25-TA-2911: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (turpmāk - Likumprojekts) paredzēts papildināt tiesības kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas nodot pašvaldību sociālajiem dienestiem, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta pieprasījumu, par fizisko personu kredītiestāžu maksājumu, vērtspapīru, ieguldījumu un uzkrājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstus par laika periodu no trīs līdz divpadsmit pilniem kalendāra mēnešiem naudas līdzekļu kustību un konta atlikumu minētā perioda sākumā un beigās.
Sociālās palīdzības pabalstus piešķir, veicot ienākumu testēšanu, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu (turpmāk – SPSP likums), savukārt mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanas, trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusa noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 809).
2024. gada 10. decembrī Labklājības ministrija uzsākusi projekta "Labklājības nozares un pašvaldību sociālās sfēras platformas "DigiSoc" izstrāde un ieviešana" īstenošanu. Projekta mērķis ir nodrošināt pašvaldību pakalpojumu digitālo transformāciju un atbalsta procesu centralizāciju, veicinot sadarbību ar valsts pārvaldes institūcijām. Projekta darbību rezultātā tiks izveidota vienota digitālā platforma “DigiSoc”, lai modernizētu sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanas procesus, paaugstinātu darbības efektivitāti un atvieglotu datu apmaiņu starp pašvaldību sociālajiem dienestiem, Labklājības ministriju un citiem valsts un pašvaldību partneriem. Projekts ir vērsts uz esošo informācijas sistēmu papildināšanu un integrāciju ar jaunizveidoto platformu, ietverot arī datu analītikas un statistikas funkcionalitāti. Platformas “DigiSoc” izstrāde un ieviešana paredz pakāpenisku pašvaldību sociālās palīdzības lietojumprogrammas (turpmāk – SOPA) aizstāšanu. Projekta ietvaros plānotā platforma "DigiSoc" nodrošinās pašvaldībām nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) funkcionalitāti, kā arī tiks digitāli uzlaboti vairāki pašvaldību procesi un koplietošanas pakalpojumi.
2025. gada 20. novembrī tika pieņemts likumprojekts “Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā” (Nr. 968/Lp14), kurā tika nostiprināts pienākums pašvaldību sociālajiem dienestiem ar 2027. gada 1. janvāri sociālo pakalpojumu administrēšanai izmantot platformu “DigiSoc”.
Sociālās palīdzības pabalstus piešķir, veicot ienākumu testēšanu, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu (turpmāk – SPSP likums), savukārt mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanas, trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusa noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 809).
2024. gada 10. decembrī Labklājības ministrija uzsākusi projekta "Labklājības nozares un pašvaldību sociālās sfēras platformas "DigiSoc" izstrāde un ieviešana" īstenošanu. Projekta mērķis ir nodrošināt pašvaldību pakalpojumu digitālo transformāciju un atbalsta procesu centralizāciju, veicinot sadarbību ar valsts pārvaldes institūcijām. Projekta darbību rezultātā tiks izveidota vienota digitālā platforma “DigiSoc”, lai modernizētu sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanas procesus, paaugstinātu darbības efektivitāti un atvieglotu datu apmaiņu starp pašvaldību sociālajiem dienestiem, Labklājības ministriju un citiem valsts un pašvaldību partneriem. Projekts ir vērsts uz esošo informācijas sistēmu papildināšanu un integrāciju ar jaunizveidoto platformu, ietverot arī datu analītikas un statistikas funkcionalitāti. Platformas “DigiSoc” izstrāde un ieviešana paredz pakāpenisku pašvaldību sociālās palīdzības lietojumprogrammas (turpmāk – SOPA) aizstāšanu. Projekta ietvaros plānotā platforma "DigiSoc" nodrošinās pašvaldībām nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) funkcionalitāti, kā arī tiks digitāli uzlaboti vairāki pašvaldību procesi un koplietošanas pakalpojumi.
2025. gada 20. novembrī tika pieņemts likumprojekts “Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā” (Nr. 968/Lp14), kurā tika nostiprināts pienākums pašvaldību sociālajiem dienestiem ar 2027. gada 1. janvāri sociālo pakalpojumu administrēšanai izmantot platformu “DigiSoc”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir mazināt esošo un potenciālo pašvaldību sociālo dienestu (turpmāk – sociālais dienests) klientu, kuri saņem vai saņems sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību, slogu dokumentu iesniegšanā sociālo pakalpojumu vai sociālās palīdzības saņemšanai, nosakot, ka pašvaldību sociālajiem dienestiem ir tiesības saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, pamatojoties uz pieprasījumu par fizisko personu kredītiestāžu maksājumu, vērtspapīru, ieguldījumu un uzkrājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši SPSP likuma 5. panta pirmajā daļā noteiktajam sociālo palīdzību klientam sniedz, pamatojoties uz viņa materiālo resursu – ienākumu un īpašuma izvērtējumu, individuāli paredzot katra klienta līdzdarbību, izņemot krīzes situāciju.
Materiālo situāciju izvērtē pašvaldības sociālais dienests atbilstoši MK noteikumos Nr.809 noteiktajam.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 809 2.4. apakšpunktu, lai saņemtu sociālo palīdzību un izvērtētu mājsaimniecības atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, viena no mājsaimniecības personām vēršas pašvaldības sociālajā dienestā, uzrāda personu apliecinošu dokumentu un t.sk. iesniedz arī visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu vai pasta norēķinu sistēmas kontu pārskatus par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem.
Ne visiem klientiem, kas vēršas pašvaldības sociālajā dienestā, lai pretendētu uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu vai sociālās palīdzības saņemšanu, ir internetbanka vai nepieciešamās prasmes darbam ar datoru un internetu, lai norēķinu sistēmas konta izrakstu saņemtu elektroniski uz klienta norādīto e-pasta adresi, līdz ar to bieži vien klienti ir spiesti vērsties kredītiestādē klātienē, lai saņemtu nepieciešamās izziņas. Šis process visām iesaistītajām pusēm ir laikietilpīgs, kā arī tas ir maksas pakalpojums, kas trūcīgām un maznodrošinātām personām ir papildus slogs jau tā niecīgajam mājsaimniecības budžetam. Tāpat šis process kavē iespēju atbalstu klientam sniegt pēc iespējas ātrāk.
Mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai sociālais dienests elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju (turpmāk – deklarācija (skatīt Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumu Nr.809 „Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu” 2.pielikumu)), izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA esošos datus un iesniedzēja papildus iesniegtos dokumentus.
Deklarācijā tiek norādīti ienākumi par pēdējiem 3 pilniem kalendāra mēnešiem, kā arī neregulāra rakstura ienākumi un saņemtie ienākumi par 12 kalendāra mēnešu periodu pirms iesnieguma iesniegšanas.
Deklarācijai jāpievieno šādi papildu dokumenti:
1) darba devēja izziņu par darba samaksu par pēdējiem trim pilniem kalendāra mēnešiem par katru darba ņēmēju mājsaimniecībā, ja personas kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstos nav nepieciešamās informācijas;
2) izziņu par ienākumiem no saimnieciskās darbības (1. pielikums) par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem par katru saimnieciskās darbības veicēju mājsaimniecībā;
3) visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstus par pēdējo trīs pilnu kalendāra mēnešu naudas līdzekļu kustību un konta atlikumu minētā perioda sākumā un beigās;
4) dokumentus, kas apliecina neregulāra rakstura ienākumus vai citus šo noteikumu 2. pielikuma 2.2. apakšpunktā norādītos ienākumus un saņemtos maksājumus par 12 kalendāra mēnešu periodu pirms šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētā iesnieguma iesniegšanas.
Papildus jāmin, ka jau šobrīd SPSP likuma 12. panta trešajā daļā pašvaldību sociālajiem dienestiem ir noteikta tiesība pieprasīt un saņemt nepieciešamās ziņas sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanai.
Materiālo situāciju izvērtē pašvaldības sociālais dienests atbilstoši MK noteikumos Nr.809 noteiktajam.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 809 2.4. apakšpunktu, lai saņemtu sociālo palīdzību un izvērtētu mājsaimniecības atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, viena no mājsaimniecības personām vēršas pašvaldības sociālajā dienestā, uzrāda personu apliecinošu dokumentu un t.sk. iesniedz arī visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu vai pasta norēķinu sistēmas kontu pārskatus par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem.
Ne visiem klientiem, kas vēršas pašvaldības sociālajā dienestā, lai pretendētu uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu vai sociālās palīdzības saņemšanu, ir internetbanka vai nepieciešamās prasmes darbam ar datoru un internetu, lai norēķinu sistēmas konta izrakstu saņemtu elektroniski uz klienta norādīto e-pasta adresi, līdz ar to bieži vien klienti ir spiesti vērsties kredītiestādē klātienē, lai saņemtu nepieciešamās izziņas. Šis process visām iesaistītajām pusēm ir laikietilpīgs, kā arī tas ir maksas pakalpojums, kas trūcīgām un maznodrošinātām personām ir papildus slogs jau tā niecīgajam mājsaimniecības budžetam. Tāpat šis process kavē iespēju atbalstu klientam sniegt pēc iespējas ātrāk.
Mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai sociālais dienests elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju (turpmāk – deklarācija (skatīt Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumu Nr.809 „Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu” 2.pielikumu)), izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA esošos datus un iesniedzēja papildus iesniegtos dokumentus.
Deklarācijā tiek norādīti ienākumi par pēdējiem 3 pilniem kalendāra mēnešiem, kā arī neregulāra rakstura ienākumi un saņemtie ienākumi par 12 kalendāra mēnešu periodu pirms iesnieguma iesniegšanas.
Deklarācijai jāpievieno šādi papildu dokumenti:
1) darba devēja izziņu par darba samaksu par pēdējiem trim pilniem kalendāra mēnešiem par katru darba ņēmēju mājsaimniecībā, ja personas kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstos nav nepieciešamās informācijas;
2) izziņu par ienākumiem no saimnieciskās darbības (1. pielikums) par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem par katru saimnieciskās darbības veicēju mājsaimniecībā;
3) visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstus par pēdējo trīs pilnu kalendāra mēnešu naudas līdzekļu kustību un konta atlikumu minētā perioda sākumā un beigās;
4) dokumentus, kas apliecina neregulāra rakstura ienākumus vai citus šo noteikumu 2. pielikuma 2.2. apakšpunktā norādītos ienākumus un saņemtos maksājumus par 12 kalendāra mēnešu periodu pirms šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētā iesnieguma iesniegšanas.
Papildus jāmin, ka jau šobrīd SPSP likuma 12. panta trešajā daļā pašvaldību sociālajiem dienestiem ir noteikta tiesība pieprasīt un saņemt nepieciešamās ziņas sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši SPSP likumā noteiktajam sociālo palīdzību sniedz, pamatojoties uz mājsaimniecību materiālā stāvokļa izvērtējumu. Pirms lēmuma pieņemšanas par sociālās palīdzības piešķiršanu vai atteikumu sociālais dienests izvērtē mājsaimniecības kopējos materiālos resursus, izmantojot valsts un pašvaldības informācijas sistēmās esošos datus (piemēram, Zemesgrāmatas dati, Nodarbinātības valsts aģentūras dati, Uzturlīdzekļu garantijas fonda dati, Valsts ieņēmumu dienesta dati u.c.), savukārt par datiem, kuri nav pieejami valsts un pašvaldības informācijas sistēmās mājsaimniecības iesniedz papildu dokumentus, tostarp visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstus par pēdējo trīs pilnu kalendāra mēnešu naudas līdzekļu kustību un konta atlikumu minētā perioda sākumā un beigās. Kredītiestāžu maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izraksts ir viens no galvenajiem dokumentiem materiālā stāvokļa izvērtēšanas procesā un katrai personai no mājsaimniecības, kurai ir atvērts konts maksājumu iestādēs (kredītiestādē vai pasta norēķinu sistēmā) , bez izņēmumiem, tas ir jāiesniedz.
Pēc Labklājības ministrijas statistikas datiem 2023. gadā Latvijā bija reģistrētas 62 281 trūcīgas personas un 35 563 maznodrošinātas personas.
Deklarāciju mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai sociālais dienests sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, ievērojot pamata sociālās palīdzības pabalstiem un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusiem noteikto periodu.
SPSP likuma 36. panta trešā daļa nosaka, ka pamata sociālās palīdzības pabalstus un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu:
1) piešķir uz trim kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā;
2) piešķir uz sešiem kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā nav nevienas personas darbspējīgā vecumā vai uz personu attiecas šā panta otrajā daļā noteiktie izņēmumi;
3) var piešķirt uz vienu kalendāra mēnesi, ja mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz šā likuma 33. pantā noteiktos ienākumu sliekšņus, taču ir konstatējama neatbilstība kādam no šā likuma 9. panta pirmajā daļā, 36. panta pirmās daļas 2. punktā un otrajā daļā noteiktajiem nosacījumiem vai Ministru kabineta noteiktajiem sociālās palīdzības saņemšanai vai trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai nepieciešamajiem dokumentiem. Mājsaimniecības personām ir pienākums sadarboties ar pašvaldības sociālo dienestu un citām institūcijām minēto neatbilstību novēršanai.
Atbilstoši SPSP likuma 38. panta ceturtajai daļai sociālais dienests no jauna izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un pārskata lēmumu par atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam un sociālās palīdzības pabalstu apmēru un veidiem, ja pasliktinās mājsaimniecības materiālā situācija vai mainās sociālā situācija.
Tas nozīmē, ka standarta gadījumos, ja mājsaimniecībā ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā, deklarācijas periods ir trīs mēneši, gadījumā, ja mājsaimniecība sastāv no vienas vai vairākām personām, kurām ir noteikta invaliditāte vai vecuma pensionāriem un mājsaimniecībā nav personu darbspējīgā vecumā, deklarācijas periods ir seši mēneši.
Gadījumā, ja mājsaimniecībai ir šķēršļi sociālās palīdzības saņemšanai, sociālais dienests var piešķirt palīdzību uz vienu mēnesi un pēc mēneša veikt jaunas deklarācijas aizpildīšanu, kad persona būs izpildījusi noteiktos nosacījumus šķēršļu novēršanai, kā arī SPSP likums paredz situāciju pārvērtēšanu gadījumos, ja mājsaimniecībām mainās materiālā vai sociālā situācija.
Arī sociālo pakalpojumu piešķiršanai, kad ir nepieciešama ienākumu izvērtēšana, sociālie dienesti aizpilda deklarācijas. Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumu Nr.138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu” 11.5. apakšpunktam sociālais dienests piešķirot sociālos pakalpojumus mēneša laikā pēc šo noteikumu 10. punktā minēto dokumentu saņemšanas novērtē personas un tās ģimenes locekļu, kā arī apgādnieka (ja pienākums maksāt par pakalpojumu ir arī apgādniekam) maksātspēju, aizpildot normatīvajā aktā par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto iztikas līdzekļu deklarācijas daļu par ienākumiem.
Pie katras deklarācijas aizpildīšanas mājsaimniecībām ir jāiesniedz visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izraksti par pēdējo trīs pilnu kalendāra mēnešu naudas līdzekļu kustību un konta atlikumu minētā perioda sākumā un beigās. Pēc SOPA datiem 2023.gadā sistēmā ir reģistrēti 177 000 gadījumi, kad personai jāiesniedz bankas konta pārskati, reģistrētas 84 000 unikālas personas - sociālās palīdzības vai sociālo pakalpojumu saņēmēji, kuriem ir atvērti bankas konti. Vidēji viena persona sociālajā dienestā iesniedz konta pārskatu vismaz divas reizes gadā un pēc Kontu reģistra datiem SOPA vidēji vienai personai ir vismaz divi bankas konti.
Ne visiem klientiem, kas vēršas pašvaldības sociālajā dienestā, lai pretendētu uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu vai sociālās palīdzības saņemšanu ir internetbanka vai nepieciešamās prasmes darbam ar datoru un internetu, lai norēķinu sistēmas konta izrakstu saņemtu elektroniski uz klienta norādīto e-pasta adresi un iesniegt sociālajā dienestā, tāpēc personām ir jāvēršas bankās vai pastā. Tas rada papildu un nevajadzīgas izmaksas ne tikai klientiem, bet arī finanšu iestādēm. Turklāt vairāku klientu gadījumā pastāv augsta iespējamība, ka tās nodod savus autentifikācijas līdzekļus radiniekiem vai citām personām, kas iegūst konta pārskatu no internetbankas, tādējādi radot arī krāpšanas vai citu prettiesisku darbību riskus.
Sociālo dienestu redzeslokā ir arī personas ar izteiktiem kustību traucējumiem, kuriem ir nepieciešama īpaša kopšana un aprūpe. Gadījumos, kad minētās personas ir pilnvarojušas citas personas saņemt kontu pārskatus u.c. darījumus, konta pārskatu sociālajā dienestā var iesniegt pilnvarota persona, taču praksē ļoti bieži sastopami tādi gadījumi, kad šādam personām nav tuvinieku, nav pilnvarotu personu un pati persona līdz bankai nokļūt nevar veselības stāvokļa dēļ. Normatīvie akti neparedz, ka šādās situācijās, pieprasot sociālo palīdzību, persona var neuzrādīt konta pārskatu, minētā prasība ir attiecināma uz visiem sociālās palīdzības pieprasītājiem, neskatoties uz viņu veselības stāvokli, jo kontu pārskatu informācija ir primāra informācija, kura nepieciešama ienākumu izvērtēšanas procesā.
Gadījumos, kad personām nav pieejama internetbanka, tām ir jāvēršas bankā vai pastā un jāpieprasa konta pārskata izsniegšana, kas ir maksas pakalpojums un pakalpojuma cenas dažādas bankās ir atšķirīgas. Piemēram, AS “Citadele banka” (skatīt AS “Citadele banka” cenrādis: https://www.citadele.lv/lv/private/fees/?category=accounts&table=account-service konta pārskata sagatavošana izmaksā 10 euro par vienu pārskata mēnesi, AS “Swedbank” (skatīt AS “Swedbank” cenrādis: https://www.swedbank.lv/private/pricelist#pricelist_bank_letters_and_statements ) 5 euro par periodu līdz 12 mēnešiem, AS “SEB banka” (skatīt, AS “SEB banka” cenrādis: https://www.seb.lv/privatpersonam/cenradis/klientu-dokumentu-apstrade”) 0,40 euro par vienu pārskata lapu (minimālā summa 8,00 euro), VAS “Latvijas Pasts” - 3,00 euro (skatīt, AS “Latvijas pasts” tarifu grāmata: https://pasts.lv/media/491/download/Tarifu_Gramata.pdf). Maksāt par pakalpojuma saņemšanu personām ar zemiem ienākumiem vai bez ienākumiem nav iespējams, tāpēc sociālo dienestu darbinieki praksē iesaka personām izmantot internetbankas, taču kā jau iepriekš minēts, ne visiem klientiem ir šāda iespēja.
Pēc Labklājības ministrijas statistikas datiem 2023. gadā Latvijā bija reģistrētas 62 281 trūcīgas personas un 35 563 maznodrošinātas personas.
Deklarāciju mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai sociālais dienests sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, ievērojot pamata sociālās palīdzības pabalstiem un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusiem noteikto periodu.
SPSP likuma 36. panta trešā daļa nosaka, ka pamata sociālās palīdzības pabalstus un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu:
1) piešķir uz trim kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā;
2) piešķir uz sešiem kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā nav nevienas personas darbspējīgā vecumā vai uz personu attiecas šā panta otrajā daļā noteiktie izņēmumi;
3) var piešķirt uz vienu kalendāra mēnesi, ja mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz šā likuma 33. pantā noteiktos ienākumu sliekšņus, taču ir konstatējama neatbilstība kādam no šā likuma 9. panta pirmajā daļā, 36. panta pirmās daļas 2. punktā un otrajā daļā noteiktajiem nosacījumiem vai Ministru kabineta noteiktajiem sociālās palīdzības saņemšanai vai trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai nepieciešamajiem dokumentiem. Mājsaimniecības personām ir pienākums sadarboties ar pašvaldības sociālo dienestu un citām institūcijām minēto neatbilstību novēršanai.
Atbilstoši SPSP likuma 38. panta ceturtajai daļai sociālais dienests no jauna izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un pārskata lēmumu par atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam un sociālās palīdzības pabalstu apmēru un veidiem, ja pasliktinās mājsaimniecības materiālā situācija vai mainās sociālā situācija.
Tas nozīmē, ka standarta gadījumos, ja mājsaimniecībā ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā, deklarācijas periods ir trīs mēneši, gadījumā, ja mājsaimniecība sastāv no vienas vai vairākām personām, kurām ir noteikta invaliditāte vai vecuma pensionāriem un mājsaimniecībā nav personu darbspējīgā vecumā, deklarācijas periods ir seši mēneši.
Gadījumā, ja mājsaimniecībai ir šķēršļi sociālās palīdzības saņemšanai, sociālais dienests var piešķirt palīdzību uz vienu mēnesi un pēc mēneša veikt jaunas deklarācijas aizpildīšanu, kad persona būs izpildījusi noteiktos nosacījumus šķēršļu novēršanai, kā arī SPSP likums paredz situāciju pārvērtēšanu gadījumos, ja mājsaimniecībām mainās materiālā vai sociālā situācija.
Arī sociālo pakalpojumu piešķiršanai, kad ir nepieciešama ienākumu izvērtēšana, sociālie dienesti aizpilda deklarācijas. Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumu Nr.138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu” 11.5. apakšpunktam sociālais dienests piešķirot sociālos pakalpojumus mēneša laikā pēc šo noteikumu 10. punktā minēto dokumentu saņemšanas novērtē personas un tās ģimenes locekļu, kā arī apgādnieka (ja pienākums maksāt par pakalpojumu ir arī apgādniekam) maksātspēju, aizpildot normatīvajā aktā par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto iztikas līdzekļu deklarācijas daļu par ienākumiem.
Pie katras deklarācijas aizpildīšanas mājsaimniecībām ir jāiesniedz visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu izraksti par pēdējo trīs pilnu kalendāra mēnešu naudas līdzekļu kustību un konta atlikumu minētā perioda sākumā un beigās. Pēc SOPA datiem 2023.gadā sistēmā ir reģistrēti 177 000 gadījumi, kad personai jāiesniedz bankas konta pārskati, reģistrētas 84 000 unikālas personas - sociālās palīdzības vai sociālo pakalpojumu saņēmēji, kuriem ir atvērti bankas konti. Vidēji viena persona sociālajā dienestā iesniedz konta pārskatu vismaz divas reizes gadā un pēc Kontu reģistra datiem SOPA vidēji vienai personai ir vismaz divi bankas konti.
Ne visiem klientiem, kas vēršas pašvaldības sociālajā dienestā, lai pretendētu uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu vai sociālās palīdzības saņemšanu ir internetbanka vai nepieciešamās prasmes darbam ar datoru un internetu, lai norēķinu sistēmas konta izrakstu saņemtu elektroniski uz klienta norādīto e-pasta adresi un iesniegt sociālajā dienestā, tāpēc personām ir jāvēršas bankās vai pastā. Tas rada papildu un nevajadzīgas izmaksas ne tikai klientiem, bet arī finanšu iestādēm. Turklāt vairāku klientu gadījumā pastāv augsta iespējamība, ka tās nodod savus autentifikācijas līdzekļus radiniekiem vai citām personām, kas iegūst konta pārskatu no internetbankas, tādējādi radot arī krāpšanas vai citu prettiesisku darbību riskus.
Sociālo dienestu redzeslokā ir arī personas ar izteiktiem kustību traucējumiem, kuriem ir nepieciešama īpaša kopšana un aprūpe. Gadījumos, kad minētās personas ir pilnvarojušas citas personas saņemt kontu pārskatus u.c. darījumus, konta pārskatu sociālajā dienestā var iesniegt pilnvarota persona, taču praksē ļoti bieži sastopami tādi gadījumi, kad šādam personām nav tuvinieku, nav pilnvarotu personu un pati persona līdz bankai nokļūt nevar veselības stāvokļa dēļ. Normatīvie akti neparedz, ka šādās situācijās, pieprasot sociālo palīdzību, persona var neuzrādīt konta pārskatu, minētā prasība ir attiecināma uz visiem sociālās palīdzības pieprasītājiem, neskatoties uz viņu veselības stāvokli, jo kontu pārskatu informācija ir primāra informācija, kura nepieciešama ienākumu izvērtēšanas procesā.
Gadījumos, kad personām nav pieejama internetbanka, tām ir jāvēršas bankā vai pastā un jāpieprasa konta pārskata izsniegšana, kas ir maksas pakalpojums un pakalpojuma cenas dažādas bankās ir atšķirīgas. Piemēram, AS “Citadele banka” (skatīt AS “Citadele banka” cenrādis: https://www.citadele.lv/lv/private/fees/?category=accounts&table=account-service konta pārskata sagatavošana izmaksā 10 euro par vienu pārskata mēnesi, AS “Swedbank” (skatīt AS “Swedbank” cenrādis: https://www.swedbank.lv/private/pricelist#pricelist_bank_letters_and_statements ) 5 euro par periodu līdz 12 mēnešiem, AS “SEB banka” (skatīt, AS “SEB banka” cenrādis: https://www.seb.lv/privatpersonam/cenradis/klientu-dokumentu-apstrade”) 0,40 euro par vienu pārskata lapu (minimālā summa 8,00 euro), VAS “Latvijas Pasts” - 3,00 euro (skatīt, AS “Latvijas pasts” tarifu grāmata: https://pasts.lv/media/491/download/Tarifu_Gramata.pdf). Maksāt par pakalpojuma saņemšanu personām ar zemiem ienākumiem vai bez ienākumiem nav iespējams, tāpēc sociālo dienestu darbinieki praksē iesaka personām izmantot internetbankas, taču kā jau iepriekš minēts, ne visiem klientiem ir šāda iespēja.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu problēmu normatīvajā regulējumā ir nepieciešams noteikt sociālo dienestu tiesības pēc personu pieprasījuma un piekrišanas saņemt personu kontu pārskatus no kredītiestādēm un pasta norēķinu sistēmas, līdzīgi kā šobrīd sociālie dienesti saņem informāciju (izziņu veidā) no Zemesgrāmatas, Valsts zemes dienesta, Nodarbinātības valsts aģentūras, Uzturlīdzekļu garantiju fonda u.c.
Platformas “DigiSoc” ietvaros tiks veiktas tehniskās darbības datu nodošanai un sistēmu saslēgšanai, taču lai datu nodošana sāktu darboties, nepieciešams veikt grozījumus Kredītiestāžu likumā.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija sadarbībā ar Labklājības ministriju ir izstrādājusi Likumprojektu, ar kuru Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmā daļa tiek papildināta ar 27. punktu, paredzot sociālajiem dienestiem tiesības saņemt kredītiestāžu rīcībā esošas neizpaužamās ziņas par fiziskas personas Kontu reģistra likumā noteikto kontu izrakstu par laika periodu no pēdējiem trīs līdz divpadsmit pilniem kalendāra mēnešiem un kontu atlikumu minētā perioda sākumā un beigās, kā arī gadījumos, kad personai ir Kontu reģistra likumā noteiktais konts, — arī informāciju par vērtspapīru konta esību attiecīgajā laika periodā.
Tāpat norādāms, ka ar Likumprojekta 2. pantu Kredītiestāžu likuma 63. panta 3.2 daļa tiek papildināta ar atsauci uz šā panta trešās daļas 27. punktu, tādejādi prasības par kārtību, kādā kredītiestāde sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, arī ziņas darījuma pārraudzības gadījumā, šo ziņu sniegšanas termiņu, pieprasījuma veidlapas paraugu un mašīnlasāmo datu struktūru, attiecinot arī uz sociālajiem dienestiem sniedzamām neizpaužamām ziņām.
Papildus norādāms, ka datu saņemšanai tiks izmantots Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) pārziņā esošais risinājums Datu izplatīšanas tīkls (DIT), kas nodrošina iespēju slēgtā vidē asinhroni apmainīties ar strukturētiem datiem XML formātā starp DIT dalībnieku informācijas sistēmām.
Saskaņā ar SPSP likuma noteikto personu pārejas noteikumu 68. un 69. punktiem, šā likuma 11. panta 10. un 11. punkti piemērojami no 2027. gada 1. janvāra, savukārt līdz 2026. gada 31. decembrim pašvaldību sociālie dienesti un sociālo pakalpojumu sniedzēji minētos personu datus apstrādā Labklājības nozares un pašvaldību sociālās jomas informācijas sistēmā atbilstoši tās tehniskajam risinājumam. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka kontu reģistra lietotājiem ir nepieciešams pārejas periods, lai pielāgotu tehniskos risinājumus, ar pārejas noteikumu 127. punktu tiek noteikts, ka 63. panta pirmās daļas 27. punkta piemērošana uzsākama ne vēlāk kā 2027. gada 1. jūlijā, tomēr tas neierobežo kredītiestādēm nodrošināt atbilstību līdz minētajam datumam, bet līdz 2026. gada 31. decembrim atbilstoši esošajai kārtībai.
Platformas “DigiSoc” ietvaros tiks veiktas tehniskās darbības datu nodošanai un sistēmu saslēgšanai, taču lai datu nodošana sāktu darboties, nepieciešams veikt grozījumus Kredītiestāžu likumā.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija sadarbībā ar Labklājības ministriju ir izstrādājusi Likumprojektu, ar kuru Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmā daļa tiek papildināta ar 27. punktu, paredzot sociālajiem dienestiem tiesības saņemt kredītiestāžu rīcībā esošas neizpaužamās ziņas par fiziskas personas Kontu reģistra likumā noteikto kontu izrakstu par laika periodu no pēdējiem trīs līdz divpadsmit pilniem kalendāra mēnešiem un kontu atlikumu minētā perioda sākumā un beigās, kā arī gadījumos, kad personai ir Kontu reģistra likumā noteiktais konts, — arī informāciju par vērtspapīru konta esību attiecīgajā laika periodā.
Tāpat norādāms, ka ar Likumprojekta 2. pantu Kredītiestāžu likuma 63. panta 3.2 daļa tiek papildināta ar atsauci uz šā panta trešās daļas 27. punktu, tādejādi prasības par kārtību, kādā kredītiestāde sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, arī ziņas darījuma pārraudzības gadījumā, šo ziņu sniegšanas termiņu, pieprasījuma veidlapas paraugu un mašīnlasāmo datu struktūru, attiecinot arī uz sociālajiem dienestiem sniedzamām neizpaužamām ziņām.
Papildus norādāms, ka datu saņemšanai tiks izmantots Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) pārziņā esošais risinājums Datu izplatīšanas tīkls (DIT), kas nodrošina iespēju slēgtā vidē asinhroni apmainīties ar strukturētiem datiem XML formātā starp DIT dalībnieku informācijas sistēmām.
Saskaņā ar SPSP likuma noteikto personu pārejas noteikumu 68. un 69. punktiem, šā likuma 11. panta 10. un 11. punkti piemērojami no 2027. gada 1. janvāra, savukārt līdz 2026. gada 31. decembrim pašvaldību sociālie dienesti un sociālo pakalpojumu sniedzēji minētos personu datus apstrādā Labklājības nozares un pašvaldību sociālās jomas informācijas sistēmā atbilstoši tās tehniskajam risinājumam. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka kontu reģistra lietotājiem ir nepieciešams pārejas periods, lai pielāgotu tehniskos risinājumus, ar pārejas noteikumu 127. punktu tiek noteikts, ka 63. panta pirmās daļas 27. punkta piemērošana uzsākama ne vēlāk kā 2027. gada 1. jūlijā, tomēr tas neierobežo kredītiestādēm nodrošināt atbilstību līdz minētajam datumam, bet līdz 2026. gada 31. decembrim atbilstoši esošajai kārtībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Iespēja fiziskai personai pašai iesniegt konta izrakstu ir vērtēta kā neefektīva, apgrūtinoša un rada pārmērīgas datu apstrādes risku. Platformas “DigiSoc” ietvaros piedāvātais risinājums būs efektīvāks un neradīs personu datu aizsardzības risku.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Personas ar invaliditāti, bērni ar invaliditāti, pensijas vecuma personas ar aprūpes vajadzībām, personas ar garīga rakstura traucējumiem, bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni un to aprūpētāji, citas personas, kurām ir tiesības uz sociālo palīdzību un sociāliem pakalpojumiem.
Juridiskās personas
- Kredītiestādes, VAS "Latvijas Pasts", Pašvaldību sociālie dienesti
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts labvēlīgi ietekmēs fiziskās personas - esošos un/vai potenciālos sociālo dienestu klientus - sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesā, jo ienākumu izvērtēšanai personām vairs nebūs nepieciešams ieguldīt līdzekļus un laika resursus kontu pārskatu sagatavošanai, kā arī tiks samazināts administratīvais slogs un atbrīvots laika resurss gan pašvaldību sociālajiem dienestiem, gan kredītiestādēm, maksājumu iestādēm un VAS “Latvijas Pasts”.
Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas digitālo instrumentu savietojamība cels pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitāti, kā arī paaugstinās darbības produktivitāti.
Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas digitālo instrumentu savietojamība cels pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitāti, kā arī paaugstinās darbības produktivitāti.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ņemot vērā, ka Likumprojekts skar tikai normatīvo regulējumu, proti, pašvaldību sociālo dienestu tiesības saņemt nepieciešamo informāciju no kredītiestādēm klientu materiālās situācijas izvērtēšanai, tas nerada tiešu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem.
Likumprojekts ir saistīts ar platformas “DigiSoc” izstrādi un ar to saistīto tiesību aktu izmaiņām, kas tiek finansētas no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. projektu “Labklājības nozares un pašvaldību sociālās sfēras platformas “DigiSoc” izstrāde un ieviešana”. Izdevumus, kas būtu attiecināmi uz pašvaldību sociālo dienestu tiesībām saņem nepieciešamo informāciju no kredītiestādēm klientu materiālās situācijas izvērtēšanai nav iespējams nošķirt no kopējiem projekta plānotajiem izdevumiem. Detalizēts finansējuma aprēķins ir norādīts 2024. gada 4. jūnija Ministru kabineta rīkojuma Nr. 440 “Par 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija, t. sk. sadarbībā ar valsts pārvaldes institūcijām" projekta "Labklājības nozares un pašvaldību sociālās sfēras platformas "DigiSoc" izstrāde un ieviešana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu” anotācijā.
Likumprojekts ir saistīts ar platformas “DigiSoc” izstrādi un ar to saistīto tiesību aktu izmaiņām, kas tiek finansētas no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. projektu “Labklājības nozares un pašvaldību sociālās sfēras platformas “DigiSoc” izstrāde un ieviešana”. Izdevumus, kas būtu attiecināmi uz pašvaldību sociālo dienestu tiesībām saņem nepieciešamo informāciju no kredītiestādēm klientu materiālās situācijas izvērtēšanai nav iespējams nošķirt no kopējiem projekta plānotajiem izdevumiem. Detalizēts finansējuma aprēķins ir norādīts 2024. gada 4. jūnija Ministru kabineta rīkojuma Nr. 440 “Par 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija, t. sk. sadarbībā ar valsts pārvaldes institūcijām" projekta "Labklājības nozares un pašvaldību sociālās sfēras platformas "DigiSoc" izstrāde un ieviešana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu” anotācijā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Atvieglota un optimizēta informācijas iegūšana.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas digitālo instrumentu savietojamība cels pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitāti, kā arī paaugstinās darbības produktivitāti, vienlaikus atslogojot iedzīvotājus no lieku darbību veikšanas.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Platforma “DigiSoc” ir Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas (turpmāk – SPOLIS) paplašinājums. Tā kā SPOLIS ir izstrādāta 2011. gadā un ir bāzēta veidota uz Microsoft SQL, .NET, Web Services tehnoloģiju bāzes, paredzētās izmaiņas nodrošinās SPOLIS modernizāciju un pakāpenisku transformāciju, atbilstoši VARAM vadlīnijām par valsts informācijas sistēmu pāreju uz atvērtā koda tehnoloģijām un konteinerizācijas arhitektūru (Valsts pārvaldes jomu (domēnu) arhitektūra. Saite: https://www.varam.gov.lv/lv/valsts-parvaldes-jomu-domenu-arhitekturas), kā rezultātā ANM projekta “DigiSoc” ietvaros tiks papildināta SPOLIS arhitektūra ar platformu “DigiSoc” un attiecīgi būs jaunākās paaudzes tehnoloģiju risinājumi, t.i., uz PostgreSQL, Mongo DB, Redis, Elasticsearch, NET Core vai JAVA, izmantojot konteinerizācijas (Docker) risinājumu, balstītas programmatūras izstrāde un pilnveidošana.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesību akta projekts labvēlīgi ietekmēs fiziskās personas - esošos un/vai potenciālos sociālo dienestu klientus - sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesā, jo ienākumu izvērtēšanai personām vairs nebūs nepieciešams ieguldīt līdzekļus un laika resursus kontu pārskatu sagatavošanai.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesību akta projekts atvieglos personu ar invaliditāti dokumentu iesniegšanas procesu. Personām vairs nevajadzēs apmeklēt kredītiestādes, pastu vai bibliotēkas ar pieejamu internetu un datoru, lai sagatavot kontu pārskatus iesniegšanai sociālajos dienestos, kas personām ar invaliditāti rāda samēra lielas problēmas, it īpaši gadījumos, ja personai ir kustību traucējumi.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas digitālo instrumentu savietojamība cels pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitāti, kā arī paaugstinās darbības produktivitāti, vienlaikus saīsinot sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu piešķiršanai vai atteikšanai nepieciešamo laiku.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums (Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 12. punkts) paredz, ka, lai noskaidrotu informāciju par konta vai individuālā seifa nomas vai īres līguma esību personai, kura pieprasījusi sociālo palīdzību vai sociālos pakalpojumus, ienākumu un materiālā stāvokļa izvērtēšanas procesā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam, pašvaldībām ir tiesības kontu reģistrā iekļautās ziņas saņemt. Personas datu apjoms, kādu pašvaldība iepriekš minētajam personas datu apstrādes nolūkam it tiesīga saņemt, noteikts Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumu Nr. 186 “Kārtība, kādā kredītiestāde, krājaizdevu sabiedrība un maksājumu pakalpojumu sniedzējs sniedz informāciju kontu reģistram un kontu reģistra informācijas lietotāji saņem kontu reģistra informāciju” 19.1. un 19.4. apakšpunktā.
Personas konta pārskatā esošā informācija, kopsakarā ar informāciju par konta turētāju, ir personas dati Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 4. panta 1. punkta izpratnē.
Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts, Likumprojekta 63. panta pirmās daļas 7. punkts, Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 12. punkts, MK noteikumu Nr. 809 2.4. un 2.5. apakšpunkts, Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumu Nr. 186 “Kārtība, kādā kredītiestāde, krājaizdevu sabiedrība un maksājumu pakalpojumu sniedzējs sniedz informāciju kontu reģistram un kontu reģistra informācijas lietotāji saņem kontu reģistra informāciju” 19.1. un 19.4. apakšpunkts. Kaut arī Likumprojekts paredz personas konta pārskata apstrādi, tomēr šī datu apstrāde nav atzīstama par līdz šim apstrādājamo personas datu apjomu palielinājumu, jo jau šobrīd MK noteikumu Nr. 809 2.4. un 2.5. apakšpunkts paredz konta pārskatos noteiktās informācijas apstrādi, ko iesniedz datu subjekts pats sociālajam dienestam. Pēc būtības ar Likumprojektu paredzēts mainīt formātu, kādā veidā sociālais dienests iegūs konta pārskatus. Proti, Likumprojekts paredz šo informāciju iegūt pa tiešo no pirmavota, nevis no paša datu subjektam, tādējādi īstenojot labas pārvaldības principu, kas noteikts Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astotajā daļā, un atvieglojot arī dokumentu iesniegšanas procesu personai.
Ar Likumprojektu netiek grozīts personas datu apstrādes nolūks, glabāšanas termiņš, tādēļ šie datu apstrādes aspekti anotācijā turpmāk netiek vērtēti.
Paredzētā datu apstrāde notiek ar mērķi atvieglot un paātrināt sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesu, nodrošinot pašvaldību sociālajiem dienestiem iespēju saņemt nepieciešamās ziņas par fizisko personu kredītiestāžu un pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstiem tieši no kredītiestādēm. Šī informācija ir būtiska mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai, kas ir priekšnoteikums sociālās palīdzības piešķiršanai.
Personas konta pārskatā esošā informācija, kopsakarā ar informāciju par konta turētāju, ir personas dati Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 4. panta 1. punkta izpratnē.
Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts, Likumprojekta 63. panta pirmās daļas 7. punkts, Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 12. punkts, MK noteikumu Nr. 809 2.4. un 2.5. apakšpunkts, Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumu Nr. 186 “Kārtība, kādā kredītiestāde, krājaizdevu sabiedrība un maksājumu pakalpojumu sniedzējs sniedz informāciju kontu reģistram un kontu reģistra informācijas lietotāji saņem kontu reģistra informāciju” 19.1. un 19.4. apakšpunkts. Kaut arī Likumprojekts paredz personas konta pārskata apstrādi, tomēr šī datu apstrāde nav atzīstama par līdz šim apstrādājamo personas datu apjomu palielinājumu, jo jau šobrīd MK noteikumu Nr. 809 2.4. un 2.5. apakšpunkts paredz konta pārskatos noteiktās informācijas apstrādi, ko iesniedz datu subjekts pats sociālajam dienestam. Pēc būtības ar Likumprojektu paredzēts mainīt formātu, kādā veidā sociālais dienests iegūs konta pārskatus. Proti, Likumprojekts paredz šo informāciju iegūt pa tiešo no pirmavota, nevis no paša datu subjektam, tādējādi īstenojot labas pārvaldības principu, kas noteikts Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astotajā daļā, un atvieglojot arī dokumentu iesniegšanas procesu personai.
Ar Likumprojektu netiek grozīts personas datu apstrādes nolūks, glabāšanas termiņš, tādēļ šie datu apstrādes aspekti anotācijā turpmāk netiek vērtēti.
Paredzētā datu apstrāde notiek ar mērķi atvieglot un paātrināt sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesu, nodrošinot pašvaldību sociālajiem dienestiem iespēju saņemt nepieciešamās ziņas par fizisko personu kredītiestāžu un pasta norēķinu sistēmas kontu izrakstiem tieši no kredītiestādēm. Šī informācija ir būtiska mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai, kas ir priekšnoteikums sociālās palīdzības piešķiršanai.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesību akta projekts labvēlīgi ietekmēs ģimenes ar bērniem, kas vērsušās pēc sociālās palīdzības, jo atslogos tās no papildu izdevumiem par iesniegšanai nepieciešamo dokumentu sagatavošanu un neradot negatīvu finansiālu spiedienu uz ģimenes spējām apmierināt bērna pamatvajadzības un segt ar tām saistītos izdevumus līdz sociālās palīdzības pieteikuma izskatīšanai un sociālās palīdzības piešķiršanai.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
