25-TA-98: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumos Nr. 726 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumos Nr. 726 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu.
Tieslietu ministrijai kā atbildīgajai iestādei, izvērtējot noteikumu projekta ietekmi uz “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" (turpmāk – 4.3.4.7. pasākums) īstenošanā esošo Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – IeVP) Eiropas Sociālā fonda Plus projektu Nr. 4.3.4.7/1/24/I/001 "Drošība: atbildīga resocializācija ieslodzītajiem (DARI)" (turpmāk – Projekts) un IeVP kā Projekta finansējuma saņēmēju, tika secināts, ka 2024. gada 3. aprīlī starp IeVP un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtā vienošanās "Vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu Nr. 4.3.4.7/1/24/I/001" (turpmāk – Vienošanās) iekļauj 2. pielikumu “Projekta iesniegums”, kurā iekļauta 4.darbība “Ieslodzījuma vietu pārvaldes nodarbināto un brīvprātīgo kapacitātes celšana, profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas un profesionālās noturības veicināšanas pasākumi (piemēram, supervīzijas, koučings un ikgadējās konferences, e-mācību attīstība)” un darbības īstenošanas ietvaros Projekta mērķa grupai - IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem – nepieciešamās iekšzemes komandējumu, mācību, darba (dienesta) braucienu izmaksas MK noteikumos Nr.726 līdz šim nav paredzētas. Tādējādi, noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz projekta rezultātiem, jo tas ļaus segt izdevumus, kas saistīti ar attiecīgās projekta mērķa grupas iekšzemes komandējumiem un darba (dienesta) braucieniem uz pasākumiem IeVP nodarbināto un brīvprātīgo kapacitātes celšanai, kvalifikācijas paaugstināšanai un profesionālās noturības veicināšanai.
Bez minētā, Projekta 2. pielikumā “Projekta iesniegums” 4. darbībā iekļautas trīs apakšdarbības – d3 “Mācības par kontaktpersonu darbu”, d5 “Mācības par prakses vadīšanu” un d9 “Dažādi mācību atbalsta pasākumi”, no kurām katrā paredzēts īstenot IeVP nodarbināto mācības ārvalstu vizīšu formā. Tādējādi, noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz projekta rezultātiem, jo tas ļaus segt izdevumus, kas saistīti ar attiecīgās projekta mērķa grupas – IeVP nodarbināto – ārvalstu komandējumiem, līdz ar to tas arī ļaus realizēt minētās apakšdarbības.
Tieslietu ministrijai kā atbildīgajai iestādei, izvērtējot noteikumu projekta ietekmi uz “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" (turpmāk – 4.3.4.7. pasākums) īstenošanā esošo Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – IeVP) Eiropas Sociālā fonda Plus projektu Nr. 4.3.4.7/1/24/I/001 "Drošība: atbildīga resocializācija ieslodzītajiem (DARI)" (turpmāk – Projekts) un IeVP kā Projekta finansējuma saņēmēju, tika secināts, ka 2024. gada 3. aprīlī starp IeVP un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtā vienošanās "Vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu Nr. 4.3.4.7/1/24/I/001" (turpmāk – Vienošanās) iekļauj 2. pielikumu “Projekta iesniegums”, kurā iekļauta 4.darbība “Ieslodzījuma vietu pārvaldes nodarbināto un brīvprātīgo kapacitātes celšana, profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas un profesionālās noturības veicināšanas pasākumi (piemēram, supervīzijas, koučings un ikgadējās konferences, e-mācību attīstība)” un darbības īstenošanas ietvaros Projekta mērķa grupai - IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem – nepieciešamās iekšzemes komandējumu, mācību, darba (dienesta) braucienu izmaksas MK noteikumos Nr.726 līdz šim nav paredzētas. Tādējādi, noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz projekta rezultātiem, jo tas ļaus segt izdevumus, kas saistīti ar attiecīgās projekta mērķa grupas iekšzemes komandējumiem un darba (dienesta) braucieniem uz pasākumiem IeVP nodarbināto un brīvprātīgo kapacitātes celšanai, kvalifikācijas paaugstināšanai un profesionālās noturības veicināšanai.
Bez minētā, Projekta 2. pielikumā “Projekta iesniegums” 4. darbībā iekļautas trīs apakšdarbības – d3 “Mācības par kontaktpersonu darbu”, d5 “Mācības par prakses vadīšanu” un d9 “Dažādi mācību atbalsta pasākumi”, no kurām katrā paredzēts īstenot IeVP nodarbināto mācības ārvalstu vizīšu formā. Tādējādi, noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz projekta rezultātiem, jo tas ļaus segt izdevumus, kas saistīti ar attiecīgās projekta mērķa grupas – IeVP nodarbināto – ārvalstu komandējumiem, līdz ar to tas arī ļaus realizēt minētās apakšdarbības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt 4.3.4.7. pasākuma attiecināmās izmaksas, kas noteiktu, ka iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu izmaksas ir attiecināmas 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksas IeVP nodarbinātajiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024.gada 1.oktobra rīkojuma Nr.799 “Resocializācijas politikas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam īstenošanas plāns 2025.–2027. gadam” (turpmāk - Plāns 25-27) 2. rīcības virziena “Nodrošināt jaunajām resocializācijas vajadzībām atbilstoša personāla pieejamību ieslodzījuma vietās un Valsts probācijas dienestā, t.sk. brīvprātīgo un līdzgaitnieku pieejamību” 2.1. uzdevuma “Ieslodzījuma vietu, probācijas darbinieku un brīvprātīgo apmācības kvalifikācijas pilnveidošanai, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas” 3. pasākums “IeVP nodarbināto un brīvprātīgo apmācību pasākumi, t.sk. e-mācību attīstība un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumi, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas un koučingu” cita starpā paredz sasniedzamā rezultatīvā rādītāja vērtību uz 2027.gada 31. decembri – “Ārvalstu pieredzes apmaiņa”. Savukārt, atbilstoši Plāna 25-27 pielikumam 2.rīcības virziena “Nodrošināt jaunajām resocializācijas vajadzībām atbilstoša personāla pieejamību ieslodzījuma vietās un Valsts probācijas dienestā, t.sk. brīvprātīgo un līdzgaitnieku pieejamība” 1.uzdevuma “Ieslodzījuma vietu, probācijas darbinieku un brīvprātīgo apmācības kvalifikācijas pilnveidošanai, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas” 3.pasākums “IeVP nodarbināto un brīvprātīgo apmācību pasākumi, t.sk. e-mācību attīstība un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumi, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas un koučingu” finansējams no IeVP 4.3.4.7. pasākuma budžeta.
Ministru kabineta 2023. gada 8. jūnija rīkojumā Nr. 344 “Par Resocializācijas politikas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam īstenošanas plānu 2023.–2024. gadam” ārvalstu pieredzes apmaiņa kā rezultatīvā rādītāja vērtība 2024.gadā nebija paredzēta. Tādējādi, ar grozījumiem Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumos Nr.726 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.726), sadaļā par ārvalstu pieredzes apmaiņu tiks panākta to saskaņotība ar Plānu 25-27.
Plānā 25-27 ir iekļauts 3.pasākums “IeVP nodarbināto un brīvprātīgo apmācību pasākumi, t.sk. e-mācību attīstība un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumi, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas un koučingu”, kas paredz apmācību pasākumus arī Projekta apakšdarbībās, bet tajā pašā laikā, izdevumi, kas saistīti ar pasākumu dalībnieku nokļūšanu pasākumos, līdz šim projektā nav attiecināmi. Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.726 šo neatbilstību paredzēts novērst.
Ministru kabineta 2023. gada 8. jūnija rīkojumā Nr. 344 “Par Resocializācijas politikas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam īstenošanas plānu 2023.–2024. gadam” ārvalstu pieredzes apmaiņa kā rezultatīvā rādītāja vērtība 2024.gadā nebija paredzēta. Tādējādi, ar grozījumiem Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumos Nr.726 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.726), sadaļā par ārvalstu pieredzes apmaiņu tiks panākta to saskaņotība ar Plānu 25-27.
Plānā 25-27 ir iekļauts 3.pasākums “IeVP nodarbināto un brīvprātīgo apmācību pasākumi, t.sk. e-mācību attīstība un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumi, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas un koučingu”, kas paredz apmācību pasākumus arī Projekta apakšdarbībās, bet tajā pašā laikā, izdevumi, kas saistīti ar pasākumu dalībnieku nokļūšanu pasākumos, līdz šim projektā nav attiecināmi. Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.726 šo neatbilstību paredzēts novērst.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 726 neietver 4.3.4.7. pasākuma tiešajās attiecināmajās izmaksās Latvijas Republikā veikto komandējumu izdevumus, kas rodas 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, kā arī ārvalstu komandējumu izdevumus IeVP nodarbinātajiem.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr. 726 tiešās attiecināmās izmaksas 16.2.2.1. apakšpunktā, kas paredz IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem attiecināt iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu izmaksas, tai skaitā dienas naudu, kā arī šo noteikumu tiešās attiecināmās izmaksas 16.2.2.2. apakšpunktā, kas paredz IeVP nodarbinātajiem ārvalstu komandējumu izmaksas.
Iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu izmaksas IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem MK noteikumu Nr. 726 14.4., 14.5. un 14.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksas IeVP nodarbinātajiem MK noteikumu Nr.726. 14.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tiek attiecinātas no noteikumu projekta noslēguma jautājuma 30. punktā minētā datuma. Iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu izmaksas IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksas IeVP nodarbinātajiem netiek attiecinātas retrospektīvi.
Noteikumu projekta 30. punktā iekšzemes komandējumu, mācību, darba (dienesta) braucienu izmaksu IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksu IeVP nodarbinātajiem attiecināmības datums ir noteikts vadoties no plānotā noteikumu projekta izskatīšanas datuma Ministru kabineta sēdē.
Ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī ir stājusies spēkā jaunā "Finanšu regula" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un tā kā saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo "Finanšu regulu" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, MK noteikumu Nr. 726 22.9. apakšpunktā ir precizēta atsauce, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumu, MK noteikumu Nr. 726 22.9. apakšpunktā atsauce uz Regulas 61. pantu paliek nemainīga.
Lai veidotos vienota prakse par izdevumu segšanu gan 4.3.4.7. pasākuma personālam, gan citiem IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, šiem izdevumiem tiks piemērota metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai". Noteikumu projekts tieši ietekmēs 4.3.4.7. pasākuma iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanas iespējas un plānotā finansējuma apguvi.
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota Projekta uzraudzības komitejas 2024. gada 9. decembra sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas pārstāvji un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvji.
IeVP kā finansējuma saņēmējam būs nepieciešams veikt precizējošus grozījumus 4.3.4.7. pasākuma Vienošanās 3. pielikumā - apstiprinātajā budžetā, t.i., budžeta pozīcijas kodos. Izmaiņas 4.3.4.7. pasākuma budžeta pozīcijas kodos neietekmēs kopējo attiecināmo izmaksu apjomu 4.3.4.7. pasākuma ietvaros.
Grozījumi Vienošanās par projekta īstenošanu neietekmēs projekta mērķi un nosacījumus - grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. pantam.
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projektam nav ietekmes uz 4.3.4.7. pasākuma iesniegumu atlasi un pieņemto lēmumu par 4.3.4.7. pasākuma īstenošanu.
Noteikumu projektā nav nepieciešamība noteikt pārejas nosacījumus.
Iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu izmaksas IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem MK noteikumu Nr. 726 14.4., 14.5. un 14.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksas IeVP nodarbinātajiem MK noteikumu Nr.726. 14.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tiek attiecinātas no noteikumu projekta noslēguma jautājuma 30. punktā minētā datuma. Iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu izmaksas IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksas IeVP nodarbinātajiem netiek attiecinātas retrospektīvi.
Noteikumu projekta 30. punktā iekšzemes komandējumu, mācību, darba (dienesta) braucienu izmaksu IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksu IeVP nodarbinātajiem attiecināmības datums ir noteikts vadoties no plānotā noteikumu projekta izskatīšanas datuma Ministru kabineta sēdē.
Ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī ir stājusies spēkā jaunā "Finanšu regula" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un tā kā saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo "Finanšu regulu" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, MK noteikumu Nr. 726 22.9. apakšpunktā ir precizēta atsauce, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumu, MK noteikumu Nr. 726 22.9. apakšpunktā atsauce uz Regulas 61. pantu paliek nemainīga.
Lai veidotos vienota prakse par izdevumu segšanu gan 4.3.4.7. pasākuma personālam, gan citiem IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem, šiem izdevumiem tiks piemērota metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai". Noteikumu projekts tieši ietekmēs 4.3.4.7. pasākuma iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanas iespējas un plānotā finansējuma apguvi.
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota Projekta uzraudzības komitejas 2024. gada 9. decembra sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas pārstāvji un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvji.
IeVP kā finansējuma saņēmējam būs nepieciešams veikt precizējošus grozījumus 4.3.4.7. pasākuma Vienošanās 3. pielikumā - apstiprinātajā budžetā, t.i., budžeta pozīcijas kodos. Izmaiņas 4.3.4.7. pasākuma budžeta pozīcijas kodos neietekmēs kopējo attiecināmo izmaksu apjomu 4.3.4.7. pasākuma ietvaros.
Grozījumi Vienošanās par projekta īstenošanu neietekmēs projekta mērķi un nosacījumus - grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. pantam.
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projektam nav ietekmes uz 4.3.4.7. pasākuma iesniegumu atlasi un pieņemto lēmumu par 4.3.4.7. pasākuma īstenošanu.
Noteikumu projektā nav nepieciešamība noteikt pārejas nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Tika izvērtēta iespēja nenodrošināt iekšzemes komandējumus un dienesta braucienus Latvijas Republikā 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem. Tika secināts, ka, nenodrošinot 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem – iespēju doties iekšzemes komandējumos un dienesta braucienos, tiktu negatīvi ietekmēta iespēja sasniegt 4.3.4.7. pasākuma rezultātus, jo iekšzemes komandējumu ietvaros IeVP nodarbinātie un, attiecināmajos gadījumos, arī brīvprātīgie, iegūst nepieciešamās zināšanas, dalās labajā pieredzē ar kolēģiem par darbu ar ieslodzītajiem un pilnveido prasmes resocializācijas procesu efektīvai nodrošināšanai. Rezultāta sasniegšanā būtiska loma ir IeVP nodarbināto un, attiecināmajos gadījumos, arī brīvprātīgo spējai ieslodzīto motivēt iesaistīties resocializācijas procesos, kas sekmē ieslodzīto aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un nodarbināmībā. Tika konstatēts, ka nav iespējami alternatīvie risinājumi un iekšzemes komandējumus ir nepieciešams nodrošināt 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem un brīvprātīgajiem.
Pierādījumos balstīta, atbildīga resocializācija jaunu noziegumu recidīva mazināšanas interesēs pieprasa augsti kvalificētu un noturīgu personālu ieslodzījuma vietās, kas efektīvām metodēm spēj aptvert visus notiesātos, kuriem diagnosticēta vajadzība pēc konkrētas intervences (piemēram, resocializācijas programmām). Lai brīvības atņemšanas sods attiecībā uz lielāko daļu notiesāto sasniegtu likumā noteikto mērķi, nepieciešams celt un uzturēt nodarbināto kapacitāti un kvalifikāciju - sākot no dziļas izpratnes par profesionālo lomu un atbildību ilgtspējīgā sabiedrības drošības stiprināšanā un beidzot ar prasmēm precīzi pielietot pierādījumos balstītus riska un vajadzību novērtēšanas instrumentus un resocializācijas programmas.
Projekta ietvaros minētais tiks panākts:
- Uzlabojot risinājumus nodarbināto profesionālajai pilnveidei un kvalifikācijas paaugstināšanai (izglītības programmas, mācīšanās vadības sistēma, prakses vadība);
- sniedzot specifiskas un praktiskas papildu profesionālās zināšanas nodarbinātajiem un informatīvu atbalstu brīvprātīgā darba veicējiem, tajā skaitā nodrošinot dalību konferencēs un semināros;
- nodrošinot nodarbināto profesionālo atbalstu supervīziju, pārraudzības un koučinga formā, kā arī atbalstu brīvprātīgā darba veicējiem supervīziju formā.
Bez tā, tika izvērtēta iespēja nenodrošināt ārvalstu komandējumus 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem. Tika secināts, ka, nenodrošinot ārvalstu komandējumus 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem, nebūs iespējams nodrošināt Plāna 25-27 2. rīcības virziena “Nodrošināt jaunajām resocializācijas vajadzībām atbilstoša personāla pieejamību ieslodzījuma vietās un Valsts probācijas dienestā, t.sk. brīvprātīgo un līdzgaitnieku pieejamību” 2.1. uzdevuma “Ieslodzījuma vietu, probācijas darbinieku un brīvprātīgo apmācības kvalifikācijas pilnveidošanai, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas” 3. pasākuma “IeVP nodarbināto un brīvprātīgo apmācību pasākumi, t.sk. e-mācību attīstība un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumi, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas un koučingu” rezultatīvā rādītāja vērtību 2027.gadā – “Ārvalstu pieredzes apmaiņa”. Un konkrēti – nebūs iespējams realizēt IeVP Projekta apakšdarbības – d3 “Mācības par kontaktpersonu darbu”, d5 “Mācības par prakses vadīšanu” un d9 “Dažādi mācību atbalsta pasākumi”, no kurām katrā paredzēts īstenot IeVP nodarbināto mācības ārvalstu vizīšu formā.
Pierādījumos balstīta, atbildīga resocializācija jaunu noziegumu recidīva mazināšanas interesēs pieprasa augsti kvalificētu un noturīgu personālu ieslodzījuma vietās, kas efektīvām metodēm spēj aptvert visus notiesātos, kuriem diagnosticēta vajadzība pēc konkrētas intervences (piemēram, resocializācijas programmām). Lai brīvības atņemšanas sods attiecībā uz lielāko daļu notiesāto sasniegtu likumā noteikto mērķi, nepieciešams celt un uzturēt nodarbināto kapacitāti un kvalifikāciju - sākot no dziļas izpratnes par profesionālo lomu un atbildību ilgtspējīgā sabiedrības drošības stiprināšanā un beidzot ar prasmēm precīzi pielietot pierādījumos balstītus riska un vajadzību novērtēšanas instrumentus un resocializācijas programmas.
Projekta ietvaros minētais tiks panākts:
- Uzlabojot risinājumus nodarbināto profesionālajai pilnveidei un kvalifikācijas paaugstināšanai (izglītības programmas, mācīšanās vadības sistēma, prakses vadība);
- sniedzot specifiskas un praktiskas papildu profesionālās zināšanas nodarbinātajiem un informatīvu atbalstu brīvprātīgā darba veicējiem, tajā skaitā nodrošinot dalību konferencēs un semināros;
- nodrošinot nodarbināto profesionālo atbalstu supervīziju, pārraudzības un koučinga formā, kā arī atbalstu brīvprātīgā darba veicējiem supervīziju formā.
Bez tā, tika izvērtēta iespēja nenodrošināt ārvalstu komandējumus 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem. Tika secināts, ka, nenodrošinot ārvalstu komandējumus 4.3.4.7. pasākuma mērķa grupai – IeVP nodarbinātajiem, nebūs iespējams nodrošināt Plāna 25-27 2. rīcības virziena “Nodrošināt jaunajām resocializācijas vajadzībām atbilstoša personāla pieejamību ieslodzījuma vietās un Valsts probācijas dienestā, t.sk. brīvprātīgo un līdzgaitnieku pieejamību” 2.1. uzdevuma “Ieslodzījuma vietu, probācijas darbinieku un brīvprātīgo apmācības kvalifikācijas pilnveidošanai, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas” 3. pasākuma “IeVP nodarbināto un brīvprātīgo apmācību pasākumi, t.sk. e-mācību attīstība un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumi, profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, ieskaitot supervīzijas un koučingu” rezultatīvā rādītāja vērtību 2027.gadā – “Ārvalstu pieredzes apmaiņa”. Un konkrēti – nebūs iespējams realizēt IeVP Projekta apakšdarbības – d3 “Mācības par kontaktpersonu darbu”, d5 “Mācības par prakses vadīšanu” un d9 “Dažādi mācību atbalsta pasākumi”, no kurām katrā paredzēts īstenot IeVP nodarbināto mācības ārvalstu vizīšu formā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- IeVP nodarbinātie un brīvprātīgie
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts piešķir tiesības saņemt iekšzemes komandējumu, mācību un darba (dienesta) braucienu, kā arī ārvalstu komandējumu izmaksas.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23.septembra Regula Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija)
Apraksts
MKN 22.9. punkts pārņemts, neparedzot stingrākas prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23.septembra Regula Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
22.9.
Pārņemtas pilnībā
Nē
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/9ff85f3c-1e04-44d3-a7b1-ddc0c398dce7
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Atbilstoši 2024. gada 15. oktobra MK noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 18.punktam, sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā. Viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta piešķirtā budžeta ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
