Anotācija (ex-ante)

22-TA-2836: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 1524) ir noteikti valsts atbalsta pasākumi lauksaimniecības attīstībai, valsts atbalsta apmērs, piešķiršanas kritēriji un kārtība 2022. gadam.
Pēc Lauku atbalsta dienesta sniegtās informācijas, dažos noteikumu Nr. 1524 atbalsta pasākumos līdz 2022. gada 1. novembrim ir izveidojušies neizmantoti finanšu līdzekļi, savukārt citos pasākumos ir nepieciešams finansējuma palielinājums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir pārdalīt 2022. gadam piešķirto finansējumu starp apstiprinātajiem atbalsta pasākumiem. Noteikumu projektā pārdalītais finansējums ir paredzēts dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai, kā arī 2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbalsta pasākumos "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē" un "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē" 2022. gada desmit mēnešos ir izveidojies finansējuma atlikums un līdz gada beigām netiks izmantoti vismaz 100 000 euro piensaimniecības nozarē un vismaz 40 000 euro liellopu gaļas ražošanas nozarē. Finansējuma pārpalikums piensaimniecības nozarē skaidrojams ar pēdējos gados novērojamo piena govju skaita samazināšanos. Atbilstoši Lauksaimniecības datu centra datiem 2022. gadā bija reģistrētas par 5340 govīm mazāk nekā 2021. gadā (attiecīgā gada 1. jūlija dati). Tādējādi nav izmantots viss dzīvnieku vērtēšanai un pārraudzības analīzēm paredzētais finansējums. Gaļas liellopu nozarē 2022. gadā bija mazāks atbalsta nosacījumiem atbilstošo dzīvnieku skaits nekā iepriekšējos gados, tādēļ piešķirtais finansējums netika izmantots pilnībā.
Tāpat finansējuma atlikums vismaz 6000 euro apmērā ir izveidojies atbalsta pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības dzīvnieku ģenētisko resursu saglabāšanai", jo ne visi ganāmpulka īpašnieki par saviem atbalsttiesīgajiem dzīvniekiem pieprasījuši atbalstu, kā arī ir dzīvnieki, kas atbalsta piešķiršanas brīdi ir krituši vai likvidēti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot 2022. gada ikmēneša atbalsta piešķīrumu pasākumā "Atbalsts dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai", prognozējams, ka šajā pasākumā nepietiks finansējuma 2022. gada novembrī sniegto pakalpojumu atbalstam.
Atbilstoši Lauku atbalsta dienesta sniegtajai informācijai atbalsta pasākumā "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējums" ir izmantots viss piešķirtais finansējums. Minētais finansējums tiek izmantots atbalsta pasākumu "Atbalsts lopkopības attīstībai" un "Atbalsts tirgus veicināšanai" pārejošo izmaksu segšanai.
Tomēr vēl ir nepieciešami ap 6000 euro galīgajam norēķinam pēc Agroresursu un ekonomikas institūta gala pārskata un samaksu apliecinošu dokumentu iesniegšanas par pasākumā "Atbalsts tirgus veicināšanai" 2021. gadā īstenotajām darbībām. Pēc Lauku atbalsta dienesta informācijas, Agroresursu un ekonomikas institūts pārskatu iesniedza līdz 2022. gada 20. aprīlim, kā tas noteikts noteikumos Nr. 1524. Taču tobrīd viss finansējums no pasākuma "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam" bija rezervēts atbalsta pasākuma "Atbalsts lopkopības attīstībai" pārejošo saistību segšanai. Tādējādi Agroresursu un ekonomikas institūta darbību finansēšanai pietrūka ap 6000 euro. Tā kā pārsvarā gada beigās ir iespēja (jo tikai tad var prognozēt, kāds būs finansējuma atlikums citos atbalsta pasākumos) trūkstošo finansējumu pārdalīt no citiem pasākumiem, Lauku atbalsta dienests 2022. gada sākumā atbalsta pasākumā "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējums" nepiemēroja pretendentiem atbalsta proporcionālo samazinājumu, bet izmaksās atbalstu Agroresursu un ekonomikas institūtam pēc 2022. gada finansējuma pārdales.
Attiecībā uz atbalsta pasākumu "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam" iepriekš nav iespējams precīzi noteikt, cik finansējuma būs nepieciešams. Piemēram, atbalsta pasākuma "Atbalsts lopkopības attīstībai" pārejošo saistību segšanai pretendenti informāciju par dzīvnieku skaitu iesniedz Lauku atbalsta dienestā tikai februāra sākumā, kad noteikumu Nr. 1524 grozījumi attiecīgā gada finansējuma sadalei ir jau izstrādāti un sagatavoti pieņemšanai Ministru kabinetā. 
Risinājuma apraksts
Paredzamais finansējuma atlikums no atbalsta pasākumiem "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē", "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē" un "Atbalsts lauksaimniecības dzīvnieku ģenētisko resursu saglabāšanai" pārdalīts uz atbalsta pasākumiem "Atbalsts dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai" un "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējums".
Tāpēc noteikumos Nr. 1524 izdarīti šādi grozījumi:
a) 2.1.1.1. apakšpunktā atbalsts ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē samazināts no 2 038 774 līdz 1 938 774 euro  (samazinājums par 100 000 euro);
b) 2.1.1.2. apakšpunktā atbalsts ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē samazināts no 430 179 līdz 390 179 euro (samazinājums par 40 000 euro);
c) 2.1.3. apakšpunktā atbalsts dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai palielināts no 1 133 440 līdz 1 273 440 euro (palielinājums par 140 000 euro);
d) 2.1.7. apakšpunktā atbalsts dzīvnieku ģenētisko resursu saglabāšanai samazināts no 206 030 līdz 200 030 euro (samazinājums par 6000 euro);
e) 2.7. apakšpunktā atbalsts 2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildei palielināts no 410 372 līdz 416 372 euro (palielinājums par 6000 euro).
Attiecīgi par 6000 euro samazināts 2.1. apakšpunktā noteiktais finansējums lopkopības attīstībai un par 140 000 euro samazināts 2.1.1. apakšpunktā noteiktais finansējums ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai.
Minētie grozījumi ļaus plānveidīgi izmantot valsts atbalstam piešķirtos finanšu līdzekļus 2022. gadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Nodrošinot valsts atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar dzīvnieku līķu savākšanu, transportēšanu, pārstrādāšanu un likvidēšanu, dzīvnieku īpašniekiem līdzmaksājums par šo pakalpojumu ir ievērojami mazāks.
Juridiskās personas
  • Uzņēmumi, kas nodrošina dzīvnieku līķu savākšanu, transportēšanu, pārstrādāšanu un likvidēšanu.
  • Agroresursu un ekonomikas institūts
Ietekmes apraksts
Visu gadu nodrošinot valsts atbalstu uzņēmumiem, kas savāc, transportē, pārstrādā un likvidē dzīvnieku līķus, šiem uzņēmumiem ir izlīdzināta fianšu plūsma un nerodas neparedzētas papildu izmaksas.
Sniedzot Agroresursu un ekonomikas institūtam atbalstu nepieciešamajā apmērā, ir nodrošināta tā organizēto tirgus veicināšanas pasākumu izmaksu segšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti, ir tikai pārdalīts finansējums uz pasākumiem, kuros tā pietrūkst.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi