Anotācija (ex-ante)

22-TA-2919: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk – Likums) (ar grozījumiem, kas Saeimā pieņemti 2022. gada 11. augustā) 7.1 un 13. pants. 
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 9. augusta sēdes protokollēmuma Nr.39, 67.§, (turpmāk – MK protokollēmums) 8., 9. un 15. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM)  finansējumu ne vairāk kā 856 315 euro apmērā, lai atbilstoši Likumā noteiktajam kompensētu administratīvās izmaksas pašvaldībai 8 euro apmērā par viena mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu, nodrošinātu Pašvaldību elektronisko pakalpojumu portāla www.epakalpojumi.lv (turpmāk – e-pakalpojumu portāls)  un Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas SOPA (turpmāk – lietojumprogramma SOPA) funkcionalitātes papildināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 11. augustā Saeima pieņēma grozījumus Likumā.

Likuma 13. panta 3.1 daļa nosaka, ka, lai daļēji kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās par šā panta 2.3 daļā minētā iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, valsts kompensē pašvaldībām 8 euro par vienu iesniegumu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldības sociālais dienests var izlietot pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.

Likuma 13. panta 2.daļa nosaka, ka par laikposmu no 2022. gada 1. jūnija līdz 2022. gada 30. septembrim pašvaldības, aprēķinot šādu veidu mājsaimniecībām Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktā mājokļa pabalsta apmēru, garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro šādu koeficientu:
1) atsevišķi dzīvojošai pensijas vecuma personai vai atsevišķi dzīvojošai personai ar invaliditāti — koeficientu 2,5 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā punktā noteikto;
2) mājsaimniecībai, kurā ir tikai pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti, — koeficientu 2 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā punktā noteikto.
Savukārt Likuma 13. panta 2.1 daļa nosaka, ka, aprēķinot Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktā mājokļa pabalsta apmēru, par laikposmu no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 31. maijam mājsaimniecībai garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro koeficientu 3. Kas nozīmē, ka ar 2022.gada 1.oktobri mainās mājokļa pabalsta apmēram piemērojamais koeficients.
Turklāt Likuma 13.panta 2.3 daļa nosaka, ka pašvaldības sociālais dienests laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 31. maijam iesniegtos iesniegumus par materiālās situācijas izvērtēšanu, sociālās palīdzības pabalstu un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanu izskata 40 darbdienu laikā pēc minētā iesnieguma un normatīvajos aktos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto dokumentu saņemšanas un pieņem lēmumu par mājokļa pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt šo pabalstu. Mājokļa pabalstu mājsaimniecībai piešķir ar mēnesi, kad saņemts iesniegums.
Vienlaikus Likuma 7.1 pants paredz jaunu atbalsta veidu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto koksnes granulas, koksnes briketes un malku (par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim), elektroenerģiju (par laikposmu no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim). Kā arī valsts atbalstu 60 euro apmērā mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku, kas iegādāta līdz 2022. gada 31. augustam. Noteiktie atbalsta pasākumi tiks realizēti caur pašvaldībām, izmantojot pašvaldības noteiktās struktūrvienības, kas konsultēs iedzīvotājus par atbalsta mehānismiem un  nepieciešamo dokumentu iesniegšanu un reģistrāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.    Lai kompensētu pašvaldībām administratīvās izmaksas 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. novembrim (Likuma 13. panta 3.1 daļa) ir nepieciešams papildu finansējums 704 000 euro apmērā.

2.    Lai nodrošinātu Likuma 13. pantā noteikto normu ieviešanu, nepieciešams papildu finansējums lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanai 70 059 euro apmērā. 
Likuma ieviešanai ir būtiski veikt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumu savlaicīgu izstrādi un ieviešanu. Viena no būtiskākajām informācijas sistēmām (turpmāk – IS), kas pašvaldībām nepieciešamas mērķēta pabalsta piešķiršanai, ir – administrēšanas lietojumprogramma, kuru lieto visu novadu pašvaldības.  Likuma 13. panta grozījums attiecas tieši uz to pašvaldību sociālo dienestu darba sfēru, kur nepieciešams uzlabot IKT risinājumu, lai mazinātu administratīvo slogu un ātrāk apstrādātu klientu iesniegumus. Tā kā mājokļa pabalsta apmēru aprēķina, ņemot vērā normatīvajos aktos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteiktās mājokļa pabalsta aprēķināšanai normas, pašvaldības sociālais dienests iesniegumu par materiālās situācijas izvērtēšanu, sociālās palīdzības pabalstu un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanu izskata 40 darbdienu laikā pēc iesnieguma un normatīvajos aktos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto dokumentu saņemšanas un pieņem lēmumu par mājokļa pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt mājokļa pabalstu. Lai operatīvāk uzsāktu darbu pie materiālās situācijas izvērtēšanas, ir nepieciešams maksimāli automatizēt pieteikumu pieņemšanu un pirmapstrādi, validējot personas datus dažādos valsts informācijas reģistros un datubāzēs. Turklāt ievadot datus vienā no valsts IS, datus nav jāiesniedz atkārtoti pēc vienreizes principa pie nosacījuma, ja ir tiesības apstrādāt šos datus un tehniski tas ir iespējams. Līdz ar to ir veikta apjomīga IKT resursu un risinājumu priekšizpēte un tiks piedāvāts iedzīvotājiem, kuriem ir pamata kompetences IKT jomā, iesniegt savus pieteikumus trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai attālināti portālā latvija.lv caur elektronisko pakalpojumu “Iztikas līdzekļu deklarācija”, kāds šobrīd ir pieejams tikai Rīgas pilsētas iedzīvotājiem. Veicot deklarēšanos elektroniski, iedzīvotāji savā pašapkalpošanās vietnē portālā latvija.lv varēs operatīvi ievadīt informāciju, tādējādi būtiski paātrinot mājokļa pabalsta saņemšanu savā novadā. Papildus ir nepieciešami arī precizējumi par izmantojamo izdevumu pozīciju noteikto minimālo normu administrēšanas lietojumprogrammā iestrādātajā algoritmā mājokļa pabalsta aprēķināšanai.

3.    Lai nodrošinātu Likuma 7.1 pantā noteiktā tiesiskā regulējuma  ieviešanu, nepieciešams papildu finansējums Pašvaldību elektronisko pakalpojumu portāla www.epakalpojumi.lv un lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanai 82 256 euro apmērā.
Pašvaldības noteiktā iestāde nodrošinās iesnieguma par mājsaimniecības atbalstu un tam pievienoto dokumentu reģistrāciju, apstrādi un datu par piešķirto vai atteikto valsts atbalstu uzkrāšanu,  izmantojot e-pakalpojumu portālu un lietojumprogrammu SOPA.
Lai nodrošinātu iesnieguma par atbalsta mājsaimniecībām un tam pievienoto dokumentu reģistrāciju, apstrādi un uzkrāšanu,   e-pakalpojumu portālā un lietojumprogrammā SOPA,  tiks  veiktas izmaiņas un izstrādāti pilnveidojumi, tajā skaitā  pašapliecinājums par apkures sistēmas ar granulām, malku vai briketēm, kā arī apkures ar elektroenerģijas patēriņā balstītu tehnoloģiju, esību tiks veidots, kā atzīme iesniegumā atbalsta saņemšanai.
Jaunais  risinājums tiks veidots atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astotajā daļā noteiktajam, kas paredz, ka, ja informācija, kura nepieciešama pārvaldes lēmuma pieņemšanai, kas regulē publiski tiesiskās attiecības ar privātpersonu, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas.
Jaunais risinājums paredz attiecīgās informācijas iegūšanai izmantot administrēšanas lietojumprogrammā pieejamo informāciju.
E-pakalpojumu portālā un lietojumprogrammā SOPA elektroniski tiks reģistrēti sekojoši dati:
-    mājsaimniecības (mājokļa)  īpašnieka, kopīpašnieka vai īrnieka vārds, uzvārds, personas kods, tālruņa numurs vai elektroniskā pasta adrese, kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas (PNS) konta numurs, uz kuru pārskaitāms  atbalsts mājsaimniecībai, mājokļa adrese, apkures veids, par kuru tiek pieprasīts atbalsts;
-    datu reģistrēšanai tiek uzrādīta iesniedzēja pase vai ID karte;
-    mājsaimniecības (mājokļa) īpašnieka, kopīpašnieka vai īrnieka  iesniegums;
-    mājsaimniecības (mājokļa) īpašuma vai lietošanas tiesības apliecinoša dokumenta kopija, uzrādot oriģinālu, ja attiecīgā informācija nav citas institūcijas rīcībā;
-    atzīme par pašapliecinājumu par atbilstošās apkures sistēmas esību un izmantošanu mājsaimniecības (mājokļa) apkurināšanai;
-    maksājumu apliecinošs dokuments/-i- čeks/-i vienā vai vairākos iesniegumos  par ne vairāk kā 10 tonnu granulu vai brikešu, vai 35 ber.m3 malkas iegādi vienam (mājsaimniecībai) mājoklim  laikposmā no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim vai elektroenerģijas rēķins/-i par laikposmu no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim, kurā patēriņš ir virs 500 kWh un salīgtā elektroenerģijas cena virs 0,160 euro/kWh, maksājuma veids, dati par pārdevēju (reģistrācijas numurs, nosaukums);
-    pašapliecinājums atzīmes veidā, ka iesniedzējs pieteicies tikai vienam atbalsta mehānismam un  citi mājsaimniecības locekļi nav iesnieguši iesniegumu atbalsta mājsaimniecībai saņemšanai par iesniegumā minēto mājsaimniecību.
Likums nosaka, ka iesnieguma iesniegšanu un reģistrāciju veic pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienības, izmantojot   e-pakalpojumu portālu un administrēšanas lietojumprogrammu.
E-pakalpojumu portālā un lietojumprogrammā SOPA tiks veiktas izmaiņas un izstrādāti papildinājumi saistībā ar atbalstu mājsaimniecībām, kuras apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes vai malku, aptver jaunu atšķirīgu iedzīvotāju mērķa grupu, kas nav sociālo dienestu klienti, administrēšanai, lai iedzīvotāji varētu patstāvīgi pieteikties atbalstam elektroniskā veidā. E-pakalpojumu portālā tiks reģistrēti gan klātienē iesniegtie iesniegumi, gan elektroniski iesniegtie iesniegumi, un to izskatīšanu, datu apstrādi un uzkrāšanu nodrošinās lietojumprogrammā SOPA. Datu pārzinis ir   pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas mājoklis. E-pakalpojumu portāla un lietojumprogrammas SOPA turētājs ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību   “ZZ Dats”.
Risinājuma apraksts
1.    Saskaņā ar MK protokollēmuma 8. punktu LM ar MK rīkojuma projektu ir sagatavojusi priekšlikumus grozījumiem MK 2022. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", paredzot finansējuma piešķiršanu Likuma 13. panta 3.1 daļai noteikto normu īstenošanai un nepieciešamā finansējuma palielināšanu 2022. gadā ne vairāk kā 704 000 euro apmērā, lai kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. novembrim.
Pašvaldības, gatavojot lēmumus par mājokļa pabalstu (piešķirt, nepiešķirt, kādā apmērā) ievēros Likuma 13. pantā noteikto, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, kas nosaka vienotu mājokļa pabalsta saturu un aprēķina principus, MK 2020. gada 17. decembra noteikumus Nr. 809 “Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu”, kas nosaka mājokļa pabalsta aprēķināšanai izmantojamās izdevumu pozīciju minimālās normas, kā arī pašvaldību saistošos noteikumus par šādu pabalstu piešķiršanu, kā arī vadlīnijas un principus par  sociālās palīdzības nodrošināšanu, lai pieņemtu taisnīgāko un atbilstošāko lēmumu konkrētas mājsaimniecības situācijā.
Pašvaldība, lai saņemtu mērķdotāciju 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu “ePārskati”, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, iesniedz pārskatu “Pārskats par mērķdotācijas izlietojumu mājokļa pabalstam” (Veidlapa Nr. 18_MajP) (turpmāk – pārskats). Papildus jau esošajai informācijai par mājokļa pabalstu piešķiršanu, pārskatā tiks ieļauta arī informācija par izskatīto iesniegumu skaitu, lai varētu aprēķināt pašvaldībai izmaksājamo finansējumu administrēšanas izmaksu daļējai segšanai. Finanšu līdzekļus, kas papildus paredzēti administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldības sociālais dienests var izlietot pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzības izdevumiem, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Ņemot vērā, ka pašvaldības priekšfinansē atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem un prognozējamo mājsaimniecību skaita pieaugumu, kas kvalificēsies mājokļa pabalstam, Likumā noteikta iespēja pašvaldībām pieprasīt avansa maksājumu oktobrī mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai no 2022. gada novembra mēneša 50 procentu apmērā no iepriekšējā mēneša faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam. Līdz ar to pārskats tiks papildināts arī ar iespēju pašvaldībai pieprasīt finansējuma avansu. 
Papildinātais pārskats tiks ievietots LM tīmekļa vietnē šādā adresē:https://www.lm.gov.lv/lv/noderiga-informacija-4. 
LM 10 darbdienu laikā pēc pārskata izvērtēšanas un atzīšanas par atbilstošu veiks mērķdotācijas maksājumu pašvaldībai, kā arī ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt mērķdotācijas izlietojumu mājokļa pabalstam un administratīvajām izmaksām, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus, LM pārtrauks finansējuma izmaksas, līdz pārskata precizēšanai. Pēc pārskata precizēšanas vai pārkāpumu novēršanas LM izdarīs pārrēķinu un veiks maksājumus par iepriekšējo periodu, un nepamatoti izmaksātos līdzekļus ieturēs no nākamajā mēnesī pašvaldībai paredzētajiem līdzekļiem. Savukārt, ja nepamatoti izmaksātie līdzekļi konstatēti pēc 2023. gada 31. janvāra par 2022.gada finansējumu līdzekļu saņēmējam ir pienākums tos mēneša laikā pārskaitīt ministrijai ieskaitīšanai valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
Ja līdzekļu saņēmējam izveidojies līdzekļu atlikums par 2022. gadu, ņemot vērā, ka pasākuma īstenošana turpinās arī 2023.gadā, mērķdotācijas saņemtā avansa atlikumu var izlietot 2023. gadā mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai.

2, Saskaņā ar MK protokollēmuma 9. punktu LM tika dots uzdevums normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un labklājības ministram iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ne vairāk kā 70 059 euro apmērā, lai nodrošinātu lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanu saistībā ar likumprojekta 10. pantā noteikto normu ieviešanu (Likuma 13.pants).
LM ir izvērtējusi esošo līdzekļu piešķiršanas no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" normatīvo regulējumu saistībā ar Likuma normu ieviešanu un līdzekļu pieprasījumu iesniedz ar šo MK rīkojuma projektu, kā grozījumus MK 2022. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".
Lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšana mazinās administratīvo slogu un pašvaldību sociālie dienesti varēs ātrāk apstrādāt klientu iesniegumus. 

3.    Saskaņā ar MK protokollēmuma 15. punktu LM tika dots uzdevums normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un labklājības ministram iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ne vairāk kā 82 256 euro apmērā, lai nodrošinātu e-pakalpojumu portāla un lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanu likumprojekta 4. pantā noteiktā tiesiskā regulējuma  ieviešanai (Likuma 7.1 pants).
LM ir izvērtējusi esošo līdzekļu piešķiršanas no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" normatīvo regulējumu saistībā ar Likuma normu ieviešanu un līdzekļu pieprasījumu iesniedz ar šo MK rīkojuma projektu, kā grozījumus MK 2022. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".
Veicot e-pakalpojumu portāla un lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildinājumus, paredzēts izveidot uz e-pakalpojumu portāla un administrēšanas lietojumprogrammas bāzes veidotu risinājumu, tādejādi nodrošinot granulu, brikešu un malkas iegādes izdevumu daļējās kompensācijas mājsaimniecību iesniegumu reģistrēšanu pašvaldībā, datu uzkrāšanu, lēmumu pieņemšanu un uzskaiti, kā arī piešķirtā atbalsta apjoma kontroli.


Ņemot vērā iepriekš minēto, LM ir sagatavojusi priekšlikumus grozījumiem MK 2022. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", kas paredz rīkojuma 1.punktu izteikt šādā redakcijā:
 “1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt LM finansējumu, kas nepārsniedz 21 444 220 euro, lai:
 1.1. atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 77. panta otrajai daļai kompensētu pašvaldībām izdevumus 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. maijam;
 1.2. atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13. panta trešajai daļai kompensētu pašvaldībām izdevumus 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. novembrim;
1.3. atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13. panta 3.1 daļai kompensētu pašvaldībām  administratīvās izmaksas ne vairāk kā 704 000 euro apmērā, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. novembrim; 
1.4. nodrošinātu Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanu  ne vairāk kā 70 059 euro apmērā atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13. pantā noteikto normu ieviešanai; 
1.5. nodrošinātu Pašvaldību elektronisko pakalpojumu portāla www.epakalpojumi.lv un Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanai ne vairāk kā 82 256 euro apmērā atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.1 pantā noteiktā tiesiskā regulējuma ieviešanai.”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Pašvaldības un Pašvaldību Sociālie dienesti
  • Iepirkuma rezultātā noteiktie programmatūras izstrādātāji
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām būs jāizvērtē mājsaimniecību iesniegumi un jāpieņem lēmumi mājokļa pabalsta piešķiršanai vai nepiešķiršanai un jāuzskaita mājokļa pabalsta iesniegumu skaits.
Programmatūras izstrādātājiem E-pakalpojumu portālā un administrēšanas lietojumprogrammā būs jāveic izmaiņas un papildinājumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 344 396
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 344 396
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 344 396
856 315
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 344 396
856 315
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-856 315
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-856 315
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
856 315
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējums saskaņā ar  Finanšu ministrijas 2022.gada 19.janvāra rīkojumu Nr.33 "Par līdzekļu piešķiršanu", saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022.gada 3.maija rīkojumu Nr.269 "Par līdzekļu piešķiršanu"  un  Finanšu ministrijas 2022.gada 05.augusta rīkojumu 479 "Par līdzekļu piešķiršanu" kopsummā 9 344 396 euro.
Saskaņā ar MK 2022.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.18 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" (ar grozījumiem, kas veikti ar MK 2022.gada 1.februāra rīkojumu Nr.52), LM piešķirts kopējais finansējums, kas nepārsniedz 20 587 905 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins:

1) Nepieciešamais finansējums, lai kompensētu pašvaldībām administratīvās izmaksas 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. novembrim.
Atbilstoši LM rīcībā esošajiem statistikas datiem par 2021. gadu un prognozēm atbilstoši likuma izmaiņām, tiek prognozēts, ka pašvaldības vidēji mēnesī izskatīs un pieņems lēmumus par 44 000  mājsaimniecību iesniegumiem.
Mājsaimniecību skaits noteikts ņemot vērā, ka indikatīvi mājokļa pabalstu saņems 100 760 personas  mēnesī un atbilstoši LM rīcībā esošajiem statistikas datiem par 2021.gadu  un prognozēm atbilstoši likuma izmaiņām, prognozēto vidējo personu skaitu vienā mājokļa pabalsta saņēmēju mājsaimniecībā -  2,29 personas (ieskaitot bērnus), t.i., 100 760 personas/ 2,29 vidējais personu skaits mājsaimniecībā = 44 000 mājsaimniecības.

44 000 mājsaimniecības x 8 euro x 2 mēneši = 704 000 euro.

2) Nepieciešamais finansējums lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanai saistībā ar atbalsta pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai.
 Lai pašvaldības varētu operatīvāk uzsākt darbu pie situācijas izvērtēšanas, ir nepieciešams maksimāli automatizēt pieteikumu pieņemšanu un pirmapstrādi, validējot personas datus dažādos valsts informācijas reģistros un datubāzēs. Turklāt ievadot datus vienā no valsts IS, datus nav jāiesniedz atkārtoti pēc vienreizes principa pie nosacījuma, ja ir tiesības apstrādāt šos datus un tehniski tas ir iespējams. Līdz ar to ir veikta apjomīga IKT resursu un risinājumu priekšizpēte un tiks piedāvāts iedzīvotājiem, kuriem ir pamata kompetences IKT jomā, iesniegt savus pieteikumus trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai attālināti portālā latvija.lv caur elektronisko pakalpojumu “Iztikas līdzekļu deklarācija”, kāds ir šobrīd pieejams tikai Rīgas pilsētas iedzīvotājiem. Veicot deklarēšanos elektroniski, iedzīvotāji savā pašapkalpošanās vietnē portālā latvija.lv varēs operatīvi ievadīt informāciju, tādējādi būtiski paātrinot mājokļa pabalsta saņemšanu savā novadā. Papildu ir nepieciešami arī precizējumi par izmantojamo izdevumu pozīciju minimālo normu administrēšanas lietojumprogrammā iestrādātajā algoritmā noteiktās mājokļa pabalsta aprēķināšanai.
Administrēšanas lietojumprogrammas pielāgojumu un izmaiņu izstrādei ir nepieciešama provizoriski šāda cilvēkstundu darbietilpība un izmaksas (1 cilvēkstundas cena – 60,00 euro bez PVN, 72,60 euro ar PVN):
-         Algoritmu korekcija mājokļa pabalsta aprēķināšanai – 148 cilvēkstundas;
-         Elektroniskās deklarācijas izstrāde un publicēšana latvija.lv – 817 cilvēkstundas.
KOPĀ: 965 c/st jeb 70 059 euro.
IKT darbu kopums satur biznesa procesa detalizēta izpēti, sistēmanalīzi, lietotājstāstu izstrādi un saskaņošanu, programmēšanas darbus, testēšanu, datu apmaiņas risinājumu konfigurāciju, pārskatu ģenerēšanu par konkrēto pakalpojumu, e-pakalpojuma publicēšanu portālā latvija.lv, atbilstoši standartiem.

3) Nepieciešamais finansējums e-pakalpojumu portāla un lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanai.
Lai nodrošinātu atbalsta mājsaimniecībām apkures izdevumu daļēju kompensēšanu, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, paredzēta mājsaimniecību iesniegumu iesniegšana pašvaldībā. Iesniegumu reģistrēšanu, datu uzkrāšanu, lēmumu pieņemšanu un uzskaiti, kā arī piešķirtā atbalsta apjoma kontrolei paredzēts izmantot uz e-pakalpojumu portāla un lietojumprogrammas SOPA bāzes veidotu risinājumu (turpmāk – risinājums).
Risinājuma izveidei ir nepieciešams veikt šādas izmaiņas esošajos e-pakalpojumu portālā un lietojumprogrammā SOPA:
(1) Elektroniskās datu ievades formas pašvaldību klientu apkalpošanas struktūrvienību darbiniekiem izstrāde ar iestrādātiem algoritmiem pabalsta summas automātiskam aprēķinam – 100 cilvēkstundas
(2) Elektroniskās datu ievades formas iedzīvotājiem izstrāde ar iestrādātiem algoritmiem pabalsta summas automātiskam aprēķinam,  integrāciju ar latvija.lv Vienotās pieteikšanās moduli personas autentifikācijai un integrēšana pašvaldību e-pakalpojumu portālā – 100 cilvēkstundas;
(3) datu uzglabāšanai un pārvaldībai nepieciešamās datu bāzes izveide  – 100 cilvēkstundas;
(4) Elektronisko datu ievades formās ievadīto datu pārbaudes servisu (salīdzināšana ar Adrešu reģistru, iepriekš iesniegto pakalpojumu pieprasījumu datiem un citiem validācijas nosacījumiem.) izveide – 250 cilvēkstundas;
(5) Pašvaldības amatpersonām, kas pieņem lēmumus par atbalsta piešķiršanu, nepieciešamās funkcionalitātes un norēķinu mehānisma izveide – 323 cilvēkstundas;
(6) Pieņemto lēmumu uzskaite un atskaišu (iesniegumu skaits, apstrādāto pieteikumu pieņemšanai budžeta līdzekļu izlietojuma intensitāte, jo būs lielāks skaits noteiktā periodā u.c.pārskati) moduļa izveide – 200 cilvēkstundas;
(7) Lietotāju tiesību pārvaldības un veikto darbību auditācijas pierakstu moduļa paplašināšana – 60 cilvēkstundas.
Administrēšanas lietojumprogrammas un e-pakalpojumu portāla pielāgojumu un izmaiņu izstrādei 1 cilvēkstundas cena – 60,00 euro bez PVN, 72,60 euro ar PVN.
KOPĀ:  1 133 cilvēkstundas jeb 82 256 euro ar PVN (noapaļojot līdz pilniem euro).

4) Finansējums valsts atbalstam pašvaldībām mājokļa pabalsta līdzfinansējumam.
Atbilstoši likumā noteiktajiem termiņiem, 2022.gadā valsts budžeta līdzfinansējums 50% apmērā mājokļa pabalstam pašvaldībām ir nepieciešams no 01.11.2022 līdz 31.12.2022., t.i., valsts budžetā 2022.gadam nepieciešamais finansējums ir 2 mēnešiem (2022.gada novembrī - decembrī par atbalsta periodu 2022.gada septembris – oktobris).
Izmaksas mājokļa pabalsta līdzfinansējuma nodrošināšanai:
Mājokļa pabalsta apmēra aprēķinam piemērojot koeficientu 3, veidojas šādas izmaksas:
Kopējais mājokļa pabalstam 12 mēnešos indikatīvi nepieciešamais finansējums ir  33 624 935 euro.
Mājokļa pabalsts vienam apkures sezonas mēnesim: 33 624 935 euro: 8 apkures sezonas mēneši = 4 203 117 euro mēnesī (noapaļojot līdz pilniem euro).
50% valsts budžeta līdzfinansējums vienam apkures sezonas mēnesim – 4 203 117 * 50% = 2 101 559 euro mēnesī (noapaļojot līdz pilniem euro).  
Līdz ar to LM kopējais valsts budžeta līdzfinansējums pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksai tiek prognozēts 2 101 559 euro x 2 mēn. = 4 203 118 euro apmērā.
Saskaņā ar MK 2022. gada 11. janvāra rīkojumu Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", Labklājības ministrijai 2022.gadā jau ir atbalstīts finansējums, kas nepārsniedz 20 587 905 euro, lai:
-    atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 77. panta otrajai daļai kompensētu pašvaldībām izdevumus 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. maijam;
-    atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13. panta trešajai daļai kompensētu pašvaldībām izdevumus 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. novembrim.
Saskaņā ar faktiskajiem izpildes datiem uz 25.09.2022. izdevumi no valsts budžeta mājokļa pabalsta 50% līdzfinansējumam ir izlietoti 6 412 094  euro apmērā jeb 31,1% no ar MK rīkojumu atbalstītā finansējuma. Līdz ar to, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu 50% apmērā no pašvaldību faktiski izlietotajiem līdzekļiem mājokļa pabalsta izmaksai 2022.gadā likuma ieviešanai, LM papildus finansējums nebūs nepieciešams.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tiks veiktas apropriācijas izmaiņas.
Izdevumi 2022. gadā tiks veikti LM pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi