Anotācija (ex-ante)

25-TA-1281: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk - Direktīva Nr.2023/2673)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi nodrošināt augstāku patērētāju aizsardzības pakāpi attālināti noslēgtu finanšu pakalpojumu līgumu jomā, īpaši tiešsaistes vidē.
Spēkā stāšanās termiņš
19.06.2026.
Pamatojums
Direktīvas  Nr.2023/2673 2.pants paredz, ka dalībvalstis līdz 2025. gada 19. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Direktīvas  Nr.2023/2673 3.pants paredz, ka noteikumiem jāstājas spēkā 2026.gada 19.jūnijām. Tādējādi komersantiem ir dots sešu mēnešu pārejas periods, lai pielāgotos jaunajām prasībām. Dalībvalstis nekavējoties dara Komisijai zināmu minēto noteikumu tekstu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Distances finanšu pakalpojumus Latvijā regulē Patērētāju tiesību aizsardzības likums (turpmāk – PTAL) un Ministru kabineta 2014.gada 21.oktobra noteikumi Nr.648 “Noteikumi par distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu” (turpmāk – Noteikumi Nr.648). Ar PTAL un Noteikumiem Nr.648 ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 23. septembra Direktīvas 2002/65/EK par patēriņa finanšu pakalpojumu tālpārdošanu un grozījumiem Padomes Direktīvā 90/619/EEK un Direktīvās 97/7/EK un 98/27/EK prasības.
PTAL 10.panta otrā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam, uz kura pamata ir izstrādāti Noteikumi Nr.648. Līdz ar to pārņemot Direktīva Nr.2023/2673 prasības, ir nepieciešams pārskatīt PTAL 10.panta un Noteikumu Nr.648 regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Direktīvā Nr.2023/2673 ir paredzētas būtiskas jaunas prasības (prasības pirms distances līguma sniegtajai informācijai patērētājam, kā arī paredzētas jaunas prasības, ja finanšu pakalpojumus tiek sniegts tiešsaistes saskarnē), esošais deleģējums PTAL 10.panta otrajā daļā un regulējums Noteikumiem Nr.648 nav pietiekams un atbilstošs. Tomēr uz šī deleģējuma pamata ir izdoti arī Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumi Nr.255 “Noteikumi par distances līgumu” (turpmāk – Noteikumi Nr.255), kur nav skartas Direktīvas Nr.2023/2673 prasības, izņemot sadaļā par papildus prasībām nodrošināt atteikuma funkciju distances līgumiem, kas noslēgti izmantojot tiešsaistes saskarni.
Šobrīd starpinstitucionālās saskaņošanas stadijā ir likumprojekts “Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā” (24-TA-3045). Ar šo likumprojektu PTAL 10.pants tiek papildināts ar trešo daļu, pamatojoties uz ko nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, ar ko tiks pārņemtas Direktīvas Nr.2023/2673 prasības un ar ko Noteikumi Nr.648 tiks atzīti par spēku zaudējušiem.  
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punkts paredz, ka grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.
Ņemot vērā būtiskas jaunas prasības Direktīvā 2023/2673, galvenokārt attiecībā uz prasībām tiešsaistes vidē, atbilstoši Ekonomikas ministrijas izvērtējumam grozījumu apjoms Noteikumos Nr.648 varētu pārsniegt pusi no tā satura, un līdz ar to izvēlētais risinājums ir jaunu noteikumu izstrāde, atzīstot Noteikumus Nr.648 par spēku zaudējušiem.
Ar Noteikumu projektu tiek pārņemtas visas Direktīvā 2023/2673 izklāstītās prasības (skatīt tabulu anotācijas 5.4.sadaļā), vienlaikus formulējot normas tā, lai tās atbilstu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai un juridiskajai tehnikai.

Noteikumu projekta I. nodaļā paredzēts, ja citā nacionālajā tiesību aktā ir ietvertas prasības konkrētiem finanšu pakalpojumiem, tad šajā Noteikumu projektā esošās prasības nepiemēro. Tas attiecās uz šādām prasībām:
- pirms līguma noslēgšanas patērētājiem sniedzamā informācija;
- noteikumi par atteikuma tiesību izmantošanu;
- noteikumi par pienācīgu paskaidrojumu sniegšanu.
Direktīvas Nr.2023/2673 16.apsvērumā paskaidrots, ka dažus patēriņa finanšu pakalpojumus reglamentē īpaši Savienības tiesību aktu noteikumi, kuri turpina attiekties uz šiem finanšu pakalpojumiem. Šī direktīva negroza spēkā esošos konkrētas nozares reglamentējošos Savienības tiesību aktus. Lai nodrošinātu juridisko noteiktību un to, ka nav dublēšanās vai pārklāšanās, būtu jāprecizē, ka tad, ja kādā citā Savienības tiesību aktā, kas reglamentē konkrētus finanšu pakalpojumus, ir ietverti noteikumi par pirmslīguma informāciju, par atteikuma tiesībām vai par pienācīgiem paskaidrojumiem, neatkarīgi no minēto noteikumu detalizētības pakāpes, minētajiem konkrētajiem patēriņa finanšu pakalpojumiem būtu jāpiemēro tikai minēto citu Savienības tiesību aktu attiecīgie noteikumi, ja vien minētajos tiesību aktos nav paredzēts citādi. Līdz ar to, ja citā nacionālajā tiesību aktā, kurā ir pārņemtas citas ES tiesību akta prasības, ir noteiktas prasības par pirms līguma noslēgšanas patērētājiem sniedzamo informāciju, atteikuma tiesību izmantošanu vai pienācīgu paskaidrojumu sniegšana, tad attiecīgās šo Noteikumu projekta nodaļas (II., III., IV. vai VII.) netiek piemērotas vispār. Izņēmums ir paredzēts informācijai par atteikuma tiesībām. Ja minētajā citā Savienības tiesību aktā nav ietverti noteikumi attiecībā uz informāciju par atteikuma tiesībām, tirgotājs saskaņā ar Noteikumu projekta 9.1.apakšpunktu informē patērētāju par tādu tiesību esamību vai neesamību un, ja atteikuma tiesības pastāv, informāciju par atteikuma termiņu un šo tiesību izmantošanas nosacījumiem, tostarp, pakalpojumu sniedzēji informē par atteikuma funkcijas esamību tiešsaistes saskarnē.
Direktīvas Nr.2023/2673 17.apsvērumā detalizētāk paskaidrots, ka Attiecībā uz pirmslīguma informāciju, dažos Savienības tiesību aktos, kas reglamentē konkrētus finanšu pakalpojumus, ir ietverti attiecīgajiem konkrētajiem finanšu pakalpojumiem pielāgoti noteikumi, kuru mērķis ir nodrošināt, ka patērētāji spēj izprast piedāvātā līguma būtiskās iezīmes. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2019/1238, un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvās 2014/92/ES, 2014/65/ES un (ES) 2016/97 ir paredzēta īpašajā Savienības tiesību pamataktā ietvertā pirmslīguma informācija, kā arī Komisija tiek pilnvarota pieņemt deleģētos vai īstenošanas aktus. Uz attiecīgajiem konkrētajiem patēriņa finanšu pakalpojumiem būtu jāattiecina tikai attiecīgajos Savienības tiesību aktos noteiktās prasības par pirmslīguma informāciju, ja vien minētajos tiesību aktos nav paredzēts citādi.
Piemēram, Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumi Nr.691 “Noteikumi par patērētāja kreditēšanu” (turpmāk – Noteikumi Nr.691) nosaka prasības pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas sniedzamās informācijas saturu un sniegšanas kārtību, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 23. aprīļa Direktīvas 2008/48/EK par patēriņa kredītlīgumiem un ar ko atceļ Direktīvu 87/102/EEK. Attiecīgi, ja patērētājs slēdz kreditēšanas līgumu, tad attiecībā uz pirms līguma noslēgšanas sniedzamo informāciju piemēro Noteikumu Nr.691 prasības.

Noteikumu projekta II. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.a panta prasības par informāciju saraksta formā, kas jāsniedz patērētājam pirms distances līguma noslēgšanas par finanšu pakalpojumu. Pamatā tiek saglabātas esošās prasības, bet papildus jāietver
- informācija par novēlotu vai neveiktu maksājumu sekām;
- informācija, ka cena patērētājam ir pielāgota, balstoties uz automatizētu lēmumu pieņemšanu;
- informācija par vides vai sociālajiem mērķiem, uz kuriem vērsts finanšu pakalpojums, ja tā investīciju stratēģijā ir integrēti vides vai sociālie faktori.

Noteikumu projekta III. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.a panta ietvertās papildus prasības, sniedzot pirms distances līguma noslēgšanas par finanšu pakalpojumu obligāto informāciju, kā arī izmantojot balss telefonijas saziņu.
II. nodaļā minētā informācija ir jāsniedz uz pastāvīga informācijas nesēja un viegli salasāmā veidā. Direktīvas 2023/2673 30.apsvērumā paskaidrots, ka visa pirmslīguma informācija būtu jāsniedz, izmantojot pastāvīgu informācijas nesēju un tā, lai patērētājs informāciju varētu viegli saprast, un lai tā būtu lasāmā formātā. Lasāms formāts nozīmē tāda šrifta izmantošanu, kura izmērs ir salasāms un krāsas neietekmē informācijas saprotamību, arī tad, ja dokumentu noformē, drukā vai fotokopē melnbaltā versijā. Turklāt pēc iespējas nevajadzētu izmantot pārāk garus un sarežģītus aprakstus vai sīko druku, kā arī pārmērīgi izmantot hipersaites, jo šīs metodes mazina saprotamību patērētājiem.
Papildus noteikumu projektā paredzēts, ka minēto informāciju pēc pieprasījuma piemērotā un pieejamā formātā dara pieejamu personām ar invaliditāti, tostarp patērētājiem ar redzes traucējumiem.
Ja saziņai izmanto balss telefonijas saziņu, tad pakalpojumu sniedzējs sarunas sākumā informē patērētāju par savu identitāti un iniciētās tālruņa sarunas komerciālo nolūku. Pakalpojumu sniedzējam ir pienākums informēt patērētāju par to, ka tālruņa saruna tiek ierakstīta vai varētu tikt ierakstīta.
Izmantojot balss telefonijas saziņu, ja patērētājs tam nepārprotami piekrīt, pakalpojumu sniedzējs var sniegt tikai ierobežotu pirmslīguma informācijas kopumu pirms distances līgums patērētājam kļūst saistošs. Pārējā informācija pakalpojumu sniedzējam būtu jāsniedz tūlīt pēc līguma noslēgšanas.
Noteikumu projektā paredzēts, ka gadījumā, ja pakalpojumu sniedzējs pirmslīguma informāciju sniedz mazāk nekā vienu dienu pirms tam, kad patērētājs ir izņēmies distances līguma saistības, pakalpojumu sniedzējs laika posmā no vienas līdz septiņām dienām pēc līguma noslēgšanas nosūta patērētājam atgadījumu par iespēju atteikties no distances līguma. Direktīvas Nr. 2023/2673 26.apsvērumā paskaidrots, ka distances saziņas līdzekļu izmantošana piedāvā labas iespējas iegūt informāciju, un tas nedrīkstētu būt iemesls patērētājam sniegtās informācijas neattaisnotai ierobežošanai. Izmantojot balss telefonijas saziņu, ja patērētājs tam nepārprotami piekrīt, tirgotājs var sniegt tikai ierobežotu pirmslīguma informācijas kopumu pirms distances līgums patērētājam kļūst saistošs. Pārējā informācija tirgotājam būtu jāsniedz tūlīt pēc līguma noslēgšanas. Pārredzamības labad būtu jānosaka prasības, lai precizētu, kad informācija ir jāsniedz patērētājam pirms distances līguma noslēgšanas par patēriņa finanšu pakalpojumiem un kādā veidā šai informācijai būtu jānonāk pie patērētāja. Lai varētu pieņemt lēmumus, pilnībā pārzinot faktus, patērētājiem visa pirmslīguma informācija būtu jāsaņem savlaicīgi pirms distances līguma noslēgšanas vai jebkāda līdzīga piedāvājuma pieņemšanas, nevis vienlaikus ar to. Mērķis ir nodrošināt, lai patērētājam būtu pietiekami daudz laika izlasīt un saprast pirmslīguma informāciju, salīdzināt piedāvājumus un pieņemt apzinātu lēmumu. Ja informācija ir sniegta mazāk nekā dienu pirms finanšu pakalpojumu distances līguma noslēgšanas, tirgotājam uz pastāvīga informācijas nesēja būtu jāatgādina patērētājam par iespēju atteikties no distances līguma par finanšu pakalpojumu. Ja pirmslīguma informācija tiek sniegta mazāk nekā vienu dienu pirms tam, kad patērētājam kļūst saistošs jebkurš distances līgums, tirgotājam laikposmā no vienas līdz septiņām dienām pēc līguma noslēgšanas uz pastāvīga informācijas nesēja būtu jāatgādina patērētājam par iespēju atteikties no distances līguma.

Šo Noteikumu projekta skaidrībai ir sniedzams skaidrojums attiecībā uz Direktīvā Nr. 2023/2673 norādītajiem laika posmiem. Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 25. oktobra Direktīvas Nr. 2011/83/ES par patērētāju tiesībām un ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 1999/44/EK un atceļ Padomes Direktīvu 85/577/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 97/7/EK (turpmāk – Direktīva Nr. 2011/83/ES) 41.apsvērumā paskaidrots, ka, lai nodrošinātu juridisko noteiktību, šajā direktīvā paredzēto termiņu noteikšanā būtu lietderīgi piemērot Padomes 1971. gada 3. jūnija Regula (EEK, Euratom) Nr.1182/71 ar ko nosaka laikposmiem, datumiem un termiņiem piemērojamus noteikumus (turpmāk – Regula Nr. Nr.1182/71). Ņemot vērā minēto, Direktīvā Nr. 2023/2673 noteiktie laika posmi  kontekstā ar Regulu Nr. Nr.1182/71 ir interpretējami šādi:
a) Mazāk nekā viena diena pirms
Šis formulējums nozīmē, ka, ja patērētājs saņem pirmslīguma informāciju tajā pašā dienā, kad slēdz līgumu, tad piemērojams atgādinājuma mehānisms.
Piemēram: līgums noslēgts 5. maijā pulksten 15:00, un informācija patērētājam sniegta 5. maijā pulksten 10:00 - tas ir “mazāk nekā viena diena pirms”. Ja informācija būtu sniegta 4. maijā, tad tas ir viena pilna diena pirms, un šis atgādinājuma mehānisms vairs neattiecas.
b) Laikposmā no vienas līdz septiņām dienām pēc distances līguma noslēgšanas
Saskaņā ar Regulu Nr. 1182/71, ja laikposms ir izteikts “dienās”, tad pirmā diena (līguma noslēgšanas diena) netiek ieskaitīta. Tātad “viena diena pēc” nozīmē nākamās dienas beigas.
Ja līgums noslēgts 5. maijā:
- 1. diena pēc ir 6. maijs (beidzas dienas pēdējā stundā).
- 7. diena pēc ir 12. maijs (beidzas dienas pēdējā stundā).
Tātad atgādinājumu pakalpojumu sniedzējs var nosūtīt jebkurā brīdī no 6. līdz 12. maijam. Ja 12. maijs būtu svētdiena vai oficiālā brīvdiena, tad saskaņā ar Regulas 1182/71 3.panta 4.punktu termiņa beigas pārceltos uz nākamo darbdienu (piem., 13. maiju – pirmdienu).

Noteikumu projektā paredzēts, ka pakalpojumu sniedzējs var strukturāli sadalīt pirmslīguma informāciju, ja to sniedz elektroniski, izņemot atsevišķus pirmslīguma informācijas galvenos elementus. Ja pirmslīguma informācija tiek strukturāli sadalīta, tad pakalpojuma sniedzējs nodrošina, ka patērētājs saņem visu šo informāciju pirms līguma noslēgšanas un šo informāciju ir iespējams aplūkot, saglabāt un izdrukāt kā vienu dokumentu. Direktīvas 2023/2673 32.apsvērumā paskaidrots, ka, ja pirmslīguma informāciju sniedz elektroniski, šāda informācija būtu jāsniedz skaidri un saprotami. Tālab informāciju varētu efektīvi izcelt, ierāmēt un kontekstualizēt ekrānā. Strukturēšanas metode, kuras ietvaros konkrētas prasības attiecībā uz pirmslīguma informāciju tiek uzskatītas par svarīgākajiem elementiem un tādējādi viegli uztveramā veidā tiek norādītas pirmajā slānī, pārējās detalizētas pirmslīguma informācijas daļas norādot papildu slāņos, ir tikusi testēta, un ir pierādīts, ka tā ir noderīga dažiem finanšu pakalpojumiem. Izmantojot strukturēšanas metodi, tirgotājam elektronisko līdzekļu pirmajā slānī būtu jānorāda vismaz tirgotāja identitāte un pamatdarbība, finanšu pakalpojuma galvenās īpašības, kopējā cena, kas patērētājam ir jāmaksā, paziņojums par iespēju, ka varētu pastāvēt citi nodokļi vai izmaksas, un atteikuma tiesību esamība vai neesamība. Pārējās atlikušās prasības attiecībā uz pirmslīguma informāciju varētu norādīt citos slāņos. Strukturēšanas izmantošanai vajadzētu padarīt visu informāciju patērētājam viegli pieejamu, un papildu slāņu izmantojumam nevajadzētu novērst klienta uzmanību no dokumenta satura un aizsegt pamatinformāciju. Būtu jānodrošina iespēja visas pirmslīguma informācijas daļas izdrukāt vienā dokumentā.

Noteikumu IV. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.b panta prasības attiecībā uz tiesībām atteikties no distances līgumiem par finanšu pakalpojumu sniegšanu, kas faktiski saglabā esošās prasības.
Noteikumu projekts paredz, ka Patērētājam ir tiesības 14 kalendāro dienu laikā atkāpties no finanšu pakalpojuma distances līguma. Šis termiņš pagarinās līdz 30 kalendārajām dienām, ja līgums saistīts ar personālo pensiju darījumiem. Atkāpšanās notiek bez sankcijām un bez iemesla sniegšanas.
Saskaņā ar Direktīvu Nr. 2023/2673 14 vai 30 dienu periods sākas:
- no līguma noslēgšanas dienas, vai
- no dienas, kad patērētājs saņem līguma nosacījumus un pirmslīguma informāciju (ja tas notiek vēlāk).
Atbilstoši Regulai Nr. 1182/71 sākuma diena netiek ieskaitīta. Tas nozīmē, ka skaitīšana sākas nākamajā dienā. Ja termiņš izteikts kalendārajās dienās, tas ietver visas dienas, t.sk. sestdienas, svētdienas, oficiālās brīvdienas. Vienīgā korekcija atbilstoši Regulas Nr. 1182/71 3.panta 4.punktam - ja laika posma pēdējā diena ir sestdiena/svētdiena/brīvdiena, tad termiņš beidzas nākamajā darbdienā. Ņemot vērā, ka Direktīvā Nr. 2023/2673 noteiktās atteikuma tiesības ir paredzētas patērētājiem, tad Regulas Nr. 1182/71 3.panta 4.punktā noteiktais izņēmums laika posma pēdējai dienai ir interpretējams tā, ka tiek ņemtas vērā patērētāja, nevis tirgotāja valsts svētku dienas.
14 dienu piemērs: Ja, līgums noslēgts 5.jūlijā, tad skaitīšana sākas 6.jūlijā. Attiecīgi 14.diena ir 19. jūlijs un termiņš beidzas 19. jūlija dienas beigās. Ja 19. jūlijs būtu svētdiena, tad termiņš beigtos 20. jūlija (pirmdien) dienas beigās.
30 dienu piemērs: Ja līgums noslēgts 10. februārī, tad skaitīšana sākas 11. februārī. Attiecīgi 30.diena ir 11.marts. Ja 11. marts ir svētdiena, termiņš pārceltos uz 12. martu (pirmdienu).

Direktīvā Nr. 2023/2673 nav sniegta privāto pensiju darījumu definīcija. Vienlaikus Direktīvas Nr. 2023/2673 6.apsvērums un 7.apsvērums norāda, ka Direktīvas Nr. 2023/2673 jāpiemēro horizontāli un tās tvērums ir iespējami plašs, tādējādi nodrošinot šīs direktīvas kā minimālā “drošības tīkla” funkciju attiecībā uz dažādiem finanšu pakalpojumiem tirgū. Līdz ar to arī finanšu pakalpojumu jēdzienu, tostarp privāto pensiju darījumu jēdzienu, būtu jāinterpretē kā iespējami plašu. Direktīvas Nr. 2023/2673 6.apsvērumā minēts, ka patērētājiem piedāvātie finanšu pakalpojumi ir ievērojami attīstījušies un dažādojušies. Ir parādījušies jauni produkti, jo īpaši tiešsaistes vidē, un to izmantojums turpina – bieži vien ātri un neparedzami – mainīties.

Attiecībā uz dažādu finanšu pakalpojumu atteikuma tiesību režīmu, norādāms, ka ja konkrēts finanšu pakalpojumu produkts ietver ieguldījumu finanšu instrumentos, kuru vērtība var svārstīties un kas ir uzskaitīti 21.1.apakšpunktā, tad tas atbilst šo Noteikumu projekta 21.punktā noteiktajam izņēmumam, un uz šādu produktu neattiecas atteikuma tiesības. Šādi piemēri Latvijā ir pensiju sistēmas 3. līmenis un tirgum piesaistītās dzīvības apdrošināšanas produkts.

Noteikumu V. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 11.a panta prasības atteikuma tiesību izmantošanai, ja distances līgumus par finanšu pakalpojumu sniegšanu noslēdz, izmantojot tiešsaistes saskarni. Tas paredz, ka pakalpojuma sniedzējam jānodrošina patērētājam atteikuma funkcija tiešsaistes saskarnē, kas ir pieejama atteikuma termiņā. Atteikuma funkcija ļauj patērētājam nosūtīt tiešsaistes paziņojumu par atteikumu, ko apstiprina ar apstiprināšanas funkciju. Pēc apstiprināšanas funkcijas iedarbināšanas pakalpojumu sniedzējs nosūta patērētājam apstiprinājumu par atteikuma saņemšanu uz pastāvīga informācijas nesēja, iekļaujot tajā atteikuma saturu un tā saņemšanas datumu un laiku. 
Prasības ir tehnoloģiski neitrālas un sniedz pakalpojumu sniedzējiem pietiekamu elastību atteikuma un apstiprinājuma funkcijas ieviešanai. Atteikuma funkcijas prasība nosaka minimālos patērētāja identifikācijas elementus: vārds un uzvārds, līguma identificējoša informācija un elektroniskais saziņas līdzeklis. Netiek paredzēts, kāds tieši datu veids jāizmanto (piemēram, pasūtījuma numurs, līguma numurs vai cita atsauce), kas ļauj pakalpojumu sniedzējam izmantot sev pieejamo identifikācijas veidu. Vienlaikus pakalpojumu sniedzēji var pielāgot atteikuma funkciju savas tiešsaistes saskarnes funkcionalitātei. Netiek paredzēts, kādā tehniskā formātā vai kādā interfeisā tas jādara. Tādējādi pakalpojumu sniedzējam ir brīvība izvēlēties risinājumu – tīmekļa formu, konta iestatījumu sadaļu, poga pie pasūtījuma, čata logs vai cita tehnoloģiska pieeja. Norma neprasa konkrētu identifikācijas mehānismu (e-parakstu, paroli, konta pieslēgšanos u.tml.). Tas nozīmē, ka pakalpojumu sniedzēji var izvēlēties tehniski atbilstošu autentifikāciju savā sistēmā, ievērojot tikai prasību, lai līgums būtu identificējams. Pakalpojumu sniedzējiem netiek liegtas iespējas nodrošināt patērētājam, kurš sevi jau ir autentificējis, piemēram, piesakoties sistēmā, iespēju atteikties no līguma bez vajadzības vēlreiz norādīt savu identitāti vai attiecīgā gadījumā norādīt līgumu, no kura tas vēlas atteikties. Tāpat netiek liegtas iespējas piedāvāt iespēju atteikties nevis no visa līguma, bet tikai no tā daļas, ja, piemēram, patērētājs vienā un tajā pašā distances līgumā ir pasūtījis vairākus pakalpojumus. Pakalpojumu sniedzējs var piedāvāt jebkuru elektronisko līdzekli, ar kuru iespējams nosūtīt apstiprinājumu – tas var būt e-pasts, ziņojums platformā, SMS vai cita funkcionalitāte. Tādējādi pakalpojumu sniedzējiem nav jāievieš specifisks vienots kanāls. Tāpat pakalpojumu sniedzēji netiek liegtas iespējas autentificētam patērētājam izvēlēties citu saziņas līdzekli apstiprinājuma nosūtīšanai (piemēram, citu e-pasta adresi vai tālruni e-pasta vietā).

Noteikumu VI. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.c panta prasības par sniegtā pakalpojuma apmaksāšanu pirms atteikuma tiesību izmantošanas. Pamatā tiek saglabātas esošās prasības. Papildus tiek noteikts, ka patērētājiem nevar prasīt summas samaksu, kad tas atsakās no apdrošināšanas līguma, kuram vēl nav sācies apdrošināšanas periods. Attiecīgi tiek nodrošināta augstāka patērētāju aizsardzība pret iespējamiem gadījumiem, kad patērētājam prasa samaksu par apdrošināšanas pakalpojumu par kuru ir parakstīts līgums, bet pakalpojums faktiski vēl nav nodrošināts (apdrošināšanas aizsardzība netika uzsākta atteikuma tiesību aizmantošanas periodā). Vienlaikus ņemti vērā arī apdrošinātāju nozares pārstāvošo organizāciju iebildumi par to, ka samaksas pieprasīšanas liegšana par sniegtu pakalpojumu radīs situāciju, ka apdrošinātāji būs spiesti mainīt kārtību, kādā tiek pārdoti apdrošināšanas pakalpojumi tiešsaistē un noteiktu, ka apdrošināšanas perioda sākums ir ne agrāks kā 14 dienas pēc līguma noslēgšanas. Tam būtu negatīva ietekme uz patērētāju, piemēram, OCTA iegāde pēdējā dienā pirms autotransportam ir beigusies apdrošināšana nozīmētu, ka konkrētais autotransports nevarētu piedalīties satiksmē visa atteikumu tiesību izmantošanas periodā.
Noteikumu projektā paredzēts, ka pakalpojumu sniedzējs nevar prasīt, lai patērētājs samaksā par jau sniegto pakalpojumu, ko patērētājs saņēmis saskaņā ar distances līgumu, ja pakalpojuma sniedzējs ir uzsācis distances līguma izpildi pirms atteikuma termiņa beigām bez patērētāja iepriekšēja pieprasījuma. Par patērētāja iepriekšēju pieprasījumu uzskata arī patērētāja norādīto apdrošināšanas perioda sākumu.

Noteikumu VII. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.d panta prasības par pienākumu pakalpojumu sniedzējiem sniegt pienācīgus paskaidrojumus par finanšu pakalpojumu līgumiem: pirmslīguma informāciju, līguma būtiskajām iezīmēm un līguma radītajām sekām. Ja pakalpojuma sniedzējs izmanto tiešsaistes rīkus ar automatizētu paskaidrojumu sniegšanas programmatūru(piemēram, izmantojot sarunbotu vai ģeneratīvo mākslīgo intelektu), pēc patērētāja pieprasījuma pakalpojumu sniedzējam ir pienākums nodrošināt cilvēka iejaukšanos. Patērētājam ir tiesības, pamatotos gadījumos un neradot nevajadzīgu slogu pakalpojumu sniedzējam, pieprasīt cilvēka iejaukšanos arī pēc distances līguma noslēgšanas. 

Noteikumu VIII. nodaļā tiek pārņemtas Direktīvā 2023/2673 paredzētā 16.e panta prasības par papildu prasībām pakalpojumu sniedzēju tiešsaistes saskarnēm, kā arī Direktīvas Nr. 2011/83/ES 6.a panta prasības par informēšanu attiecībā uz līgumiem, kuri noslēgti tiešsaistes tirdzniecības vietās. 
Noteikumu projektā tiek noteikts, ka pakalpojumu sniedzēji neizstrādā, neorganizē un neizmanto savas tiešsaistes saskarnes tādā veidā, kas maldina patērētāju. Tiek noteikti trīs konkrēti maldinošo modeļu gadījumi, kurus ir aizliegts izmantot:
- vizuāli vairāk izcelt kādu no izvēlēm;
- atkārtoti prasīt patērētājiem izdarīt izvēli;
- padarīt atteikšanos no pakalpojuma sarežģītāku nekā pieteikšanās uz to.
Tas, vai ir konstatējams kāds no minētajiem maldinošo modeļu gadījumiem, tiek vērtēts katrā gadījumā atsevišķi, tostarp ņemot vērā, vai konkrētai praksei ir negatīva ietekme uz patērētāja ekonomisko rīcību, vai arī tā ir maldinoša. Vienlaikus norādāms, ka tāda prakse, kad pakalpojumu sniedzējs reklamē vai piedāvā patērētājam iegādāties papildus pakalpojumus patērētāja jau iegādātajai pakalpojuma pamatpakai (tas ir, pēc tam, kad patērētājs jau ir izdarījis izvēli un iegādājies konkrētu pakalpojumu) vai citus saistītu produktus, paši par sevi nav uzskatāmi par maldinošiem modeļiem.
Noteikumu projektā lietotais termins tiešsaistes saskarne tiek lietots PTAL 1.panta 13.punkta izpratnē ar ko pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra Regulas (ES) 2017/2394 par sadarbību starp valstu iestādēm, kas atbild par tiesību aktu izpildi patērētāju tiesību aizsardzības jomā, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2006/2004 (turpmāk – Regula Nr. 2017/2394) prasības. Atbilstoši Regulas Nr. 2017/2394 3.panta 15.punktam “tiešsaistes saskarne” ir jebkura programmatūra, tostarp tīmekļa vietne, tīmekļa vietnes daļa vai lietotne, ko uztur tirgotājs vai kas tiek uzturēta tirgotāja vārdā un kas tiek izmantota kā līdzeklis, lai patērētājiem sniegtu piekļuvi tirgotāja precēm vai pakalpojumiem.
Noteikumu projektā lietotais termins tiešsaistes tirdzniecības vieta tiek lietots Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma (turpmāk – NKAL) 1.panta pirmās daļas 4.punkta izpratnē ar ko ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Direktīvas (ES) 2019/2161, ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 98/6/EK, 2005/29/EK un 2011/83/ES attiecībā uz Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu (turpmāk – Direktīva Nr. 2019/2161) prasības. Direktīvā Nr. 2019/2161 lietotā termina “tiešsaistes tirdzniecības vieta” definīcija ir identiska Direktīvas Nr. 2011/83/ES 2.panta 17.punktā sniegtajai definīcijai. Atbilstoši NKAL 1.panta pirmās daļas 4.puktam “tiešsaistes tirdzniecības vieta” ir pakalpojuma sniegšanas vieta, izmantojot programmatūru, tostarp tīmekļa vietne, tīmekļa vietnes daļa vai lietotne, ko uztur komercprakses īstenotājs vai kas tiek uzturēta komercprakses īstenotāja vārdā un kas ļauj patērētājiem slēgt distances līgumus ar citiem pārdevējiem, pakalpojumu sniedzējiem vai patērētājiem.
Noteikumu projektā normas ar ko pārņemtas Direktīvas Nr. 2011/83/ES 6.a panta prasības ir veidotas pēc Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.1 punkta parauga. Šīs prasības cita starpā paredz pienākumu atsevišķā tiešsaistes saskarnes sadaļā sniegt vispārīgu informāciju par galvenajiem parametriem, kas nosaka patērētājiem sniegto pakalpojumu ranžējumu atbilstoši patērētāja meklēšanas pieprasījumam un šo parametru relatīvo svarīgumu salīdzinājumā ar citiem parametriem. Prasība konkrēti nosaka, ka attiecīgajai informācijai par ranžējuma parametriem ir jābūt pieejamai īpašā tiešsaistes saskarnes sadaļā, kas tieši un viegli ir pieejama no piedāvājumu izvietojuma lapas, piemēram, piedāvājumu saraksta vai kataloga. Tas vai un kādā veidā tiešsaistes tirdzniecības vietas valdītājs ir šo informāciju darījis pieejamu patērētājiem ir atkarīgs no viņa iespējām un izvēles (nedz Direktīva Nr. 2011/83/ES, nedz Noteikumu projekts nenosaka obligātu pienākumu veidot atsevišķu sadaļu un iejaukties saskarņu arhitektūrā – pakalpojumu sniedzējs patstāvīgi piemeklē tam atbilstošāko risinājumu). Direktīva Nr. 2011/83/ES nenosaka to, ka šādai sadaļai būtu jābūt jaunai vai atrautai no tiešsaistes tirdzniecības vietas infrastruktūras, taču direktīva paredz, ka šādai īpašai sadaļai (ar attiecīgo saturu) ir jābūt un tai jābūt tieši un viegli pieejamai no lapas, kurā izvietoti piedāvājumi.
Ņemot vērā, ka prasība par ranžējumu attiecas uz tiešsaistes tirdzniecības vietām, nevis uz visām tiešsaistes saskarnēm, informācija par ranžējumu jāsniedz, ja konkrētajā tīmekļvietnē, aplikācijā vai cita veida tiešsaistes saskarnē ir iespējams iegādāties arī citu pārdevēju, pakalpojumu sniedzēju vai patērētāju piedāvāto pakalpojumu. Norādāms, ka arī internetbanka var būt tiešsaistes tirdzniecības vieta, ja tā ļauj patērētājiem slēgt distances līgumus ar citiem pārdevējiem, pakalpojumu sniedzējiem vai patērētājiem. Ja tiešsaistes tirdzniecības vietā, praksē tiek piedāvāti tikai viena pakalpojuma sniedzēja  pakalpojumi, piemēram, viena nedzīvības apdrošinātāja pakalpojumi internetbankas vietnē, tad ranžējums faktiski nepastāv un vispārīga informācija par ranžējuma galvenajiem parametriem nav jāsniedz.

Tiek paredzēts, ka Noteikumu projekts stājas spēkā 2026.gada 19.jūnijā, proti, sešus mēnešus pēc Direktīvā 2023/2673 paredzētā noteikumu pieņemšanas termiņa, lai nodrošinātu pakalpojumu sniedzējiem pārejas periodu jauno prasību ieviešanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Patērētāji
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Noteikumu projektam būs labvēlīga ietekme uz patērētājiem, nodrošinot augstāku patērētāju tiesību aizsardzību pirms līgumu noslēgšanas un slēdzot līgumus par distances finanšu pakalpojumu saņemšanu, tostarp nodrošinot papildus aizsardzību tiešsaistē.
Juridiskās personas
  • Finanšu pakalpojumu sniedzēji (un to starpnieki)
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka Direktīva 2023/2673 paredz papildus prasības finanšu pakalpojumu sniedzējiem, kas tiem jāievēro pirms līgumu noslēgšanas un slēdzot līgumu ar patērētāju, it sevišķi papildus prasības, kas jāievēro tiešsaistē, tas ir, prasība ieviest atteikuma funkciju. Līdz ar to, lai nodrošinātu šīs prasības, paredzams, ka finanšu pakalpojumu sniedzējiem palielināsies atbilstības izmaksas.
Ekonomikas ministrija konsultējās ar IT nozares pārstāvjiem, kas specializējas atteikuma funkcijas risinājuma izstrādē tiešsaistes saskarnēs. Pēc sniegtās informācijas atteikuma funkcijas ieviešana vienam pakalpojumu sniedzējam varētu izmaksāt no 50 € līdz 400 € mēnesī (no 726 € līdz 5808 € ar PVN gadā), atkarībā no viedā risinājuma sarežģītības vai funkcionalitātes.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Patērētāji
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Finanšu pakalpojumu sniedzēji (un to starpnieki)
Aprēķins nevar tikt veikts visai nozarei, ņemot vērā, ka visi finanšu pakalpojumu sniedzēji netiek licencēti un attiecīgi to konkrēts skaits nav zināms, kā arī nav zināms, cik daudzi no tiem sniedz pakalpojumus tiešsaistes saskarnēs.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
PTAC īstenos šo noteikumu izpildes uzraudzību piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 255)

Pamatojums un apraksts
Direktīva (ES) 2023/2673 paredz, ka tajā ietvertajā 11.a panta prasības atteikuma tiesību izmantošanai, ja distances līgumus par noslēdz, izmantojot tiešsaistes saskarni attiecās ne tikai uz distances finanšu pakalpojumiem. Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt atteikuma un apstiprināšanas funkciju arī attiecībā uz citu preču un pakalpojumu iegādi noteikumos Nr. 255.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2673
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts

Dalībvalstis piemēro Direktīvas Nr. 2023/2673 noteikumus no 2026. gada 19. jūnija.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2673, ar ko groza Direktīvu 2011/83/ES attiecībā uz attālināti noslēgtiem finanšu pakalpojumu līgumiem un atceļ Direktīvu 2002/65/EK (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.panta 1) punkta a) apakšpunkts

Noteikumu projekta 3., 4. un 37.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 1.punkta pirmā daļa)

23.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 1.punkta pirmā daļa)

24.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 2.punkts)

25.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 3.punkta pirmā daļa)

26.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 3.punkta otrā daļa)

27.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 4.punkts)

28.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 11.a panta 5.punkts)

29.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta a) apakšpunkts

7.1.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 7.4.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta b) apakšpunkts

7.2.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 7.4.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta c) apakšpunkts

7.3.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 6.4.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants 16.a panta 1.punkta a), b) un c) apakšpunkti

7.4.apakšpunkts

Pārņemtas daļēji

Pārņemta pilnībā kopā ar 6.1., 6.2. un 6.3.apakšpunktu

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta d) apakšpunkts

7.5.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta e) apakšpunkts

7.6.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta f) apakšpunkts

8.1.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta g) apakšpunkts

8.2.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta h) apakšpunkts

8.3.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta i) apakšpunkts

8.4.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta j) apakšpunkts

8.5.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta k) apakšpunkts

8.6.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta l) apakšpunkts

8.7.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta m) apakšpunkts

8.8.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta n) apakšpunkts

8.9.apakšpunts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta o) apakšpunkts

8.10.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta p) apakšpunkts

9.1.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta q) apakšpunkts

9.2.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta r) apakšpunkts

9.3.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta s) apakšpunkts

9.4.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta t) apakšpunkts

9.5.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta u) apakšpunkts

9.6.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta v) apakšpunkts

10.1.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 1.punkta w) apakšpunkts

10.2.apakšpunkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 3.punkts)

13.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 4.punkts)

14.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 5.punkts)

15.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 6.punkta pirmā daļa)

11.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 6.punkta otrā daļa)

12.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 7.punkts)

16.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 8.punkts)

5.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.a panta 10.punkts)
6.punkts
Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 1.punkta pirmā daļa)

17.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 1.punkta otrā daļa)

18.pants

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 1.punkta trešā daļa)

20.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 2.punkts)

21.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 3.punkts)

19.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 4.punkts)

22.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.b panta 6.punkts)
6.punkts
Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 1.punkts)

30.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 2.punkts)

31.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 3.punkts)

32.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 4.punkts)

33.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 5.punkts)

34.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 1.punkts)

35.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 3.punkts)

36.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 4.punkts)

5.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.d panta 5.punkts)
6.punkts
Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.e panta 1.punkts)

38. un 39.punkts

Pārņemtas pilnībā

Direktīvas Nr. 2023/2673 2.pants 1.punkta otrā daļa

41.punkts

Pārņemtas pilnībā

Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.c panta 2.punkts) paredzēta rīcības brīvība dalībvalstīm noteikt, ka patērētājiem nevar prasīt nekādas summas samaksu, kad tas atsakās no apdrošināšanas līguma. Noteikumu projekta 30. punktā paredzēts, ka pakalpojuma sniedzējs nevar prasīt patērētājam samaksu, kad tas atsakās no apdrošināšanas līguma, kuram vēl nav sācies apdrošināšanas periods (skaidrojums šādam risinājumam ir anotācijas 1.3.sadaļā). Tādējādi tiek nodrošināta augstāka patērētāju aizsardzība.

Direktīvas Nr. 2023/2673 1.pants (direktīvas 2011/83/ES 16.e panta 1.punkts) paredz, ka dalībvalstis pieņem pasākumus, kas saskaņā ar Savienības tiesību aktiem attiecas uz vismaz vienu no šādām tirgotāju praksēm:
a)vizuāli vairāk izcelt kādu no izvēlēm, kad patērētājiem, kuri ir viņu pakalpojumu saņēmēji, prasa izvēlēties;
b)atkārtoti prasīt patērētājiem, kuri ir viņu pakalpojuma saņēmēji, izdarīt izvēli, ja minētā izvēle jau ir izdarīta, jo īpaši – izmantojot uznirstošās izvēlnes, kas traucē lietotājam; vai
c)padarīt atteikšanos no pakalpojuma sarežģītāku nekā pieteikšanās uz to.
Noteikumu projektā paredzēts, ka visas trīs minētās prakses ir aizliegtas, ņemot vēra, ka ikviena no tām potenciāli var maldināt patērētāju.

Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem

neattiecas

Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Tieslietu ministrija, Latvijas banka
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Fintech Latvija Asociācija", Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Latvijas Finanšu nozares asociācija, LATVIJAS KREDĪTŅĒMĒJU ASOCIĀCIJA, Latvijas patērētāju interešu azistāvības asociācija, AS CREFO birojs, AS Kredītinformācijas Birojs
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības ietvaros tika saņemti viedokļi no PTAC, Latvijas Bankas un Finanšu ministrijas.
PTAC norādīja, ka kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem ir saistoši Noteikumi Nr.691, kas šie noteikumi regulē pirms līguma sniedzamās informācijas apjomu un saturu, neatkarīgi, vai pakalpojums tiek sniegts distancē vai klātienē. Ekonomikas ministrija ņēma vērā šo norādi un papildināja Noteikumu projektu ar normu, nosakot, ka prioritāte ir citiem tiesību aktiem, ja konkrētu finanšu pakalpojumu sniedzēju gadījumā pastāv normatīvo aktu dublēšanās, kas izriet no ES tiesībām.
Latvijas Banka informēja, ka tai nav nekādu komentāru par Noteikumu projektu.
Finanšu ministrija saskaņoja Noteikumu projektu bez iebildumiem, izsakot priekšlikumu novērst tehnisku kļūdu anotācijas 5. sadaļas 5.4.1. tabulā.

Sabiedrības līdzdalības ietvaros tika saņemts viedoklis no fiziskās personas ar priekšlikumiem noteikt, ka:
- distances līgumu var slēgt tie, kuriem ir e-adreses;
- distances līgumu slēdz, lietojot e-adreses saraksti;
- e-adresē ir atsevišķa sadaļa distances līgumiem;
- distances līgumi ir pieejami valsts uzraudzības iestādei, kas izlases kārtībā vai jebkā citādi - potenciāli pieskata un pārrauga. Ar laiku pieslēdz mākslīgo intelektu distances līgumu likumības pārbaudei;
- distances līgumu var uzsākt ar telefonsarunu, bet jāpabeidz ar e-adresi.
Ekonomikas ministrija nav ņēmusi konkrētos priekšlikumus, ņemot vērā, ka tie ievērojami pārsniedz konkrētā Noteikumu projekta tvērumu un mērķi, kā arī Direktīvas 2023/2673 prasības, un būtu izskatāmi citu normatīvo aktu izstrādes ietvaros.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Paredzams, ka Noteikumu projektam būs labvēlīga ietekme, nodrošināt augstāku patērētāju tiesību aizsardzību, kad tas sniedz distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu, it sevišķi, tiešsaistē.
Pielikumi