Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
23-TA-2753: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 336 "Noteikumi par attaisnotajiem izdevumiem par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts

Finanšu ministrija ir saņēmusi uzdevumu iepazīties ar Senāta Administratīvo lietu departamenta blakus lēmumu lietā Nr. A420329817, SKA-72/2022, sagatavot un līdz 2023. gada 1. maijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2001. gada 31. jūlija noteikumos Nr.336 "Par attaisnotajiem izdevumiem par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.336).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Veikt gramatiskus un redakcionālus precizējumus Ministru kabineta noteikumos Nr.336, lai novērstu dažādas Ministru kabineta noteikumu Nr.336 normu interpretācijas iespējas.  

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 10. panta pirmās daļas 2. punkts nosaka, ka pirms ienākuma aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, no gada apliekamo ienākumu apjoma tiek atskaitīti maksātāja izdevumi par maksātāja un viņa ģimenes locekļu kvalifikācijas paaugstināšanu, specialitātes iegūšanu, izglītības iegūšanu, tai skaitā interešu izglītības programmu apgūšanu bērniem, par medicīnas un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu un veselības apdrošināšanas prēmiju maksājumiem apdrošināšanas sabiedrībām, kas izveidotas un darbojas saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. Minēto izdevumu sastāvu un piemērošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1. apakšpunktu fiziskās personas – iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja attaisnotajos izdevumos ietverami šādi izglītības izdevumi: 
1.1.1. par augstākās izglītības un visu pakāpju profesionālās izglītības iegūšanu, kā arī par specialitātes (profesijas, amata, aroda) iegūšanu valsts akreditētās Latvijas izglītības iestādēs, Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu mācību iestādēs vai valsts akreditētās izglītības programmas apgūšanu;
1.1.2. par apmācību darbā, profesijā, amatā vai arodā nepieciešamo iemaņu iegūšanai un uzlabošanai;
1.1.3. par profesionālās sagatavotības līmeņa paaugstināšanu (izdevumi par jebkurām mācībām, kas paplašina fiziskās personas profesionālās zināšanas);
1.1.4. par interešu izglītības programmu (Izglītības likuma izpratnē) apgūšanu bērniem līdz 18 gadu vecumam.
Maksātāja attaisnotie izdevumi par izglītības un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu un ziedojumiem un dāvinājumiem, ziedojumiem un dāvinājumiem politiskām personām kopā nedrīkst pārsniegt 50% no maksātāja taksācijas gada apliekamā ienākuma lieluma, bet ne vairāk kā 600 euro (ja maksātājs attaisnotajos izdevumos iekļauj attaisnotos izdevumus par izglītības un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu par ģimenes locekļiem – ne vairāk kā 600 euro par katru ģimenes locekli, ja vien tas nav iekļauts kāda cita ģimenes locekļa deklarācijā).

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Par grozījumiem Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunktā un 5. punktā 
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunktu fiziskās personas – iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja attaisnotajos izdevumos ietverami izglītības izdevumi par augstākās izglītības un visu pakāpju profesionālās izglītības iegūšanu, kā arī par specialitātes (profesijas, amata, aroda) iegūšanu valsts akreditētās Latvijas izglītības iestādēs, Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu mācību iestādēs vai valsts akreditētās izglītības programmas apgūšanu.
Piemērojot gramatiskās tulkošanas metodi, interpretējot un analizējot minēto regulējumu, no konkrētās tiesību normas izriet, ka gramatiski norma ir sadalāma divās daļās, t. i., vispirms ir uzskaitīti izglītības veidi, uz kuriem attiecas regulējums, bet tiesību normas otrajā daļā ir norādītas tās mācību iestādes un programmas, kurās ir jāapgūst iepriekš minētie izglītības veidi, lai izdevumi par šiem izglītības veidiem varētu tikt atzīti par attaisnotajiem izdevumiem. Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunktā nav dota norāde uz vispārējo izglītību kā izglītības izdevumiem, par kuriem pienāktos iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksa.
Vērtējot Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1. apakšpunkta kopējo tvērumu, tā mērķis ir maksātāja attaisnotajos izdevumos iekļaut tikai tādus maksātāja izdevumus (ņemot vērā noteiktos nosacījumus) par izglītību, kas ir saistīti ar augstākās izglītības, ar profesionālās izglītības, ar specialitātes iegūšanas, ar profesionālās sagatavotības līmeņa paaugstināšanas un ar interešu izglītības programmu apgūšanu.
Vienlaikus normatīvais regulējums attiecībā uz nodokļa maksātāja attaisnotajiem izdevumiem ir vērtējams un skatāms kopsakarā ar citiem spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas regulē izglītības iegūšanas jomu Latvijā.
Satversmes 91. pants nosaka, ka visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas. Savukārt Satversmes 112. pants paredz, ka ikvienam ir tiesības uz izglītību. Valsts nodrošina iespēju bez maksas iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību. Pamatizglītība ir obligāta.
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 11. panta pirmo un otro daļu valsts nodrošina visiem bērniem vienādas tiesības un iespējas iegūt izglītību atbilstoši katra spējām, kā arī bērnam ir tiesības uz bezmaksas pirmsskolas sagatavošanu, pamata un vidējo izglītību, kā arī arodizglītību.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktā noteikto, viena no pašvaldību autonomajām funkcijām ir gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību.
Savukārt Izglītības likuma 17. pantā noteikta pašvaldību kompetence izglītībā. Minētā panta pirmajā daļā cita starpā norādīts, ka katras pašvaldības pienākums ir nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pirmsskolas izglītību un pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē, nodrošināt jauniešiem iespēju iegūt vidējo izglītību.
Attiecībā uz pamatizglītības un vidējās izglītības iegūšanu, ir secināms, ka iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību maksas izglītības iestādē un veikt maksājumus par pamatizglītības un vidējās izglītības iegūšanu ir paša nodokļa maksātāja izvēle neizmantot valsts garantēto pamatizglītības un vidējās izglītības iegūšanas iespēju, pašam uzņemoties atbildību par izdevumiem tās apmaksai.
Šādās situācijās, ja visiem izglītojamajiem ir radīta iespēja izmantot valsts garantēto bezmaksas pamatizglītības un vidējās izglītības iegūšanas iespēju, bet daļa izglītojamo tomēr dod priekšroku maksas izglītības iespējas izmantošanai, tad šāda izvēle ir brīvprātīga un attiecīgās izglītojamo grupas atrodas atšķirīgās situācijās.
Ņemot vērā, ka pirmsskolas izglītības, pamatizglītības un vidējās izglītības ieguve vispārēji Latvijā ir noteikta bez maksas, Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunkts neparedz attaisnotajos izdevumos ietvert izdevumus par pirmsskolas izglītību, pamatizglītību un vidējo izglītību, kas nav profesionālā izglītība.
Taču šobrīd spēkā esošā Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunkta redakcija var radīt maldīgu priekšstatu nodokļa maksātājiem, ka šī tiesību norma ir attiecināma uz jebkuras valsts akreditētās izglītības programmas, t.sk. uz vispārējās izglītības programmas, apgūšanu. Attiecīgi nepieciešams gramatiski precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunkta redakciju, lai tā būtu nepārtopami skaidra nodokļa maksātājiem un citiem tiesību akta lietotājiem.

Risinājuma apraksts

Par grozījumiem Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunktā un 5. punktā
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz gramatiski precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.1.1. apakšpunktu, nosakot, ka attaisnotajos izdevumos ietverami izglītības izdevumi par augstākās izglītības un visu pakāpju profesionālās izglītības iegūšanu, kā arī par specialitātes (profesijas, amata, aroda) iegūšanu valsts akreditētās Latvijas izglītības iestādēs, Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu mācību iestādēs vai valsts akreditētās izglītības programmās.
Tāpat Ministru kabineta noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta noteikumu Nr.336 5. punktu, nosakot, ka Ministru kabineta noteikumu Nr.336 izpratnē izglītības izdevumi neietver izdevumus par pirmsskolas izglītības, pamatizglītības un vidējās izglītības, kas nav profesionālā izglītība, iegūšanu. 

Problēmas apraksts

Par Ministru kabineta noteikumu Nr.336 papildināšanu ar 1.1.5. apakšpunktu
Pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 4. pantā noteikto, valsts valoda Latvijas Republikā ir latviešu valoda. Personām, kurām ir ciešas personīgās un ekonomiskās saites ar Latviju, latviešu valodas apguve nepieciešama, lai veiksmīgi funkcionētu sabiedrībā un paplašinātu profesionālās zināšanas, kas nodrošina iekļaušanos sabiedrībā (piemēram, pastāvīgās uzturēšanās atļaujas nokārtošanai, darba vajadzībām vai studiju iespējām).

Risinājuma apraksts

Par Ministru kabineta noteikumu Nr.336 papildināšanu ar 1.1.5. apakšpunktu
Lai novērstu dažādas Ministru kabineta noteikumu Nr.336 normu interpretācijas iespējas, būtu jānosaka, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs attaisnotajos izdevumos var iekļaut arī izglītības izdevumus par latviešu valodas kursu apgūšanu. Tādējādi Ministru kabineta noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta noteikumus Nr.336 ar 1.1.5. apakšpunktu, nosakot, ka attaisnotajos izdevumos ir ietverami izglītības izdevumi par valsts valodas (latviešu valodas) kursu apgūšanu pie izglītības pakalpojumu sniedzēja, ja tas ir licencēts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Problēmas apraksts

Par grozījumiem Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.2. apakšpunktā
Lai novērstu nepieciešamību veikt grozījumus likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ikreiz, kad tiek veikti grozījumi kādā no apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, ar 2021. gada 26. novembra grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" tika aizstātas atsauces uz Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumu un Apdrošināšanas un to uzraudzības likumu ar vārdiem "saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem". Attiecīgi, lai salāgotu Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.2. apakšpunktā ietverto regulējumu ar likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ietverto regulējumu, Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.2. apakšpunktā ietverto atsauci uz Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumu nepieciešams aizstāt ar vārdiem "saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem".

Risinājuma apraksts

Par grozījumiem Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.2. apakšpunktā
Ministru kabineta noteikumu Nr.336 1.2. apakšpunktā ietvertā atsauce uz Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumu tiek aizstāta ar vārdiem "saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem".

Problēmas apraksts

Par Ministru kabineta noteikumu Nr.336 papildināšanu ar 8.1 punktu
Nodokļa maksātāja izdevumus par izglītību un ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu var apmaksāt ne tikai pats nodokļa maksātājs vai viņa ģimenes loceklis, bet arī darba devējs. Tāpat nodokļa maksātāja izdevumus par ārstniecisko pakalpojumu izmantošanu var segt apdrošināšanas sabiedrība, ja nodokļa maksātājam ir iegādāta veselības apdrošināšanas polise. 
Attiecīgi Ministru kabineta noteikumos Nr.336 būtu nepieciešams ietvert regulējumu, kas skaidri nosaka to, ka maksātāja attaisnotajos izdevumos par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem neietver izdevumus, kurus apmaksājis darba devējs vai apdrošināšanas sabiedrība, kas izveidota un darbojas saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.

Risinājuma apraksts

Par Ministru kabineta noteikumu Nr.336 papildināšanu ar 8.1 punktu
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta noteikumus Nr.336 ar 8.1 punktu, kas nosaka, ka maksātāja attaisnotajos izdevumos par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem neietver izdevumus, kurus apmaksājis darba devējs vai apdrošināšanas sabiedrība, kas izveidota un darbojas saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz veikt gramatiskus un redakcionālus precizējumus Ministru kabineta noteikumos Nr.336, lai iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem, kas piemēro attaisnotos izdevumus, būtu skaidrāks regulējums un novērstu dažādas Ministru kabineta noteikumu Nr.336 normu interpretācijas iespējas.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu projekta īstenošana tiks veikta esošo funkciju, struktūras un finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi