Anotācija (ex-ante)

23-TA-107: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Konkurences likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. septembra Regulas (ES) 2022/1925 par sāncensīgiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē un ar ko groza Direktīvas (ES) 2019/1937 un (ES) 2020/1828 (turpmāk - Digitālo tirgu akts) prasību izpildi.

Likumprojekts paredz papildināt Konkurences likumu ar jaunu nodaļu “Digitālo tirgu akta piemērošana”, kurā noteikts, ka:
- Konkurences padome būs kompetentā iestāde, kas uzraudzīs Digitālo tirgu akta piemērošanu Latvijā un sniegs atbalstu Eiropas Komisijai tās izmeklēšanas darbībās.
- Konkurences izmeklē Digitālo tirgu akta pārkāpumus atbilstoši Konkurences likumā noteiktajai kārtībai un var izmantot visas Konkurences likumā noteiktās izmeklēšanas pilnvaras.
- Valsts policija nodrošina Eiropas Komisijai nepieciešamo palīdzību piespiedu pārbaudēs.
- Kārtību, kādā tiesa informē Eiropas Komisiju par tās lēmumiem saistībā ar Digitālo tirgu akta pārkāpumiem.

Likums stājas spēkā 2023. gada 1.decembrī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Digitālo tirgu akta prasību izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2023.
Pamatojums
Atbilstoši Digitālo tirgu akta 3.pantā noteiktajai kārtībai Eiropas Komisija noteiks uzņēmumiem vārtziņu statusu līdz 2023.gada septembrim. Vārtziņiem jānodrošina Digitālo tirgu aktā noteikto pienākumu un aizliegumu izpildi sešu mēnešu laikā pēc statusa noteikšanas. Līdz ar to likumprojekts ir jāpieņem savlaicīgi pirms vārtziņi sāk izpildīt Digitālo tirgu akta noteikumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 1.novembrī stājās spēkā Digitālo tirgu akts, kura prasības sāk piemērot ar 2023.gada 2.maiju.

Digitālo tirgu akta mērķis ir veicināt iekšējā tirgus pienācīgu darbību, paredzot saskaņotus noteikumus, kas visiem uzņēmumiem nodrošina sāncensīgus un godīgus digitālās nozares tirgus visā Eiropas Savienībā jomās, kurās darbojas platformas ar lielu ietekmi uz tirgu jeb vārtziņi, un tādējādi sniedzot labumu komerciāliem lietotājiem un galalietotājiem. 

Digitālo tirgu akta būtība ir paredzēt vārtziņiem ex ante pienākumu un aizliegumu sarakstu, kas noteikti Digitālo tirgu akta 5., 6. un 7.pantos, un kas vārtziņiem būs jāievēro ikdienas darbībās. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Digitālo tirgu aktam, tā uzraudzību veiks Eiropas Komisija (turpmāk - Komisija), savukārt Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu (turpmāk - Dalībvalstu) konkurences iestādes sniegs palīdzību Komisijas uzraudzības procedūrā. Attiecīgi Latvijai ir jānodrošina, ka Konkurences padome var sniegt visu nepieciešamo palīdzību Komisijai, ja izmeklēšana par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem notiek Latvijā.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 22.pantam Komisijai ir pilnvaras veikt jebkuru fizisku vai juridisku personu izjautāšanu, kas piekrīt šādai iztaujāšanai, ar mērķi vākt informāciju Komisijas izpētes lietās. Veicot iztaujāšanu uzņēmuma telpās konkrētā Dalībvalstī, Komisija informē attiecīgo Dalībvalsts konkurences iestādi, kuras teritorijā notiek iztaujāšana. Pēc attiecīgās Dalībvalsts konkurences iestādes pieprasījuma, tās amatpersonas var palīdzēt amatpersonām un citām pavadošajām personām, kuras pilnvarojusi Komisija, veikt iztaujāšanu.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 23.pantam Komisijai ir pilnvaras veikt visas vajadzīgās uzņēmuma vai uzņēmumu apvienības pārbaudes. Tas ietver, tostarp: iekļūt jebkurās uzņēmumu un uzņēmumu apvienību telpās, zemes īpašumos un transporta līdzekļos; pārbaudīt, iegūt vai izņemt dokumentus, tostarp, grāmatvedības dokumentus; aizzīmogot jebkuras uzņēmuma telpas un  dokumentus; prasīt jebkuram uzņēmuma vai uzņēmumu apvienības darbiniekam vai pārstāvim paskaidrojumus. 
Lai veiktu šādas pārbaudes, Komisija var lūgt Dalībvalsts konkurences iestādes palīdzību, kuras teritorijā jāveic pārbaude. Ja Komisija atklāj, ka uzņēmums vai uzņēmumu apvienība pretojas pārbaudēm, kas norīkotas saskaņā ar Digitālo tirgu akta 23.pantu, attiecīgā Dalībvalsts sniedz tām vajadzīgo palīdzību, attiecīgā gadījumā lūdzot policijas vai līdzīgas izpildiestādes palīdzību, lai ļautu tām veikt savu pārbaudi.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 27.pantam vārtziņu komerciālie lietotāji, konkurenti un galalietotāji, kā arī to pārstāvji var informēt savas Dalībvalsts konkurences iestādi vai Komisiju par jebkādu vārtziņu īstenotu praksi vai rīcību, kas ir Digitālo tirgu akta darbības jomā. Vienlaikus Dalībvalstu konkurences iestādēm un Komisijai ir pilnīga rīcības brīvība attiecībā uz piemērotākajiem pasākumiem un tām nav pienākums veikt pēcpasākumus saistībā ar saņemto informāciju. Ja, pamatojoties uz informāciju, kas saņemta, Dalībvalsts konkurences iestāde konstatē, ka var pastāvēt jautājums par neatbilstību Digitālo tirgu aktam, tad minētā iestāde šādu informāciju nodod Komisijai.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 38.panta 7.punktam Dalībvalstis savos nacionālajos tiesību aktos var noteikt, ka tās konkurences iestāde var pēc savas iniciatīvas veikt izpēti saistībā ar iespējamu Digitālo tirgu akta 5.,6., un 7.pantā noteikto vārtziņu pienākumu un aizliegumu neievērošanu tās teritorijā. Vienlaikus Digitālo tirgu akts paredz, ka Komisijai ir izpētes priekšroka. Ja Komisija uzsāk izpētes procedūru, tad tā atņem Dalībvalsts konkurences iestādei iespēju veikt šādu izpēti vai arī Dalībvalsts konkurences iestādei ir jāpabeidz izpēte, ja tā jau notiek.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 39.pantam Dalībvalstis nosūta Komisijai visu to valstu tiesu rakstisko spriedumu kopijas, kuras pieņem nolēmumus par Digitālo tirgu akta piemērošanu. Šādas kopijas nosūta nekavējoties pēc tam, kad pusēm ir paziņots pilnais rakstiskais spriedums.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 40.pantam Komisija izveido Digitālo tirgu akta augsta līmeņa grupu, kurā ietilpst Eiropas struktūras un tīkli elektronisko sakaru regulācijas, datu aizsardzības, patērētāju tiesību aizsardzības, audiovizuālo mediju pakalpojumu regulācijas un konkurences tiesību jomās. Šīs augsta līmeņa grupas mērķis būs sniegt Komisijai padomus un nodrošināt specializētas zināšanas jomās, kas ir tās locekļu kompetencē. No tā secināms, ka Dalībvalstu kompetentajām iestādēm minētajās jomās var būt zināšanas un kompetence par Digitālo tirgu akta 5., 6. un 7.panta pārkāpumiem, un ir nepieciešams nodrošināt, ka iestādes, kurām ir kompetence minētajās jomās, sadarbojas un apmainās ar informāciju nacionālā līmenī. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka Konkurences padome veic Digitālo tirgu aktā uzliktos pienākumus Dalībvalstu konkurences iestādēm un izmanto šajā regulā paredzētās tiesības.

Likumprojekts paredz, ka Konkurences likums tiks papildināts ar jaunu nodaļu "Digitālo tirgu akta piemērošana", kurā ir ietvertas normas, kas paredz Konkurences padomei Digitālo tirgu akta pārkāpumu izmeklēšanas pilnvaras, kā arī tiesības veikt procesuālās darbības un kārtību, kādā tiesa informē Konkurences padomi un Komisiju.

Likumprojekts paredz, ka Konkurences padomei ir visas Konkurences likumā paredzētās izpētes pilnvaras, lai izmeklētu Digitālo tirgu akta 5.,6., un 7.pantu pārkāpumus, un sniegtu palīdzību Komisijai. Līdz ar to Latvija izmanto pilnvaru piešķiršanas brīvību konkurences iestādei, ko nosaka Digitālo tirgu akta 38.panta 7.punkts. Attiecīgi ir lietderīgi nodrošināt Konkurences padomei tiesības izmeklēt potenciālos Digitālo tirgu akta pārkāpumus, lai neierobežotu tās iespējas atklāt konkrētajās lietās citus konkurences tiesību pārkāpumus, ja tādi pastāv. Papildus tam likumprojekts paredz, ka Digitālo tirgu akta pārkāpumu izmeklēšana notiek atbilstoši Konkurences likumā noteikto lietu izpētes kārtībai.

Lai nodrošinātu Digitālo tirgu akta 23.panta prasības par pārbaudēm, likumprojekts paredz, ka Konkurences padome sniedz Komisijai nepieciešamo palīdzību procesuālo darbību sagatavošanā un veikšanā. Savukārt, lai nodrošinātu šī panta prasības attiecībā uz piespiedu pārbaudēm, likumprojekts paredz, ka Valsts policija nodrošina Komisijai nepieciešamo palīdzību, ja uzņēmums vai uzņēmumu apvienība nepakļaujas procesuālo darbību veikšanai. 
Konkurences likuma 9.panta piektā daļa jau šobrīd nodrošina Konkurences padomei, izmeklējot konkurences tiesību pārkāpumus, pilnvaras pieprasīt informāciju no jebkuras personas, iztaujāt personās, kā arī veikt pārbaudes uz vietas, tajā skaitā, pamatojoties uz tiesneša lēmumu, policijas klātbūtnē veikt piespiedu pārbaudes. Līdz ar to šo tiesību piemērošana tiek attiecināta arī uz Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumu izmeklēšanu, tostarp gadījumos, kad Konkurences padome sniedz palīdzību Komisijas izmeklēšanā.

Lai nodrošinātu Digitālo tirgu akta 39.panta prasības par tiesas spriedumu nosūtīšanu Komisijai, likumprojekts paredz, ka pēc lietas ierosināšanas par Digitālo tirgu akta pārkāpumu tiesā, tiesa septiņu dienu laikā nosūta Konkurences padomei prasības pieteikuma un lēmuma par lietas ierosināšanu norakstu. Pēc pilna sprieduma taisīšanas lietā par Digitālo tirgu akta pārkāpumu, tiesa septiņu dienu laikā nosūta sprieduma norakstu Konkurences padomei un Komisijai. Šīs normas ir veidotas atbilstoši analogām normām Konkurences likuma 20.1 pantā, kas jau paredz kārtību, kādā Komisija tiek informēta par Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumu.

Ņemot vērā Digitālo tirgu akta 40.pantā minēto, Ekonomikas ministrija 2023.gada 1.februārī organizēja sanāksmi ar Konkurences padomi, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju, Datu valsts inspekciju, Patērētāju tiesību aizsardzības centru, un Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomi, lai informētu par Digitālo tirgu akta prasībām un pārrunātu nepieciešamību izveidot sadarbību Digitālo tirgu akta uzraudzības nodrošināšanai. Sanāksmē secināts, ka Latvijā normatīvie akti jau nodrošina sadarbības pienākumu iestādēm. Tas ir, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54.pants paredz, ka iestādes sadarbojas, lai veiktu savas funkcijas un uzdevumus. Savukārt Administratīvā procesa likuma 53.pants nosaka, ka pēc tās iestādes pieprasījuma, kurai lieta ir piekritīga, cita institūcija neatkarīgi no padotības sniedz nepieciešamo informāciju, kas ir tās rīcībā, vai cita veida palīdzību. Līdz ar to nav nepieciešamas papildus izmaiņas normatīvajos aktos, lai izstrādātu atsevišķu sadarbības mehānismu iestādēm Digitālo tirgu akta uzraudzības vajadzībām.

Likums stājas spēkā 2023. gada 1.decembrī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošana veicinās plašāka un kvalitatīvāka digitālo pakalpojumu klāsta pieejamību patērētājiem. Patērētājiem būs vairāk iespēju mainīt pakalpojumu sniedzēju un digitālos produktus tiešsaistē, un līdz ar to būs pieejamas godīgākas pakalpojumu cenas.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošana nodrošinās uzņēmumiem, kas pārdod preces un sniedz savus pakalpojumus digitālajā vidē, un kas ir atkarīgi no vārtziņu ietekmes, godīgāku uzņēmējdarbības vidi, tādējādi tiem dodot iespēju visā Eiropas Savienībā sasniegt jaunus tirgus un ļaujot piedāvāt labākas un dažādākas preces par konkurētspējīgākām cenām, tai skaitā, sniedzot inovatīviem un tehnoloģiju jaunizveidotiem uzņēmumiem plašākas iespējas konkurēt un ieviest jauninājumus tiešsaistes platformu vidē.
Nozare
Visas nozares, Informācijas un komunikācijas pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošana nodrošinās uzņēmumiem, kas pārdot preces un sniedz savus pakalpojumus digitālajā vidē, un kas ir atkarīgi no vārtziņu ietekmes, būs godīgāka uzņēmējdarbības vide. Jaunuzņēmumiem (starp-up), kas darbojas digitālo inovāciju un tehnoloģiju jomā, būs plašākas iespējas konkurēt un ieviest jauninājumus tiešsaistes platformu vidē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka šķēršļu mazināšana jaunuzņēmumiem (starp-up) attīstīt un virzīt jaunus un inovatīvus produktus un tehnoloģijas digitālajā tirgū kopumā pozitīvi ietekmēs nozaru un kopumā Dalībvalstu ekonomikas konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu aktā noteiktie pienākumi un aizliegumi vārtziņiem pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, tas ir, tiks mazināti šķēršļi jaunu uzņēmumu ienākšanai digitālajā tirgū, veicinās uzņēmumu darbības digitalizāciju, kā arī mazinās šķēršļus uzņēmumu darbībai un pret tiem vērsto negodīgo praksi digitālajā vidē.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Digitālo tirgu aktā noteiktie pienākumi un aizliegumi vārtziņiem ir mērķēti uz to komerciālo lietotāju (pamatā mazo un vidējo uzņēmumu) aizsardzību pret vārtziņu negodīgo praksi. Atbilstoši regulai par vārtziņiem tiks noteikti tikai lieli starptautiski uzņēmumi ar izšķirošu ietekmi digitālajā tirgū. Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošanai būs pozitīva ietekme uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Vārtziņu dominējošā pozīcija līdz šim ir vājinājusi konkurenci digitālajā tirgū. Līdz ar to Digitālo tirgu akta jaunie pienākumi un aizliegumi vārtziņiem mazinās to iespējas izmantot savu dominējošo pozīciju negodīgai konkurences ietekmēšanai.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Atbilstoši Eiropas Komisijas ietekmes izvērtējumam par Digitālo tirgu aktu, digitālā transformācija ir veicinājusi darba vietu radīšanu. Papildus tam, arī konkurences pieaugums veicina nodarbinātību. Attiecīgi paredzams, ka digitālo tirgu akta prasību piemērošana veicinās pieprasījuma pieaugumu pēc augsti kvalificētiem darbiniekiem.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 343 891
0
3 692 438
139 249
3 838 938
134 249
134 249
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 343 891
0
3 692 438
139 249
3 838 938
134 249
134 249
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
3 343 891
0
3 692 438
139 249
3 838 938
134 249
134 249
3.1. valsts pamatbudžets
3 343 891
0
3 692 438
139 249
3 838 938
134 249
134 249
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
139 249
134 249
134 249
5.1. valsts pamatbudžets
0
139 249
134 249
134 249
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Konkurences padomes budžeta apakšprogrammā 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana” nepieciešams valsts budžeta finansējums 2024. gadā 139 249 euro un turpmāk ik gadu 134 249 euro apmērā.
Papildus finansējuma pieprasījums paredzēts divām jaunām amata vietām, iepriekš prioritārā pasākuma ietvaros plānoto 30 procentu piemaksas vietā divām esošajām amatu vietām. Konkurences padomes Prioritārā pasākuma mērķa “Nodrošināt Latvijai saistošas ECN+ direktīvas un ES Parlamenta un Padomes Regulas/Digitālo tirgu akta prasību efektīvu piemērošanu, sasniedzot regulējumā noteiktos mērķus un panākot tirgus dalībnieku godprātīgu uzvedību tirgū” un tā attiecīgā virziena – Digitālo tirgu akta īstenošana - piešķirts finansējums. Šis pieprasītais finansējums paredzēja Konkurences padomes ierobežotas pilnvaras un minimālu atbalstu Eiropas Komisijai, neietverot tiesības pašai Konkurences padomei veikt digitālo platformu īstenotu pārkāpumu izpēti. Šobrīd Konkurences likuma grozījumi pilnvaro izpētes veikšanu vārtziņu rīcības pārbaudei arī Konkurences padomi, kas palielina iestādes pienākumu šīs funkcijas īstenošanai nepieciešamo resursu apjomu, kā dēļ nepieciešams finansējums divām amatu vietām ar pilnu noslodzi.
 
Izdevumu
klasifikācijas
kods
Izdevumu posteņa nosaukums Aprēķins Summa, euro
1000 Atlīdzība   89 348,93
1100 Atalgojums   71 067,70
  1 vecākā eksperta amata slodze 2 809 euro x 12 mēneši = 33 708 euro  
  1 vecākā jurista amata slodze 2 809 euro x 12 mēneši = 33 708 euro  
1140 Piemaksas, prēmijas un naudas balvas 2 809 euro x 2 x 65 % = 3 651,70 euro  
1200 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas   18 281,23
1210 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 71 067,70 euro (atalgojums) + 2 809 euro (1221 darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 2 809 euro x 2 x 50% = 2 809 euro)  = 17 427,51 euro  
1227 Darba devēja izdevumi veselības, dzīvības un nelaimes gadījumu apdrošināšanai 426,86 euro x 2 = 853,72 euro  
2000 Preces un pakalpojumi   46 900
2120 Ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumi, darba braucieni   20 900
    vecākā eksperta un vecākā jurista dalība Digitālo tirgu padomdevēja komitejas un ECN sanāksmēs Briselē, Beļģijā, un OECD sanāksmēs Parīzē, Francijā, (komandējuma ilgums vidēji 2 dienas), katram 5 komandējumi gadā – 2 x 5 x 750 euro (1 komandējuma vidējās izmaksas) = 7 500 euro  
    pieredzes apmaiņa vecākajam ekspertam un vecākajam juristam – katram 2 x gadā (vidēji 14 dienas) Briselē, Beļģijā (vidējās izmaksas 1 cilvēkam (ceļa un uzturēšanās izdevumi, apdrošināšana) 2 x 2 x 3 350 euro =13 400 euro  
2235 Izdevumi par saņemtajiem mācību pakalpojumiem   24 000
    apmācības (mācību maksa vidēji 1 500 euro) vecākajam ekspertam un vecākajam juristam – katram 5 reizes gadā, 2 x 5 x 1 500 euro = 15 000 euro  
    apmācības (mācību maksa vidēji 1 500 euro) ekonomistam un IT speciālistam – katram 3 reizes gadā, 2 x 3 x 1 500 euro = 9 000 euro  
2300 Krājumi, materiāli, energoresursi, preces, biroja preces un inventārs, kurus neuzskaita kodā 5000 2 darba vietu iekārtošana 2 x 1 000 euro (galds, krēsls) = 2 000 euro 2 000
5000 Pamatkapitāla veidošana   3 000
    Dators, programmnodrošinājums 2 x 1 500 euro = 3000 euro  
KOPĀ PAVISAM 139 248,93
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Izvērtējot vakanto amata vietu aizpildīšanas iespējamību, konstatējams, ka Konkurences padomē nav ilgstoši vakanto amata vietu, izņemot vakanto Konkurences padomes locekļa amata vietu (vakanta no 01.07.2022.). Uz vakantajām amata vietām tiek sludināti pirmreizēji vai atkārtoti konkursi. Šobrīd Konkurences padomes rīcībā nav tādu resursu, lai tā varētu nodrošināt Konkurences likuma grozījumu projektā paredzēto Digitālo tirgu akta pārkāpumu izpētes veikšanu.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1925
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. septembra Regula (ES) 2022/1925 par sāncensīgiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē un ar ko groza Direktīvas (ES) 2019/1937 un (ES) 2020/1828 (Digitālo tirgu akts)
Apraksts
Saskaņā ar Digitālo tirgu akta 54.pantu to piemēro no 2023. gada 2. maija

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. septembra Regula (ES) 2022/1925 par sāncensīgiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē un ar ko groza Direktīvas (ES) 2019/1937 un (ES) 2020/1828 (Digitālo tirgu akts)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Digitālo tirgu akta 23.panta 3. un 4.punkts
Likumprojekta 44.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 23.panta 8.punkts
Likumprojekta 44.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 23.panta 9.punkts
Likumprojekta 44.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 38.panta  7.punkts
Likumprojekta 43.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 39.panta 2.punkts 
Likumprojekta 45.panta
Pārņemtas pilnībā
Jā, tiek noteikts pienākums tiesai nosūtīt tiesas sprieduma norakstu septiņu dienu laikā Eiropas Komisijai un arī Konkurences padomei, ņemot vērā, ka Digitālo tirgu akts nespecificē termiņus un kārtību. Šāda prakse jau tiek piemērota ar Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumu, kā arī tas ir nepieciešams savlaicīgai Konkurences padomes informēšanai par spriedumiem, kas saistīti ar Digitālo tirgu aktu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
38.panta 7.punkts paredz Dalībvalstīm rīcības brīvību attiecībā uz kompetences un izpētes pilnvaru noteikšanu Dalībvalstu konkurences iestādēm pēc savas iniciatīvas veikt izpēti saistībā ar iespējamu Digitālo tirgu akta 5., 6. un 7. panta neievērošanu tās teritorijā. Latvija izvēlas noteikt šādu kompetenci un izpētes pilnvaras Konkurences padomei, lai neierobežotu tās iespējas atklāt konkrētajās lietās citus konkurences tiesību pārkāpumus, ja tādi pastāv.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Interneta asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Konkurences padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Konkurences padomes funkcijas un uzdevumi tiks paplašināti. Atbilstoši Digitālo pakalpojumu aktā noteiktajam, tā veiks šīs regulas pārkāpumu uzraudzību, un sniegs atbalstu Eiropas Komisijas izmeklēšanā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Aprēķins par izdevumiem atlīdzībai, precēm un pakalpojumiem un pamatkapitāla veidošanai ir ietverts anotācijas 3.sadaļā "Budžets"
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi