Anotācija (ex-ante)

23-TA-730: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots pamatojoties uz:
- Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 3.panta pirmo, otro, trešo, piekto daļu, 5.panta pirmo, otro, trešo daļu, 8.panta pirmo daļu (Atbalsta finansēšana);
- Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" 5. punktu un ar 1. punktu apstiprinātā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā  2023.gadam (turpmāk - Pasākumu plāns) 1.7. apakšpunktu (Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā (turpmāk - FPR) un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai (turpmāk - PMLP)), 3.2.apakšpunktu (Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē), 3.3.apakšpunktu (Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana);
- likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 65. panta pirmo daļu, kas nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” noteikto apropriāciju 95 359 480 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam Pasākumu plānam, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu 54 749 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 28.februārim saistībā ar PMLP nodarbināto atlīdzību, veicot papildus darbu atbalsta sniegšanā Ukrainas civiliedzīvotājiem, ievērojot palielinātu pakalpojumu pieprasījumu, lai kompensētu papildu izdevumus saistībā ar vidējās izpeļņas pieaugumu, kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu un piemaksas par papildus darbu saistībā ar iepriekš minēto pasākumu īstenošanu, t.sk. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2022. gada februāra beigām, kad Krievijas Federācija uzsāka bruņotu konfliktu Ukrainā, kā rezultātā arī Latvija saskaras ar Ukrainas civiliedzīvotāju pastiprinātu ieceļošanu Latvijā, PMLP, nodrošinot pakalpojumu sniegšanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem un Likuma nosacījumu īstenošanu, novērojams palielināts ar migrācijas jautājumiem saistīto pakalpojumu pieprasījums no Ukrainas civiliedzīvotājiem. Lai nodrošinātu ar personu uzņemšanu saistītos pasākumus un pakalpojumu sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP 2022. gadā un 2023. gadā iesaista būtiskus iestādes cilvēkresursus, kuri veikuši un turpina veikt pasākumus, lai nodrošinātu iesniegumu pieņemšanu par ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu, minēto iesniegumu apstrādi,  ziņu iekļaušanu FPR par personām kā pagaidu aizsardzības saņēmējiem, un vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu.

2022. gadā PMLP Ukrainas civiliedzīvotājiem kopā izsniedza 27 825 vīzas un 10 457 uzturēšanās atļaujas, kā arī nodrošināja, ka FPR iekļautas 44 208 personas ar aktuālu ierakstu "Latvijas pagaidu aizsardzība" (FPR iekļautas 2 667 personas, kurām anulēts ieraksts "Latvijas pagaidu aizsardzība").
No 2022. gadā 15. jūnija PMLP Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, Muceniekos, Ropažu novadā, papildus patvēruma meklētāju izmitināšanai īstermiņā nodrošina to Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu, kuri Latvijā ieradušies tranzītā un plāno dažu dienu laikā savu ceļu turpināt uz kādu citu ES dalībvalsti. Līdz 2023.gada 28.februārim kopā izmitinātas 2167 personas.
Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas par Ukrainas civiliedzīvotāju (personas, kurām piešķir Latvijas pagaidu aizsardzību) FPR nodrošināšanai PMLP veikusi valsts un pašvaldības iestāžu darbinieku apmācības zināšanu un prasmju pilnveidei un arī 2023.gadā šī procesa kvalitatīvai veikšanai PMLP turpina sniegt metodisko atbalstu valsts un pašvaldību iestādēm, kuru kompetencē ietilpst pakalpojumu un konsultāciju sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem.

2023.gadā PMLP atbilstoši savai kompetencei sniedz pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem saskaņā ar:
1) Likuma 3.panta pirmās, otrās, trešās, piektās daļas normām, tai skaitā, ņemot vērā 2022. gada 8. decembrī Saeimā pieņemtos Grozījumus Likumā (turpmāk – Grozījumi), kas Likumu papildina ar Pārejas noteikumu 26. punktu, kur paredzēts, ka līdz 2022. gada 31. decembrim Latvijas Republikā izsniegtās ilgtermiņa vīzas un uzturēšanās atļaujas Ukrainas civiliedzīvotājiem ir spēkā līdz 2024. gada 4. martam, kā arī groza Likuma 3.panta otro daļu, nosakot, ka, sākot no 2023. gada 1. janvāra Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram ir tiesības saņemt pagaidu aizsardzības statusu vai kuram šāds statuss ir piešķirts, PMLP izsniedz termiņuzturēšanās atļauju - trešās valsts pilsoņa personas apliecību - uz diviem gadiem;
2) Pasākumu plāna PMLP kompetences pasākumiem:
- Nr. 1.4. “Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanai nepieciešamās informācijas IT rīka (UCASNIR) darbības nodrošināšana un pilnveide”;
- Nr. 1.5. “Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanai nepieciešamās informācijas apstrāde, izmantojot vienotu IT rīku”;
- Nr. 1.7.  “Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai”;
- Nr. 2.4. “Nodrošināt tranzītā ceļojošos Ukrainas civiliedzīvotājus ar īslaicīgu primāro atbalstu”;
- Nr. 3.2. “Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē”;
- Nr. 3.3. “Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana”;
- Nr. 11.1. “Tiesiskā regulējuma izstrāde ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbinātību un termiņuzturēšanās atļauju Ukrainas civiliedzīvotājiem derīguma termiņa pagarināšanai” (izpildīts ar Grozījumu stāšanos spēkā).

Ņemot vērā, ka 2022. gada martā viena mēneša ietvaros tika izsniegtas 9445 vīzas, jau 2023. gada janvārī un februārī novērota palielināta Ukrainas civiliedzīvotāju interese par uzturēšanās tiesības apliecinošu personu apliecinošu dokumentu atjaunošanu, kas lielākoties saistīts ar to, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem izsniegtās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas ar tiesībām uz nodarbinātību 2022. gadā tika izsniegtas ar derīguma termiņu uz vienu gadu. No 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim PMLP saņemti 3528 Ukrainas civiliedzīvotāju iesniegumi par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu, tai skaitā 1409 iesniegumi saņemti PMLP teritoriālajās nodaļās un 2119 iesniegumi saņemti PMLP centrālajās struktūrvienībās. Šajā pašā periodā PMLP pieņemti 2158 lēmumi par Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu. 2023. gada janvārī Ukrainas civiliedzīvotājiem izsniegtas 106 vīzas un 496 uzturēšanās atļaujas, savukārt februārī izsniegtas 764 uzturēšanās atļaujas. Papildus tam, pamatojoties uz Likuma normām visā Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanas periodā līdz 2023. gada 28. februārim nodrošināts, ka FPR 45 796 personu dati papildināti ar aktuālu ierakstu "Latvijas pagaidu aizsardzība". 2023.gada janvārī un februārī 503 personām FPR anulēts ieraksts "Latvijas pagaidu aizsardzība".

Prognozējams, ka, neraugoties uz Grozījumiem, arī turpmākajos 2023. gada mēnešos (īpaši martā, aprīlī un maijā), ņemot vērā 2022. gadā izsniegto vīzu un uzturēšanās atļauju skaitu, PMLP būs novērojama pastiprināta Ukrainas civiliedzīvotāju interese saņemt PMLP sniegtos pakalpojumus, kas saistīti ar turpmāko uzturēšanos Latvijā. Lai pēc iespējas lielāks skaits Ukrainas civiliedzīvotāju, kuru vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņš, pamatojoties uz Grozījumiem, ir pagarināts, bez nepieciešamības nedotos uz PMLP, kas tādējādi varētu radīt administratīvo slogu PMLP, 2023. gadā tiek veikti arī sabiedrības informēšanas pasākumi.
Jānorāda, ka PMLP maksimālā kapacitāte pieļauj vidēji 50 000 ārzemnieku uzturēšanās dokumentu izsniegšanu gada laikā, taču PMLP prognozē, ka 2023.gadā pozitīva scenārija gadījumā, ja ne visi Ukrainas civiliedzīvotāji, kas uzturas un ieradīsies Latvijā, 2023. gadā pieprasītu uzturēšanās dokumentus, PMLP uzturēšanās atļaujas būtu jāizsniedz 20 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem papildus tam, ka 2023. gadā prognozēts izsniegt 54 000 uzturēšanās atļaujas arī tām personām, kuras uzturēšanās atļaujai piesakās līdzšinējā kārtībā (ģimenes apvienošanas gadījumi, darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus, dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi u.tml.).
Līdz ar to, lai nodrošinātu visu personu pieteikumu pieņemšanu, to savlaicīgu izskatīšanu, un piešķirtās uzturēšanās atļaujas izsniegšanu, PMLP darbinieki 2023. gada sākumā papildus veic apjomīgu, augstas intensitātes darbu.

Nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu, katra pieteikuma izskatīšanā tiek ņemts vērā arī tas, ka:
1) nepieciešams papildus laiks un pārbaudes pieteikuma izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai, kas nepieciešams gadījumos, ja saņemtais pieteikums ir jāprecizē, piemēram, ja  nav iesniegti visi normatīvajos aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamie dokumenti, vai veicamas papildu pārbaudes, lai novērtētu risku valsts drošībai vai personas atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam;
2) jānodrošina attiecīga personu reģistrācija FPR kā par pagaidu aizsardzības saņēmējiem, iekļaujot FPR Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 6., 7., 9., 10., 12.1, 13., 16., 20., 22., 26., 27. un 28. punktā minētās ziņas un norādot personas statusu – aktīvs (ja persona šādā statusā FPR nav reģistrēta) vai veicot jau iekļauto ziņu pārbaudi un nepieciešamības gadījumā attiecīgi aktualizējot FPR jau iekļautās ziņas.

Izskatot Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus, jāņem vērā arī šādi apstākļi, kas ietekmē pieteikumu izskatīšanu:
1) uz vēlāku laiku nevar atlikt to personu pieteikumu izskatīšanu, kuras nav Ukrainas civiliedzīvotāji un uzturēšanās atļaujai piesakās saskaņā ar Imigrācijas likumā paredzēto regulējumu. Šāda pieeja migrācijas procesu pārvaldībai nav pieņemama, jo gan ģimenes apvienošanas gadījumi, gan darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus, gan dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi ir izskatāmi normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, nodrošinot visas procedūrai piemērojamās kvalitātes prasības un izpildot Latvijas Republikas saistības pret Eiropas Savienību;
2) uzturēšanās atļaujas izsniegšanas nodrošināšanā īstenojamie pienākumi ir laikietilpīgi, sarežģīti, prasa vairāku jomu komplicētu tiesību aktu pārzināšanu un spēju tos piemērot, izvērtēt katras lietas īpašos apstākļus, sarežģītu un daudzās valstīs izdotu dokumentu novērtēšanu, tai skaitā dokumentu autentiskumu, to spēkā esību, attiecināmību utt. Lai šos pienākumus kvalitatīvi veiktu, ir nepieciešamas vispārējās zināšanas, tai skaitā izglītība un praktiskā darba pieredze vai speciālas apmācības PMLP. Jānorāda, ka iesniegumu pieņemšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, personu iesniegto dokumentu izskatīšanas, lēmumu pieņemšana un uzturēšanās atļaujas izsniegšanas procedūra (salīdzinājumā ar vīzu izsniegšanas procedūru) ir sarežģītāka, piemēram, paredzot, ka uzturēšanās atļaujas saņemšanai ir nepieciešams veikt arī personas dzīvesvietas deklarēšanu, līdz ar to uzturēšanās atļauju izsniegšana aizņem vairāk laika;
3) uzturēšanās atļauja ir personu apliecinošs dokuments, līdz ar to daļa procesa, kas jāveic tās izsniegšanai, ir līdzīga Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem izsniedzamo personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai, līdz ar to jāņem vērā 2023. gadā novērotās un turpmāk paredzamās pastiprinātās personu intereses pēc personu apliecinošiem dokumentiem – Latvijas pilsoņu un nepilsoņu pasēm un personas apliecībām - ietekme (2023. gadā divu mēnešu laikā līdz 28. februārim kopā izsniegti 182 413 personu apliecinoši dokumenti, salīdzinājumam jānorāda, ka 2022.gada sākumā tajā pašā periodā tika izsniegti 71 926 personu apliecinoši dokumenti, taču 2022. gada nogalē – novembrī un decembrī – kopā izsniegti 152 696 personu apliecinoši dokumenti). Lai nodrošinātu visu personu grupu savlaicīgu apkalpošanu un personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu, tai skaitā uzturēšanās atļauju izsniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP 2023.gadā veic pasākumus klientu apkalpošanas kapacitātes celšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā pašreizējās situācijas aprakstā minēto, secināms, ka 2023. gada sākumā pieaudzis Ukrainas civiliedzīvotāju pieprasījums saņemt ar migrācijas jautājumiem saistītos PMLP pakalpojumus, taču pakalpojumu sniegšanas procedūra viena pieteikuma apstrādē un kopējais PMLP pakalpojumu paaugstinātais pieprasījums attiecībā pret PMLP nodarbināto skaitu ietekmē PMLP nepieciešamo laiku visu saņemto pieteikumu vienlaicīgai izskatīšanai. Tā rezultātā palielinājusies arī kopējā Ukrainas civiliedzīvotāju apkalpošanā iesaistīto darbinieku noslodze un, lai nodrošinātu visu personu uzturēšanās atļauju pieteikumu izskatīšanu, PMLP nodarbinātie jau 2023. gada sākumā veic pasākumus saņemto uzturēšanās atļauju pieteikumu apstrādei un PMLP kapacitātes celšanai. Lai palielināta pakalpojumu pieprasījuma laikā PMLP nodrošinātu savlaicīgu un kvalitatīvu pieteikumu izskatīšanu par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu, PMLP 2023. gada janvārī un februārī papildus pienākumu veikšanā, īstenojot Pasākumu plānu, iesaistīti vairāki iestādes nodarbinātie, tādēļ taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstošas atlīdzības nodrošināšanai par amata un darba pienākumu izpildi, saskaroties ar iepriekšējiem gadiem neproporcionālu PMLP pakalpojumu pieprasījumu migrācijas jomā, nepieciešams piešķirt papildus finanšu līdzekļus PMLP nodarbināto atlīdzībai par virsstundu darbu, piemaksām par papildus darba pienākumu veikšanu, kā arī vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai, jo samaksa par virsstundu darbu un piemaksas tiek iekļautas vidējās izpeļņas aprēķinā, kas ievērojami palielinās izdevumus atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināta, pamatojoties uz vidējo izpeļņu.

Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzot pakalpojumus un veicot Pasākumu plānā noteikto pasākumu izpildi, PMLP 2023. gada janvārī piesaistīti 80 nodarbinātie, februārī 113 nodarbinātie (atsevišķi nodarbinātie veikuši darbu vairāku Pasākuma plāna pasākumu izpildē), kuri veikuši papildus un virsstundu darbu:

- pasākuma Nr.1.7. “Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai” ietvaros:
1) sniedza regulāras konsultācijas un apmācīja vienoto valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centru un pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienību, kā arī valsts iestāžu (PMLP, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra) nodarbinātos:
- konsultējot par izmaiņām normatīvajā regulējumā Ukrainas civiliedzīvotāju tiesiskā statusa noteikšanas procesā, tai skaitā informējot par izmaiņām Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma izmaiņām, kas stājušās spēkā no 2023.gada 1.janvāra;
- sniedzot konsultācijas par dzīvesvietas deklarēšanas jautājumiem, iepriekš noteiktā statusa pagarināšanu, dokumentu saņemšanu;
- konsultējot saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju iesniegumu savlaicīgu un kvalitatīvu izskatīšanu;
- konsultējot FPR lietotājus saistībā ar konstatētajām datu kvalitātes problēmām (tai skaitā par radniecības aktualizēšanu starp bērniem un vecākiem, kā arī laulātajiem) iekļauto Ukrainas civiliedzīvotāju personas datos;
2) regulāri veica datu atlases par iespējamām datu kvalitātes problēmām un analizēja konkrētus gadījumus, tai skaitā veicot datu precizēšanu;
3) atlasīja iespējamos atkārtoti reģistrēto Ukrainas civiliedzīvotāju datus, veica datu analizēšanu un uzziņu sagatavošanu personas kodu sasaistei;
4) sniedza tehnisko atbalstu un veica Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādi FPR un publicēšanu Eiropas Savienības Pagaidu aizsardzības platformas (Temporary protection platform) vajadzībām, kā arī regulāri sniedza atbalstu Ukrainas civiliedzīvotāju datu atlasei un apstrādei gan statistikas, gan PMLP funkciju izpildes vajadzībām;
5) veica datu kvalitātes kontroli un ziņoja par pamanītajām datu kļūdām;
6) veica personu (Ukrainas civiliedzīvotāju) datu apstrādi, atlašu un statistikas sagatavošanu, publicēšanu pēc pieprasījuma, tai skaitā sagatavojot specifiskas datu atlases;
7) veica informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu darbības nodrošināšanu – veikta Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādes risinājuma izstrāde un pilnveide, nodrošinot regulāru FPR reģistrēto Ukrainas civiliedzīvotāju statusā “Latvijas pagaidu aizsardzība” statistikas gatavošanu, tika izstrādāts jauns datu apstrādes risinājums, lai nodrošinātu nepilngadīgo Ukrainas valstspiederīgo, kas atrodas Latvijā un palikuši bez vecāku aizgādības, atlasi;

- pasākumu Nr.3.2. “Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē” un Nr.3.3.Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana” ietvaros:
1) sniedza personām konsultācijas par Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās kārtību Latvijas Republikā, sākot no 2023.gada 1.janvāra;
2) veica papildus darba apjomu migrācijas jautājumu risināšanā saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju statusa noteikšanu un dokumentēšanu – izskatīja pieteikumus pirmreizēju un atkārtotu uzturēšanās atļauju pieprasīšanai – pieņēma un izskatīja dokumentus, izsniedza vīzas (tikai janvārī), sagatavoja lēmumus par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu, sagatavoja lēmumus par apstrīdētajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem, iekļāva un aktualizēja informāciju FPR, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā, Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā, sagatavoja lēmumus par tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu un zaudēšanu, kā arī iekļāva un aktualizēja ziņas par ārzemniekiem un tiesībām uz nodarbinātību Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā;
4) ar vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistītos jautājumos tika iesaistīti arī 78 teritoriālo nodaļu darbinieki, kuri veica Ukrainas civiliedzīvotāju klātienes pieņemšanu un izsniedza uzturēšanās atļaujas, kā arī veica gan lēmumu pieņemšanu par šo dokumentu izsniegšanu, gan organizēja teritoriālo nodaļu darbu paaugstinātas darba noslodzes apstākļos;
5) veikti pasākumi Ukrainas civiliedzīvotāju pagaidu aizsardzības statusa atcelšanai un uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu anulēšanai, ņemot vērā to, ka liels skaits Ukrainas civiliedzīvotāju izceļo uz citām valstīm vai atgriežas Ukrainā;
6) veica pasākumus PMLP migrācijas jomas procesu pilnveidošanai, attīstībai, organizēšanai, praktiskā atbalsta sniegšanai, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju statusa noteikšanu, dokumentēšanu, tai skaitā:
- veikta praktisko un tehnisko atbalsta pasākumu organizēšana PMLP funkciju izpildei Rīgas atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem, veicot nodarbināto darba vietu aprīkošanu Ukrainas civiliedzīvotāju apkalpošanai un personu pieteikumu apstrādei, pagaidu aizsardzības saņemšanai un personu apliecinošu dokumentu (uzturēšanās atļauju) izsniegšanai;
- veikta papildus ārvalstu finanšu līdzekļu piesaiste, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu – uzturēšanās atļauju – noformēšanas un izsniegšanas darba vietu aprīkošanu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 57 749 euro apmērā no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde", lai segtu izdevumus, kas saistīti ar papildu darba veikšanu, sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un nodrošinot ar personu reģistrēšanu FPR, uzturēšanās tiesības apliecinoša dokumenta izsniegšanu ar tiesībām uz nodarbinātību saistīto pasākumu īstenošanu atbilstoši Plāna pasākumiem laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
54 749
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
54 749
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-54 749
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-54 749
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
54 749
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai segtu izdevumus, kas PMLP radušies laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim saistībā ar Pasākumu plānā iekļauto pasākumu īstenošanu (samaksa par virsstundu darbu, piemaksa par papildu darbu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), kā arī izdevumiem vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai, nepieciešams papildu finansējums 54 749 euro apmērā (budžeta apakšprogramma 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”), no tiem:
EKK 1100 “Atalgojums” 44  359 euro;
EKK 1210 “Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas” 10 390 euro.
Detalizēti aprēķini iekļauti anotācijas 1., 2. un 3.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Faktisko izdevumu aprēķina kopsavilkumu (1.pielikums) un detalizētu aprēķinu (2., 3.pielikums) skatīt anotācijas pielikumos.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Izdevumi 2023. gadā tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu PMLP.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamo atlīdzību laikposmā no 2023. gada 1.janvāra līdz 2023. gada 28. februārim saistībā ar Pasākumu plānā ietverto pasākumu īstenošanu
2. pielikums
Nosaukums
Aprēķins par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamo finansējumu samaksai par virsstundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim saistībā ar Pasākumu plānā ietverto pasākumu īstenošanu
3. pielikums
Nosaukums
Aprēķins par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamo finansējumu piemaksai par papildu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim saistībā ar Pasākumu plānā ietverto pasākumu īstenošanu