Anotācija (ex-ante)

24-TA-1648: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- informatīvajam ziņojumam “Par tehnoloģiskās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (24-TA-1646) pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu (3. punkts);
- likuma “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 70.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros nodrošinātu izdevumu segšanu, kas saistīti ar valsts robežas apsardzības tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi (3. un 4. kārtā) uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts ārējās sauszemes robežas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likuma (turpmāk – Likums) 1. pantam ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamo infrastruktūru veido arī robežuzraudzības tehniskie līdzekļi — klātbūtnes uztveršanas sistēmas un novērošanas iekārtas un ar tām saistītā infrastruktūra, piemēram, nepieciešamās inženierbūves, elektroapgādes pieslēgumi, datu pārraide un datu apstrādes sistēmas, un citi ar tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi un ieviešanu saistītie darbi (turpmāk — tehnoloģiskā infrastruktūra).

Tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi un ieviešanu atbilstoši Likuma 8. panta trešajā prim daļā noteiktajam nodrošina valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – VAS “LVRTC”).

VAS “LVRTC” saskaņā ar Likumu, izpildot tai deleģēto uzdevumu, vada, īsteno un uzrauga visus tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves un ieviešanas darbus, veic tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvei un ieviešanai nepieciešamos iepirkumus un slēdz iepirkuma līgumus, tādējādi nodrošinot ārējās robežas tehnoloģiskā risinājuma ieviešanu.

Tehnoloģiskās infrastruktūras izbūve ir komplekss un sarežģīts informācijas un komunikāciju infrastruktūras inovatīvs risinājums, kas sastāv no optisko šķiedru kabeļu tīklu infrastruktūras (tajā skaitā elektronisko sakaru tīkla kabeļu kanalizācijas), elektroapgādes tīkla infrastruktūras, videonovērošanas stabu infrastruktūras, datu pārraides tīkla infrastruktūras un robežas uzraudzības tehnoloģisko līdzekļu (piemēram, videonovērošanas) infrastruktūras un citas saistītās infrastruktūras, kas nodrošinās spēju reālā laikā reaģēt uz tādiem draudiem kā hibrīdā karadarbība, organizētā noziedzība, nelikumīga migrācija un citiem draudiem atbilstoši normatīvajiem aktiem nacionālās drošības un robežapsardzības jomā, ir neatņemama ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras sastāvdaļa.

Tehnoloģiskās infrastruktūras izbūve uz valsts ārējās sauszemes robežas ir paredzēta 7 (septiņās) kārtās: 1. un 2. kārta uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas ārējās sauszemes robežas un 3., 4., 5., 6., un 7. kārta uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas ārējās sauszemes robežas.

Tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvei uz Latvijas Republikas un Baltkrievijas Republikas valsts robežas (1. un 2. kārta) Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Fonds) 2021.-2027. gada plānošanas perioda projekta Nr. VRS/RPVP/2023/3 “Automatizētas robežu uzraudzības infrastruktūra” (turpmāk – Projekts) ietvaros ir piešķirts finansējums 95 958 631 euro apmērā (tostarp 71 968 973 euro Fonda finansējums un 23 989 658 euro nacionālais līdzfinansējums).

Tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvei uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas ir organizēts iepirkums un pieņemti lēmumi par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu izbūves 3. un 4. kārtām. 

Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra sēdē (protokols Nr. 62, 109. §) dotajam uzdevumam, Iekšlietu ministrija sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir izvērtējušas tehnoloģiskās infrastruktūras izveides iespējamo resursu avotu. Ievērojot to, ka nav identificētas potenciālās iespējas ar tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas saistītās izmaksas segt, piesaistot ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu, ir jāparedz finansējums tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves nodrošināšanai uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas izbūves 3. un 4. kārtām, turklāt jāparedz finansējums, lai VAS “LVRTC” segtu ar tehnoloģiskās infrastruktūras ieviešanu saistītās izmaksu, pildot Likumā noteiktos uzdevumus.

Vienlaikus ir uzsākta nepieciešamo procedūru īstenošana tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves veicēja (būvkomersanta) noteikšanai (atlasei) tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvei uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts robežas izbūves 5., 6. un 7. kārtām. Pēc attiecīgo procedūru pabeigšanas Iekšlietu ministrija sadarbībā ar atbildīgajām institūcijām sagatavos un virzīs izskatīšanai Ministru kabineta sēdē attiecīgo informatīvo ziņojumu, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta sēdē doto uzdevumu.


Likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” ir paredzēts finansējums budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais   finansējums”   programmā   18.00.00   “Finansējums   valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” ar valsts drošību saistītajam prioritārajam pasākumam “Ārējās robežas tehniskās infrastruktūras izveide” 2024. – 2026. gadam 165 000 000 euro apmērā, tai skaitā:
2024. gadam – 25 000 000 euro;
2025. gadam – 90 000 000 euro;
2026. gadam – 50 000 000 euro.

Ar 2023. un 2024. gada laikā pieņemtajiem Ministru kabineta lēmumiem, ir atbalstīta finansējuma pārdale no šā resursu avota 2024. – 2026. gadam 7 368 406 euro apmērā, tai skaitā:
2024. gadā – 3 168 406 euro;
2025. gadā – 3 200 000 euro;
2026. gadā – 1 000 000 euro.

Ievērojot minēto, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” ar valsts drošību saistītā prioritārā pasākuma “Ārējās robežas tehniskās infrastruktūras izveide” ietvaros ir pieejams finansējums 2024. – 2026. gadam 157 631 594 euro apmērā, tai skaitā:
2024. gadā – 21 831 594 euro;
2025. gadā – 86 800 000 euro;
2026. gadā – 49 000 000 euro.

Detalizētāk skatīt  informatīvajā ziņojumā “Par tehnoloģiskās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (24-TA-1646).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi uz Latvijas  Republikas un Krievijas Federācijas ārējās sauszemes robežas (būvdarbu 3. un 4. kārtas), ievērojot Likumā noteikto kompetenci, VAS “LVRTC” ir veikusi visas nepieciešamās procedūras un ir pieņēmusi lēmumus cenu aptaujā, kas paredz līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanu būvkomersantiem tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvei attiecīgajās būvdarbu kārtās, kā arī ir noteikusi šim mērķim un ar izbūves nodrošināšanu saistīto izmaksu segšanai nepieciešamā finansējuma apmēru.

Detalizētāk skatīt  informatīvajā ziņojumā “Par tehnoloģiskās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu” (24-TA-1646).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu valsts ārējās sauszemes robežas apsardzībai nepieciešamās tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves turpināšanu uz valsts ārējās sauszemes robežas, rīkojuma projekts paredz:
1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 70. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 131 604 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība", lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros turpinātu valsts robežas apsardzības tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi (3. un 4. kārtā) uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts ārējās sauszemes robežas.
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojuma 1. punktam. 
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.

Savukārt, lai nodrošinātu attiecīgo izdevumu segšanu 2025. un 2026. gadā, rīkojuma projektam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz atbalstīt Iekšlietu ministrijas priekšlikumu par bāzes izdevumu precizēšanu 2025. un 2026. gadam un:
1. palielināt finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība", 2025. gadā par 17 681 189 euro un 2026. gadā par 16 761 589 euro;
2. samazināt budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" ar valsts drošību saistītajiem prioritārajiem pasākumiem plānoto finansējumu 2025. gadam par 17 681 189 euro un 2026. gadā par 16 761 589 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
131 604
0
17 681 189
0
16 761 589
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
131 604
0
17 681 189
0
16 761 589
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-131 604
0
-17 681 189
0
-16 761 589
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-131 604
0
-17 681 189
0
-16 761 589
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
131 604
0
17 681 189
0
16 761 589
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Iekšlietu ministrijai (Valsts robežsardzei) papildu nepieciešams finansējums 34 574 382 euro apmērā (Iekšlietu ministrijas budžeta programma 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība"), lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros turpinātu valsts ārējās sauszemes robežas tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi, tai skaitā:
2024. gadam - 131 604 euro (IzEKK 3262);
2025. gadam - 17 681 189 euro (IzEKK 3262);
2026. gadam – 16 761 589 euro (IzEKK 3262)

Finansējumu valsts robežas apsardzības tehnoloģiskās infrastruktūras izbūves uzsākšanai paredzēts piešķirt (pārskaitīt) valsts akciju sabiedrībai "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs", starp Valsts robežsardzi un valsts akciju sabiedrību "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs" noslēdzot finansēšanas līgumu(-us).

Detalizēta informācija iekļauta informatīvajā ziņojumā "Par tehnoloģiskās infrastruktūras uz valsts ārējās sauszemes robežas izbūves turpināšanu un šim mērķim nepieciešamo finansējumu" (24-TA-1646) (IP).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem", lai ar valsts drošību saistīto prioritāro pasākumu ietvaros turpinātu valsts ārējās sauszemes robežas tehnoloģiskās infrastruktūras izbūvi, nodrošinot tās izbūvi 3. un 4. būvdarbu kārtā; 2024.-2026. gadā izdevumi ir uzskatāmi par vienreizējo pasākumu likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 5.panta 3.punkta izpratnē, kas tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts robežsardze, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi