Anotācija (ex-ante)

24-TA-1304: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 811 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 811 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" (turpmāk – 1.1.1.8. pasākums) īstenošanas nosacījumu, paredzot, ka doktoranta atlīdzības izmaksas tiek attiecinātas kā faktiskās izmaksas, nevis atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 19. decembrī tika apstiprināti Ministru Kabineta noteikumi Nr. 811 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 811), kuru 31.1.8. apakšpunkts nosaka, ka tiešās attiecināmās izmaksas ir atlīdzība doktorantam par studiju vai zinātniski pētnieciskā darba veikšanu, ievērojot nosacījumu, ka doktorantu iesaiste studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vai projekta sadarbības partnera organizācijā paredzēta vismaz 12 mēnešus projekta ietvaros, nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes. Vienlaikus 31.1.8. apakšpunkts nosaka, ka attiecināmais atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts un izmaksas tiek attiecinātas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 811 31.1.8. apakšpunktu Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM) izstrādāja "Vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodiku Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanai" (turpmāk – metodika), kur doktoranta atlīdzības izmaksu vienas vienības likmes aprēķins balstījās uz Eiropas Komisijas izmantoto likmju apmēru līdzīgām darbībām Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju pamatprogrammas "Apvārsnis Eiropa" Marijas Sklodovskas-Kirī aktivitātes "Doktorantūras tīkli" (turpmāk – aktivitāte "Doktorantūras tīkli") ietvaros. Metodika paredzēja, ka doktoranta atlīdzības izmaksu vienas vienības likme tiek noteikta atbilstoši aktivitātes "Doktorantūras tīkli" projektā iesaistītā doktoranta mēneša iztikas pabalstam (living allowance), kas pēc būtības ir pielīdzināms darba samaksai un kas metodikas izstrādes laikā Latvijai bija noteikta 2584 euro mēnesī par doktoranta pilnas slodzes darbu (vispārējai likmei 3400 euro mēnesī piemērojot Latvijas teritoriālo koeficientu 0,76) jeb 1292 euro mēnesī par pusslodzes darbu, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. 

Metodikas saskaņošanas laikā – šī gada 17. aprīlī stājās spēkā jaunā Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju pamatprogrammas "Apvārsnis Eiropa" Marijas Sklodovskas-Kirī vārdā nosaukto darbību Darba programma 2023-2025. gadam[1], kurā ir veiktas izmaiņas izmaksu vienas vienības likmēs, kā arī teritoriālajos koeficientos. Tā rezultātā aktivitātes "Doktorantūras tīkli" projektā iesaistītā doktoranta atlīdzības izmaksu (living allowance) apmērs ir palielinājies no 2 584 euro mēnesī uz 3 360 euro mēnesī par pilnas slodzes darbu (no 1 292 euro mēnesī uz 1 680 euro mēnesī par pusslodzes darbu).
Piezīme. Ņemot vērā to, ka iepriekš minētajās atlīdzības izmaksās (vienas vienības izmaksu likmē) tiek ieskaitītas darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, tad salīdzinājumam doktoranta bruto alga ir pieaugusi no 2090 euro mēnesī uz 2719 euro mēnesī par pilnas slodzes darbu (atlīdzības izmaksas bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām).

Izvērtējot Latvijas augstskolu akadēmiskā personāla faktisko atalgojuma līmeni (saskaņā ar valsts augstskolu iesniegtajiem datiem IZM 2023. gadā akadēmiskā personāla vidējā bruto alga bija 1969 euro mēnesī), kā arī, aptaujājot augstskolas par aktualizētās likmes piemērošanas iespējām, tika secināts, ka aktualizētā likme būtiski pārsniedz esošo akadēmiskā personāla faktisko atalgojuma līmeni, tādēļ tās piemērošana nebūtu samērīga un taisnīga.

Līdz ar to, lai izvairītos no akadēmiskā personāla atlīdzības sistēmas kropļošanas, tika pieņemts lēmums doktorantu atlīdzības izmaksu noteikšanai izmantot aktivitātes "Doktorantūras tīkli"  iepriekšējo likmi, kas bija spēkā līdz 2024. gada 17. aprīlim, piemērojot to kā faktiskās izmaksas. Lēmums saskaņots ar vadošo iestādi 2024. gada 23. maija sanāksmē.

[1] https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/horizon/wp-call/2023-2024/wp-2-msca-actions_horizon-2023-2024_en.pdf
Risinājuma apraksts
Lai risinātu minēto problēmu un nodrošinātu pēc iespējas ātrāku 1.1.1.8. pasākuma projektu atlases izsludināšanu, ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 811 31.1.8. apakšpunkts. Tas paredz, ka projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir atlīdzība doktorantam par studiju vai zinātniski pētnieciskā darba veikšanu, ievērojot nosacījumu par doktoranta iesaisti studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vai projekta sadarbības partnera organizācijā vismaz 12 mēnešus projekta ietvaros, nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes. Attiecināmais atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts, ievērojot, ka atlīdzība par pilnu darba slodzi nepārsniedz 2 600 euro mēnesī, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka doktoranta atlīdzības izmaksas tiks attiecinātas atbilstoši faktiskajām izmaksām un vienas vienības izmaksu likme tām netiks piemērota. Vienlaikus IZM neizslēdz iespēju nākotnē izstrādāt vienas vienības izmaksu metodiku doktoranta pētniecības izmaksu attiecināšanai, tiklīdz radīsies tam labvēlīgi nosacījumi, piemēram, tiks uzkrāta atbilstoša vēsturisko datu kopa.

Doktoranta atlīdzības izmaksu apmērs 2 600 euro mēnesī par pilnu darba slodzi, jeb 1 300 euro mēnesī par pusslodzes darbu, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ir noteikts sekojošu apsvērumu rezultātā:
1) tas ir atbilstošs aktivitātes "Doktorantūras tīklu" iepriekšējai doktoranta atlīdzības izmaksu (living allowance) vienas vienības likmei, kas aprēķināta, izmantojot Latvijas teritoriālo koeficientu, un šāds likmes apmērs jau konceptuāli ir saskaņots ar nozari;
2) tas ir atbilstošāks faktiskajam akadēmiskā personāla atalgojuma līmenim, vienlaikus tas būtu motivējošs doktorantam pieteikties grantu konkursam;
3) tas ir līdzvērtīgs tai doktorantu atlīdzības likmei, kas ir paredzēta doktorantūras grantiem Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" ietvaros (1292 euro mēnesī par pusslodzes darbu ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām);
4) aprēķinu vienkāršošanas nolūkā likme ir noapaļota no 1 292 euro uz 1 300 euro.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvs risinājums MK noteikumu Nr. 811 grozījumiem ir izstrādāt jaunu vienas vienības izmaksu metodiku doktorantu atlīdzības izmaksām, kas balstītos uz vēsturiskajiem datiem. IZM ieskatā izstrādāt jaunu vienas vienības izmaksu metodiku doktoranta atlīdzībai, kas balstās uz vēsturiskajiem datiem, nav lietderīgi, jo šādu datu ievākšana, apkopošana, pārbaude (auditēšana) un saskaņošana kavēs 1.1.1.8. pasākuma atbalstāmo darbību uzsākšanu, kavēs citu pasākumu īstenošanas Ministru kabineta noteikumu izstrādi (ņemot vērā nepieciešamo cilvēkresursu noslodzi), kā arī radīs nesamērīgu administratīvo slogu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts nerada būtisku ietekmi uz esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedriskā apspriešana netiek iniciēta. Vienlaikus IZM informēs noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas par noteikumu projektā ietverto risinājumu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra Latvijas Universitāte Rīgas Tehniskā universitāte Rīgas Stradiņa universitāte Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte Daugavpils Universitāte Ventspils Augstskola Latvijas Kultūras akadēmija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde, Latvijas Universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Daugavpils Universitāte, Ventspils Augstskola, Latvijas Kultūras akadēmija kā 1.1.1.8. pasākuma finansējuma saņēmēji.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi