Anotācija

25-TA-2540: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Starptautiskā lidosta "Rīga"" Mārupes pagastā, Mārupes novadā, daļas atsavināšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa, 26. panta pirmās daļas 3. punkts un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma Starptautiskā lidosta "Rīga" Mārupes pag., Mārupes nov. (kadastra Nr. 8076 002 0007), daļu  0,2427 ha platībā, kompensējot  ar 623/13800 domājamām daļām no  valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" Mārupes pag., Mārupes nov. (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0093).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma "Starptautiskā lidosta "Rīga"" Mārupes pagastā, Mārupes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0007) (turpmāk – Nekustamais īpašums), daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097) 0,1166 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā (turpmāk kopā sauktas – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu daļu 0,2426 ha platībā, tostarp:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097) 0,1166 ha platībā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūvei uzbērumā;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā publiskās lietošanas ceļa infrastruktūras izbūvei.
Nodalot Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0096) 0,2444 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0107) 577,64 ha platībā. Ievērojot Mārupes novada pašvaldības 2021. gada 5. oktobrī (vēstule Nr. 1/2-2/543) un 2021. gada 15. oktobrī (vēstule Nr. 1/2-2/575) sniegto atzinumu, Rail Baltica projekta īstenošanai no Nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināma Nekustamā īpašuma daļa.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai. 
Ar Nekustamā īpašuma daļas īpašnieces – valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta  "Rīga""  (turpmāk – Īpašniece vai Lidosta) 2022.gada 3.janvāra vēstuli Nr.N-2022-9 iesniegti prasījumi, tostarp prasījums atsavināmo Nekustamā īpašuma  daļu kompensēt ar citu atlīdzības kompensācijas veidu (ar citu – līdzvērtīgu nekustamo īpašumu), konkrēti – Rīgas rajona tiesas Mārupes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000606110 uz Satiksmes ministrijas vārda ierakstītā valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" Mārupes pagasts, Mārupes novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0093), (turpmāk – Valsts nekustamais īpašums "P133 1B"), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0090) 2.76 ha platībā, daļu.

Ar Satiksmes ministrijas 2025. gada 20.oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3227 "Par nekustamā īpašuma "Starptautiskā lidosta "Rīga"" Mārupes pagastā, Mārupes novadā, kadastra Nr. 8076 002 0007 daļas 0,2427 ha platībā atsavināšanu" tika apstiprināts taisnīgas atlīdzības apmērs par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu 45 730,00 EUR apmērā  jeb 18,85 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, kas sastāv no: zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 2048076 002 0097) 0,1166 ha platībā   tirgus vērtības 21 979,00 EUR un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā tirgus vērtības 23 751,00 EUR un nolemts kompensēt atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097) 0,1166 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā – atsavināšanu ar 12/552 domājamām daļām no nekustamā īpašuma "P133 1B" Mārupes pagastā, Mārupes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0093).
Ar Satiksmes ministrijas 2025. gada 25.novembra lēmumu Nr.03.1-14/3605  tika precizēts    domājamo daļu, ar kurām kompensējama atlīdzība par Īpašuma daļas atsavināšanu, apmērs, nosakot, ka tas ir 623/13800 domājamās daļas no Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B".  
Citi alternatīvie risinājumi (citi līdzvērtīgi nekustamie īpašumi), kuri varētu tikt izmantoti kā kompensācija par rīkojuma projekta 1.punktā minētā Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu no privātpersonas nav izvērtēti, jo Ipašniece ir vairākkārt norādījusi, ka kā kompensāciju par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu vēlas saņemt Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamās daļas.
Ja Ministru kabineta rīkojuma saskaņošanas laikā tiks saņemti iebildumi no citām ministrijām par Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" nepieciešamību iestāžu funkciju nodrošināšanai, atlīdzība par sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma "Starptautiskā lidosta "Rīga"", kadastra Nr. 8076 002 0007, daļas 0,2426 ha kopplatībā atsavināšanu Īpašniecei tiks izmaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā no programmas 60.07.00. "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" finanšu līdzekļiem atbilstoši  Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdē (prot.Nr.26 32. §) lemtajam. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Mārupes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 206, īpašuma tiesības nostiprinātas juridiskai personai – valsts akciju sabiedrībai "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (Lidostai).
Mārupes pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 206 III daļas 1. iedaļā nostiprinātas vairākas lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu, tostarp būves, nomas, apbūves tiesības, servitūti – tiesības uz braucamo ceļu.
Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību – servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVKIS) teksta datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097): navigācijas tehniskā līdzekļa aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošības nodrošināšanai tālās ietekmes zona 0,1166 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0058 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098): navigācijas tehniskā līdzekļa aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošības nodrošināšanai tālās ietekmes zona 0,1260 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0036 ha;
2) noteikts lietošanas mērķis:
- "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101);
3) sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097): pārējās zemes platība visā tās platībā;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098): zemes zem ceļiem platība visā tās platībā.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus, paredzot papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nekustamā īpašuma daļa nav apgrūtināta ar nomas un apbūves tiesībām, kas ierakstītas zemesgrāmatā, un Īpašniece apliecināja, ka nav noslēgti zemes nomas līgumi vai nodibinātas citas saistības, kuru ietvaros Nekustamā īpašuma daļa būtu nodota lietošanā trešajām personām.
Īpašniece ir informējusi, ka Nekustamā īpašuma daļa ir neapbūvēta. Apsekojot Nekustamā īpašuma daļu apvidū 2022. gada 15. februārī, tika konstatēts, ka uz Nekustamā īpašuma daļas atrodas ceļam līdzīga izbūve, kā arī, iespējams, daļēji atrodas betona plātņu segums, par kura izbūvi un piederību nav iesniegti dokumenti. Vienlaikus pašvaldība apliecināja, ka būvvaldes rīcībā nav dokumentu par Nekustamā īpašuma daļā izbūvēto ceļa posmu. Nekustamā īpašuma daļas apsekošanas brīdī spēkā esošo Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (turpmāk – Vispārīgie būvnoteikumi) redakcijas 1. pielikumā "Būvju iedalījums grupās atbilstoši būvniecības procesam" kā pirmās grupas inženierbūves kvalificēti komersantu un māju ceļi, kā otrās grupas inženierbūves kvalificēti valsts un pašvaldības nozīmes ceļi. Saskaņā ar Vispārīgo būvnoteikumu 70. punktu pirmās grupas būvju būvniecību ierosina, iesniedzot būvvaldē paskaidrojuma rakstu vai apliecinājuma karti, būvvaldē iesniedzamo dokumentu saturu un apjomu nosaka speciālie būvnoteikumi. Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumi Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" nosaka būvvaldē iesniedzamo dokumentu saturu un apjomu, tostarp komersantu ceļu būvniecībai. Ņemot vērā minēto, nav tiesiska pamata Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībā iekļaut apvidū konstatēto būvju vērtību un tāpēc tā netika vērtēta. Ja Īpašniece savas tiesības nojaukt būvi un iebūvētos materiālus paturēt neizmantos, pirkuma līgumā tiks ietvertas pircēja tiesības rīkoties ar to, tai skaitā, to nojaukt.
Ar  Īpašnieces 2022.gada 3.janvāra vēstuli Nr.N-2022-9 iesniegti prasījumi:  
- atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu kompensēt ar citu atlīdzības kompensācijas veidu (ar citu – līdzvērtīgu nekustamo īpašumu), konkrēti – Rīgas rajona tiesas Mārupes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000606110 uz Satiksmes ministrijas vārda ierakstītā valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" Mārupes pagasts, Mārupes novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0093), (turpmāk – Valsts nekustamais īpašums "P133 1B"), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0090) 2.76 ha platībā, daļu;
-nodrošināt Īpašnieces īpašumā/valdījumā esošo inženierbūvju – ES Kohēzijas fonda projekta "Starptautiskās lidostas "Rīga" infrastruktūras attīstība" Nr.3DP/3.3.1.4.0/10/IPIA/SM/001 ietvaros izbūvētās lietus ūdens atvades sistēmas, kas daļēji atrodas Nekustamā īpašuma daļā, pārbūvi, tādējādi nodrošinot inženierbūvju izmantošanas nepārtrauktību, šādiem objektiem:
1) lietusūdens kanalizācija D=500mm; L=71.62m;
2) lietusūdens kanalizācija D=1200mm; L=9.52m;
3) lietusūdens kanalizācijas aka D=2000mm; 1gab.;
4)  lietusūdens kanalizācija D=500mm; L=26.56m;
5) lietusūdens kanalizācijas aka D=2000mm; 1gab.,
- nodrošināt trešajai personai – SIA "RIXjet Riga" – piederošo 2 elektrības kabeļu AXCEL-20-3x240/35; L=11.25m pārbūvi, tādējādi nodrošinot šo komunikāciju izmantošanas nepārtrauktību;
- ar trešajām personām piederošu sadzīves notekūdeņu spiedkanalizācijas D=75mm; L=67,4m un elektronisko sakaru tīklu kabeļu kanalizācijas D=40mm; L=46.2m  pārbūvi;
- atlīdzināt iespējamos zaudējumus, kas varētu rasties nākotnē saistībā ar Īpašniecei piederošiem lietusūdens kanalizācijas tīkliem.
Laika posmā no 2022.gada septembra līdz 2025.gada maijam  notikusi saziņa starp atsavināšanas procesā iesaistītajām institūcijām – EDZL, Satiksmes ministriju – un Īpašnieci, noskaidrojot arī citu kompetento institūciju viedokli – par tiesiskajiem apsvērumiem, pamatojumu saistībā ar Īpašnieces lūgumu par atlīdzības kompensāciju ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamajām daļām, vērtējot kontekstā ar normatīvo regulējumu, Īpašnieces prasījumiem, atbilstību komercdarbības atbalsta regulējumam, kā arī veicot procedūras tirgus vērtības aktualizācijai, zemes gabalu uzmērīšanai, finansējuma pieejamības nodrošināšanai un tamlīdzīgi.
Ar Satiksmes Ministrijas 2025.gada 28.maija vēstuli Nr.03.1-01.3/1682, 2025.gada 20.oktobra lēmumu Nr.03.1-14/3227 un 2025.gada 25.novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3605  Īpašniecei ir nosūtīta informācija par aprēķināto atlīdzības apmēru. Īpašniece nav cēlusi iebildumus pret to.

SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzība noteikšanas pastāvīgās komisijas (turpmāk -  Komisija) 2025.gada 3.jūlija sēdē (protokols Nr.2025/43, 3.1. §) pieņēma lēmumu:
- precizēt Komisijas 2024.gada 5.decembra sēdē apstiprināto taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu 45 730,00 EUR  jeb 18,85 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, ko veido:zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097) 0,1166 ha platībā tirgus vērtība 21 979,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā tirgus vērtība 23 751,00 EUR;
- atstāt negrozītu Komisijas 2022.gada 24.augusta lēmumu (protokols Nr.2022/28, 3.1.§) daļā par apmierinātajiem un noraidītajiem Īpašnieces pieteiktajiem prasījumiem un ieteikt Satiksmes ministrijai noraidīt Īpašnieces prasījumu kā kompensāciju par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu izmantot Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamās daļas un piedāvāt Īpašniecei citus Satiksmes ministrijas valdījumā esošus līdzvērtīgus valsts nekustamos īpašumus, pretējā gadījumā atlīdzība Īpašniecei izmaksājama bezskaidras naudas norēķinu veidā.
Īpašniece ar 2025.gada 17.jūlija Nr.N-2025-1519 vēstuli, kas adresēta EDzL un informācijai Satiksmes ministrijai, joprojām uzturēja prasījumu par to, lai Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas darījuma ietvaros atlīdzība tiktu kompensēta bezskaidras naudas norēķinu veidā ar cita nekustamā īpašuma – Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamām daļām.
Izvērtējot  Komisijas 2025.gada 3.jūlija lēmumā (protokols Nr.2025/43, 1.3. §) ietvertos apsvērumus, ar kuriem pamatots lēmums noraidīt Īpašnieka lūgumu – atlīdzību par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu kompensēt ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamajām daļām – Satiksmes ministrija tos neuzskata par pietiekami pamatotiem, lietderīgiem un samērīgiem, lai konkrētajos tiesiskajos un faktiskajos apstākļos noraidītu Īpašnieces lūgumu. Satiksmes ministrijas ieskatā jautājums ir izvērtējams plašākā kontekstā, vērtējot normatīvos aktus kopumā, labas pārvaldības principu, valsts un sabiedrības intereses, tiesu praksi, kā arī ievērojot Nekustamā īpašuma daļas un Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" atrašanos nacionālā interešu objekta – valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" lidlauka teritorijā  – kurai ir piemērojams speciāls regulējums.
Īpašniece atbilstoši Likuma 26.panta pirmajai daļai lūgusi un vairākkārt ir norādījusi, ka kā kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļu vēlas saņemt citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, proti, Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamās daļas. Atbilstoši Likuma 26.panta pirmās daļas 1.punktam, vienojoties ar nekustamā īpašuma īpašnieku, var izmantot citu taisnīgu atlīdzības kompensācijas veidu, proti, piedāvājot citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, savukārt atbilstoši Likuma 26.panta pirmās daļas 3.punktam - izmantojot citu abām pusēm izdevīgu atlīdzības kompensācijas veidu, izņemot gadījumu, kad uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība.
Arī atbilstoši Satversmes tiesas 2016.gada 9.decembra spriedumam lietā Nr.2016-08-01 – ja nekustamā īpašuma īpašnieks vēlas saņemt taisnīgu atlīdzību citā formā un institūcija var to nodrošināt, tad institūcija var ar nekustamā īpašuma īpašnieku vienoties par taisnīgas atlīdzības izmaksu arī citā formā. Atlīdzība cita līdzvērtīga nekustamā īpašuma veidā ir pieļaujama nekustamā īpašuma labprātīgas atsavināšanas gadījumā, vienojoties ar nekustamā īpašuma īpašnieku. Izšķirošais nosacījums atlīdzības kompensācijas veidam, piedāvājot citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, ir – vienošanās ar nekustamā īpašuma īpašnieku. Savukārt, saņemot šādu privātpersonas lūgumu, valsts pārvaldei nav tiesību neievērot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta piektajā daļā noteikto labas pārvaldības principu, kas prasa, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses.
Satversmes tiesas 2016.gada 9.decembra spriedumā lietā Nr.2016-08-01 ir norādīts, ka Atsavināšanas likums paredz arī nekustamā īpašuma īpašnieka tiesības izteikt priekšlikumus par piemērojamās taisnīgās atlīdzības veidu, citastarp, arī norādīt kādu konkrētu nekustamo īpašumu. Tas izriet no labprātīgas atsavināšanas institūta jēgas un mērķa – panākt abpusēji izdevīgu, izpildāmu un taisnīgu vienošanos par īpašuma atsavināšanas noteikumiem. Tādējādi tiek īstenots privātpersonas tiesību ievērošanas princips, kas paredz vienīgi ar tiesību normām aizsargātu privātpersonas tiesību un interešu aizsardzības veicināšanu.
No Satversmes tiesas 2016.gada 9.decembra sprieduma lietā Nr.2016-08-01 secināms, ka primārais atlīdzības veids kā maksājums bezskaidras naudas veidā ir iespējams tajos gadījumos, ja puse nav izteikusi vēlēšanos atlīdzību saņemt citā veidā, puses par to ir vienojušās un faktiski arī nav iespēja nodrošināt citu atlīdzības veidu. Konkrētajā situācijā Lidosta ir izteikusi vēlmi saņemt atlīdzību citā veidā, puses par to var vienoties un faktiski ir iespējams to arī nodrošināt. Līdz ar to izpildās nepieciešamie nosacījumi un konkrētajā situācijā Lidostas vēlme saņemt atlīdzību citā veidā, proti, ar citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, normatīvajos aktos noteiktā ietvarā ir jāņem vērā, tādējādi ievērojot privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses, kā arī labas pārvaldības principu.
Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" atrodas valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" lidlauka teritorijas (arī lidlauka teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas teritorijas) robežās, kas noteikta ar Ministru kabineta 2011.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.535 "Noteikumi par valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu", kā arī minētajam lidlaukam ir noteikts (apstiprināts) nacionālo interešu objekta statuss. Turklāt Valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" lidlauks (turpmāk – Lidlauks) ir ieguvis valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statusu.
Lidosta kā publiskas personas kapitālsabiedrība pārvalda īpašumus, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, un atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1.punkta noteikumiem pilda virkni atbalsta funkciju valsts aizsardzības vajadzībām, tajā skaitā pildot NATO rezerves lidlauka funkcijas, kā arī veic citus uzdevumus, kas ir stratēģiski svarīgi valsts attīstībai un drošībai. Līdz ar to, lai saglabātu valsts deleģēto funkciju, kā arī sniedzot atbalstu valsts drošībai un aizsardzībai, pildot NATO rezerves lidlauka funkciju, nodrošinot militārās mobilitātes projektu īstenošanu, būtiski ir nodrošināt, ka Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" nonāk Lidostas īpašumā.
Ar Ministru kabineta 2021.gada 28.aprīļa rīkojumu Nr.283 "Par valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"' vispārējo stratēģisko mērķi" komersantam (Lidostai) un Satiksmes ministrijai ir jāveic darbības, lai Rīgas lidostas teritorijā nodrošinātu reģionālajam satiksmes centram atbilstošu mūsdienīgu gaisa pārvadājumu infrastruktūru un pakalpojumus, piedāvājot ērtu un drošu savienojamību pasažieriem un biznesam, kā arī veicinātu ilgtspējīgu attīstību un konkurētspēju.
Atbilstoši "Starptautiskās lidostas "Rīga" attīstības plāna 2012.-2036. gadam kopsavilkumam un tā stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējumam" Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" atrodas Lidostas attīstībai vēlamajā zonā, proti, to plānots izmantot Lidostas pamatdarbības nodrošināšanai. Līdz ar to, lai nodrošinātu Lidostas pamatdarbībai nepieciešamās infrastruktūras attīstīšanu nākotnē, ir būtiski, lai Lidostai pieguļošo teritoriju apbūve un attīstība notiktu koordinēti. Ņemot vērā iepriekš minēto, neīstenojot P133 atsavināšanu Lidostas īpašumā, pastāv risks, ka tas var nonākt citu privātpersonu īpašumā, tādā veidā neizbēgami ietekmējot stratēģiski svarīgu valsts objektu un Lidostas turpmāko darbību un attīstību.
Saskaņā ar Satiksmes ministrijas nolikumu, viens no tās uzdevumiem ir izstrādāt starptautiskās un vietējās gaisa satiksmes nodrošināšanas un attīstības politiku un veikt pasākumus tās īstenošanai. Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 2023.gada 15.septembrī, Valdības rīcības plānā tās īstenošanai, kā arī Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam cita starpā paredz:
-palielināt Rīgas kā nozīmīga Eiropas līmeņa gaisa satiksmes centra ietekmi, turpinot attīstīt Lidostas infrastruktūru, paplašināt lidojumu maršrutu tīklu, veicinot tranzīta pasažieru plūsmas pieaugumu un veicinot pievilcīgu cenu politiku;
-palielināt Lidostas termināļa un lidlauka kapacitāti, lai nodrošinātu plānotā pieaugošā pasažieru skaita apkalpošanu;
-lai uzturētu efektīvu aviācijas sistēmu, Lidostai ir jāievieš jaunākās tehnoloģijas un inovācijas. Tas ietver lidostu pārvaldības sistēmas, uz efektivitātes un drošības uzlabošanu vērstas tehnoloģijas, kā arī vides un enerģijas efektivitātes uzlabošanu;
-Lidostai ir jānodrošina priekšnosacījumi aviācijas infrastruktūras piekļūstamībai un savienojumiem ar citiem transporta veidiem;
-Lidostai ir jāveicina uzņēmējdarbības daudzveidības tās pārvaldītajās teritorijās un jānodrošina atbilstoša infrastruktūras attīstība.
Lai minētos mērķus sasniegtu, cita starpā ir jānodrošina  efektīva gaisa transporta sistēmas pārvaldība un regulējums, uz attīstību vērsta gaisa transporta politika. Sagaidāmais rezultāts, sasniedzot mērķi, ir pieaugošs pakalpojumu eksports kā būtisks gaisa transporta ieguldījums tautsaimniecībā un, Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmumiem ir pieejami droši, kvalitatīvi un daudzveidīgi gaisa transporta pakalpojumi.
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 23.pantu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks var būt valsts, pašvaldības vai arī privātpersonas īpašums, valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statusu piešķir Ministru kabinets.
Ja īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts likuma "Par aviāciju" 23.panta otrajā daļā minētā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme, tad attiecīgajai kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības. Kārtību, kādā valsts un pašvaldība izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai lidlauka attīstībai nepieciešamajā teritorijā), nosaka Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumi Nr.532 "Kārtība, kādā kapitālsabiedrība, kurā valstij ir izšķiroša ietekme un kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, un pašvaldības izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā" (turpmāk – Ministru Kabineta noteikumi Nr.532).
Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" atrodas Lidlauka teritorijas robežās, Lidlauks ir ieguvis valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statusu.
Tādējādi Lidostai saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 23.1pantu un Ministru Kabineta noteikumiem Nr.532 ir pirmpirkuma tiesības uz Valsts nekustamo īpašumu "P133 1B". Ņemot vērā to, ka Valsts nekustamais īpašums “P133 1B" atrodas īpašā Lidlauka attīstības teritorijā, tas atrodas teritorijā, kurai noteikts nacionālo interešu objekta statuss, tas ir stratēģiski svarīgs infrastruktūras objekts, uz tā iegūšanu savā īpašumā primāri var pretendēt Īpašniece. 
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" Rīgas rajona tiesas Mārupes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000606110 ir ierakstīts uz Satiksmes ministrijas vārda. Tas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80760020090, uz kuras atrodas kompleksas inženierbūves – valsts reģionālā autoceļa P133 "Lidostas "Rīga" pievedceļš – posms. 
Kompensējot valsts nekustamā īpašuma "P133 1B"(nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0093) Mārupes pagastā, Mārupes novadā " domājamās daļas, atsavinot sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu no privātpersonas, tiks slēgta vienošanās ar privātpersonu (Lidostu) par kopīpašuma lietošanu, t.sk. ka uz valsts nekustamā īpašuma  "P133 1B" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80760020090 esošā inženierbūves valsts reģionālā autoceļa P133 "Lidostas "Rīga" pievedceļš – posms netiek skarts un netiek nodots Lidosta lietošanā, t.i., ka Lidostai lietošanā būs tikai zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80760020090.
Minētā ceļa posms, sākot no 1,840 km, ar 2022.gada 16.maija pieņemšanas-nodošanas aktu nodots EDZL valdījumā un vairs nav iekļauts Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumos Nr.1104 "Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem" (minētais posms vairs nepilda valsts autoceļa funkciju). Būvprojektā "Rail Baltica "Starptautiskās lidostas "Rīga"" dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojekts. I kārta: posms no Zolitūdes ielas līdz dzelzceļa stacijai starptautiskajā lidostā "Rīga"" (turpmāk – Būvprojekts) paredzēta autoceļa P133 (tostarp Valsts nekustamajā īpašumā "P133 1B"  esošā autoceļa P133 posma) demontāža, aizstājot to ar zālāju vai tā atrašanās vietā izbūvējot stacijas ēku vai jaunus Lidostai piederošo komersanta ceļa elementus (piemēram, apgriešanās vietu, brauktuvi, kas nodrošina piebraukšanu stacijas ēkai u.c.). Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros tiek likvidēta esošā piekļūšana Rīgas lidostai. Šī rīkojuma projekta sagatavošanas brīdī autoceļa P133 daļa, kas atrodas zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8076 002 0090, daļēji jau ir nojaukta. Ņemot vērā to, ka minēto būvi paredzēts nojaukt,  Satiksmes ministrijas ieskatā nav lietderīgi nodalīt no valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" atsavināmo daļu, veidojot jaunu īpašumu, kas t.sk. nav saistīts ar būvi, tādejādi arī izslēdzot jaunu kopīpašumu veidošanu maiņas darbību rezultātā, jo tas prasītu papildu finanšu līdzekļus un administratīvo slogu.
Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" Satiksmes ministrijas funkciju nodrošināšanai vairs nav nepieciešams.
Jautājums par Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" vai tā daļas nepieciešamību citu institūciju funkciju nodrošināšanai cita starpā tiks izvērtēts, skatot Ministru kabinetā tiesību akta projektu par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu Rail Baltica projekta īstenošanai, bet vienlaikus ievērojot iepriekš minēto. 
Līdz ar to izpildās Atsavināšanas likuma 4. panta pirmajā daļā noteiktie  nosacījumi – valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, kas dod tiesisku pamatu lemt par Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" nodošanu Īpašnieces īpašumā. Lai sniegtu Īpašniecei pilnīgu informāciju par atlīdzības par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu atlīdzināšanu, kompensējot atlīdzību ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamajām daļām, Īpašniece ir informēta, ka atlīdzības kompensācija ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamajām daļām tiks īstenota gadījumā, ja Ministru kabineta rīkojuma saskaņošanas laikā netiks saņemti iebildumi no citām ministrijām par Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" nepieciešamību iestāžu funkciju nodrošināšanai.

Vērtējot iespējamo valsts atbalsta risku un īstenojot Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" atsavināšanu Lidostas īpašumā, konstatējams sekojošais. 
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pants nosaka, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā un citos Eiropas Savienības aktos noteikto, lai finansiālo palīdzību komercdarbības veicināšanai uzskatītu par komercdarbības atbalstu komercsabiedrībai, tai jāatbilst visām šā panta pazīmēm, proti:
1) finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk — valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2) saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3) finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4) finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
No minētā izriet, ka, ja nav konstatējama atbilstība vismaz vienai pazīmei, tad nav saskatāma finansiāla palīdzība komercdarbības veicināšanai.
Analizējot, vai plānotais kompensācijas veids attiecībā uz Lidostu būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, Satiksmes ministrijas ieskatā neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta 2. punktā noteiktā komercdarbības atbalstu raksturojošā pazīme,  jo, saņemot  par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu atlīdzību ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamajām daļām, Īpašniece neiegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos. Proti, konkrētajā gadījumā abu īpašumu vērtēšanā tiek pieaicināts sertificēts speciālists, kas garantē, ka abu nekustamo īpašumu novērtējumi atbilst normatīvo un tiesību aktu prasībām un paredzētā tirgus vērtības noteikšanas metodika piemērojama pilnīgi visiem īpašumiem, kas tiek novērtēti Likumā noteiktā mērķa sasniegšanai. Ņemot vērā minēto, Īpašniece (atlīdzības saņēmēja) negūst lielāku ekonomisko labumu. Proti:
- Īpašniecei, atsavinot Nekustamā īpašuma daļu, atsavināšana netiek veikta par augstāku cenu nekā tirgus cena;
- Īpašniece, saņemot kompensācijā Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamajās daļas, nesaņem minēto īpašumu par zemāku cenu nekā tirgus cena; 
- Īpašniece neizmanto priviliģētas tiesības bez maksas vai pienācīgas atlīdzības piekļūt infrastruktūrai, jo Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta, kompensējot  ar domājamām daļām no Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B";
- Īpašniece nav atbrīvota no maksājumiem, kas parastos apstākļos būtu jāveic.
Tādējādi, izvērtējot konkrēto situāciju, Satiksmes ministrija nesaskata, ka Īpašniece iegūtu ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos. Proti, arī tirgus apstākļos Lidostai būtu (ir) tiesības iegūt Valsts nekustamā īpašuma P133 domājamās daļas par sertificēta vērtētāja noteikto tirgus vērtību.
Ņemot vērā to, ka kompensācija par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamām daļām tiks veikta par sertificēta vērtētāja noteikto tirgus vērtību trgus apstākļos, manta (domājamās daļas no Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" ) tiks atsavināta un nodota īpašumā vai lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu.
Atsavinot publiskas personas īpašumā esošo īpašumu, kas nav nepieciešams attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajam gan Lidostai, gan citiem tiesību subjektiem tiktu nodrošinātas vienādas likumā noteiktās tiesības pretendēt uz valsts īpašuma iegūšanu savā īpašumā, vienlaikus ievērojot  to, ka Valsts nekustamais īpašums “P133 1B" atrodas īpašā Lidlauka attīstības teritorijā, tas atrodas teritorijā, kurai noteikts nacionālo interešu objekta statuss, tas ir stratēģiski svarīgs infrastruktūras objekts un uz tā iegūšanu savā īpašumā primāri var pretendēt Īpašniece. 

Atsavināšanas likuma 3.panta otrajā daļā noteikts, ka publiskas personas mantas atsavināšanas pamatveids ir mantas pārdošana izsolē. Citus mantas atsavināšanas veidus var izmantot tikai šajā likumā paredzētajos gadījumos. Ievērojot minēto un ņemot vērā to, ka konkrētajā situācijā publiskas personas nekustamā manta tiek atsavināta, kompensējot ar citu mantu, tiek izmantots cits mantas atsavināšanas veids un līdz ar to izpildās tiesību normā noteiktie nosacījumi, tāpēc nav nepieciešamības rīkot izsoli. Satiksmes ministrijas ieskatā konkrētajos apstākļos rīkot publisku izsoli būtu pretēji labai pārvaldībai gan attiecībā pret sabiedrību (potenciālajiem interesentiem), gan arī valsts pārvaldes (institūciju) rīcības ietvaros, jo jau sākotnēji ir zināms, ka īpašums ir nepieciešams nacionālo interešu objekta teritorijas (lidostas) attīstībai.

Atbilstoši  likuma "Par aviāciju" 23.1 pantam valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežas un teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu nosaka Ministru kabinets. Vietējā pašvaldība, izstrādājot teritorijas plānojumus vai to grozījumus, tajos attēlo noteiktās valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas robežas un Ministru kabineta noteikto teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu.
Ievērojot minēto, lai arī saskaņā ar Mārupes novada pašvaldības domes 2024.gada 31.janvāra  lēmuma Nr.34  (sēdes prot. Nr.3) “Par nekustamā īpašuma "Starptautiskā lidosta "Rīga"" teritorijas austrumu daļas detālplānojuma grozījumu apstiprināšanu” teritorijas izmantošanas un apbūves nosacījumiem Valsts nekustamais īpašums "P133 1B" šobrīd atrodas Darījumu un apkalpes objektu apbūves teritorijā (PD4-B) un Autotransporta infrastruktūras objektu teritorijā (TR), primāri jāņem vērā iepriekš minētie apsvērumi par tā atrašanos valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā, kā arī noteikto nacionālo interešu objekta statusu.
Atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ietilpst Ministru kabineta 2024.gada 10.decembra sēdē (protokols Nr.52, 102.§) apstiprinātājā Rail Baltica projekta 1.kārtas tvērumā. Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa izmaksas bija plānots segt no CEF1 finansēšanas līguma, kura attiecināmības termiņš beidzās 2024.gada 31.decembrī.  Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamo daļu piešķiršana kā kompensācija par atsavināmo nekustamo īpašumu ir arī šobrīd vienīgais iespējamais variants, kas nerada papildu slogu uz valsts budžetu.
Finanšu līdzekļi atsavināšanas procesa īstenošanai Rail Baltica projekta ietvaros ir stipri ierobežoti un Satiksmes ministrijai būtu jārīkojas pēc iespējas ekonomiskāk. Ja pastāv iespēja kā atlīdzību par atsavināmo īpašumu piešķirt citu līdzvērtīgu īpašumu, kas Satiksmes ministrijai nav nepieciešams tās autonomo funkciju veikšanai, tad no ekonomiskā viedokļa tas valstij ir izdevīgāk. Tādējādi piešķirtie finanšu līdzekļi var tikt racionālāk izmantoti, proti, var tikt atsavināts vairāk īpašumu pieejamā finansējuma robežās, kas arī nākotnē varētu radīt mazāku slogu uz valsts budžetu.
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 23.pantu Valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks var būt valsts, pašvaldības vai arī privātpersonas īpašums. Valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statusu piešķir Ministru kabinets.
Ja īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts šā panta otrajā daļā minētā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme, tad attiecīgajai kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības.
Kārtību, kādā valsts un pašvaldība izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai lidlauka attīstībai nepieciešamajā teritorijā), nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr.532.
Ņemot vērā Civillikuma 1068.pantā noteikto īpašuma aprobežojumu rīcībai ar kopīpašumu, proti, ar kopīpašumu var rīkoties tikai visi kopīpašnieki kopā, tad konkrētajā situācijā, atsavinot Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamās daļas valsts akciju sabiedrībai (Lidostai), tiks veidots kopīpašums ar valsts akciju sabiedrību, kuras valsts kapitāla daļu turētāja ir Satiksmes ministrija,  tiek radīta iespēja Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamo daļu izmantošanai valsts interesēs.
Šāda Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamo daļu atsavināšana (kā rezultātā tiek veidots valsts un valstij piederošas kapitālsabiedrības (Lidostas) kopīpašums) ir lietderīga, tiesību aktiem atbilstoša un pamatota, kā arī nodrošina labas pārvaldības principa ievērošanu.
Atbilstoši Civillikuma 1067. pantam īpašuma tiesība, kas pieder uz vienu un to pašu nedalītu lietu vairākām personām nevis reālās, bet tikai domājamās daļās, tā ka sadalīts vienīgi tiesību saturs, ir kopīpašuma tiesība. Ja lieta pieder vairākām personām tādā kārtā, ka katrai no tām ir sava noteikta reāla daļa, tad tas nav kopīpašums šā panta izpratnē; šajā gadījumā katra daļa atzīstama par patstāvīgu veselu un par katra atsevišķa dalībnieka patstāvīgu īpašuma tiesības priekšmetu.
Nemot vērā to, ka Valsts nekustamā īpašuma  "P133 1B" reālā sadale ar konkrētām reālām daļām nav veikta un pagaidām to nav plānots veikt. Ar šo Ministru kabineta rīkojumu plānots veidot valsts un Lidostas, kas ir valstij piederoša kapitālsabiedrība, kopīpašumu. Nākotnē paredzēts risināt jautājumu par īpašuma atsavināšanu VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.
Nodrošinot iespēju Lidostai iegūt īpašumā nekustamo īpašumu, kas tai nepieciešams vispārējā stratēģiskā mērķa īstenošanai, neveicot publiskas izsoles procedūru valsts īpašuma atsavināšanai, tiek novērsta situācija, ka attiecīgais īpašums nonāk privātpersonu rokās, tādējādi kavējot Lidostas kā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka un nacionālo interešu objekta  pārvaldītājas turpmākos attīstības plānus.
Turklāt, kompensējot atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu ar līdzvērtīgu nekustamo īpašumu – Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamām daļām, tiek nodrošināta lietderīga rīcība ar finanšu līdzekļiem un mantu, atlīdzinot atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu ar citu valsts nekustamo īpašumu (kas publisko funkciju veikšanai vairs nav nepieciešams), nevis tērējot tam publiskos līdzekļus, kas Rail Baltica projekta īstenošanai ir ierobežoti.
Atbilstoši SIA "Vestabalt" 2025.gada 16.aprīlī sagatavotajai Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības aktualizācijai (pēc stāvokļa apskates datumā 2022.gada 15.februārī) Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība ir EUR 45 730 jeb EUR 18,85 par 1m2 zemes platības, tai skaitā:
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80760020097 – 21 979 EUR;
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80760020098 – 23 751 EUR.
Lai varētu noteikt atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai kompensējamā līdzvērtīgā nekustamā īpašuma – Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" – domājamo daļu apmēru, tika veikta Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtības aktualizācija. Atbilstoši SIA "Vestabalt" 2025.gada 16.aprīlī sagatavotajai Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtības aktualizācijai (pēc stāvokļa apskates datumā 2022.gada 15.februārī) Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtība  uz tirgus vērtības atkārtotas aktualizācijas datumu (2025.gada 16.aprīli, ir 1 012  644,00 EUR (viens miljons divpadsmit tūkstoši seši simti četrdesmit četri eiro) jeb 36,69 EUR par 1m2 zemes platības. Ņemot vērā to, ka Būvprojektā paredzēta autoceļa P133 demontāža, Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtības aktualizācijā minētā būve nav vērtēta.

Īpašniece ir izteikusi vēlmi atlīdzību saņemt, izmantojot citu taisnīgu atlīdzības kompensācijas veidu - atlīdzību par atsavināmā Nekustamā īpašuma daļas  0,1260 ha platībā  atsavināšanu kompensēt ar citu īpašumu, konkrēti - Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" domājamām daļām.  Tā kā Nekustamā īpašuma daļas un Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtību starpība pārsniedz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta trešā daļā noteiktos 20 procentus, tika secināts, ka tie nav līdzvērtīgi. Tāpēc konkrētajā gadījumā netiek piemērota Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 38. panta trešā daļa (publisko personu nekustamo īpašumu maiņa) un Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma  26. panta pirmās daļas 1.punkts, bet atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma  26. panta pirmās daļas 3.punktam atlīdzība tiek kompensēta, izmantojot citu abām pusēm izdevīgu atlīdzības kompensācijas veidu. 
Tā kā Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtība ievērojami pārsniedz Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības viena kvadrātmetra tirgus vērtību, saskaņā ar ko būtu pieļaujama vienošanās par citu abām pusēm izdevīgu atlīdzības kompensācijas veidu atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 3. punktā minētajam, vienošanās ietvarā Īpašniekam piedāvājama Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B"  domājamā daļa apmērā, kas atbilstu taisnīgas atlīdzības apmēram.
Ņemot vērā minēto un veicot aprēķinus, konstatējams, ka atsavināmā Īpašuma daļas tirgus vērtība 45 730 EUR ir 623/13800 domājamās daļas no Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" tirgus vērtības 1 012  644,00 EUR. Tādējādi atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu kompensējama ar Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" 623/13800 domājamām daļām.

Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr.204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam" 36.1.apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 20.oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3227 nolēma:
- apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu 45 730,00 EUR  jeb 18,85 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, kas sastāv no:
zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 2048076 002 0097) 0,1166 ha platībā tirgus vērtības 21 979,00 EUR;
zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā tirgus vērtības 23 751,00 EUR;
- apmierināt Īpašnieces prasījumus par:
-Īpašnieces īpašumā/valdījumā esošo Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projekta "Starptautiskās lidostas "Rīga" infrastruktūras attīstība" Nr.3DP/3.3.1.4.0/10/IPIA/SM/001” ietvaros izbūvētās lietus ūdens atvades sistēmas inženierbūvju pārbūvi;
-par trešajai personai - SIA "RIXjet Riga" piederošo 2 elektrības kabeļu AXCEL-20- 3x240/35; L=11.25m pārbūvi;
- noraidīt Īpašnieka prasījumus par:
- trešajām personām piederošu sadzīves notekūdeņu spiedkanalizāciju D=75mm; L=67,4m un elektronisko sakaru tīklu kabeļu kanalizāciju D=40mm; L=46.2m pārbūvi:
-iespējamajiem zaudējumiem, kas varētu rasties nākotnē saistībā ar tai piederošiem lietus ūdens kanalizācijas tīkliem;
- kompensēt atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097) 0,1166 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā – atsavināšanu ar 12/552 domājamām daļām no valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" Mārupes pagasts, Mārupes novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 002 0093).
Ar Satiksmes ministrijas 2025. gada 25.novembra lēmumu Nr.03.1-14/3605  tika precizēts, ka pareizais (līdzvērtīgais) domājamo daļu, ar kurām kompensējama atlīdzība par Īpašuma daļas atsavināšanu, apmērs ir  623/13800 domājamās daļas no Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B". 
Domājamo daļu apjoms aprēķināts, ņemot vērā atsavināmā un kompensējamā zemes gabala viena m2 tirgus cenas, konkrēti:
domājamo daļu apjoms aprēķināts, ņemot vērā atsavināmā un kompensējamā zemes gabala viena m2 tirgus cenas, konkrēti:

80760020090 zemes vienības m2 cena ir 36,69, platība 27600 m2 (Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" zeme)
80760020097 zemes vienības m2 cena ir 18,85, platība 1166 m2 (atsavināmā zeme) 21 979 EUR
8076 002 0098 zemes vienības m2 cena ir 18,85, platība 1260 m2 (atsavināmā zeme), 23 751 EUR
Kopā SM atsavina 2426m2, kura viena m2 cena ir 18,85 tirgus cena  45730 EUR

18,85/36,69=0,51376

Tas nozīmē, ka par vienu atsavināmo m2 SM pretī dod 0,51376 m2 kompensējamo zemi.
Lidostai būtu jāsaņem 2426*0,51376 =1246 m2  

DOMĀJAMĀ DAĻA:
1246/27600=skaitītājs un saucējs izdalīts ar 2=623/13800

Ja Ministru kabineta rīkojuma saskaņošanas laikā tiks saņemti iebildumi no citām ministrijām par Valsts nekustamā īpašuma "P133 1B" nepieciešamību iestāžu funkciju nodrošināšanai, atlīdzība par sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma "Starptautiskā lidosta "Rīga"", kadastra Nr. 8076 002 0007, daļas 0,2426 ha kopplatībā atsavināšanu Īpašniekam tiks izmaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma Starptautiskā lidosta "Rīga" Mārupes pagastā, Mārupes novadā (kadastra Nr. 8076 002 0007) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0097) 0,1166 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 002 0098) 0,1260 ha platībā, kompensējot ar valsts īpašuma domājamām daļām atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 3.punktam un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta pirmajai daļai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt sabiedrības vajadzībām no privātpersonas nekustamā īpašuma daļu, kompensējot ar valsts nekustamā īpašuma domājamām daļām. 
2022. gada 18. martā starp Satiksmes ministriju un Mārupes novada pašvaldību ir noslēgts līgums Nr. 6.12.SL/2022/02-3/-10 par autoceļa I - 127 Mazā Gramzdas ielas posmu, kas atrodas uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8076 002 0081 un 8076 002 0082, izbūvi citā vietā un savienošanu ar autoceļa posmiem, kas atrodas uz Mārupes novada pašvaldības zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8076 002 0084 un 8076 002 0083, kā arī nodošanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā (ievērojot Mārupes novada domes 2021. gada 27. oktobra lēmumu Nr. 11 "Par pašvaldības piederošā nekustamā īpašuma "Projektētā dzelzceļa josla E", Mārupes pagastā, Mārupes novadā, kadastra Nr.80760020087, un uz tās esošās inženierbūves daļu, nodošanu bez atlīdzības valstij  un 2021. gada 27. oktobra lēmumu Nr. 12 "Par pašvaldības piederošā nekustamā īpašuma "Projektētā dzelzceļa josla F", Mārupes pagastā, Mārupes novadā, kadastra Nr. 80760020088, un uz tās esošās inženierbūves daļu, nodošanu bez atlīdzības valstij").
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palieli eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam ir ietekme uz valsts budžetu. Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana izmaksas bija plānots segt no CEF (Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta) līdzekļiem, kas piešķirti saskaņā ar 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru noslēgtā finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2014/1045990 (CEF1) nosacījumiem. Minētā līguma attiecināmības termiņš bija 2024. gada 31. decembris.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no valsts budžeta līdzekliem, kas paredzēti Satiksmes ministrijas budžeta  programmā 60.07.00. programmā "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" paredzētajiem līdzekļiem. Ar Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes lēmumu (prot. Nr. 26, 32. §), izskatot informatīvo ziņojumu "Par finansējumu nekustamo īpašumu iegūšanai Rail Baltica projekta īstenošanai", Satiksmes ministrijai atļauts  ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 3, 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par nepieciešamo finansējumu Rail Baltica projekta vajadzībām iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023.-2025. gadā"" 1. punktu piešķirto finansējumu 60.07.00.programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" ietvaros nekustamo īpašumu pārvaldīšanai izmantot ar nekustamo īpašumu iegūšanu (tai skaitā atsavināšanu) Rail Baltica projekta īstenošanai saistīto izdevumu segšanai, nepieciešamības gadījumā izmaksu segšanai ir plānota 45 730 EUR apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.v

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi