Anotācija (ex-ante)

23-TA-221: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Ziedgravu estrāde" Laidzē, Laidzes pagastā, Talsu novadā nodošanu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43.pants, Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 2.punkta “c” apakšpunkts, Pašvaldību likuma 4.panta pirmā daļas.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma "Ziedgravu estrāde" Laidzē, Laidzes pagastā, Talsu novadā nodošanu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Talsu novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības valsts nekustamo īpašumu "Ziedgravu estrāde", Laidzē, Laidzes pagastā, Talsu novadā (turpmāk - nekustamais īpašums), kas Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrija) nav nepieciešams funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrijas valdījumā atrodas nekustamais īpašums, kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8868 007 0252) 0,7903 ha platībā, tai skaitā meža zeme 0,3380 ha platībā. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Kurzemes rajona tiesas  Laidzes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000618616.  Saskaņā ar  noslēgto vienošanos par valsts nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un bezatlīdzības lietošanu (ministrijas reģ.Nr.2-3e/22/4) nekustamais īpašums nodots Talsu novada pašvaldības (turpmāk - pašvaldība) apsaimniekošanā un bezatlīdzības lietošanā 2022.gada 1.aprīlī un vienošanās ir  spēkā līdz nodošanas – pieņemšanas aktā par nekustamā īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā norādītajai nekustamā īpašuma nodošanas – pieņemšanas dienai (pēc rīkojuma projekta pieņemšanas Ministru kabinetā).
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Savukārt kārtību, kādā noskaidro publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai vai tās iestādēm nevajadzīgās mantas nosaka Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punkts, atbilstoši kuram, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludina Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums nav nepieciešams ministrijas un tās padotības iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Pašvaldība, saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 19.septembra noteikumu Nr.776 “Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība” 4.punktu, ierosina nekustamā īpašuma atsavināšanu. Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst mežs ar kopējo platību 0,3380 ha, meža kvartāla numuru 1 un meža nogabala numuru 1.
Pašvaldība apliecina, ka nekustamā īpašuma sastāvā esošajā meža teritorijā tiek paredzēti tikai meža teritorijas uzturēšanas, kopšanas un aizsardzības pasākumi, esošo taku uzturēšana, nodrošinot esošo dabas daudzveidību, nepieciešamības gadījumā atbrīvojot iestaigātās takas no apauguma un kritušajiem kokiem. Šajā teritorijā netiek plānota speciālo taku izveide, tādējādi nepalielinot antropogēno slodzi.  Nekustamā īpašuma meža teritorijas kopšanas un aizsardzības pasākumu mērķis, ierīkojot un uzturot šajā teritorijā parku, ir nodrošināt esošo biotopu un sugu daudzveidību, saglabājot dabiskos augšanas apstākļus un parka teritorijā esošo dabas daudzveidību.
Vienlaikus pašvaldība apliecina, ka saskaņā ar Talsu novada teritorijas plānojumu (pašvaldības 2015. gada 14. maija saistošie noteikumi Nr.15 “Par Talsu novada teritorijas plānojuma grafisko daļu un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem”) nekustamajam īpašumam noteikta funkcionālā zona – Publiskās apbūve teritorija (P), ko nosaka, lai nodrošinātu komerciālu vai nekomerciālu publiska rakstura iestāžu un objektu izvietošanu, paredzot atbilstošu infrastruktūru.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 3.pielikumu “Teritorijas izmantošanas veidu klasifikators” labiekārtota ārtelpa ir labiekārtoti parki (piemēram, atrakciju un atpūtas parki), zooloģiskie un botāniskie dārzi, mežaparki, kapsētas (ietverot kapličas, krematorijas, kolumbārijus un tiem funkcionāli līdzīgas būves), dzīvnieku kapsētas, pludmales, krastmalas, laukumi, publisko ēku pagalmi, kā arī apstādījumi, labiekārtojums un funkcionāli nepieciešamā infrastruktūra (tai skaitā nedzīvojamās ēkas, būves, dīķi, kanāli un citi objekti) iedzīvotāju atpūtas, fizisko aktivitāšu un citu publiskās ārtelpas funkciju nodrošināšanai. Ņemot vērā iepriekš minēto, plānotā darbība – parka ierīkošana nekustamā īpašuma sastāvā esošajā meža teritorijā atbilst Talsu novada teritorijas plānojuma prasībām.
Pašvaldība apliecina, ka nekustamā īpašuma sastāvā esošo meža teritoriju nav plānots atdalīt atsevišķā nekustamajā īpašumā.
Pašvaldība 2022.gada 31.marta sēdē ir pieņēmusi lēmumu Nr.128 "Par Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas nekustamā īpašuma “Ziedgravu estrāde”, Laidzē, Laidzes pagastā, Talsu novadā, pieņemšanu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā" (protokols Nr.8, 42.punkts) pieņemt  pašvaldības īpašumā bez atlīdzības  nekustamo īpašumu, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteikto autonomo funkciju - gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu (pašvaldības lēmumā norādīta likuma “Par pašvaldībām” (bija spēkā lēmuma pieņemšanas brīdī, no 2023.gada 1.janvāra spēkā jauns Pašvaldību likums) 15.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktā pašvaldības autonomā funkcija – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; atkritumu savākšanas un izvešanas kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana).
Nekustamais īpašums robežojas ar pašvaldības īpašumā esošu meža zemi 40,9 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070139). Nekustamā īpašuma teritorijā atrodas brīvdabas estrāde, kuru pēc iegūšanas īpašumā pašvaldība plāno atjaunot un pielāgot kultūras pasākumu vajadzībām. Ņemot vērā, ka teritorija ir publiski pieejama, zemes vienības daļu, uz kuras atrodas mežs, pašvaldība ilgtermiņā plāno to attīstīt saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 5.marta  noteikumu Nr. 123 „Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu” prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumu Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība"  5. un 8.punktā minētie dokumenti, kas attiecas uz konkrēto gadījumu. Atbilstoši likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktajam,  Valsts vides dienesta izdotie tehniskie noteikumi vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinums par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums nav nepieciešams. Arī Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumus par plānotās darbības atbilstību attiecīgās teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasībām nav nepieciešams, jo nekustamais īpašums neatrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā.
Pašvaldību likuma 4.panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta trešo daļu autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. Atbilstoši minētajam, par to, kādā veidā pašvaldība organizē pašvaldības autonomo funkciju izpildi, ir atbildīga pašvaldība.
Pašvaldībai rīcībā ar valsts nekustamo  īpašumu jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi gadījumā, ja tā plāno veikt saimniecisko darbību. Nekustamais īpašums tiks izmantots nesaimnieciskai darbībai, līdz ar to nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu" 2.6.sadaļa un, īpaši 34.punkts, ietver informāciju, kā valsts atbalsta kontroles jomā tiek vērtēts atbalsts kultūras infrastruktūrai: "Atsevišķas ar kultūru, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un dabas aizsardzību saistītas darbības var, ņemot vērā to īpašo raksturu, būt organizētas nekomerciāli un tādējādi būt tādas, kurām nav saimnieciska rakstura. Tādējādi to publiskais finansējums var nebūt valsts atbalsts. Komisija uzskata, ka publiskā finansējuma piešķiršana kultūras vai kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākumam, kas visai sabiedrībai pieejams bez maksas, kalpo tīri sociālam un kultūras mērķim, kam nav saimnieciska rakstura. Tāpat arī tad, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas vai dabas aizsardzības pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām, šim pasākumam tik un tā nav saimnieciska rakstura, jo šādu samaksu nevar uzskatīt par reālu atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Ņemot vērā minēto un pašvaldības autonomiju, pašvaldība ir atbildīga par nekustamā īpašuma lietošanu atbilstoši nosacījumiem. pašvaldība uzraudzīs, ka visā nekustamā īpašuma izmantošanas periodā ieņēmumi no estrādes darbības nepārsniegs 50% no izdevumiem, lai atbilstoši turpinātu uzskatīt, ka estrādē, kuru izmanto kultūras mērķim, netiek veikta saimnieciskā darbība.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar ministrijas valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pašvaldība esošā budžeta ietvaros segs izdevumus, kas saistīti ar īpašuma tiesību maiņas nostiprināšanu zemesgrāmatā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar ministrijas valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Izpildi nodrošinās ministrija un pašvaldība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi