Anotācija (ex-ante)

22-TA-2894: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2021. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 3.1.apakšpunktā ir noteikts, ka minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs valsts kapitālsabiedrībām ir 64% no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši šo noteikumu II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturto daļu un MK noteikumu Nr.72 6.punktu Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var atļaut noteikt stratēģijā atšķirīgu prognozējamo dividendēs izmaksājamo un saņemamo peļņas daļu (procentos no prognozētās pārskata gada peļņas), nekā tas noteikts MK noteikumu Nr.72 3.punktā vai citos tiesību aktos.
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” peļņas daļu par 2021. gadu” (turpmāk - rīkojuma projekts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts mērķis ir noteikt, ka  valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” (vienotais reģistrācijas Nr. 40103264961, turpmāk – VSIA ”Latvijas proves birojs”) nemaksā dividendes no peļņas par 2021.gadu, lai finansējumu izmantotu tās darbības nodrošināšanai pielāgojamās ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas darbu projektēšanas un būvniecības procesa sagatavošanas finansēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VSIA “Latvijas proves birojs” ir valsts kapitālsabiedrība, kurā saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.239 “Finanšu ministrijas nolikums” 25.7. apakšpunktu Finanšu ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja. VSIA “Latvijas proves birojs” saskaņā ar likuma “Par valsts proves uzraudzību“ 15.panta otro daļu un ar Finanšu ministriju 2021.gada 23.decembrī noslēgto Pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu ir deleģēta šādu pārvaldes uzdevumu izpilde:
1) uzrauga dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasību ievērošanu;
2) nosaka dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provi, veic sastāva analīzi, ekspertīzi, kontrolanalīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
3) zīmogo ar Latvijas proves iestādes zīmogu un proves zīmogu, veic proves iestāžu zīmogu un proves zīmogu ekspertīzi;
4) veic dārgakmeņu un citu juvelierizstrādājumos izmantojamo vērtīgo akmeņu ekspertīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
5) reģistrē vietas, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personiskos zīmogus;
6) izdara pārbaudes vietās, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, attiecībā uz marķēšanas, obligātās provēšanas, zīmogošanas, uzglabāšanas un preču drošuma prasību ievērošanu, atlasa izstrādājumus laboratoriskai ekspertīzei un sagatavo pārbaudes aktus par pārbaudēs konstatēto;
7) novērtē dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu kausējuma sastāvu attiecībā uz atbilstību preču drošuma prasībām.
          2021. gada pārskata gada peļņa ir 116267 euro un aprēķinātā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2021. gada pārskata gadu no peļņas jeb 74411 euro. Minēto dividendēs izmaksājamo peļņas daļu paredzēts novirzīt mantiskā ieguldījuma pamatkapitālā – ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas darbu projektēšanas un būvniecības procesa sagatavošanas finansēšanai. Minētais finansējums tiks izlietots 2022. gada ietvaros, tādējādi neatstājot negatīvu fiskālo ietekmi uz turpmākajiem gadiem. Uzņēmuma ienākuma nodokli aprēķina, maksā un atspoguļo grāmatvedībā uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā, ka VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) plāno veikt VSIA “Latvijas proves birojs” nomāto telpu renovāciju, veicot ēkas Teātra ielā 9, Rīgā, kompleksu renovāciju, un ēkas apsekošanā noteikto, ka atsevišķi elementi nenodrošina nepieciešamu nestspēju saskaņā ar pašreiz spēkā esošo normatīvo regulējumu, kā arī to, ka ēka Teātra ielā 9, Rīgā, ir celta kā dzīvojamā ēka un tikai daļēji atbilst VSIA “Latvijas proves birojs” funkciju veikšanai un arī rekonstrukcija nerisinās esošās problēmas (nav iespējas laboratoriju telpu aprīkošanai ar atbilstošu ventilācijas sistēmu, nepietiekama nesošo konstrukciju nestspēja, nepietiekamā platība, telpu plānojuma neatbilstība), VSIA “Latvijas proves birojs” tā darbības nodrošināšanai nepieciešamas jaunas telpas. Veicot valsts īpašumā un VNĪ īpašumā esošo nekustamo īpašumu apsekošanu, konstatēts, ka vienīgi ēka Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, atbilst VSIA “Latvijas proves birojs” prasībām (atrašanās vieta, pārsegumu nestspēja, platība).
Ņemot vērā minēto, atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 25.augusta rīkojumam Nr.564 “Par nekustamo īpašumu maiņu un ieguldīšanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā” nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 003 0113) Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, un Mārstaļu ielā 6, Rīgā, 7247/18585 domājamās daļas, kas atbilst 7247/18585 domājamām daļām no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 003 0113) 0,0795 ha platībā Mārstaļu ielā 6, Rīgā, un būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) Vecpilsētas ielā 7, Rīgā (turpmāk – ēka Vecpilsētas ielā 7, Rīgā) paredzēts ieguldīt VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (kā mantisko ieguldījumu) ar mērķi to rekonstruēt, lai nodrošinātu VSIA “Latvijas proves birojs” normatīvajos aktos paredzēto funkciju izpildi. Rekonstrukcija paredz izveidot mūsdienām atbilstošu laboratoriju, klientu apkalpošanas un personāla telpas, kā arī izveidot telpu, kuras būs piemērotas apmācību un izglītojošu pasākumu norisei, kas būtiski uzlabos nozarē (juvelierizstrādājumu izgatavošana, mazumtirdzniecība) nodarbināto darbinieku izglītošanu, kā arī sadarbību ar izglītības iestādēm (Latvijas Mākslas akadēmija). Rekonstrukcijas mērķis ir nodrošināt gan esošo funkciju efektīvu izpildi, gan nodrošināt “VSIA “Latvijas proves birojs” vidēja termiņa darbības stratēģija 2021. – 2025. gadam” (turpmāk – Stratēģija) noteikto mērķu sasniegšanu.
Projekta finansējums VSIA “Latvijas proves birojs” būs pieejams 2023.gada 2.ceturksnī, tomēr projektēšanas darbi ir jāuzsāk jau 2022. gada 4. ceturksnī pēc ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, ieguldīšanas VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Neparedzot finansējumu projektēšanas darbu veikšanai un būvniecības procesa sagatavošanai 2022. gadā, plānotā telpu rekonstrukcija sāksies pusgadu vēlāk kā tas ir iespējams. Tā sekas būs rekonstrukcijas izmaksu sadārdzinājums ēkai Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, un attiecīgi arī ēkas Teātra ielā 9, Rīgā, renovācijas aizkavēšanās un renovācijas izmaksu sadārdzināšanās, jo renovācijas uzsākšana ir iespējama vienīgi pēc “VSIA “Latvijas proves birojs” pārvākšanās uz jaunajām telpām. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 5.aprīļa sēdē (prot.Nr.9 43.§) pieņemto informatīvo ziņojumu “Par situāciju būvniecības nozarē saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un nepieciešamajiem risinājumiem publisko investīciju projektos” inflācija būvniecības nozarē 2022. gada janvārī sasniedza 14,2%, inflācijas tempi nav mazinājušies arī šobrīd. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes aplēsēm kopējā inflācija 2022. gada 1. pusgadā sasniedza 14,3%.
Risinājuma apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 66.panta pirmās daļas 2.punkts nosaka, ka tikai dalībnieku sapulcei ir tiesības pieņemt lēmumus par peļņas izlietošanu. Atbilstoši VSIA “Latvijas proves birojs” 2022.gada 13.jūnija dalībnieku sapulces protokola Nr.3 1.punktam nolemts atbalstīt VSIA “Latvijas proves birojs” peļņas izlietošanu jauno telpu izbūves procesa finansēšanai, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstoši pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kā arī novērstu neparedzētu notikumu (telpu pārbūve) dēļ iestājušās faktiskās sekas.
Projekts ir izvērtēts no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta viedokļa, un ir secināms, ka kapitālsabiedrībai nosakāmā atšķirīgā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa nav uzskatāma par valsts atbalstu kapitālsabiedrībai komercdarbības veikšanai, jo peļņas daļa ir novirzāma, lai nodrošinātu VSIA “Latvijas proves birojs” ar tās darbības veikšanai nepieciešamām telpām un attiecīgi valsts deleģēto uzdevumu, kuri noteikti likuma “Par valsts proves uzraudzību” 15.panta otrās daļas 1., 2. un 3.punktā, izpildei.
Atbilstoši Noteikumu Nr.72 7.3.apakšpunktā noteiktajam projekta anotācijā ietverams ekonomiskais pamatojums, ja ņemot vērā kapitālsabiedrības darbības jomu, tās finansiālo stāvokli un alternatīvas iespējas finanšu piesaistei, nepieciešams paredzēt ilgtermiņa ieguldījumus kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu, finanšu vai nefinanšu mērķu sasniegšanai. Konkrētajā gadījumā dividendes tiks izmantotas, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstoši pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kā arī novērstu neparedzētu notikumu (telpu pārbūve) dēļ iestājušās faktiskās sekas.
Ievērojot iepriekš minēto, ar projektu paredzēts atļaut VSIA “Latvijas proves birojs” nemaksāt dividendes no peļņas par 2021.gadu, lai finansējumu izmantotu tās darbības nodrošināšanai pielāgojamās ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas darbu projektēšanas un būvniecības procesa sagatavošanas finansēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
199 278 584
-74 411
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
199 278 584
-74 411
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
199 278 584
-74 411
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
199 278 584
-74 411
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-74 411
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējās projektēšanas, projekta ekspertīzes un projekta vadības izmaksas ir plānotas 119836 euro. 2021.gada peļņas daļa 74411 euro apmērā tiks novirzīta rekonstrukcijas darbu projektēšanas izmaksu segšanai.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka, veicot dividenžu maksājumus, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lēmums par peļņas atstāšanu kapitālsabiedrības rīcībā samazinās arī valsts budžetā veicamo uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumu par dividendēm, ja tādas tiktu aprēķinātas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VSIA "Latvijas proves birojs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi