Anotācija (ex-ante)

23-TA-2823: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 619 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 619 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību kādā tiek īstenota Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (Atveseļošanas fonds) 3.1.1.5.i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" (turpmāk - 3.1.1.5. investīcija) otrā projektu iesniedzēju priekšatlases kārta.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2022. gada 6. oktobra noteikumi Nr.619 „Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.investīcijas „Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 619) tika noteikta kārtība kādā tiek ieviesta Atveseļošanas fonda 3.1.1.5. investīcija, tostarp noteikta kārtība kādā tiek īstenota Atveseļošanas fonda 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlase.
Atbilstoši minētajai kārtībai Ministru kabineta 20023. gada 14. novembra sēdē tika apstiprināti Atveseļošanas fonda 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlases rezultāti, kas ietver deviņas novadu pašvaldības un 16 to dibinātas vispārējās izglītības iestādes, kas reorganizētas atbilstoši MK noteikumiem Nr. 619.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Minētie projektu iesniedzēju priekšatlases rezultāti nenodrošina Atveseļošanas fonda 3.1.1.5. investīcijas mērķa rādītāja – līdz 2026. gada 31. maijam pilnveidota un aprīkota infrastruktūra 20 pašvaldību dibinātās vispārējās izglītības iestādēs, kas noteikts MK noteikumu Nr. 619 4. punktā, sasniegšanu.
Minētais mērķa rādītājs MK noteikumos Nr. 619 ir noteikts pamatojoties uz Atveseļošanās fonda Darbības kārtību, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvijas Republika (rādītājs Nr. 106).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu iepriekšminētā mērķa rādītāja sasniegšanu, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijai izvērtējot riskus 3.1.1.5. investīcijas projektu pabeigšanai MK noteikumu Nr. 619 noteiktajā termiņā – 2026. gada 30. jūnijs, Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi noteikumu projektu, kas paredz Izglītības un zinātnes ministrijai organizēt otro projektu iesniedzēju priekšatlases kārtu. Tās ietvaros tiek plānota ne vairāk kā piecu atbilstoši MK noteikumiem Nr. 619 reorganizētu vispārējās vidējās izglītības iestāžu apstiprināšana.
Šādas otrās projektu iesniedzēju priekšatlases kārtas organizēšanu pamato arī Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē apstiprinātais informatīvais ziņojums “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā” (turpmāk – informatīvais ziņojums), kas paredz turpināt ilgtspējīga vispārējās pamata un vidējās izglītības iestāžu tīkla izveidi, kas ir demogrāfiskajai situācijai, efektīvai cilvēkresursu un finanšu resursu pārvaldībai atbilstošs izglītības iestāžu tīkls pašvaldības un reģiona ietvaros. Ilgtspējīga vispārējās izglītības iestāžu tīkla mērķis ir nodrošināt kvalitatīvas izglītības pieejamību, ievērojot principu – sākumskola maksimāli tuvu izglītojamā dzīvesvietai un spēcīga pamatskola un vidusskola, kurā tiek nodrošināts kompetenču pieejai atbilstošs un kvalitatīvs mācību programmu piedāvājums.
Lai veicinātu vispārējās izglītības iestāžu tīkla pašvaldībās sakārtošanu atbilstoši minētajam principam, Izglītības un zinātnes ministrija atkārtoti ir uzsākusi sarunas ar visām pašvaldībām par ilgtspējīgas, kvalitatīvas un iekļaujošas vispārējās izglītības nodrošināšanu.
Noteikumu projekts paredz salīdzinoši īsu termiņu – 2024. gada 31. maijs, kādā pašvaldībām būtu pieņemami lēmumi par vidusskolu reorganizāciju dalībai 3.1.1.5. investīcijas otrajā projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā, ievērojot iepriekšminēto par 3.1.1.5. investīcijas projektu īstenošanas termiņa beigām. Šāda termiņa noteikšanā ir jāņem vērā arī Izglītības likuma 23. panta piektajā daļā noteiktais, ka par izglītības iestādes likvidāciju vai reorganizāciju attiecīgās institūcijas un personas informējamas ne vēlāk kā sešus mēnešus iepriekš (ja tiek plānots, ka iestāde reorganizētā statusā darbību uzsāk 2024. gada 1. septembrī).
Noteikumu projekts paredz arī MK noteikumu Nr. 619 4. punktā noteiktā 3.1.1.5. investīcijas mērķa rādītāja vērtības palielināšanu par 1 (no 20 uz 21) pašvaldību dibinātu vispārējās izglītības iestādi. Minētā mērķa rādītāja vērtības palielināšana ir pamatota ar papildus finansējuma (1 200 739 euro) pārdali no Atveseļošanas fonda 3.1.1.6. investīcijas “Pašvaldību autonomo funkciju un no tām izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei nepieciešamo bezemisiju  transportlīdzekļu iegāde”. Līdz ar to, kopējais 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju otrās priekšatlases kārtas Atveseļošanas fonda finansējums, ieskaitot 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju pirmās priekšatlases kārtas atlikumu – 6 138 000 euro, ir 7 338 739 euro. Minētās mērķa rādītāja un finansējuma izmaiņas ir iekļautas Atveseļošanas fonda plāna papildinājumā (grozījumā), kas apstiprināts Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdē.
Ņemot vērā, ka 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju otrajai priekšatlases kārtai pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu, kas paredzams 5 izglītības iestāžu mācību vides uzlabošanai, kā arī ņemot vērā 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju pirmās priekšatlases kārtas pieredzi, tā īstenošanai netiks noteiktas plānošanas reģionu kvotas. Noteikumu projekts paredz, ka otro projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā investīcijai izvirzītas izglītības iestādes tiks sakārtotas prioritārā secībā: 1) atrodas pašvaldībā, kas nav apstiprināta kā Atveseļošanās fonda projekta iesniedzējs investīcijas pirmās projektu iesniedzēju priekšatlases ietvaros;  2) dilstošā kārtībā atbilstoši izglītības iestādes izglītojamo skaitam 1.–9. klašu grupā saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1. septembri.
Lai nodrošinātu investīcijas vienmērīgu reģionālo pārklājumu, tad otrajā projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā katrai pašvaldībai investīcijai var tikt virzīta viena atbilstoši MK noteikumiem Nr. 619 reorganizētu vispārējās vidējās izglītības iestāde. Gadījumā, ja otrajā projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā piedalās mazāk kā piecas pašvaldības, tad, ievērojot noteikumu projektā noteikto atbalstāmo vispārējās vidējās izglītības prioritizēšanas kārtību, investīcijai var izvirzīt citu papildus atbilstoši MK noteikumiem Nr. 619 reorganizētu vispārējās vidējās izglītības iestādi, kā arī tajā piedalīties var pašvaldība, kas ir apstiprināta kā Atveseļošanās fonda projekta iesniedzējs investīcijas pirmās projektu iesniedzēju priekšatlases ietvaros.
Citi – projektu iesniegumu atlases un projektu īstenošanas nosacījumi, tostarp projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, netiek grozīti un tiek saglabāti tādi, kādi tie ir noteikti novadu pašvaldībām, kas kā projektu iesniedzēji apstiprinātas 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju pirmajā priekšatlases kārtā. Vienlaikus tiek noteikts, ka saskaņā ar projektu iesniedzēju priekšatlases otrās kārtas rezultātiem investīcijai izvirzītā izglītības iestāde darbību kā pamatskola uzsāk ne vēlāk kā 2026. gada 1. septembrī. 
Vienlaikus noteikumu projektā tiek veikti redakcionāli precizējumi un attiecināmo izmaksu saraksts papildināts ar mācību priekšmeta “Dizains un tehnoloģijas” aprīkojumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • Modernizēto izglītības iestāžu pedagogi.
Ietekmes apraksts
3.1.1.5. investīcijas papildus projektu iesniedzēju priekšatlase rada iespēju vēl piecās izglītības iestādes iestādēs modernizēt mācību vidi.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības kā izglītības iestāžu dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
8 207 000
0
12 345 000
11 338 739
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
8 207 000
0
12 345 000
11 338 739
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
9 930 470
0
14 937 450
13 719 874
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
8 207 000
0
12 345 000
11 338 739
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
1 723 470
0
2 592 450
2 381 135
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 723 470
0
-2 592 450
-2 381 135
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-1 723 470
0
-2 592 450
-2 381 135
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 723 470
-2 592 450
-2 381 135
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā papildus piešķirto AF finansējumu, aktualizētais Atveseļošanas fonda finansējums plāns 3.1.1.5. investīcijai pa gadiem ir šāds:
2024. gads: 8 207 000 euro;
2025. gads: 12 345 000 euro;
2026. gads: 11 338 739 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi