrodas gājēju ietves konstrukcija, kuru būvprojekta īstenošanas ietvaros paredzēts pārbūvēt, kā arī tas nav Nekustamā īpašuma īpašnieka veikts labiekārtojums.
Nekustamā īpašuma īpašnieks nav pieteicis zaudējumus. Nekustamā īpašuma apsekošanas laikā konstatēts, ka uz Nekustamā īpašuma atrodas četri augoši koki (liepas).
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis Nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 4. jūlija lēmumu Nr. 03.1-14/2425 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma Baznīcas ielā 2 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80150021805) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80150020450) 0,025 ha platībā – Siguldā, Siguldas novadā, atsavināšanu, kas sastāv no:
- Nekustamā īpašuma tirgus vērtības 3940 euro (trīs tūkstoši deviņi simti četrdesmit euro) jeb 15,76 euro (piecpadsmit euro un septiņdesmit seši centi) par kvadrātmetru;
zaudējumiem par kokiem 288 euro (divi simti astoņdesmit astoņi euro).
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai. Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamā īpašuma īpašnieku un netiešā veidā skar valsts reģionālā autoceļa P8 “Inciems-Sigulda-Ķegums” lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 228
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 228
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 228
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 228
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā Nekustamā īpašuma pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā un zaudējumu kompensēšanu tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā un zaudējumu kompensēšanu tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi