Anotācija (ex-ante)

23-TA-2106: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 514 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākuma "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijās" un 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.2. pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktā ietverto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pagarināt 5.4.3.2. pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās" īstenošanas termiņu līdz 2023.gada 31.decembrim (šobrīd – 2023. gada 31. oktobris), lai finansējuma saņēmēji nodrošinātu projektu sekmīgu pabeigšanu un izdevumu segšanu līdz 2023.gada 31.decembrim, ietverot regulējumu arī attiecībā uz tiem finansējuma saņēmējiem, kas nepaspēj projektu pabeigt arī šajā pagarinātajā termiņā, bet ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumu Nr. 514 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākuma "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija  Natura 2000 teritorijās" un 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.2. pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana  Natura 2000 teritorijās” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 514) 40.1 punkts nosaka, ka projektu īsteno un projektu rādītājus sasniedz līdz 2023.gada 31.oktobrim.  

Šobrīd īstenošanā ir seši 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.2. pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana  Natura 2000 teritorijās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk -  5.4.3.2.SAMP ) projekti ar kopējo attiecināmo finansējumu ~4,46 milj. euro apmērā.

Būtisks risks nepabeigt projektu līdz 2023.gada 31.oktobrim šobrīd nav konstatēts šādos projektos:
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/001 "Epidemioloģiski droša tūrisma un dabas izziņas infrastruktūras tīkla izveide aizsargājamo ainavu apvidū "Veclaicene" biotopu un sugu dzīvotņu labvēlīga aizsardzības stāvokļa sasniegšanai",
-  Nr.5.4.3.2/22/A/003 ""Apsaimniekošanas pasākumu veikšana un  infrastruktūras izveide dabas liegumā "Plieņciema kāpa"".

Sekmīgai darbību  pabeigšanai, iznākuma rādītāju sasniegšanai un maksājumu veikšanai ir nepieciešams projekta īstenošanas  termiņa pagarinājums, kas pārsniedz spēkā esošo termiņu 2023. gada 31. oktobri, šādiem projektiem:
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/005 "Antropogēno slodzi mazinošas tūrisma infrastruktūras attīstība un biotopu apsaimniekošanas pasākumi Abavas senlejā",
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/011 "Kompleksu infrastruktūras izveides un biotopu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Ventas ieleja"",
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/008 "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras attīstība un biotopu statusa uzlabošana dabas parkā "Piejūra"",
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/006 "Antropogēnās slodzes samazināšana un kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Zilaiskalns"". 
 
Īstenošanā esošos 5.4.3.2.SAMP projektus ir negatīvi ietekmējusi ģeopolitiskā situācija saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestās sankcijas pēc 2022. gada 24. februāra, kas būtiski mainīja tirgus situāciju būvniecības nozarē, radot būvmateriālu (piemēram, kokmateriālu) un citu saistīto resursu nepieejamību un izmaksu pieaugumu pret plānotajām izmaksām, kādas tika norādītas, iesniedzot projektus 5.4.3.2.SAMP projektu atlasē 2022.gada janvārī. Tā rezultātā tika ietekmētas iepirkuma procedūras un darbu izpildes termiņi arī 5.4.3.2. SAMP īstenotajos projektos. Tas pasliktinājis finansējuma saņēmēju  spējas īstenot visas ieplānotās darbības līdz 2023. gada 31. oktobrim. Papildus, ievērojot projektu specifiku un nepieciešamās izpētes un sagatavošanās darbības, lai uzsāktu projektus, atsevišķos projektos atklājās neparedzēti un neparedzami apstākļi īstenošanas uzsākšanai, piemēram, arheoloģiskās izpētes nepieciešamība.

Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums) (23-TA-407) skaidro rīcību situācijās, kad tiek secināts, ka projektu nevarēs pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, bet vienlaikus to iespējams pabeigt līdz 2024. gada 31. decembrim. Minētajā gadījumā projekts netiks uzskatīts par nefunkcionējošu Eiropas Komisijas 2022.gada 14.decembra Vadlīniju par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.-2020.gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) izpratnē. Tātad atsevišķos gadījumos, izvērtējot finansējuma saņēmēja sniegtos skaidrojumus par neparedzamiem apstākļiem, kas negatīvi ietekmēja projekta īstenošanu un  pamatotus priekšlikumus, atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi var ierosināt grozījumus normatīvajos aktos, kas pieļauj ES fondu finansēto projektu pabeigšanu pēc 2023. gada, bet ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. decembrim. Tā kā MK noteikumos Nr. 514 nav paredzēti nosacījumi šādai rīcībai, nepieciešams izstrādāt minēto noteikumu grozījumus.

Ievērojot iepriekš minēto, ir nepieciešams maksimāli pagarināt projektu ieviešanas termiņu līdz ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda izmaksu attiecināmības perioda beigām un atsevišķos gadījumos arī atļaut pārsniegt to jeb projektus pabeigt pēc 2023. gada 31. decembra. 5.4.3.2.SAMP gadījumā, veicot ietekmēto projektu izvērtējumu, noteikts, ka maksimālais termiņš, kādā projekti jāpabeidz, ir 2024. gada 31. oktobris.

Spēkā esošā MK noteikumu Nr. 514 37.112. apakšpunktā noteikts, ka finansējuma saņēmējs līdz 2023. gada 1. decembrim apkopo un iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldei (turpmāk – DAP)  informāciju par projekta īstenošanas rezultātiem un ietekmi uz ES nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu aizsardzības stāvokli un MK noteikumos Nr. 514 6.2. apakšpunktā minētajiem rādītājiem, ko sagatavojis sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēts eksperts. Šāds nosacījums noteikts, lai nodrošinātu atskaiti par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmai "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk – DP) uzraudzības rādītāju izpildi 5.4. ieguldījumu prioritātē, ievērojot Ziņojuma par direktīvu 92/43/EEK un 2009/147/EK (turpmāk – Ziņojums) ieviešanu izstrādes termiņus. Tā kā nākamais Ziņojums Eiropas Komisijai (turpmāk - EK) ir jāiesniedz tikai 2025. gadā, DAP veiks 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" ietekmes izvērtēšanu līdzvērtīgi Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra direktīvas 2009/147/EK par savvaļas putnu aizsardzību ieviešanas metodoloģijai. Ievērojot nepieciešamību pagarināt projekta īstenošanas termiņu gan tiem projektiem, ko plānots pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, gan tiem, ko plānots pabeigt līdz 2024. gada 31. oktobrim, nepieciešams precizēt arī DAP iesniedzamās informācijas termiņu.

Līdz ar to MK noteikumos Nr.514 jāparedz nosacījumi, lai projektu varētu pabeigt, vai nu 1) līdz 2023. gada 31. decembrim vai 2) līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sekmīgai darbību  pabeigšanai un maksājumu veikšanai ir nepieciešams termiņa pagarinājums līdz 2023. gada 31.decembrim šādos projektos:
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/005 "Antropogēno slodzi mazinošas tūrisma infrastruktūras attīstība un biotopu apsaimniekošanas pasākumi Abavas senlejā", jo projektā būvdarbu līguma ieviešanas termiņš, pamatojoties uz neparedzētiem darbiem, ir pagarināts līdz 2023.gada 31.oktobrim, līdz ar to nepieciešams papildu laiks būvdarbu pieņemšanai ekspluatācijā un gala maksājuma veikšanai izpildītājiem;
-  Nr. 5.4.3.2/22/A/008 "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras attīstība un biotopu statusa uzlabošana dabas parkā "Piejūra" (Natura 2000 vieta)", jo projektā, ņemot vērā teritorijā "Piejūra" noteiktos koku ciršanas ierobežojumus, tika precizētas biotopu apsaimniekošanas teritorijas, attiecīgi tika kavēta  iepirkumu dokumentācijas izstrāde un iepirkuma izsludināšana. Finansējuma  saņēmējs saskaņā ar noslēgto iepirkuma līgumu ciršanas darbus plāno pabeigt līdz 2023. gada 31.decembrim.
 
Vienlaikus saskaņā ar sadarbības iestādes sniegto informāciju projekts Nr. 5.4.3.2/22/A/006 "Antropogēnās slodzes samazināšana un kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Zilaiskalns" un projekts Nr. 5.4.3.2/22/A/011 "Kompleksu infrastruktūras izveides un biotopu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Ventas ieleja"" ir augsta riska projekti, kurus īstenojot finansējuma saņēmēji konstatēja, ka plānotās darbības infrastruktūras izbūvei krietni pārsniedz projekta budžetu, kā arī projektu īstenošanā finansējuma saņēmēji saskarās ar neparedzētiem apstākļiem projektu īstenošanā (arheoloģiskās izpētes nepieciešamība projekta īstenošanas vietā dabas liegumā "Zilaiskalns", vairākkārtīgi virs klimatiskās normas fiksētie meteoroloģiskie novērojumi), līdz ar to šo projektu gadījumā pastāv iespēja nepabeigt plānotās darbības līdz 2023. gada 31.decembrim. Sadarbības iestāde informēja, ka, balstoties uz finansējuma saņēmēju sniegtajiem apliecinājumiem un izvērtējot līdzšinējo sadarbību, sadarbības iestāde uzskata, ka  finansējuma saņēmējiem ir pietiekami finanšu resursi un  projekta ieviešanas kapacitāte nepieciešamajā apjomā, lai pabeigtu projektus finansējuma saņēmēja precizētajā pagarinātajā ieviešanas termiņā, un finansējuma saņēmēji ir apliecinājuši gatavību projektu darbības, kas netiks pabeigtas līdz 2023. gada 31. decembrim, īstenot līdz 2024. gada 31. oktobrim par finansējuma saņēmēja līdzekļiem.   

Saglabājot šobrīd MK noteikumos Nr. 514 noteikto projektu īstenošanas beigu termiņu – 2023.gada 31.oktobris, risks neiekļauties noteiktajos termiņos paredzams četriem projektiem. Līdz ar to grozījumi MK noteikumos Nr.514, pagarinot projekta darbību noslēguma termiņu līdz 2023.gada 31.decembrim, uzskatāmi par nozīmīgiem, lai sekmīgi tiktu noslēgti pēc iespējas vairāk projektu. Šo projektu gadījumā termiņa pagarinājums ir nepieciešams, lai noslēgtu projektā uzsāktos pasākumus (piemēram, teritoriju labiekārtošanu, nodošanu ekspluatācijā u.tml.). Līdz ar to būtiska ietekme uz projekta iznākuma rādītāja - to dzīvotņu platība, kas saņem atbalstu, lai panāktu labāku aizsardzības pakāpi ir 7 200 ha, sasniegšanu nav gaidāma.

Ievērojot nepieciešamību pagarināt projekta īstenošanas termiņu projektiem, ko plānots pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, jāprecizē arī termiņš, kādā finansējuma saņēmējam ir jāiesniedz informācija DAP. Daļā projektu darbības tiks turpināts īstenot arī pēc 2023. gada 1. decembra, tomēr lielākā daļa biotopu atjaunošanas darbu ir pabeigta jau tagad, līdz ar to apkopojamā informācija būs pietiekama rezultātu apkopošanai. Lai tomēr DAP būtu pilnīga informācija par projektiem, nepieciešams precizēt termiņus, kādā finansējuma saņēmējs iesniedz informāciju tad, kad projekts tiks pabeigts pilnībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.514 ar nosacījumiem, lai projektu varētu pabeigt, vai nu 1) līdz 2023. gada 31. decembrim vai 2) līdz 2024. gada 31. oktobrim. Šie precizējumi ietekmē arī to, kādā termiņā un apjomā iesniedzama informācija DAP par projektā sasniegto rezultātu.

Noteikumu projektā iekļauta tiesību norma, ka gadījumos, kad projektu nevar pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim, visi izdevumi, kas projektā radīsies pēc 2023. gada 31. decembra, jāsedz no pašu līdzekļiem, un finansējuma saņēmējam ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim jānodrošina projekta funkcionalitāte un jāsasniedz projektā noteiktie iznākuma rādītāji. Pretējā gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto atbalsta finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem.

Piedāvātais risinājums ir vislabvēlīgākais, jo 5.4.3.2.SAMP projektu īstenošanas galvenās darbības visos projektos ir pabeigtas vai tiks pabeigtas līdz 2023. gada nogalei un papildus īstenošanas termiņš 2024. gadā ir nepieciešams, tikai lai noslēgtu uzsāktos pasākumus (teritoriju labiekārtošana, nodošana ekspluatācijā u.tml.).

5.4.3.2.SAMP projektiem nav iespējams piemērot darbību pakāpenisku īstenošanu divos plānošanas periodos, jo projekti neizpilda Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) (2021. gada 24. jūnijs) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 118. panta un 118a. panta nosacījumus attiecībā uz pakāpeniski īstenojamām darbībām. Respektīvi, netiek izpildīts  sekojošs nosacījums - darbības abu posmu kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 1 miljonu euro (nevienā 5.4.3.2. SAMP projektā attiecināmās izmaksas nepārsniedz 1 miljonu euro).

Pagarinot 5.4.3.2.SAMP īstenošanas termiņu un iznākuma rādītāja sasniegšanas termiņu, attiecīgi tiek grozīts  arī 37.112. apakšpunkta nosacījums, ka finansējuma saņēmējs apkopo un iesniedz DAP  informāciju par projekta īstenošanas rezultātiem un ietekmi uz ES nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu aizsardzības stāvokli. Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) sadarbībā ar DAP kā kompetento iestādi dabas aizsardzības jomā, kas arī sagatavo ziņojumus par direktīvu 92/43/EEK un 2009/147/EK ieviešanu, ir saskaņojusi pieeju par DP kopējā 5.4.1. SAM un 5.4.3. SAM rezultāta rādītāja (nacionāla līmeņa rādītājs) vērtības ziņošanu uz 2023. gadu noslēgumu no projektos pabeigtām darbībām. No noteikumu projekta izriet šādi nosacījumi:
-  ja projektu pabeidz līdz 2023. gada 31. oktobrim, informāciju DAP iesniedz līdz 2023. gada 1. decembrim;
-  ja projektu plānots pabeigt laika periodā no 2023. gada 1. novembra līdz 2023. gada 31. decembrim, informāciju DAP iesniedz gan par situāciju projektā, kādā tā bija 2023. gada 1. decembrī, gan papildinātu (pilnībā prasībām atbilstošu, papildinātu) trīs mēnešu laikā pēc projekta pabeigšanas;
-  ja projektu plānots pabeigt laika periodā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. oktobrim, informāciju DAP iesniedz gan par situāciju projektā, kādā tā bija 2023. gada 1. decembrī, gan papildinātu (pilnībā prasībām atbilstošu, papildinātu) trīs mēnešu laikā pēc projekta pabeigšanas.

Tātad visos gadījumos finansējuma saņēmējs DAP ziņo par situāciju projektā, kāda tā ir 2023. gada 1. decembrī, vēlāk iesniedzot papildu informāciju.

MK noteikumu Nr.514 19.1 punkts liek nodalīt darbības, kas attiecas uz projekta labvēlīgi ietekmēto platību Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanai, un darbības, kas saistītas ar infrastruktūras izbūvi un modernizāciju. Līdz ar to 5.4.3.2.SAMP darbību pabeigšanas un rādītāju sasniegšanas pagarinājums būtiski negatīvi neietekmē nacionāla līmeņa rezultātu rādītāju sasniegšanu, jo jau visā projekta īstenošanas laikā var ziņot par iznākuma rādītāja sasniegšanas progresu un nav nepieciešams gaidīt pilnīgu projekta pabeigšanu. Papildus norādāms, ka DAP ir lūgusi projekta ieviesējiem sniegt DAP informāciju par projektu īstenošanas rezultātiem un ietekmi uz Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu aizsardzības stāvokli un projekta īstenošanas noteikumos minētajiem rādītājiem vienotā formā – ja projekta īstenotāji šo nosacījumu ievēro, nav sagaidāma aizkavēšanās ar kopējā novērtējuma sagatavošanu, ja informācija tiks sniegta līdz 2023.gada 1.decembrim.

Noteikumu projektā ir noteikti sadarbības iestādes un finansējuma saņēmēja pienākumi un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai. Papildus ir paredzēta proporcionalitātes maiņa maksājumu veikšanā, primāri pieļaujot attiecināmo izmaksu finansēšanu 100 procentu apmērā no projekta Kohēzijas fonda (turpmāk - KF) finansējuma, lai nodrošinātu KF finansējuma intensificēšanu un izlietošanu līdz 2023.gada 31.decembrim. Tas neietekmē MK noteikumos Nr.514 iekļauto finanšu avotu likmi, jo darbībai ir tehnisks raksturs un attiecas tikai uz veidu, kā tiek ziņots par apstiprinātajām izmaksām.

Noteikumu projektam nav ietekmes uz 5.4.3.2.SAMP projektu iesniegumu atlasi. Grozījumi MK noteikumos Nr.514 neradīs citas būtiskas izmaiņas projekta īstenošanas noteikumos. Grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējam jāiesniedz sadarbības iestādē līdz 2023. gada 31. oktobrim, ja projekta īstenošanas termiņu plānots pagarināt līdz 2023. gada 31. decembrim. Savukārt gadījumos, ja projekta īstenošanai nepieciešams pagarinājums līdz 2024. gada 31. oktobrim, grozījumi iesniedzami līdz 2023. gada 31. decembrim.

Noteikumu projekta 47.punkta izpildes nodrošināšana attiecībā uz projektu īstenošanas termiņu pagarināšanu tiks veikta saskaņā ar MK 2014.gada 16.decembra  noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.5 apakšpunktā paredzēto gadījumu, kā arī atbilstoši minēto noteikumu VIII nodaļā paredzētajai kārtībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr.514, tad ir paredzami KF deklarējamā apjoma zaudējumi 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" ietvaros un tiks apdraudēta kopējā iznākuma rādītāja sasniegšana DP līmenī. Iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz 5.4.3.2. pasākuma ietvaros ir dzīvotņu platība, kas saņem atbalstu, lai panāktu labāku aizsardzības pakāpi, ir sasniegusi 7 200 ha.   
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
5.4.3.2. pasākuma īstenošanas termiņa pagarināšana un projekta darbības pēc 2023. gada 31. decembra par finansējuma saņēmēja līdzekļiem tiek plānota pašvaldību īstenotajos projektos Nr. 5.4.3.2/22/A/011 "Kompleksu infrastruktūras izveides un biotopu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Ventas ieleja"" un Nr. 5.4.3.2/22/A/006 "Antropogēnās slodzes samazināšana un kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Zilaiskalns"". Pastāv iespēja, ka projektu Nr. 5.4.3.2/22/A/011 "Kompleksu infrastruktūras izveides un biotopu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā "Ventas ieleja"" ir iespējams pabeigt vēl 2023. gadā, tomēr, izvērtējot riskus, tiek pieļauts, ka projektā būs nepieciešams darbu pārtraukums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
630 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
630 000
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-630 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-630 000
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-630 000
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
-630 000
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
5.4.3.2.SAMP īstenošanas termiņu pagarināšana uz 2024.gadu un projekta darbības pēc 2023. gada 31. decembra par finansējuma saņēmēja līdzekļiem tiek paredzētas pašvaldību īstenotajos projektos Nr. 5.4.3.2/22/A/011 “Kompleksu infrastruktūras izveides un biotopu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā “Ventas ieleja”” (finansējuma saņēmējs ir Kuldīgas novada pašvaldība) un Nr. 5.4.3.2/22/A/006 “Antropogēnās slodzes samazināšana un kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana dabas liegumā “Zilaiskalns”” (finansējuma saņēmējs ir Valmieras novada pašvaldība) kopā 630 000 euro apmērā. Valmieras novada pašvaldība plāno aizņēmumu Valsts kasē indikatīvi ~507 000 euro, kas projektā plānotas kā neattiecināmās izmaksas 2024. gadam. Kuldīgas novada pašvaldības īstenotajā projektā indikatīvi noteikts, ka neattiecināmās izmaksas 2024. gadā varētu sasniegt 123 000 euro, ko plānots segt no pašvaldības budžeta. Tomēr pastāv iespēja, ka šajā projektā darbības ir iespējams pabeigt līdz šī gada beigām, tādējādi attiecinot visas izmaksas jau 2023. gadā. Ņemot vērā darbu progresu un atlikušo laiku, projekts tāpat tiek vērtēts ar augstu potenciālu to nepabeigt 2023. gadā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nav ietekmes uz valsts budžeta un iepriekš plānotajiem pašvaldību budžetiem 2023.gadā, jo 5.4.3.2. SAMP projektos nav tādu darbību, kur nenotiktu jau noslēgto līgumu izpilde. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
65.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 47. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir paredzēt iespēju pagarināt projekta īstenošanas termiņu par diviem mēnešiem un noteikt gadījumus, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt KF projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānotos iznākuma rādītājus līdz 2023.gada 31.decembrim. Ņemot vērā, ka 2014.-2020.gada ES fondu plānošanas periods tuvojas noslēgumam un piešķirtais KF finansējums projektos jāapgūst ne vēlāk kā līdz 2023.gada 31.decembrim, noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi