25-TA-1093: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, izvērtējot pastāvošo normatīvo regulējumu un reālo situāciju attiecībā uz videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai pilnveidotu videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu,
kā arī lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regulas (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542) prasības.
kā arī lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regulas (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542) prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
[1] Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem" (stājās spēkā 2024. gada 17. oktobrī) precizēja kārtību, kādā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko izlietoto iepakojumu, iesniedz Valsts vides dienestam (turpmāk - dienests) pārskatu un tajā iekļaujamo informāciju.
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija" ierosināja harmonizēt prasības attiecībā uz pārskatu, attiecinot tās arī uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti (apsaimniekotāji), kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus.
[2] Ražotājs un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants (apsaimniekotājs) datus par baterijām uzkrāj un sniedz atbilstoši Regulā 2023/1542 noteiktajiem bateriju veidiem.
Regulā 2023/1542 ir ietverts bateriju iedalījums pēc funkcionalitātes. Bateriju atkritumu savākšanas mērķi noteikti Regulas 2023/1542 59., 60. un 61. pantā. Bateriju atkritumu savākšanas rādītāju aprēķināšanu un bateriju materiālu atgūšanas procesu efektivitāti nosaka atbilstoši Regulas 2023/1542 XII pielikumam.
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija" ierosināja harmonizēt prasības attiecībā uz pārskatu, attiecinot tās arī uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti (apsaimniekotāji), kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus.
[2] Ražotājs un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants (apsaimniekotājs) datus par baterijām uzkrāj un sniedz atbilstoši Regulā 2023/1542 noteiktajiem bateriju veidiem.
Regulā 2023/1542 ir ietverts bateriju iedalījums pēc funkcionalitātes. Bateriju atkritumu savākšanas mērķi noteikti Regulas 2023/1542 59., 60. un 61. pantā. Bateriju atkritumu savākšanas rādītāju aprēķināšanu un bateriju materiālu atgūšanas procesu efektivitāti nosaka atbilstoši Regulas 2023/1542 XII pielikumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Jāaktualizē kārtība, kādā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus, iesniedz dienestam pārskatu un tajā iekļaujamo informāciju.
[2] Latvijas normatīvajos aktos nav ieviestas Regulas 2023/1542 prasības.
[2] Latvijas normatīvajos aktos nav ieviestas Regulas 2023/1542 prasības.
Risinājuma apraksts
[1] Noteikt:
1) ka apsaimniekotājs iesniedz dienestam pārskatu par videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu par laikposmu no 1. janvāra līdz 30. jūnijam, ja šāda prasība ir noteikta apsaimniekošanas līgumā (noteikumu 27. punkts);
2) prasības par pirmā kvartāla savākšanas, atkārtotas izmantošanas, pārstrādes vai reģenerācijas ieskaiti iepriekšējā kalendārā gadā (noteikumu 38. punkts).
Komersantam ir rīcības brīvība pieskaitīt vai nepieskaitīt attiecīgo apjomu iepriekšējā kalendārā gadā (noteikumu 38. punkts).
[2] Papildināt noteikumu 1. pielikumu ar 3.1., 3.2. un 3.3. punkta tabulām, precizējot prasības attiecībā uz bateriju atkritumu savākšanu un pārstrādi atbilstoši Regulai 2023/1542.
Valsts vides dienests uzraudzīs ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu veikto aprēķinu pareizību atbilstoši Regulas 2023/1542 69.panta 2.punktā noteiktajam.
1) ka apsaimniekotājs iesniedz dienestam pārskatu par videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu par laikposmu no 1. janvāra līdz 30. jūnijam, ja šāda prasība ir noteikta apsaimniekošanas līgumā (noteikumu 27. punkts);
2) prasības par pirmā kvartāla savākšanas, atkārtotas izmantošanas, pārstrādes vai reģenerācijas ieskaiti iepriekšējā kalendārā gadā (noteikumu 38. punkts).
Komersantam ir rīcības brīvība pieskaitīt vai nepieskaitīt attiecīgo apjomu iepriekšējā kalendārā gadā (noteikumu 38. punkts).
[2] Papildināt noteikumu 1. pielikumu ar 3.1., 3.2. un 3.3. punkta tabulām, precizējot prasības attiecībā uz bateriju atkritumu savākšanu un pārstrādi atbilstoši Regulai 2023/1542.
Valsts vides dienests uzraudzīs ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu veikto aprēķinu pareizību atbilstoši Regulas 2023/1542 69.panta 2.punktā noteiktajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā noteiktās prasības un izmaksas ir samērīgas pret ieguvumiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Ražotāji (nodokļa maksātāji) un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus.
Ietekmes apraksts
Precizēt prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam (apsaimniekotājam) attiecībā uz pārskatu iesniegšanu un bateriju uzskaiti.
Sabiedrības mērķgrupai noteikumu projekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to neietekmēs administratīvo slogu.
Sabiedrības mērķgrupai noteikumu projekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to neietekmēs administratīvo slogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Ražotāji (nodokļa maksātāji) un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus.
neietekmē
Administratīvas izmaksas samazinās attiecībā uz pusgada pārskata sagatavošanu, vienlaikus nedaudz palielinās sakarā ar bateriju uzskaiti.
Ņemot vērā bateriju klasifikācijas izmaiņas, būs jāveic izmaiņas izveidotajās atkritumu aprites uzskaites sistēmās. KEM rīcībā nav informācijas par izmaksu palielinājumu skaitliskā izteiksmē.
Kopā
0,00
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Valsts vides dienests noteikumu projektā paredzētos uzdevumus īstenos Valsts vides dienestam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1542
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542)
Apraksts
Lai būtu iespējams aptvert visu Eiropas Savienības tirgū laisto bateriju pilnu aprites ciklu, ir jāizveido saskaņotas prasības, tostarp atbilstības novērtēšanas procedūras, kā arī prasības, kas pilnā mērā attiecas uz bateriju darbmūža beigu posmu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
59. panta 3. punkts
3. punkts (noteikumu 1. pielikuma 3.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
60. panta 3. punkts
3. punkts (noteikumu 1. pielikuma 3.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
61. panta 3. punkta "b" daļa
3. punkts (noteikumu 1. pielikuma 3.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
XI pieikums
3. punkts (noteikumu 1. pielikuma 3.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
XII pielikums "B" daļa
3. punkts (noteikumu 1. pielikuma 3.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
XII pielikums "C" dala
3. punkts (noteikumu 1. pielikuma 3.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
Noteikumu projektā daļēji ieviesta Regula 2023/1542. Pārējais Regulas 2023/1542 normatīvais regulējums tiks ieviests ar grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā (25-TA-267) un uz likuma pamata izdotajiem Ministru kabineta noteikumiem.
Līdz šim pārņemtās/ieviestās no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
Līdz šim pārņemtās/ieviestās no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/63fab60e-80a2-478b-b0c5-7bfd2205edc8
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Netika izteikti iebildumi vai priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
