Anotācija (ex-ante)

24-TA-854: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1227 "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiek izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas iniciatīvas, atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.panta pirmajai un otrajai daļai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1227 “Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu noteikumu atbilstību Atkritumu apsaimniekošanas likumam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 56. punktam  pašvaldības izveido atkritumu apsaimniekošanas reģionālos centrus līdz 2024. gada 30. jūnijam. Līdz ar to nosakāms, ka noteikumi stājas spēkā 2024.gada 1.jūlijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeima 2023. gada 16. martā pieņēma likumu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (turpmāk – Grozījumi likumā; stājas spēkā 2023. gada 11. aprīlī), kas nosaka, ka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde ir regulējami sabiedriskie pakalpojumi(40.pants), kā arī to, ka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde ir visas atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centra veiktās darbības ar nešķirotiem sadzīves atkritumiem pēc to pieņemšanas apglabāšanai vai lai sagatavotu apglabāšanai vai reģenerācijai(1.panta 30.punkts).
Ar minētajiem grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā tika precizēts  regulējamā pakalpojuma veida nosaukums (nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde) tā, lai tas aptvertu visas atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centra veiktās darbības ar nešķirotiem sadzīves atkritumiem, tostarp, no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotiem un apglabājamiem atkritumiem.

Savukārt Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr. 1227 “Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem” 10.punktā noteikts, ka sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē nepieciešams regulēt sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos. Noteikumos regulējamais pakalpojums definēts atbilstoši tiesiskajam regulējumam, kas bija noteikts Atkritumu apsaimniekošanas likumā pirms Grozījumu likumā pieņemšanas.

Ņemot vērā minēto, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr. 1227 “Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem” 10.punktā, saskaņojot to ar Atkritumu apsaimniekošanas likumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr. 1227 “Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem” 10.punktā norādītais regulējamais pakalpojums nesakrīt ar pakalpojumu, ko atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam paredzēts regulēt saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". Jaunais Atkritumu apsaimniekošanas likumā lietotais regulējamā pakalpojuma tvērums pilnā apjomā sāks darboties pēc 2024.gada 1.jūlija, jo minētajā likumā noteikts, ka pašvaldības izveido atkritumu apsaimniekošanas reģionālos centrus līdz 2024. gada 30. jūnijam (Pārejas noteikumu 56.punkts).
Risinājuma apraksts
Izteikt noteikumu 10.punktu Atkritumu apsaimniekošanas likumam atbilstošā redakcijā.
Šobrīd Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.panta pirmā daļa noteic, ka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde ir saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" regulējami sabiedriskie pakalpojumi. Attiecīgi nepieciešams noteikumos noteikt nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi kā regulējamo pakalpojumu. Savukārt, 40.panta otrā daļa noteic, ka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, kā arī atsevišķu sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus, nosaka likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” paredzētajā kārtībā. Ievērojot to, ka iepriekš minētajā gadījumā tiks sniegts tikai sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojums un norēķiniem par to tiks izmantots attiecīgs tarifs, noteikumu 10.punkta redakcijā tiesiskās skaidrības nolūkā izdalāms sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojums, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus.

Ievērojot to, ka sadzīves atkritumu poligonu operatori turpinās sniegt sadzīves atkritumu apglabāšanas atkritumu poligonos pakalpojumu līdz atkritumu apsaimniekošanas reģionālie centri uzsāks sniegt pakalpojumus nosakāma noteikumu spēkā stāšanās diena. Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 56. punktam  pašvaldības izveido atkritumu apsaimniekošanas reģionālos centrus līdz 2024. gada 30. jūnijam. Līdz ar to nosakāms, ka noteikumi stājas spēkā 2024.gada 1.jūlijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Atkritumu apsaimniekošanas komersanti, kuri veic sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus vai nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc apspriešanas noslēgšanās.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks pievienota pēc apspriešanas noslēgšanās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi