Anotācija (ex-ante)

23-TA-2509: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas ''Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 2 718 839 euro pārskaitīšanai LBS, lai 2023. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra sarīkošanas pieteikšanu, licences iegādi un depozīta maksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LBS ir iesniegusi IZM finanšu pieprasījumu, kurā informē, ka Latvijas vīriešu basketbola valstsvienībai, lai iegūtu ceļazīmi uz 2024.gada Parīzes Olimpiādi, tā jāizcīna olimpiskajā kvalifikācijas turnīrā, kas norisināsies no 2024.gada 2. līdz 7. jūlijam. Šajā turnīrā startēs 24 komandas, no kuram 11 komandas no Eiropas (Spānija, Latvijas, Lietuva, Slovēnija, Itālija, Grieķija, Polija, Melnkalne, Somija, Gruzija, Horvātija), 3 komandas no Dienvidamerikas (Puertoriko, Dominikāna, Brazīlija), 2 komandas no Ziemeļamerikas (Meksika, Bahamas), 3 komandas no Āzijas (Libāna, Filipīnas, Bahreina), 4 komandas no Āfrikas (Kotdivuāra, Angola, Ēģipte, Kamerūna) un Jaunzēlandes komanda. Komandas tiks sadalītas četrās grupās un cīnīsies par četrām ceļazīmēm uz 2024.gada Parīzes olimpiskajām spēlēm, kas tiks piešķirtas katras grupas uzvarētājai komandai.

Starptautiskā basketbola federāciju asociācija (turpmāk - FIBA) izsludinājusi pieteikšanos 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīru rīkošanai. Latvija jau kvalificējusies kā norises vieta un gatavojas vīriešu basketbola Eiropas čempionāta Eurobasket 2025 uzņemšanai un LBS vēlas pieteikties rīkot arī 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupas turnīru (piedalās 6 komandas, kopumā tiek aizvadītas 9 spēles) 2024.gada vasarā, uzskatot, ka sacensību norise Latvijā būtiski palielinātu nacionālās vīriešu valstsvienības izredzes kvalificēties Parīzes olimpiskajām spēlēm. Sacensību aizvadīšana Latvijā nenoliedzami sekmētu valstsvienības kvalitatīvāku sagatavošanās posmu turnīram, pozitīvi ietekmētu basketbola un sporta attīstību Latvijā kopumā, turpinot uzrunāt tās iedzīvotājus, sevišķi bērnus un jauniešus, iesaistīties vispārējās fiziskajās aktivitātēs un basketbolā, nostiprinot patriotisma jūtas, kā arī starptautiski radot interesi par valsti un veicinot turnīra skatītāju ierašanos no visas pasaules.

LBS norāda, ka piesakoties 2024.gada Parīzes olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra organizēšanai LBS ir jāiemaksā FIBA pieteikšanas maksa 20 000 Šveices franku (20 753 euro), līdz 2023.gada 15.novembrim licences maksu 2 300 000 Šveices franku (2 386 733 euro) un līdz 2023.gada 15.novembrim depozīta maksājums 300 000 Šveices franku (311 353 euro). Gadījumā, ja LBS netiks piešķirtas tiesības 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra organizēšanai, valsts budžeta finansējums līdz 2024.gada beigām tiks atmaksāts valsts budžetā. Gadījumā, ja tiesības organizēt 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikāciju grupu turnīru tiks piešķirtas, sacensību sarīkošanai 2024.gada budžetā būs nepieciešami vēl 2 069 330 euro. Kopējais valsts budžeta finansējums, kas ir nepieciešams 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas turnīra organizēšanai sastāda 4 788 169 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt valsts budžeta līdzekļus LBS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar pieteikuma iesniegšanu 2024. gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra organizēšanas tiesību iegūšanai.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 2 718 839 euro pārskaitīšanai LBS, lai 2023. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar pieteikuma iesniegšanu 2024. gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra organizēšanas tiesību iegūšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Līdzšinējās vīriešu basketbola valstsvienības spēles raisījušas lielu skatītāju interesi, līdzjutēji gandrīz 100% aizpildījuši pieejamās sacensību skatītāju vietas klātienē, zināma daļa no tām tikusi rezervēta sporta skolu audzēkņiem (basketbola audzēkņu skaits Latvijā vismaz 8300) un skolēniem. Saskaņā ar publiski pieejamu informāciju Pasaules kausa turnīra spēles ar TV3 starpniecību vērojuši no 50 000 līdz vairāk kā 100 000 skatītāji Latvijā katru spēli (iespēja skatīties spēles pieejama arī interneta vietnē), ļoti liela apmeklētāju interese bija turnīra norises vietās Indonēzijā un Filipīnās. Aizvadītā Pasaules kausa laikā, no Latvijas, atbalstīt Latvijas basketbola valstsvienību devās no 3 000 līdz 3 500 Latvijas iedzīvotāju, kur katrs vidēji iztērēja līdz 3 000 euro, tādejādi samazinot Latvijas fiskālo telpu vismaz par 10 000 000 euro. Gadījumā, ja Latvijai netiks piešķirtas tiesības organizēt 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīru, līdzīgs iedzīvotāju skaits varētu doties uz ārzemēm, lai atbalstītu Latvijas nacionālo basketbola valstsvienību, būtiski samazinot fiskālo telpu valstī.
Organizējot 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīru Latvijā, ar 75% varbūtību, turnīrā piedalīsies 3 komandas no Eiropas un 3 komandas citiem kontinentiem. Turnīrs norisināsies no 2024.gada 2. līdz 7.jūlijam un kopā tiks organizētas 9 spēles. Katra komanda aizvadīs no 2-4 spēlēm atkarībā no spēļu rezultātiem. No 11 Eiropas komandām 9 ir starp 12 top ranga līderiem, kas parāda, ka galvenā cīņa noteikti būs tieši starp Eiropas komandām par kvalificēšanos 2024.gada Parīzes Olimpiskajām spēlēm.
Statistika liecina, ka vidēji savas valsts basketbola izlases atbalstīšanai no katras Eiropas valsts uz lieliem basketbola forumiem dodas sākot no 3000 līdzjutēju. Saskaņā ar 2022. gada ERC Tet Rally Liepāja pētījuma rezultātiem, vidēji ārvalstnieka tēriņi, apmeklējot sporta pasākumu Latvijā 2022.gadā sastāda 285 euro dienā. Savukārt LR Ekonomikas ministrija strādājot pie lielo sporta pasākumu atbalsta metodoloģijas aprēķināta, ka viena ārvalstu tūrista diennakts tēriņi 2022.gadā bija 206 euro. Ņemot vērā, ka 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīrā piedalīsies 6 komandas, no kurām 3 komandas būs no Eiropas, pamatojoties uz iepriekšējo basketbola sacensību datiem, var secināt, ka gadījumā, ja 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīrs tiks organizēts Latvija, savu valstsvienību atbalstām, Latvijā varētu ierasties līdz 10 000 ārvalstnieku (vidēji 2 000 uz ārvalstu komandu), kas pavadītu Latvijā līdz 7 diennaktīm. Latvijas valsts ekonomika, 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra organizēšanās rezultātā, saskaņā ar 2022.gada aprēķiniem iegūtu līdz 14 420 000 euro ārvalstu līdzekļu, ko atstātu ārvalstnieki, ierodoties Latvijā. Saskaņā ar LR Ekonomikas ministrijas izstrādāto metodoloģiju, Latvijas valsts budžets caur pievienotas vērtības nodokļu ieņēmumiem  iegūtu līdz 2 638 860 euro. Balstoties uz aprēķiniem var secināt, ka neskatoties uz būtisku pieprasītā finansējuma apjomu, pasākuma organizēšanas rezultātā 55% no valsts budžeta piešķirta finansējuma faktiski atgriezīsies valsts budžetā caur pievienotās vērtības nodokļu ieņēmumiem. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.

Izvērtējot LBS finanšu pieprasījumu, IZM ieskatā to var klasificēt gan kā neparedzētu gadījumu, gan valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Kā neparedzētu gadījumu to var klasificēt, jo Sacensību norise Latvijā noteikta izlozes rezultātā atbilstoši FIBA noteikumiem, savukārt kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu to var klasificēt, jo 2024.gada Parīzes Olimpiskās spēles ir četrgades olimpisko sporta veidu nozīmīgākās sacensības un ir nozīmīgs notikums. LBS ir arī valstiski nozīmīga sporta organizācija, kas nodrošina tai Sporta likuma 10. panta ceturtajā daļā kā atzītajai sporta federācijai noteikto uzdevumu izpildi. Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.

IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LBS atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.

Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Konstatējams, ka atbalsta sniegšana olimpisko spēļu kvalifikācijas sacensību organizēšanai,  valsts izlašu sportistu sagatavošanai un dalībai oficiālās valsts izlašu sporta sacensībās nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro. Tāpat uzsverams fakts, ka nevalstiskās sporta organizācijas (biedrības) [kāda ir arī LBS] darbojas tās statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu (basketbola sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un tās darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, tās pamata mērķauditorija ir bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī. LBS kā sporta federācijas biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. No Rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu olimpisko spēļu kvalifikācijas sacensību organizēšanai. LTB finanšu pieprasījuma gadījumā norādāms arī fakts, ka 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra tiesību nepiešķiršanas gadījumā, piešķirtais valsts budžeta finansējums tiks atmaksāts valsts budžetā. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.

[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 718 839
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 718 839
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 718 839
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 718 839
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-2 718 839
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
LBS tiks piešķirti 2 718 839 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra sarīkošanas pieteikšanu, licences iegādi un depozīta maksām.
LBS saņemtos valsts budžeta līdzekļus novirzīs FIBA 2024.gada Parīzes Olimpisko spēļu kvalifikācijas grupu turnīra organizēšanas tiesību pieteikumam, licences iegādes un depozīta apmaksai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Basketbola savienība"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

LBS atbalsta Rīkojuma projekta tālāku virzību iespējami drīzā laikā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Biedrība "Latvijas Basketbola savienība"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi