23-TA-775: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Lai nodrošinātu Valdības rīcības deklarācijas uzdevumu Nr. 198 “Veicināsim lauksaimniecības un mežsaimniecības produktu ražošanas vērtības pieaugumu un eksportu. Atbalstīsim stratēģiskos projektus augstas pievienotās vērtības produktu radīšanai lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības sektoros” un Nr.206 “Veicināsim Latvijas kultūrvēsturisko vērtību saglabāšanu, atbalstot piekrastes zvejniecības saglabāšanu” izpildi, noteikumu projektā paredzēts atbalsts lauksaimniecības un pārtikas nozares starptautiskajām izstādēm, lauksaimniecības nozares popularizēšanas kampaņām un piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir izstrādāt valsts atbalsta piešķiršanas kārtību Agroresursu un ekonomikas institūtam un lauksaimniecības nozares nevalstiskajām organizācijām, lai popularizētu lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības nozares, kā arī veicinātu šo nozaru produktu ražošanas vērtības pieaugumu un eksportu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pārtikas rūpniecība ir viena no lielākajām Latvijas apstrādes rūpniecības nozarēm un veido aptuveni piekto daļu no apstrādes rūpniecības pievienotās vērtības. Pārtikas produktu realizācijas vērtība 2021. gadā bija 1528,5 milj. EUR, no kuriem 41,6 % realizēti eksporta tirgos. 2020. gadā nozaru apjomi lauksaimniecībā un zivsaimniecībā nedaudz pieauga, bet 2021.gadā kopumā nozaru apjomi strauji samazinājās.
Lauksaimniecības un pārtikas produkti Latvijas saimniecībās un uzņēmumos tiek saražoti lielākā apjomā nekā nepieciešams vietējam patēriņam Latvijā. Tādās nozarēs kā piens un piena produkti, graudaugi, olas, liellopu gaļa un tās produkti, aitu un kazu gaļa pašnodrošinājums būtiski pārsniedz 100 %, ļaujot Latvijas ražotājiem šos produktus arī eksportēt. 2021. gadā pašnodrošinājums graudaugiem bija 244 %, liellopu gaļai un tās produktiem 226 %, olām un olu produktiem 162 %, pienam un piena produktiem 135 %, aitu un kazu gaļai 112 %.
Pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības produkti ir vienas no nozīmīgākajām precēm kopējā Latvijas eksportā, veidojot 19% no kopējās Latvijas eksporta vērtības. Neskatoties uz dažādiem plaša mēroga satricinājumiem un krīzēm, ar kurām pēdējos gados nākas saskarties Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotājiem, Latvijas pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu eksports turpina palielināties - 2021. gadā salīdzinājumā ar 2020. gadu, eksports palielinājās par 82,7 miljoniem EUR jeb 2,5 %. Arī 2022. gadā turpinājās eksporta pieaugums. 2022.g. janv.-okt. eksporta vērtība palielinājās par 1,1 miljards EUR jeb 39% salīdzinot ar 2021. g. janv.-okt.
Zivsaimniecības nozare Latvijas iekšzemes kopproduktā stabili veido 0,6 %, sasniedzot 177 miljonus eiro gadā. Zivsaimniecības produktu ķēdē iesaistītajiem uzņēmumiem ir jāspēj pielāgoties ne tikai noieta tirgu mainīgajām un pieaugošajām prasībām, bet arī diversificēt riskus, ko rada ierobežotā resursa pieejamība un tā vērtības pievienošanai ieguldīto investīciju apjoms.
Latvijas krasta līnijas garums ir aptuveni 496 km. Piekraste ir zivsaimniecībai nozīmīga teritorija, jo tajā koncentrējas vairāk kā 58 % zivsaimniecībā nodarbināto. Piekrastes teritorijā ir unikālas dabas vērtības, ko veido tipiskie jūras un piekrastes biotopi, un šīs teritorijas kultūras mantojuma unikalitāti nosaka gan piekrastei raksturīgie objekti, piemēram, ostas, bākas, gan īpašais nemateriālais kultūras mantojums - tradicionālais dzīvesveids, kas aptver arī zvejniecību, kā arī vietējās tradīcijas. Īpaša piekrastes vērtība ir dabas resursi un ainavas - gan mazpārveidotās jūras, krasta un dabisko mežu ainavas, gan ainavas, kas ir izveidojušās ciešā dabas un cilvēku darbības mijiedarbībā, piemēram, tradicionālā zvejniekciemu apbūve.
Lauksaimniecības un pārtikas produkti Latvijas saimniecībās un uzņēmumos tiek saražoti lielākā apjomā nekā nepieciešams vietējam patēriņam Latvijā. Tādās nozarēs kā piens un piena produkti, graudaugi, olas, liellopu gaļa un tās produkti, aitu un kazu gaļa pašnodrošinājums būtiski pārsniedz 100 %, ļaujot Latvijas ražotājiem šos produktus arī eksportēt. 2021. gadā pašnodrošinājums graudaugiem bija 244 %, liellopu gaļai un tās produktiem 226 %, olām un olu produktiem 162 %, pienam un piena produktiem 135 %, aitu un kazu gaļai 112 %.
Pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības produkti ir vienas no nozīmīgākajām precēm kopējā Latvijas eksportā, veidojot 19% no kopējās Latvijas eksporta vērtības. Neskatoties uz dažādiem plaša mēroga satricinājumiem un krīzēm, ar kurām pēdējos gados nākas saskarties Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotājiem, Latvijas pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu eksports turpina palielināties - 2021. gadā salīdzinājumā ar 2020. gadu, eksports palielinājās par 82,7 miljoniem EUR jeb 2,5 %. Arī 2022. gadā turpinājās eksporta pieaugums. 2022.g. janv.-okt. eksporta vērtība palielinājās par 1,1 miljards EUR jeb 39% salīdzinot ar 2021. g. janv.-okt.
Zivsaimniecības nozare Latvijas iekšzemes kopproduktā stabili veido 0,6 %, sasniedzot 177 miljonus eiro gadā. Zivsaimniecības produktu ķēdē iesaistītajiem uzņēmumiem ir jāspēj pielāgoties ne tikai noieta tirgu mainīgajām un pieaugošajām prasībām, bet arī diversificēt riskus, ko rada ierobežotā resursa pieejamība un tā vērtības pievienošanai ieguldīto investīciju apjoms.
Latvijas krasta līnijas garums ir aptuveni 496 km. Piekraste ir zivsaimniecībai nozīmīga teritorija, jo tajā koncentrējas vairāk kā 58 % zivsaimniecībā nodarbināto. Piekrastes teritorijā ir unikālas dabas vērtības, ko veido tipiskie jūras un piekrastes biotopi, un šīs teritorijas kultūras mantojuma unikalitāti nosaka gan piekrastei raksturīgie objekti, piemēram, ostas, bākas, gan īpašais nemateriālais kultūras mantojums - tradicionālais dzīvesveids, kas aptver arī zvejniecību, kā arī vietējās tradīcijas. Īpaša piekrastes vērtība ir dabas resursi un ainavas - gan mazpārveidotās jūras, krasta un dabisko mežu ainavas, gan ainavas, kas ir izveidojušās ciešā dabas un cilvēku darbības mijiedarbībā, piemēram, tradicionālā zvejniekciemu apbūve.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot pašreizējo situāciju Latvijas pārtikas ķēdē kopumā, potenciāli būtiskākie ieguvumi būtu sasniedzami, stiprinot pārstrādes un tirdzniecības posmus. Latvijas lauksaimnieki spēj produkciju saražot, galvenā problēma ir nodrošināt pietiekamus saražotās un pārstrādātās produkcijas realizācijas apjomus. Turklāt, ņemot vērā Latvijas nelielo iekšējo tirgu, tieši eksporta veicināšanā meklējama vislielākā potenciālā izaugsme.
Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji pēdējo gadu laikā ir saskārušies ar izaicinājumiem, ko radījuši ģeopolitiskie un ekonomiskie procesi, kā arī situācija pasaules tirgos, kas ļoti ietekmē pārtikas nozari Latvijā. Uzņēmējiem ir nepieciešams pārskatīt savas eksporta stratēģijas, veikt ieguldījumus jaunu tirgu meklēšanā un apgūšanā. Šo procesu rezultātā pārtikas nozarei ir aktīvi jāstrādā pie savu eksporta tirgu diversifikācijas un jaunu tirgu apgūšanas.
Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji pēdējo gadu laikā ir saskārušies ar izaicinājumiem, ko radījuši ģeopolitiskie un ekonomiskie procesi, kā arī situācija pasaules tirgos, kas ļoti ietekmē pārtikas nozari Latvijā. Uzņēmējiem ir nepieciešams pārskatīt savas eksporta stratēģijas, veikt ieguldījumus jaunu tirgu meklēšanā un apgūšanā. Šo procesu rezultātā pārtikas nozarei ir aktīvi jāstrādā pie savu eksporta tirgu diversifikācijas un jaunu tirgu apgūšanas.
Risinājuma apraksts
Lai popularizētu lauksaimniecības nozari un veicinātu lauksaimniecības un pārtikas produktu eksportu, noteikumu projektā paredzēts šāds valsts atbalsts:
- Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs un līdzfinansējuma piešķiršanai pretendentiem dalībai kopstendā –305 000 euro;
- lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām – 100 000 euro;
- pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food 2023" ietvaros - 50 000 eur.
Visu pasākumu atbalstu administrēšanu veiks Lauku atbalsta dienests, kas pieņems atbalsta pretendentu iesniegumus, pieņems lēmumus, veiks atbalsta izmaksas un pasākumu pārraudzību.
Ekonomiskā situācija Latvijas eksportspējīgiem uzņēmējiem liek domāt par eksporta attīstību, jaunu noieta tirgu meklējumiem. Plānotais papildu finansējums, lai īstenotu eksporta veicinošus pasākumus, nodrošinās lauksaimniecības un pārtikas uzņēmumu dalību pārtikas produktu starptautiskajās izstādēs.
Noteikumu projekta 2. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība kopstendu organizēšanai un līdzfinansējuma piešķiršanai dalībai kopstendā. Atbalstu piešķir Agroresursu un ekonomikas institūtam (turpmāk – institūts) Latvijas lauksaimniecības, un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs (turpmāk – kopstends) un līdzfinansējuma piešķiršanai pretendentiem dalībai kopstendā. Šis atbalsts nepārklājas ar 2013. gada 17. decembra Ministru kabineta noteikumu Nr.1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" 2.4. apakšpunktā noteikto atbalstu.
Lauksaimniecības nozares mārketinga pasākumu mērķis ir stiprināt lauksaimniecības nozares konkurētspēju un palielināt lauksaimniecības produktu patēriņu un līdz ar to arī ražošanu. Ar šiem pasākumiem vajadzētu palīdzēt normalizēt tirgus darbību nopietnu tirgus traucējumu, patērētāju uzticības zaudēšanas vai citu specifisku problēmu gadījumā. Tādējādi noteikumu projekta 3. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām ar mērķi popularizēt Latvijas lauksaimniecības nozari un tās produktus. Atbalstu piešķir lauksaimniecības primārās nozares nevalstiskajām organizācijām, kas izstrādājušas mārketinga programmu, kuras galvenais uzdevums ir uzsvērt lauksaimniecības lomu tautsaimniecībā un lauku attīstībā vai popularizēt lauksaimniecības ilgtspējas aspektus.
Noteikumu projekta 5. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food 2023" ietvaros. Atbalsta mērķis ir popularizēt pārtikas nozari. Atbalstu piešķir institūtam.
- Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs un līdzfinansējuma piešķiršanai pretendentiem dalībai kopstendā –305 000 euro;
- lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām – 100 000 euro;
- pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food 2023" ietvaros - 50 000 eur.
Visu pasākumu atbalstu administrēšanu veiks Lauku atbalsta dienests, kas pieņems atbalsta pretendentu iesniegumus, pieņems lēmumus, veiks atbalsta izmaksas un pasākumu pārraudzību.
Ekonomiskā situācija Latvijas eksportspējīgiem uzņēmējiem liek domāt par eksporta attīstību, jaunu noieta tirgu meklējumiem. Plānotais papildu finansējums, lai īstenotu eksporta veicinošus pasākumus, nodrošinās lauksaimniecības un pārtikas uzņēmumu dalību pārtikas produktu starptautiskajās izstādēs.
Noteikumu projekta 2. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība kopstendu organizēšanai un līdzfinansējuma piešķiršanai dalībai kopstendā. Atbalstu piešķir Agroresursu un ekonomikas institūtam (turpmāk – institūts) Latvijas lauksaimniecības, un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs (turpmāk – kopstends) un līdzfinansējuma piešķiršanai pretendentiem dalībai kopstendā. Šis atbalsts nepārklājas ar 2013. gada 17. decembra Ministru kabineta noteikumu Nr.1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" 2.4. apakšpunktā noteikto atbalstu.
Lauksaimniecības nozares mārketinga pasākumu mērķis ir stiprināt lauksaimniecības nozares konkurētspēju un palielināt lauksaimniecības produktu patēriņu un līdz ar to arī ražošanu. Ar šiem pasākumiem vajadzētu palīdzēt normalizēt tirgus darbību nopietnu tirgus traucējumu, patērētāju uzticības zaudēšanas vai citu specifisku problēmu gadījumā. Tādējādi noteikumu projekta 3. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām ar mērķi popularizēt Latvijas lauksaimniecības nozari un tās produktus. Atbalstu piešķir lauksaimniecības primārās nozares nevalstiskajām organizācijām, kas izstrādājušas mārketinga programmu, kuras galvenais uzdevums ir uzsvērt lauksaimniecības lomu tautsaimniecībā un lauku attīstībā vai popularizēt lauksaimniecības ilgtspējas aspektus.
Noteikumu projekta 5. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food 2023" ietvaros. Atbalsta mērķis ir popularizēt pārtikas nozari. Atbalstu piešķir institūtam.
Problēmas apraksts
Raksturīgākie ekonomiskās darbības virzieni piekrastē vairāku gadsimtu garumā ir zvejniecība, ieskaitot piekrastes zveju, zvejas produktu apstrāde, ostu darbība un pakalpojumu sniegšana atpūtniekiem, tomēr komersantu skaits, kas iesaistīti šajās nozarēs, laika gaitā ir samazinājies. Nozīmīga daļa piekrastes teritoriju ir sociālekonomiski apdraudētas sakarā ar strauju nodarbinātības kritumu zivsaimniecībā. Zvejniecībā tas notiek saistībā ar zvejai pieejamo savvaļas zivju resursu samazināšanos. Iedzīvotāju skaita negatīvas izmaiņas piekrastes teritorijās ietekmē attiecīgā reģiona attīstību, un sekas ir darbavietu trūkums un otrādi - nodarbinātības iespēju pieejamība tiešā veidā ietekmē teritorijas apdzīvojumu.
Risinājuma apraksts
Lai mērķtiecīgāk un efektīvāk izmantotu pieejamos atbalsta līdzekļus piekrastes zvejniecības attīstībai, vajag sagatavot ekspertu ieteikumus un vadlīnijas piekrastes zvejniekiem, piekrastes Vietējām rīcības grupām, un pašvaldībām, kas būtu izmantojams attiecīgu projektu iniciēšanai un īstenošanai jūras piekrastes teritorijās. Tādēļ noteikumu projekta 4.nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība institūtam piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādei 45 000 euro apmērā. Arī šo atbalstu administrēs Lauku atbalsta dienests.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiešie ieguvēji būs uzņēmumi un nevalstiskās organizācijas, kas saņems atbalstu, tādējādi veicinot savu konkurētspēju vietējā un eksporta tirgos. Lauksaimniecības nozares popularizēšanas kampaņu gadījumā ieguvēji būs visi attiecīgās nozares pārstāvji, stiprinot savu konkurētspēju un veicinot ražošanu. Piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādes pasākumā ieguvēji būs visi piekrastes zonas uzņēmumi.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Apstrādes rūpniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka noteikumu projektā noteiktais valsts atbalsts stimulēs lauksaimniecības, piekrastes zvejniecības un pārtikas nozares konkurētspēju, popularizēs šīs nozares, tādējādi veicinot ražošanas apjomu kāpumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības, piekrastes zvejniecībai un pārtikas nozarei ir būtiska loma valsts ekonomikā. Tādējādi atbalsta pasākumi šajās nozarēs pozitīvi ietekmēs valsts makroekonomiskos rādītājus.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsta mērķis ir kāpināt lauksaimniecības, piekrastes zvejniecības un pārtikas nozares konkurētspēju.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības un piekrastes zvejniecības nozaru popularizēšana vistiešāk var ietekmēt tieši mazos un vidējos uzņēmumus, kas darbojas šajā nozarē, veicinot viņu atpazīstamību un konkurētspēju.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka atbalsts veicinās lauksaimniecības, pārtikas un piekrastes zvejniecības nozaru uzņēmumu konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības un piekrastes zvejniecības nozares, tiek saglabāta lauku un piekrastes zonas apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos un piekrastes zonā.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
500 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
500 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-500 000
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-500 000
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalsts ietver finansējumu 500 000 euro apmērā šādiem atbalsta pasākumiem:
1. Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs (turpmāk – kopstends) un līdzfinansējuma piešķiršanai pretendentiem dalībai kopstendā –305 000 euro;
2. lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām – 100 000 euro;
3. piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādei– 45 000 euro;
4. pārtikas kvalitātes konkursa pārtikas izstādes "Riga Food 2023" ietvaros organizēšanai - 50 000 euro.
1. Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs (turpmāk – kopstends) un līdzfinansējuma piešķiršanai pretendentiem dalībai kopstendā –305 000 euro;
2. lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām – 100 000 euro;
3. piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādei– 45 000 euro;
4. pārtikas kvalitātes konkursa pārtikas izstādes "Riga Food 2023" ietvaros organizēšanai - 50 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Papildus valsts atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar 2023. gada 28. novembra Ministru kabineta sēdē nolemto (protokols Nr.12, 60. §, 2.7. apakšpunkts), ka Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" ar Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 52 5. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"" 43.1. apakšpunktā atbalstītā finansējuma 50 000 000 euro 2023. gadam sadalījums pa pasākumiem ir Zemkopības ministrijas kompetences jautājums un nepieciešamības gadījumā finansējuma sadalījums pa pasākumiem, ievērojot maksimāli noteikto atbalsta apmēru, ir precizējams atbilstoši aktuālajai situācijai, Zemkopības ministrijai sniedzot attiecīgu informāciju tiesību aktu projektā par tā izmantošanas kārtību.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Atbalstu pārtikas uzņēmumu dalībai starptautisko pārtikas izstāžu kopstendos, kā arī atbalstu Agroresursu un ekonomikas institūtam piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādei piešķir saskaņā ar šīs regulas nosacījumiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
Atbalstu lauksaimniecības uzņēmumu dalībai starptautisko pārtikas izstāžu kopstendos piešķir saskaņā ar šīs regulas nosacījumiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Atbalstu lauksaimniecības nozares un to produktu popularizēšanas kampaņām, kā arī pārtikas kvalitātes konkursam piešķir saskaņā ar šīs regulas nosacījumiem.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.2.
18.1.; 65.1.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
3.2.
18.1.; 65.1.; 65.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
5.1.
18.2.; 65.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
5.2.
18.2.; 65.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
7.4.
18.3.; 65.3.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
8.
18.3.; 65.3.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
6.4.
18.4.; 65.4.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
1.2.
24.; 70.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
1.1.
25.3.; 59.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3.3a
18.1.; 18.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
2.2.
18.1.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
5.1.
18.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
5.2.
18.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
5.3.
18.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
7.4.
18.3.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
8.
18.3.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
6.4.
18.4.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
1.2.
24.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
1.3.
24.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
1.1.
25.3.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. 44)
39.2.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
6.2.
40.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
6.5.
40.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
24.4.
42., 75.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
24.5.
42.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
2.59.
43.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
8.3, 8.5., 8.7.
44.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
9.1.c), 4.
45.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
13.
46.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
1.4.a)
47.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
24.6.
49.
Pārņemtas pilnībā
neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsts saskaņā ar šo regulu noteikumu projekta 3.2. un 3.4. apakšpunktos minētajiem pasākumiem tiks saskaņots ar Eiropas Komisiju.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeimaCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
