Anotācija (ex-ante)

24-TA-482: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums “Par informatīvo ziņojumu “Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju”” (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publisku pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk -  VRAA), kura no 2024. gada 1. septembra būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
 Atbilstoši Ziņojumā noteiktajam, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Ievērojot minēto, 2021.gada pašvaldības domes vēlēšanās un 14.Saeimas vēlēšanās sekmīgi tika izmantots ETVR. ETVR izmanto attiecīgajās vēlēšanās  vēlētāju statusa pārbaudei un atzīmju par dalību attiecīgajās vēlēšanās vai pašvaldību referendumos (no 2025.gada 1.augusta) fiksēšanai un uzskaitei.
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR kā atsevišķa informācijas sistēma tiks nodota VRAA pārziņā un VRAA pārziņā būs ETVR iekļauto vēlētāju datu apstrāde vēlēšanās un pašvaldību referendumos.  Šobrīd Vēlētāju reģistra likumā paredzēts, ka Vēlētāju reģistra pārzinis ir PMLP un Vēlētāju reģistra likuma normas nosaka pirms katras vēlēšanu procedūras un pašvaldību referenduma veicamās darbības ar Vēlētāju reģistrā iekļautajiem datiem.  Vēlētāju reģistrā tiek apkopoti vēlētāju dati, kas vēlāk tiek nodoti iekļaušanai un aktualizēšanai ETVR izmantošanai iepriekšējās balsošanas laikā un vēlēšanu dienā. Līdz ar to, likumprojekts paredz Vēlētāju reģistra likumā noteikt ETVR darbības ietvaru, tā ETVR pārzini un funkcijas. 

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Vēlētāju reģistra likuma normas nosaka pirms katrām vēlēšanu procedūrām, pašvaldības referendumiem veicamās darbības ar Vēlētāju reģistrā iekļautajiem datiem. Vēlētāju reģistra likumā nav noteikts ETVR darbības ietvars, ETVR iekļaujamais un aktualizējamais datu apjoms. Ievērojot Ziņojumā noteikto, ir nepieciešams nodalīt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru. 
Risinājuma apraksts
Vēlētāju reģistra likumā tiks noteikts Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvars, proti, turpmāk Vēlētāju reģistra likumā tiks noteikta arī ETVR kompetence attiecīgās vēlēšanu procedūrās un pašvaldību referendumos.

Likumprojekta 1. pants paredz paplašināt Vēlētāju reģistra likuma darbības mērķi, nosakot, ka turpmāk vēlētāju dati tiks apstrādāti gan Vēlētāju reģistrā, gan ETVR. Likuma darbības mērķa paplašināšana nodrošinās to, ka turpmāk Vēlētāju reģistra likums regulēs arī ETVR darbības ietvaru. 

Grozot Vēlētāju reģistra likuma 4. pantu (likumprojekta 4. pants) tiks nodrošināts, ka Vēlētāju reģistra likums līdzīgi kā tas ir ar Vēlētāju reģistru noteikts, ka arī ar ETVR  uzturēšanu saistītos izdevumus segs no valsts budžeta.

Vēlētāju reģistra likuma 5. pantā ir noteikti Vēlētāju reģistra subjekti, par kuriem Vēlētāju reģistrā tiek iekļautas, aktualizētas un glabātas ziņas. Pēc analoģijas likumprojekta 5. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma 5. pantu ar ceturto daļu, paredzot arī to informācijas apjomu, kas tiek iekļauts, aktualizēts un glabāts ETVR. Atbilstoši Vēlētāja reģistra darbības specifikai Vēlētāja reģistra darbības mērķis ir izveidot vēlētāju sarakstu, kurā tiek apkopota informācija par attiecīgajā vēlēšanu procedūrā balsot tiesīgajiem vēlētājiem. PMLP pienākums pirms iepriekšējās balsošanas, tas ir septiņas dienas pirms vēlēšanām, būs nodrošināt aktuālāka vēlētāju saraksta izveidi, lai to, ievērojot datu drošības nosacījumus, nodotu VRAA izmantošanai ETVR. Iepriekšējās vēlēšanu dienās vai vēlēšanu dienā vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis izmanto ETVR esošo vēlētāju sarakstu, lai pārbaudītu vēlētāja statusu, proti, vai vēlētājs ir tiesīgs vēlēt un vai viņš to vēl nav izdarījis. Pārliecinoties, ka ziņas par personu ir iekļautas ETVR un ka tajā nav izdarīta atzīme par šīs personas piedalīšanos attiecīgajās vēlēšanās, vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis aktualizē ETVR esošajā vēlētāju sarakstā atzīmi par vēlētāja piedalīšanos vēlēšanās.

          Tāpat likumprojekta 14. pantā paredzēts papildināt Vēlētāju reģistra likuma 20. pantu ar trešo daļu, nosakot, ka statistikas nolūkos ETVR datus ir tiesīgi apstrādāt Centrālā vēlēšanu komisija un VRAA. Tiesību norma ir izveidota pēc analoģijas ar Vēlētāju reģistra likuma 20. panta pirmo daļu, kur paredzētas analoģiskas tiesības PMLP un Centrālajai vēlēšanu komisija statistikas nolūkos apstrādāt Vēlētāju reģistra datus.

 
Problēmas apraksts
 Vēlētāju reģistra likumā paredzēts, ka PMLP uztur Vēlētāju reģistru. Vēlētāju reģistra likumā nav noteikts ETVR pārzinis. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3. pantā atbilstoši Ziņojumā norādītajam paredzēts noteikt, ka turpmāk ETVR pārzinis būs VRAA, bet Vēlētāju reģistra pārzinis - PMLP. Paredzams, ka Vēlētāju reģistra pārzinis atbilstoši Ziņojumā ietvertajiem vēlēšanu platformas izstrādes posmiem līdz 2029. gadam būs PMLP.
Papildus norādāms, ka fiziskās personas datu apstrādi Latvijas Republikā regulē Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Datu regula).  Datu regulā ir noteiktas datu apstrādātāja un pārziņa funkcijas, taču nav noteikts jēdziens datu/informācijas sistēmas uzturētājs. Tādējādi, likumprojekta 3. pantā paredzēts noteikt, ka VRAA būs ETVR pārzinis, bet PMLP – Vēlētāju reģistra - pārzinis. 
Problēmas apraksts
Vēlētāju reģistra likumā šobrīd nav definēta ETVR funkcija. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pantā paredzēts papildināt Vēlētāju reģistra likumu ar jaunu pantu. Paredzēts noteikt ETVR funkciju, proti, ETVR nodrošinās balsstiesību pārbaudi un atzīmes izdarīšanu par vēlētāja piedalīšanos  Eiropas Parlamenta, pašvaldības domes vai Saeimas vēlēšanās vai balsotāja piedalīšanos vietējās pašvaldības referendumā. ETVR funkcija ir  vēlētāju saraksta glabāšana, lai iecirkņa vēlēšanu komisija pildītu savas funkcijas, pārbaudot ziņas par vēlētāja statusu, un nodrošinātu atzīmes aktualizēšanu par vēlētāja piedalīšanos attiecīgajās vēlēšanās. ETVR darbība ļauj vēlētājam balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī, kas atrodas attiecīgajā vēlēšanu apgabalā notiekošajās vēlēšanās. Saeimas vēlēšanas notiek vienā vēlēšanu apgabalā, kas nozīmē, ka vēlētājs Latvijā var balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī. Pašvaldības domes vēlēšanas noris vairākos apgabalos, kur apgabals ir pašvaldības administratīvā teritorija. Kā rezultātā, vēlētājs pašvaldības vēlēšanās var balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī, kas atrodas attiecīgajā vēlēšanu apgabalā. 
Problēmas apraksts
Vēlētāju reģistra likumā šobrīd paredzēts iekļaujamo ziņu apjoms Vēlētāju reģistrā un paredzēts, kāds informācijas apjoms tiek aktualizēts Vēlētāju reģistrā pēc tā darbības uzsākšanas. Vēlētāju reģistra likumā nav noteikts ETVR iekļaujamais un aktualizējamais ziņu apjoms. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pantā paredzēts noteikt datu apjomu, ko iekļauj sākotnēji Vēlētāju reģistrā no Fizisko personu reģistra un noteikt to informācijas apjomu, kas Vēlētāju reģistra darbības laikā tiek iekļauts un aktualizēts Vēlētāju reģistrā. Tāpat likumprojekta 6. pants paredz noteikt, kādu informācijas apjomu sākotnēji no Vēlētāju reģistra un no Centrālās vēlēšanu komisijas iekļauj ETVR un kādu informāciju aktualizē ETVR darbības laikā. 
Ziņu aktualizēšana Vēlētāju reģistrā un ETVR nozīmē, ka vēlētāju sarakstā sākotnēji iekļautie dati tiek precizēti (aktualizēti) ar jaunākām ziņām, piemēram, par vēlētāja dalību attiecīgajās vēlēšanās vai pašvaldību referendumos, ar ziņām par dalības atcelšanu vai atzīmi par balsošanu ar reģistrācijas aploksnēm. Ziņu aktualizēšana par vēlētāja dalības atcelšanu ir paredzēta tiem gadījumiem, kad cilvēciskā faktora dēļ ETVR tiek aktualizētas neprecīzas ziņas par vēlētāja dalību attiecīgajā vēlēšanās vai pašvaldību referendumos. 
Vienlaikus likumprojekta 6. pants paredz noteikt, ka ETVR tāpat kā Vēlētāju reģistrā, aktualizējot vai iekļaujot ziņas tiks norādīts arī ziņu iekļaušanas vai aktualizēšanas datums un iemesls. Tas ir nepieciešams tādēļ, lai vēlētājam (datu subjektam) vai kompetentajām iestādēm ETVR darbības laikā būtu iespēja noskaidrot  ETVR veiktās darbības ar datu subjekta datiem. 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto PMLP līdz 2029.gadam būs Vēlētāju reģistra pārzinis. VRAA, sākot ar 2024.gada 1.septembri, būs ETVR pārzinis. Vēlētāju reģistra likumā šobrīd nav nodalīta PMLP un VRAA kompetence.  
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 7. pants paredz noteikt, ka Centrālā vēlēšanu komisija turpmāk sniegs informāciju par izveidotajiem vēlēšanu iecirkņiem ne tikai PMLP, bet arī VRAA. Tas ir nepieciešams, lai VRAA pirms vēlētāju saraksta iekļaušanas ETVR varētu izveidot aktuālu informāciju par attiecīgajā vēlēšanu apgabalā izveidotajiem vēlēšanu iecirkņiem, lai turpmāk ETVR varētu korekti aktualizēt atzīmi par vēlētāja dalību vēlēšanās. Likumprojekta 8. pants paredz noteikt, ka turpmāk pirms pašvaldības referenduma organizēšanas attiecīgajai pašvaldības vēlēšanu komisijai būs pienākums informēt ne tikai PMLP, bet arī VRAA par pašvaldības referenduma norises datumu, nosaukumu un pašvaldības administratīvo teritoriju, kurā notiks pašvaldības referendums. Minētais grozījums ir nepieciešams, lai arī VRAA kā ETVR pārzinis laikus saņemtu informāciju par plānotā pašvaldības referenduma norisi un laikus uzsāktu ETVR darbināšanu. 

Likumprojekta 11. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma 15. pantu ar sesto daļu, paredzot PMLP pienākumu pēc vēlētāju saraksta izveides (aktuālāko datu norādīšanas tajā) to nodot VRAA, lai attiecīgi VRAA šo vēlētāju sarakstu varētu iekļaut ETVR un pildīt ar ETVR saistītos pienākumus. Šā panta mērķis ir noteikt Vēlētāju reģistra likumā laiku, kad PMLP  kā vēlētāju sarakstu nodod VRAA, lai tā pildītu ar ETVR saistītās funkcijas. 

Likumprojekta 12. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 17. pantu, nosakot, ka atkārtotas balsošanas gadījumā par nepieciešamo datu sagatavošanu būs atbildīga VRAA. Norādāms, ka atkārtotās balsošanas gadījumā tiek izmantots ETVR saraksts un balsot atkārtoti drīkst tikai tās personas, kuras ir piedalījušas pirmajā balsošanā. Tātad, tiek ņemta vērā dalības atzīme, ko fiksē ETVR. Ievērojot to, ka likumprojektā paredzēts, ka ETVR pārzinis ir VRAA, tad arī Vēlētāju reģistra likuma 17. pantā noteiktā pienākuma izpilde būs jānodrošina VRAA.

Likumprojekta 13. pants arī paredz noteikt VRAA kompetenci, nosakot, ka ETVR pārzinis nodrošina, ka ETVR ir pieejams vēlēšanu iecirkņu komisijām.
Problēmas apraksts
Šobrīd Vēlētāju reģistra likumā tiek izmantoti dažādi termini attiecībā uz vēlētāju sarakstiem, proti, "elektroniskais vēlētāju saraksts", "vēlētāju elektroniskais saraksts", "sākotnējais vēlētāju elektroniskais saraksts", "apgabala vēlētāju elektroniskais saraksts", "vēlēšanu apgabalu saraksts".  Līdz ar to, likumprojekts paredz precizēt terminoloģiju attiecībā uz vēlētāju sarakstu. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma 6. pantu ar ceturto daļu, nosakot, ka vēlētāju dati elektroniski tiek apkopoti vēlētāju sarakstā. Kā arī tiek norādīts, ka vēlētāju saraksts sastāv no visiem reģistrētajiem vēlētājiem attiecīgajai vēlēšanu procedūrai un sarakstā katram vēlētājam tiek pievienota atzīme par apgabalu, kuram ir piesaistīts vēlētājs. 

Likumprojekta 9. un 10. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 12. un 14. pantu, izslēdzot no minēto pantu daļām vārdu "elektroniskais". Tas ir nepieciešams tādēļ, ka nākotnē vēlētāju saraksta formu (elektroniskais) noteikts Vēlētāju reģistra likuma 6. panta ceturtā daļa.  Rezultātā Vēlētāju reģistra likumā tiks izveidoti šādi termini attiecībā uz vēlētāju sarakstiem:
* sākotnējais vēlētāju saraksts - saraksts, ko PMLP izveidot sākotnēji, kurā apkopo informāciju par visiem vēlētājiem saskaņā ar attiecīgu vēlēšanu procedūru regulējošo normatīvo aktu. Sākotnējais vēlētāju saraksts tiek izveidots, balstoties uz Fizisko personu reģistra datiem.

*vēlētāju saraksts - saraksta apzīmējums, ko izmantos Vēlētāju reģistra likuma normās (piemēram, Vēlētāju reģistra likuma 5.panta ceturtā daļa, 6. panta ceturtā daļa, 15. panta sestā daļa, 17. pants), lai apzīmētu veicamās funkcijas. 

* apgabala vēlētāju saraksts - saraksts, kas attiecas uz pašvaldības domes vēlēšanām, jo pašvaldības domes vēlēšanas norisinās vairākos vēlēšanu apgabalos. Tādējādi, Vēlētāju reģistra likuma tiesību normas, kas attiecas uz pašvaldības domes vēlēšanām (piemēram, Vēlētāju reģistra likuma 12. panta otrā, ceturtā, piektā daļa, 13. panta trešā daļa) tiek izmantots termins "apgabala vēlētāju saraksts". 
 
Problēmas apraksts
Paredzēts, ka likumprojekts stājas spēkā 2024. gada 1.septembrī. Norādāms, ka likumprojektā tiek grozītas tiesību normas, kurām saskaņā ar Vēlētāju reģistra likuma pārejas noteikumu 2.punktu jāstājas spēkā 2025. gada 1. augustā, jo Vēlētāju reģistrs un ETVR pašvaldību referendumos tiks izmantots, sākot ar 2025. gada 1. augustu. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 15. pants paredz papildināt Vēlētāju reģistra likuma pārejas noteikumus ar 3. un 4. punktu, nosakot, ka tiesību normas, kas saistāmas ar pašvaldību referenduma nodrošināšanu stājas spēkā 2025. gada 1. augustā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētais ir izvērtēts Ziņojuma ietvaros.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Minētais ir izvērtēts Ziņojuma ietvaros.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
70 298
0
149 032
0
155 582
161 419
2.1. valsts pamatbudžets
0
70 298
0
149 032
0
155 582
161 419
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-70 298
0
-149 032
0
-155 582
-161 419
3.1. valsts pamatbudžets
0
-70 298
0
-149 032
0
-155 582
-161 419
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-70 298
-149 032
-155 582
-161 419
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu  2 papildus amata vietu  - sistēmu un biznesa procesu analītiķis, saime 21.4, līmenis IV, 12 mēnešalgu grupa - uzturēšanu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “ Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2024.gadā   - 70 298 euro (6 mēnešiem);
2025.gadā  - 149 032 euro;
2026.gadā  - 155 582 euro;
2027.gadā  - 161 419 euro;
2028.gadā  - 161 419 euro;
2029.gadā  - 161 419 euro.



Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā "Pielikums likumprojekta “Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai) (24-TA-482)".
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Atbilstoši Ziņojumā noteiktajam līdz 2029. gadam Vēlētāju reģistra uzturēšana un nepieciešamo datu apstrāde kārtējām vēlēšanām, vietējo pašvaldību referendumiem un, iespējams, ārkārtējām vēlēšanām būs  PMLP kompetencē.

Sākot ar 2024. gada 1. septembri, PMLP kompetence paplašināsies, jo stāsies spēkā Vietējo pašvaldību referendumu likums, kas PMLP uzliek pienākumu veikt nepieciešamo datu atlasi Vēlētāju reģistrā, pēc attiecīgā tehniskā risinājuma izveides, un Fizisko personu reģistrā vietējo pašvaldību referendumu nodrošināšanai. Šobrīd PMLP Vēlētāju reģistra likumā un attiecīgās vēlēšanu procedūras regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos pienākumus  veic esošo resursu ietvaros, proti, katrai vēlēšanu procedūrai PMLP esošo cilvēkresursu ietvaros sagatavo nepieciešamos datus. Ievērojot PMLP noslodzi, veicot arī citus valstiski svarīgus uzdevumus, vēlēšanu nodrošināšanai PMLP ietvaros rast cilvēkresursus kļūst arvien sarežģītāk.  Norādāms, ka vietējo pašvaldību referendumi var norisināties neskaitāmas reizes gadā, vairākās pašvaldībās vienlaikus. Tas nozīmē, ka PMLP tuvākajā nākotnē būs jānodrošina vēlētāju un balsotāju datu apstrādi nepārtraukti,  paralēli vēl nodrošinot nepieciešamo pasākumu izpildi kārtējām, iespējams arī ārkārtējām vēlēšanām. Lai attiecīgie procesi noritētu atbilstoši tiem noteiktajām prasībām, netiktu pārkāpti demokrātijas pamatprincipi, PMLP viennozīmīgi būs jānodrošina pastāvīgu darbinieku nodarbināšanu jautājumos ar Vēlētāju reģistra datu apstrādi. Ievērojot PMLP funkciju un uzdevumu daudzveidību, darbinieku noslodzi, un šo uzdevumu nozīmību personu tiesību un pienākumu īstenošanā, šobrīd nav iespējams rast cilvēkresursus PMLP ietvaros.
Papildus norādāms, ka valstī, lai vienādotu vēlēšanu procedūrās esošo vēlētāju/balsotāju datu apstrādes kārtību, izmantotu universālus e-pakalpojumus vēlēšanu, vietējo pašvaldību un tautas nobalsošanas procedūrām, tiek plānots arī pilnveidot tautas nobalsošanas procedūru.  Plānots noteikt, ka likuma “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu” ietvaros arī tiks izmantots Vēlētāju reģistrs un ETVR. Lai PMLP varētu sekmīgi nodrošināt nākotnē arī likuma “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu” izpildi, arī būs nepieciešami papildu cilvēkresursi.

Ievērojot minēto, lai PMLP sekmīgi pildītu ar Vēlētāju reģistru saistītos pienākumus, nepieciešams ieviest 2 papildus terminētas amata vietas uz laiku no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim. Norādītais beigu termiņš ir pamatojams ar Ziņojumā noteikto, kas paredz, ka 2029. gadā Vēlētāju reģistram ir jānonāk VRAA pārziņā. 
 
Divas papildu terminētas amata vietas uz laiku no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim ir nepieciešamas, lai PMLP saskaņā ar Ziņojumu, vēlēšanu procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem un šo likumprojektu nodrošinātu šādu pienākumu pastāvīgu izpildi (datu apstrādi informācijas sistēmās, datu nodošanu):
 
* veidot un nodrošināt pašvaldības domes, Saeimas, Eiropas Parlamenta vēlēšanu procedūru atbalstu Vēlētāju reģistrā un Fizisko personu reģistrā;

*veidot un nodrošināt tautas nobalsošanas un vietējo pašvaldību referendumu procedūru atbalstu Vēlētāju reģistrā un Fizisko personu reģistrā;

*nodrošināt parakstu vākšanas procedūru atbalstu tautas nobalsošanām un vietējo pašvaldību referendumiem Fizisko personu reģistrā;

*nodrošināt e -pakalpojumu darbību pašvaldības domes, Saeimas, Eiropas Parlamenta vēlēšanu procedūrās, tautas nobalsošanās un vietējo pašvaldību referendumos;

*nodrošināt Vēlētāju reģistra, Fizisko personu reģistra un vēlētāju atbalsta e-pakalpojumu uzturēšanu un attīstību.
 
 
PMLP budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” par  2 terminētām amata vietām palielināts 2024.gadā apstiprinātais amata vietu skaits,  taču vienlaikus Iekšlietu ministrijā apstiprināto amata vietu skaits paliek nemainīgs, samazinot ilgstoši vakanto amata vietu skaitu citā resora iestādē – Valsts policijā.
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 13. jūnija sēdē nolemtajam (protokols Nr.32 63.§, ierobežota pieejamība, 23-TA-1382 (IP)) budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” ir rezervēts finansējums atsevišķu pasākumu nodrošināšanai. Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 73.pantu noteikts, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” noteikto apropriāciju 1 532 594 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmums paredz:
 - Pieņemt zināšanai, ka, lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību un nodrošinātu Vēlētāju reģistra darbību, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei laikposmā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31.decembrim nepieciešamas papildu 2 amata vietas. Noteikt, ka no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31.decembrim Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamās papildu 2 amata vietas nodrošināmas Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaita ietvaros, nepalielinot kopējo resora amata vietu skaitu (pārdale no Valsts policijas, samazinot 2 ilgstoši vakantas amata vietas).
- Noteikt, ka 2 amata vietu ieviešana Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē tiek finansēta budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024., 2025. un 2026.gadam plānotā finansējuma ietvaros. Jautājumu par finansējuma piešķiršanu citiem pasākumiem, kuriem finansējums ir rezervēts programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai”, skatīt budžeta izpildes procesā, ņemot vērā faktiski nepieciešamā finansējuma apmēru un ievērojot likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 73. pantā noteikto.
- Lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) papildu nepieciešamo finansējumu 2 amata vietu atlīdzībai laikposmā no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim, Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iekšlietu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz palielināt finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”  2024. gadā  70 298 euro apmērā, 2025. gadā  149 032 euro apmērā, 2026. gadā 155 582 euro apmērā, 2027. gadā 161 419 euro apmērā, 2028. gadā 161 419 euro apmērā un 2029. gadā 161 419 euro apmērā un samazināt finansējumu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā  21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024. gadā  70 298 euro apmērā, 2025. gadā 149 032 euro apmērā un  2026. gadā 155 582 euro apmērā.

 

4.1.1. Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā (24-TA-497)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Saeimas vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (24-TA-498)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (24-TA-494)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Pašvaldības domes vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā (24-TA-500)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vietējo pašvaldību referendumu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


ETVR pāries VRAA pārziņā, kas nozīmē, ka sākot ar 2024. gada 1. septembri ETVR datu apstrāde, finansējuma piesaiste ETVR darbībbai un ar to saistīto uzdevumu veikšana nonāks VRAA pārziņā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ETVR nonāks VRAA pārziņā un nākotnē saskaņā ar Ziņojumu ar vēlēšanām saistītajām sistēmām līdz 2029. gadam būs jānonāk VRAA pārziņā.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums likumprojekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai) (24-TA-482)