Anotācija (ex-ante)

23-TA-2007: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par policiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 8. maija rīkojuma Nr. 239 “Par konceptuālo ziņojumu “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”’” 2.1.3. apakšpunkts paredz uzdevumu Iekšlietu ministrijai sagatavot un iekšlietu ministram līdz 2023. gada 1. oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā "Par policiju", kas nepieciešami, lai īstenot konceptuālajā ziņojumā “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”(22-TA-3080) (turpmāk – konceptuālais ziņojums) minētos risinājumus. Tāpat likumprojekts izstrādāts nolūkā precizēt informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir precizēt Valsts policijas darbinieka pamatpienākumus un tiesības attiecībā uz atrasto kustamo mantu, kuras īpašnieks vai tās nozaudētājs nav zināms, atbilstoši konceptuālajā ziņojumā ietvertajiem risinājumiem. Tāpat likumprojekts precizē informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Likuma “Par policiju” (turpmāk – Likums) 10. panta pirmajā daļā noteikti policijas darbinieka pamatpienākumi, tostarp viens no pamatpienākumiem - veikt pasākumus bezsaimnieka vai atrastās apslēptās mantas saglabāšanai līdz tās nodošanai kompetentas valsts iestādes vai amatpersonas pārziņā; nodrošināt atrasto un policijai nodoto dokumentu, mantu, vērtspapīru un cita īpašuma saglabāšanu līdz tā nodošanai īpašniekam (Likuma 10.panta pirmās daļas 10. punkts).
Savukārt atbilstoši Civillikuma 945. pantam, lietas atradējs nezina, kas to nozaudējis, tad viņam jāpaziņo par savu atradumu vietējai policijai nedēļas laikā no atrašanas dienas.
Neskatoties uz to, ka Civillikuma 945. pantā noteikts, ja lietas atradējam nav pienākums atrasto mantu nogādāt Valsts policijai, bet tikai jāpaziņo par savu atradumu.  Praksē Valsts policija nereti sastopas ar šādām situācijām, kad mantas atradējs telefoniski paziņo Valsts policijai par atrasto mantu un informē, ka to nogādās uz Valsts policiju vai  telefoniski paziņo Valsts policijai par atrasto mantu un norāda uz tās atrašanās vietu (piemēram, mežā).
Jebkurā gadījumā Valsts policijas darbinieks sarunas laikā ar mantas atradēju noskaidro, vai mantas atradējs šo mantu vēlas nogādāt uz Valsts policiju, atstāt to atrašanas vietā vai arī pieņemt savā glabāšanā. Ja manta netiek nogādāta uz Valsts policiju, tad Valsts policijas amatpersona dodas pie mantas atradēja  un situācijā, ja mantas atradējs nevēlas mantu glabāt, Valsts policija pieņem šo mantu glabāšanā, līdz tālākai rīcībai ar to, bet ja mantas atradējs to vēlas atstāt savā glabāšanā, tad atrastā manta pret parakstu tiek nodota atradējam.
Visos gadījumos tiek veikta atrastās mantas uzskaite un fotografēšana, un sagatavots rakstisks tās apraksts. Informācija par atrasto mantu pēc tam tiek atspoguļota iestādes oficiālajā tīmekļvietnē, nodrošinot sludinājuma ievietošanu.
Gadījumos, ja privātpersona atrod mantu un nodod to Valsts policijai, tad Valsts policija saskaņā ar Civillikuma un Likuma regulējumu to pieņem, uzglabā un izsludina sešu mēnešu termiņu, kurā mantas īpašnieks vai tās nozaudētājs var pieteikties un to saņemt. Ja šajā termiņā atrastās mantas īpašnieks vai tās nozaudētājs nepiesakās un arī mantas atradējs atsakās to pārņemt savā īpašumā, Valsts policija gatavo lēmumu par attiecīgās mantas atzīšanu par valstij piekritīgu mantu, kuru pēc tam nosūta Valsts ieņēmumu dienestam, lai Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumiem Nr. 1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā”  (turpmāk - noteikumi Nr. 1354) pārņemtu šo atrasto mantu.
2. Likuma “Grozījumi Kriminālprocesā”, kas stājās spēkā 2018. gada 25. oktobrī, sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts (https://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/E6029B526E16BE95C225821F0036067B?OpenDocument#b), ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11.maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā (turpmāk – Direktīva 2016/800) 9.panta 3. punkts pilnībā atbilst likuma “Par policiju” 12. panta pirmās daļas 2.punktā noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Valsts ieņēmumu dienests praksē saskaras ar gadījumiem, kad Valsts policija nosūta lēmumu par valstij piekritīgu mantu attiecībā uz mantu, kurai nav vērtības, jeb nevērtīgu vai mazvērtīgu atrasto mantu (piemēram, naudasmaks, soma, ķemme, apģērbs, tostarp lietotas mantas u.c.), vai mantu, kura lietošanai nav derīga, jeb faktiski nav lietojama (piemēram, saplīsis telefona vāciņš, tukšs krēma trauciņš, salauztas saulesbrilles, tukša ūdens pudele, nolietota/saplēsta soma, jaka vai kāds cits apģērbs, salauzts lietussargs, manta, kura vairs nepilda savu funkciju, zaudējusi kvalitāti u.c.). Šādas mantas pārņemšanai un glabāšanai, kuru pēc tam nevar realizēt un tā ir iznīcināma (utilizējama), tiek tērēti valsts budžeta līdzekļi.  Taču Valsts policijai neviens ārējais normatīvais akts nenosaka tiesības iznīcināt šādu mantu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra sēdes protokola Nr. 60 5. § 2. punktu  Valsts ieņēmumu dienests ar 2021. gada 30. septembra rīkojumu Nr. 269 “Par darba grupas izveidošanu” izveidoja darba grupu konceptuālā ziņojuma izstrādei par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu. Darba grupā tika vērtēts Civillikuma 945.–949. pantā ietvertais tiesiskais regulējums attiecībā uz atrasto mantu un secināts, ka grozījumi Civillikumā attiecībā uz minēto regulējumu nav veicami, jo Civillikuma 945.–949. pantā ietvertais tiesiskais regulējums par atrasto kustamo mantu nav attiecināms uz valstij piekritīgu mantu, tas skar privātpersonu attiecības un ir piemērojams gadījumiem, kad viena privātpersona atrod kādai citai privātpersonai (nezināmai) piederošu kustamu mantu. Tā kā personai nav zināms mantas īpašnieks, tad persona saskaņā ar Civillikuma regulējumu vēršas Valsts policijā un lūdz izsludināt šīs mantas īpašnieka atrašanu. Vienlaikus Civillikuma regulējums skaidri norāda, ka personai nav jānogādā šī manta Valsts policijā, bet gan tikai jāinformē Valsts policija par šīs mantas īpašnieka vai tās nozaudētāja atrašanu, lai Valsts policija varētu izsludināt šīs mantas īpašnieka atrašanu. Saskaņā ar Civillikuma 946. pantu persona var nogādāt Valsts policijā tikai tādu mantu, “kas ilgāki glabājot var maitāties vai kļūt nevērtīgāka”, un tad Valsts policijai ir tiesības to pārdot izsolē.
Vienlaikus darba grupas ietvaros secināts, ka nevajadzētu veidoties situācijai, ka manta, kurai nav vērtības, kura lietošanai nav derīga vai kuras izplatība ir aizliegta saskaņā ar atbilstošo jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem, un faktiski tā ir iznīcināma (utilizējama), kļūst par valstij piekritīgu mantu.

2. Likuma “Grozījumi Kriminālprocesā”, kas stājās spēkā 2018. gada 25. oktobrī, sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts (https://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/E6029B526E16BE95C225821F0036067B?OpenDocument#b), ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā (turpmāk - Direktīva 2016/800) 9.panta 3. punkts pilnībā atbilst likuma “Par policiju” 12. panta pirmās daļas 2.punktā noteiktajam.
    Tieslietu ministrija rosinājusi Iekšlietu ministrijai virzīt grozījumus likumā “Par policiju”, lai ietvertu attiecīgu atsauci uz minēto direktīvu.
 
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā minēto, izvērtējot Civillikuma regulējumu attiecībā uz Likuma 10. panta pirmajā daļā minēto mantu, likumprojekts paredz vienkāršot un precizēt attiecīgo normu, nosakot, ka Valsts policijas darbinieka pamatpienākums ir nodrošināt policijai nodotās apslēptās un atrastās mantas, kā arī atrasto dokumentu (turpmāk – atrastā manta) saglabāšanu līdz tālākai rīcībai ar šo mantu, kā arī papildināt Likuma 12. panta pirmo daļu ar 35. punktu, nosakot Valsts policijas darbiniekam tiesības lemt par rīcību ar atrasto mantu:
nodot atrasto mantu Valsts ieņēmumu dienestam, ja sešu mēnešu laikā no sludinājuma ievietošanas policijas oficiālajā tīmekļvietnē nav noskaidrota atrastās mantas piederība un mantas atradējs atsakās to pārņemt savā īpašumā;
atrasto mantu, kurai nav vērtības, kura nav derīga lietošanai, kuras apgrozība aizliegta ar likumu vai kura ir bīstama videi - iznīcināt.
Nevienā ārējā normatīvajā regulējumā nav skaidrots, kāda manta vai lieta ir atzīstama par tādu, kurai nav vērtības. Vienlaikus ārējā normatīvajā regulējumā ir noteikts, ka šāda manta ir iznīcināma. Piemēram, Kriminālprocesa likuma 240. panta pirmās daļas 1.punkts nosaka, ka lēmumā par kriminālprocesa izbeigšanu, prokurora priekšrakstā vai tiesas nolēmumā norāda, kas darāms ar lietiskajiem pierādījumiem, dokumentiem, ar noziedzīgu nodarījumu saistīto mantu un citiem izņemtajiem priekšmetiem un vērtībām, proti: lietiskos pierādījumus, dokumentus, citus izņemtos priekšmetus un vērtības atdod to īpašniekiem vai likumīgajiem valdītājiem, bet, ja tie nav jāatdod īpašniekiem vai likumīgajiem valdītājiem, — realizē vai, ja tiem nav vērtības, — iznīcina vai izsniedz ieinteresētajai institūcijai pēc tās lūguma. Vienlaicīgi arī Administratīvās atbildības likuma 155.panta norma nepaskaidro mantas vērtību, taču norāda uz iznīcināšanas tiesībām, ja tai nav vērtības.
Arī likumprojektā netiek noteikts, konkrēti kāda manta ir atzīstama par tādu, kurai nav vērtības, ņemot vērā, ka nav paredzams, konkrēti kāda manta var tikt atrasta un nodota Valsts policijai un vai šāda manta būs pieejama tirgū, lai tai noteiktu vērtību. Valsts policija katrā gadījumā individuāli lems par turpmāko rīcību ar šādu mantu un tās glabāšanas lietderību - atrastā manta, kurai nav vērtības, tiks iznīcināta, neievietojot sludinājumu iestādes oficiālajā tīmekļvietnē un nenodrošinot tās glabāšanu, taču, ja pastāvēs šaubas par tās vērtību vai manta būs tāda, kas, iespējams,  īpašniekam vai likumīgajam valdītājam ir subjektīvi nozīmīga (piemēram, mobilais telefons, dokumenti, transportlīdzekļa aizdedzes atslēgas utml. mantas), Valsts policija (tās noteikts policijas darbinieks) nodrošinās sludinājuma ievietošanu iestādes oficiālajā tīmekļvietnē un organizēs atrastās mantas glabāšanu atbilstoši Civillikumā noteiktajam termiņam, un tikai pēc attiecīgā termiņa notecējuma lems par galīgo rīcību ar šo mantu, proti, ja mantas piederība 6 mēnešu laikā netiks noskaidrota un mantas atradējs atteiksies pārņemt to savā īpašumā – tā tiks iznīcināta, ievērojot tiesību aktos noteikto kārtību. Lai arī Valsts policija neuzkrāj atsevišķus statistikas datus par to, cik gadījumos manta tiek atgriezta atpakaļ īpašniekam vai tās nozaudētājam, šo gadījumu skaits ir ļoti neliels  - vidēji tas ir zem 5% no kopējā gadījumu skaita, tāpēc ir vērtējama mantas glabāšanas lietderība.
Vienlaikus attiecībā ar rīcību uz atrasto mantu, kura nav derīga lietošanai (piemēram, saplīsis telefona vāciņš, tukšs krēma trauciņš, salauztas saulesbrilles, tukša ūdens pudele, nolietota/saplēsta/sapelējusi soma, jaka vai kāds cits apģērbs, salauzts lietussargs, manta, kura vairs nepilda savu funkciju, zaudējusi kvalitāti u.c.), Valsts policijai (tās noteiktam policijas darbiniekam) būs rīcības izvēles iespējas, proti, ja acīmredzami varēs noteikt, ka šāda manta faktiski nav lietojama un mantas atradējs, paziņojot Valsts policijai par atrasto mantu, nebūs izteicis vēlmi pārņemt šo mantu savā īpašumā – tā tiks iznīcināta, neievietojot sludinājumu iestādes tīmekļvietnē, taču, ja pastāvēs pamatotas šaubas par šādas mantas vērtību un tās turpmāko izmantošanu, (piemēram, vizuāli apskatot vai aptaustot mantu, nav iespējams viennozīmīgi apgalvot, ka tā nepilda savas funkcijas, ir zaudējusi lietošanas īpašības, kvalitāti u.tml.) – policijas darbinieks nodrošinās sludinājuma ievietošanu iestādes oficiālajā tīmekļvietnē un organizēs atrastās mantas glabāšanu atbilstoši Civillikumā noteiktajam termiņam un tikai pēc attiecīgā termiņa notecējuma lems par galīgo rīcību ar šo mantu, proti, ja atrastās mantas piederība 6 mēnešu laikā netiks noskaidrota un mantas atradējs atteiksies pārņemt to savā īpašumā – tā tiks iznīcināta, ievērojot tiesību aktos noteikto kārtību.
Vienlaikus norādāms, ja atradējs izteiks gribu atrasto mantu, kurai nav vērtības vai kura nav derīga lietošanai, kuru Valsts policija uzskatīs par iznīcināmu, neievietojot sludinājumu iestādes oficiālajā tīmekļvietnē, pārņemt savā īpašumā, tā  viņam tiks atgriezta, nevis iznīcināta. Informācija par atradēja gribu tiks fiksēta Atrastās mantas pieņemšanas aktā.
Atrastā manta, kuras izplatīšana ir aizliegta saskaņā ar atbilstošo jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem, proti, tāda manta, kuras ražošana, tirdzniecība vai izmantošana likumīgi ir aizliegta vai stingri ierobežota saistībā ar tās bīstamību cilvēku veselībai, vides aizsardzībai vai sabiedrības drošībai (piemēram, tabakas izstrādājumi, alkoholiskie dzērieni, naftas produkti, medikamenti, adatas, šļirces, skalpeļi, dzīvsudraba termometri, baterijas, sadzīves ķīmijas preces u.c. mantas) tiks iznīcināta, neievietojot sludinājumu Valsts policijas oficiālajā tīmekļvietnē un nenodrošinot tās glabāšanu. Šāda veida manta tiks iznīcināta, ievērojot vides aizsardzības un atkritumu pārvaldības prasības, šajā procesā sadarbojoties ar atbildīgajām iestādēm, lai nodrošinātu attiecīgā procesa drošu norisi un nepieļautu vides piesārņošanu, kā arī šāda veida mantas nonākšanu atkārtotā apritē. Atsevišķa regulējuma izstrāde šāda veida mantas iznīcināšanas procesa noteikšanai nav lietderīga, jo šis jautājums ir pietiekami noregulēts jau ar esošajiem tiesību aktiem. Mantas iznīcināšanas process katrā konkrētā gadījumā var atšķirties atkarībā no konkrētās mantas specifikas, tāpēc mantas iznīcināšanas procesā tiks ievēroti tie tiesību akti, kas regulē konkrēto jomu.
Valsts policijai nodotās atrastās mantas, novērtēšana, tostarp pirms iznīcināšanas netiks veikta. Šāda prakse pastāv arī attiecībā uz lietiskajiem pierādījumiem un administratīvo pārkāpumu lietās izņemto mantu iznīcināšanā (Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumu Nr. 1025 “Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu” 17.punkts un Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija noteikumu Nr. 413 “Noteikumi par rīcību ar administratīvo pārkāpumu lietās izņemto mantu un dokumentiem” 42.punkts). Šādas mantas iznīcināšanas kārtība tiks noteikta jau pastāvošajos Valsts policijas 2015.gada 26.novembra iekšējos noteikumos Nr. 38 “Atrastās mantas pieņemšanas, uzskaites, glabāšanas un aprites kārtība Valsts policijā” (turpmāk – Noteikumi).
Noteikumos jau šobrīd ir noteikta policijas darbinieka rīcība attiecībā uz darbībām ar atrasto mantu, taču līdz ar attiecīgā likumprojekta spēkā stāšanos Noteikumi tiks attiecīgi precizēti, papildinot tos ar kārtību, kas attiecas uz rīcību ar tādu mantu, kurai nav vērtības, kura nav derīga lietošanai, kuras apgrozība aizliegta ar likumu vai kura ir bīstama videi.
Proti, tā ietvaros tiks noteiktas darbības, kas par mantas pieņemšanu atbildīgajai amatpersonai (ar Valsts policijas teritoriālās pārvaldes struktūrvienības priekšnieka ar pavēli norīkota amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi vai Valsts policijas teritoriālās pārvaldes struktūrvienības operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecākais), jāveic, pieņemot mantu glabāšanā, tostarp jāsagatavo Atrastās mantas pieņemšanas akts, iekļaujot tajā visu būtiskāko informāciju par šo mantu, t.sk. mantas apraksts, atrašanas vieta, mantas atklāšanas apstākļi, pieņemšanas datums un laiks u.c. informācija, kas konkrētajos apstākļos ir būtiska.
Pēc mantas pieņemšanas atbildīgais policijas darbinieks veiks tās uzskaiti un reģistrēs to Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas apakšsistēmā "Elektroniskais notikumu žurnāls" un Atrasto mantu reģistrācijas žurnālā.
Manta tās glabāšanas laikā tiks novietota glabāšanai drošā vietā, kur tā būs pasargāta no bojājumiem vai zādzības. Policijas darbiniekam, kurš būs atbildīgs par mantas glabāšanu, jānodrošina, lai manta būtu pareizi marķēta un ka attiecībā uz to tiek ievērota nepieciešamā drošība, lai nodrošinātu tās saglabāšanu.
Lai lemtu par mantas iznīcināšanu, atbildīgajam darbiniekam būs jānovērtē mantas vizuālais stāvoklis.
Mantas iznīcināšanas process tiks dokumentēts, noformējot Atrastās mantas iznīcināšanas aktu, kurā tiks iekļauti visi svarīgie dati par mantas iznīcināšanu, tostarp datums, laiks, iznīcināšanas veids.
Projektā netiek ietverts regulējums par rīcību ar atrasto mantu, kura ātri bojājas vai ilgstoši glabājot var zaudēt savu vērtību, ievērojot to, ka rīcība ar to noteikta Civillikuma 946. pantā. Proti, Civillikuma 946. pants paredz, ka “ja atrastā lieta ir tāda, kas ilgāki glabājot var maitāties vai kļūt nevērtīgāka, tad policijai tā nekavējoties jāpārdod izsolē un ieņemtā nauda jāuzglabā, lai to izdotu nozaudētājam”.
Likumprojektā ietvertie risinājumi ļaus ietaupīt valsts finanšu un administratīvos resursus gan Valsts policijā, gan Valsts ieņēmumu dienestā, jo turpmāk Valsts policijai būs tiesības tai nodoto atrasto mantu, kurai nav vērtības, kura nav lietošanai derīga vai kuras izplatīšana ir aizliegta saskaņā ar atbilstošo jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem vai kura ir bīstama videi - iznīcināt, līdz ar ko šāda atrastā manta netiks nodota Valsts ieņēmumu dienestam turpmākai rīcībai ar to. Tādējādi nodrošinot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas likuma 3. panta 1. punktā noteikto publiskas personas pienākumu rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi.

2. Likumprojekts papildināts ar informatīvu atsauci uz Direktīvu 2016/800. Vienlaikus vērā ņemams, ka Direktīvas 2016/800 9. panta 3. punkts attiecināms uz iespēju neizmantot audiovizuālos līdzekļus nopratināšanas laikā (kas ir kriminālprocesuāla darbība), lai noskaidrotu nopratināmās personas identitāti. Mutatis mutandis minētais ir attiecināms arī uz likuma “Par policiju” subjektiem, kam ir tiesības veikt nopratināšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar nepilngadīgos, kas tiks pakļauti nopratināšanai.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts policija likumprojektā noteiktās normas īstenos piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L0800
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Apraksts
     Direktīvas (ES) 2016/800 24. panta 1. punkts paredz, ka tās normas dalībvalsts tiesību aktos transponējamas līdz 2019. gada 11. jūnijam.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
9. panta 3. punkts
Likuma “Par policiju”
12. panta pirmā daļa 2. punkts;
likumprojekta 3. pants (informatīva atsauce uz direktīvu)
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Direktīvas (ES) 2016/800 24. panta 1. punkts paredz pienākumu paziņot Eiropas Komisijai par tiesību aktiem, ar kuriem transponēta minētā direktīva.
Cita informācija
Pārējās Direktīvas 2016/800 normas transponētas vai tiks pārņemtas ar nacionālajiem tiesību aktiem kā norādīts: https://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/E6029B526E16BE95C225821F0036067B?OpenDocument#b

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/45b5b688-edbb-4889-89fa-602bb86247e2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Likumprojekts bija pieejams publiskai apspriešanai no 11.09.2023. līdz 25.09.2023. Sabiedrības līdzdalības procesā priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi