23-TA-2050: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumos Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumos Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas personām ar I invaliditātes grupu, kurām ir redzes traucējumi, saņemt pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti (turpmāk - pabalsts) ar piegādi dzīvesvietā pēc tādas pašas pieejas kā tas ir noteikts citos ar invaliditāti saistītu finansiāla atbalsta saņemšanas nosacījumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt iespēju personām ar I invaliditātes grupu, kurām ir redzes traucējumi, saņemt pabalstu ar piegādi personas dzīvesvietā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Saeima 07.11.2024. pieņēma likumu "Grozījumi Invaliditātes likumā" (Nr. 668/Lp14), kurš cita starpā paredz, ka pabalstu pēc pabalsta saņēmēja pieprasījuma piegādā arī viņa dzīvesvietā Latvijā, ieturot maksu no personas par tā piegādi. Minētais likums paredz, ka norma par pabalsta izmaksu un tā piegādi dzīvesvietā stājas spēkā 01.01.2025.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumu Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti" (izdoti saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta ceturto daļu) 14.punkts nosaka, ka pabalstu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – aģentūra) bez maksas pārskaita pabalsta saņēmēja kontā. Personām ar I invaliditātes grupu, kurām ir redzes traucējumi, šobrīd nav iespēja saņemt pabalstu ar piegādi dzīvesvietā, savukārt citus aģentūras administrētos valsts sociālos pabalstus invaliditātes gadījumā (piemēram, valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana, pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personai ar invaliditāti, kurai ir apgrūtināta pārvietošanās) un valsts pensijas (piemēram, invaliditātes pensiju vai valsts vecuma pensiju) personai pēc pieprasījuma ir tiesības saņemt ar piegādi dzīvesvietā (atbilstoši Valsts sociālo pabalstu likuma 17. panta trešajai daļai un likuma Par valsts pensijām 32. panta pirmajai daļai). Šajā gadījumā no pensijas vai pabalsta tiek ieturēta maksa par tā piegādi.
Vienlaikus jāņem vērā, ka persona, kurai ir tiesības pieprasīt pabalstu, vienlaikus saņem arī kādu citu no aģentūras administrētajiem pabalstiem vai pensijām, ņemot vērā, ka pabalsta saņemšana bez invaliditātes statusa nav iespējama, un perona ar invaliditāti kā pamatpakalpojumu pieprasa un saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu vai invaliditātes pensiju (pensijas vecumā – vecuma pensiju).
Vienlaikus jāņem vērā, ka persona, kurai ir tiesības pieprasīt pabalstu, vienlaikus saņem arī kādu citu no aģentūras administrētajiem pabalstiem vai pensijām, ņemot vērā, ka pabalsta saņemšana bez invaliditātes statusa nav iespējama, un perona ar invaliditāti kā pamatpakalpojumu pieprasa un saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu vai invaliditātes pensiju (pensijas vecumā – vecuma pensiju).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd personām ar I invaliditātes grupu, kurām ir redzes traucējumi un kuras vēlas saņemt pabalstu, nav iespēju to saņemt ar piegādi personas dzīvesvietā. Pabalstu ar piegādi dzīvesvietā nevar saņemt arī tad, ja ar piegādi dzīvesvietā persona saņem citus aģentūras administrētos pakalpojumus. Tādējādi pastāv risks, ka, ja persona objektīvu iemeslu dēļ nevar atvērt norēķina kontu kredītiestādē vai pasta norēķinu sistēmā, tad personai tiek ierobežota iespēja saņemt pabalstu, kas tai pienākas invaliditātes seku mazināšanai atbilstoši kā to ir noteicis likumdevējs Invaliditātes likumā. Tādējādi ir nepieciešamas nodrošināt, ka ar invaliditāti saistīto pakalpojumu izmaksai tiek piemērota vienota pieeja, lai maksimāli sekmētu personu ar invaliditāti labāko interešu nodrošināšanu, t.sk. iespējas saņemt aģentūras administrēto pakalpojumu personai ērtā un pieejamā veidā.
Risinājuma apraksts
Saeima 07.11.2024. pieņēma likumu "Grozījumi Invaliditātes likumā" (Nr. 668/Lp14), kas tostarp nosaka, ka pabalstu aģentūra bez maksas pārskaita pabalsta saņēmēja kontā Latvijas Republikas kredītiestādē vai pasta norēķinu sistēmā (PNS) vai pēc pabalsta saņēmēja pieprasījuma piegādā viņa dzīvesvietā Latvijā par maksu, ieturot no pabalsta tā piegādes izdevumus atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajai maksai par pensijas, pabalsta vai atlīdzības piegādi. Pabalstu aģentūra var pārskaitīt arī citā Eiropas Ekonomikas zonas valstī atvērtā maksājumu kontā, kurā var ieskaitīt maksājumu euro valūtā, ieturot no pabalsta bankas vai kredītiestādes komisijas maksu par pārskaitījumu ārpus Latvijas Republikas. Komisijas maksu no pabalsta ietur arī tad, ja pabalsta saņēmēja neprecīzi norādītās informācijas dēļ maksājumu veic atkārtoti (Invaliditātes likuma 12. panta 41. daļa). Tādējādi pabalsta izmaksas personām tiks nodrošinātas līdzvērtīgi kā citi aģentūras administrētie pabalsti un pensijas. Ņemot vērā, ka pabalsta izmaksas un piegādes nosacījumi jau ir noteikti Invaliditātes likuma 12. panta 41. daļā, Noteikumu projekts paredz svītrot 14.punktu.
Tāpat Noteikumu projekts paredz izteikt Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumu Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti" 5.punktu jaunā redakcijā, papildinot 5.1.4. apakšpunktu ar vārdiem "vai norādi par pabalsta izmaksu (piegādi) dzīvesvietā". Tādējādi personai tiks nodrošināta iespēja izvēlēties, vai pabalstu bez maksas saņemt pabalsta saņēmēja kontā vai norādīt pabalsta piegādes adresi, ja persona vēlas pabalstu par maksu saņemt dzīvesvietā.
Atbilstoši noslēgtajam līgumam ar VAS Latvijas Pasts aģentūras nodrošināto pakalpojumu izmaksas par vienu piegādi 2025.gadam ir 7,24 euro, no kuriem 2,39 euro maksā pakalpojuma saņēmējs (attiecīgā summa tiek ieturēta no izmaksājamās pensijas vai pabalsta), bet 4,85 euro (starpību starp VAS Latvijas Pasts noteikto maksu un no pakalpojumu saņēmējiem ieturēto maksu) sedz no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” un sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” piešķirtajiem līdzekļiem. Papildu izmaksas par pabalsta piegādi uz dzīvesvietu neradīsies ne pabalsta saņēmējam, ne valsts budžetā, jo persona, kurai ir tiesības uz pabalstu, saņem arī kādu citu no aģentūras administrētajiem pakalpojumiem (pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu). Ja persona saņem vairākus aģentūras pakalpojumus (pensijas, pabalstus) ar piegādi dzīvesvietā, tad šie pakalpojumi tiek piegādāti vienā izmaksas reizē, un piegādes maksa tiek ieturēta tikai vienu reizi, nevis par katru pakalpojumu atsevišķi.
Vienlaikus Noteikumu projekts paredz papildināt 23.4. apakšpunktu, ka arī mirušā pabalsta saņēmēja laulātais vai pirmās vai otrās pakāpes radinieks iesniegumā var veikt norādi par pabalsta izmaksu (piegādi) dzīvesvietā, ja viņam dzīvesvietā piegādā citu aģentūras administrēto pakalpojumu. Tādējādi arī mirušā pabalsta saņēmēja laulātais vai pirmās vai otrās pakāpes radinieks, kurš saņem aģentūras pakalpojumu (pensijas, pabalstus) ar piegādi dzīvesvietā, varēs saņemt pabalstu ar piegādi savā dzīvesvietā.
Tāpat Noteikumu projekts paredz izteikt Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumu Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti" 5.punktu jaunā redakcijā, papildinot 5.1.4. apakšpunktu ar vārdiem "vai norādi par pabalsta izmaksu (piegādi) dzīvesvietā". Tādējādi personai tiks nodrošināta iespēja izvēlēties, vai pabalstu bez maksas saņemt pabalsta saņēmēja kontā vai norādīt pabalsta piegādes adresi, ja persona vēlas pabalstu par maksu saņemt dzīvesvietā.
Atbilstoši noslēgtajam līgumam ar VAS Latvijas Pasts aģentūras nodrošināto pakalpojumu izmaksas par vienu piegādi 2025.gadam ir 7,24 euro, no kuriem 2,39 euro maksā pakalpojuma saņēmējs (attiecīgā summa tiek ieturēta no izmaksājamās pensijas vai pabalsta), bet 4,85 euro (starpību starp VAS Latvijas Pasts noteikto maksu un no pakalpojumu saņēmējiem ieturēto maksu) sedz no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” un sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” piešķirtajiem līdzekļiem. Papildu izmaksas par pabalsta piegādi uz dzīvesvietu neradīsies ne pabalsta saņēmējam, ne valsts budžetā, jo persona, kurai ir tiesības uz pabalstu, saņem arī kādu citu no aģentūras administrētajiem pakalpojumiem (pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu). Ja persona saņem vairākus aģentūras pakalpojumus (pensijas, pabalstus) ar piegādi dzīvesvietā, tad šie pakalpojumi tiek piegādāti vienā izmaksas reizē, un piegādes maksa tiek ieturēta tikai vienu reizi, nevis par katru pakalpojumu atsevišķi.
Vienlaikus Noteikumu projekts paredz papildināt 23.4. apakšpunktu, ka arī mirušā pabalsta saņēmēja laulātais vai pirmās vai otrās pakāpes radinieks iesniegumā var veikt norādi par pabalsta izmaksu (piegādi) dzīvesvietā, ja viņam dzīvesvietā piegādā citu aģentūras administrēto pakalpojumu. Tādējādi arī mirušā pabalsta saņēmēja laulātais vai pirmās vai otrās pakāpes radinieks, kurš saņem aģentūras pakalpojumu (pensijas, pabalstus) ar piegādi dzīvesvietā, varēs saņemt pabalstu ar piegādi savā dzīvesvietā.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumu Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti" 5. un 23.punktā norādīta neaktuālā aģentūras tīmekļvietnes adrese, kā arī lietots termins "mājaslapā internetā", kas nav salāgots ar citos tiesību aktos lietoto terminoloģiju par personu iespēju izmantot aģentūras tīmekļvietnē pieejamās veidlapas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt Ministru kabineta 2014. gada 10. novembra noteikumu Nr. 698 "Noteikumi par pabalstu par asistenta izmantošanu personām ar I grupas redzes invaliditāti" 5. un 23.punktu jaunā redakcijā, aizstājot vārdus "mājaslapā internetā" ar vārdu "tīmekļvietnē" un tīmekļvietnes adresi "www.vsaa.lv" aizstāt ar adresi "www.vsaa.gov.lv".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas ar I invaliditātes grupu ar redzes traucējumiem.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs personas ar I invaliditātes grupu, kurām ir redzes traucējumi un kuras vēlas pabalstu saņemt ar piegādi dzīvesvietā, tādējādi sekmējot personas tiesības saņemt valsts finansiālos atbalstu invaliditātes seku mazināšanai tām ērtā un pieejamā veidā.
2024.gada septembrī pabalstu saņēma 1700 personas. No minētajiem pabalsta saņēmējiem kāds cits aģentūras pakalpojums (vecuma pensija, invaliditātes pensija, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts) ar piegādi dzīvesvietā ir izmaksāts 304 personām. 2023.gadā Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija pirmreizēji I invaliditātes grupu redzes traucējumu dēļ noteica 219 personām.
2024.gada septembrī pabalstu saņēma 1700 personas. No minētajiem pabalsta saņēmējiem kāds cits aģentūras pakalpojums (vecuma pensija, invaliditātes pensija, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts) ar piegādi dzīvesvietā ir izmaksāts 304 personām. 2023.gadā Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija pirmreizēji I invaliditātes grupu redzes traucējumu dēļ noteica 219 personām.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6d7cc53c-1984-4563-8147-7bdf87c9e758
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts un noteikumu konsolidētā versija bija pieejami publiskajā apspriešanā no 15.10.2024. līdz 28.00.2024. Publiskajā apspriešanā sabiedrības viedoklis par noteikumu projektu netiks sniegts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personām ar I invaliditātes grupu ar redzes traucējumiem tiks nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas saņemt pabalstu ar piegādi dzīvesvietā pēc tādas pašas pieejas, kā citu aģentūras administrēto pakalpojumu gadījumā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi