Anotācija (ex-ante)

24-TA-300: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 26. maija noteikumos Nr. 265 "Jaunatnes konsultatīvās padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Jaunatnes likuma 4.panta trešajā daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam apstiprināt Jaunatnes konsultatīvās padomes nolikumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 26. maija noteikumu  Nr.265 “Jaunatnes konsultatīvās padomes nolikums”” (turpmāk -noteikumu projekts) ir izstrādāts ar mērķi  uzlabot Jaunatnes konsultatīvās padomes (turpmāk – padome) darba efektivitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši padomes nolikumam viens no padomes uzdevumiem ir sniegt valsts pārvaldes iestādēm ieteikumus jaunatnes politikas efektīvas īstenošanas nodrošināšanai, tajā skaitā par nepieciešamību īstenot pasākumus, projektus un programmas un veikt pētījumus, kas saistīti ar jaunatnes mērķa grupu.
Saskaņā ar padomes nolikumu padomes personālsastāvā ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis, Kultūras ministrijas pārstāvis, Labklājības ministrijas pārstāvis, Veselības ministrijas pārstāvis, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras pārstāvis, Valsts izglītības satura centra pārstāvis, biedrības "Latvijas Jaunatnes padome" pārstāvis, biedrības "Latvijas Studentu apvienība" pārstāvis, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības pārstāvis, biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" pārstāvis, biedrības "Latvijas Pašvaldību savienība" pārstāvis, biedrības "Latvijas Lielo pilsētu asociācija" pārstāvis, ne mazāk kā 10 jaunatnes organizāciju pārstāvji.
Atbilstoši padomes nolikumam padomes sekretariāta pienākumus pilda Izglītības un zinātnes ministrijas norīkota amatpersona, kas kopā ar padomē pārstāvēto organizāciju un institūciju pārstāvjiem tiek iekļauta rīkojumā par padomes personālsastāvu.
Padomes priekšsēdētājam pēc padomes locekļa pieprasījuma ir pienākums ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms attiecīgās sēdes, elektroniski vai papīra formā informēt padomes locekļus par padomes sēdes sasaukšanu un darba kārtībā ietveramajiem jautājumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sakarā ar padomes nolikumā noteikto ierobežojumu kas nosaka balss tiesības tikai vienam padomē pārstāvētās organizācijas vai institūcijas pārstāvim, iepriekšējā darbības laikā padome bieži vien ir saskārusies ar problēmu sasaukt padomes sēdes tās gada plānā noteiktajos datumos, kas parasti ir skaidrojama ar padomes dalībnieku noslogotību ārpus padomes darba.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu pārstāvniecības, balsošanas un sēžu plānošanas problēmu nolikumā ir paredzēts noteikt tiesības papildus pastāvīgajam pārstāvim deleģēt arī pastāvīgos aizvietotājus, tādā veidā paplašinot padomē pārstāvēto organizāciju un institūciju pārstāvības iespējas. Tāpat, lai nodrošinātu padomes iespējas īstenot sēdes saskaņā ar gada plānu, papildus esošajiem sēžu formātiem tiek paredzēta iespēja sasaukt sēdes jauktajā jeb hibrīd formātā.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka tiesības protokolēt padomes sēdes un noformēt protokolus ir tikai konkrētai rīkojumā par personālsastāvu iekļautajai personai, minētās personas īslaicīgas prombūtnes laikā Izglītības un zinātnes ministrijai ir nepieciešams plānot sēdes datumu atbilstoši minētās personas iespējai piedalīties sēdēs, vai izdot iekšējo normatīvo aktu par minēto funkciju deleģēšanu citai personai, kas uzliek Izglītības un zinātnes ministrijai nesamērīgu birokrātisko slogu.
Risinājuma apraksts
Lai izvairītos no nepieciešamības pakārtot sēdes atbildīgās amatpersonas prombūtnei, tiek paredzēts noteikt, ka padomes sekretariāta funkcijas turpmāk nav vienas amatpersonas ekskluzīvā kompetencē.
Problēmas apraksts
Padomes locekļu informēšana papīra formā par padomes sēdes sasaukšanu un darba kārtībā ietveramajiem jautājumiem Izglītības un zinātnes ministrijai rada papildus birokrātisko slogu īpaši ņemot vērā, ka šis uzdevums prasa padomes priekšsēdētāja – izglītības un zinātnes ministra iesaistīšanu.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu birokrātisko slogu saistībā ar padomes darba kārtības paziņošanu, projektā tiek paredzēts atteikties no informācijas izplatīšanas papīra formā, koncentrējoties uz mūsdienu lietotājiem draudzīgāku saziņas veidu e-pastu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Interesenti, kas piedalās padomes sēdēs kā klausītāji.
Ietekmes apraksts
Interesentiem būs vairāk iespēju piedalīties sēdēs ņemot vērā paredzētos grozījumus, kas nosaka iespēju paplašināt attālinātas dalības iespējas, nodrošinot sēdes jauktajā režīmā.
Juridiskās personas
  • Padomē pārstāvētās institūcijas un organizācijas
Ietekmes apraksts
Grozījumu projekts paredz noteikt iespēju deleģēt pastāvīgos aizvietotājus, kas veicinās padomē pārstāvēto institūciju un organizāciju pārstāvības iespējas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Padomē pārstāvētās institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Padomē pārstāvētās nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.izm.gov.lv/lv/jaunatnes-konsultativa-padome-izm

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Padome atbalsta projekta tālāko virzību

6.4. Cita informācija

Grozījumu projekts ir izstrādāts pamatojoties uz padomes 2023. gada 11. oktobra sēdē pieņemto lēmumu par nepieciešamību uzlabot padomes darba efektivitāti. Grozījumu projekts ir izskatīts padomes 2023. gada 13. decembra sēdē. Padomē pārstāvētās nevalstiskās organizācijas ir atbalstījušas grozījumu projekta tālāko virzību.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Padomē pārstāvētās institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Padomē pārstāvētajām institūcijām un organizācijām būs tiesības papildus pastāvīgajam pārstāvim deleģēt arī pastāvīgos aizvietotājus, tādā veidā paplašinot padomē pārstāvēto organizāciju un institūciju pārstāvības iespējas.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiek atcelts padomes pienākums nodrošināt saraksti papīra formā, kas nodrošinās padomes ātrāku komunikāciju.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Padomes sekretariāta funkcijas turpmāk nav vienas amatpersonas ekskluzīvā kompetencē.
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz paplašināt sabiedrības līdzdalības iespējas.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi