24-TA-2911: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" (turpmāk - noteikumu projekts), lai svītrotu atsauces uz Lauksaimniecības datu centru (turpmāk - LDC), ņemot vērā tā likvidēšanu un funkciju nodošanu Lauku atbalsta dienestam (turpmāk - LAD), precizētu kārtību par valsts un Eiropas Savienības (turpmāk - ES) atbalsta maksājumu izmaksu uz maksājumu kontiem, kā arī precizēt atsauci uz ES līmeņa tiesisko regulējumu Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai (turpmāk - ELFLA) tehniskās palīdzības finansējuma saņemšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir svītrot atsauces uz LDC, ņemot vērā tā likvidēšanu un funkciju nodošanu LAD, precizēt kārtību par valsts un ES atbalsta maksājumu izmaksu uz maksājumu kontiem, kā arī precizēt atsauci uz ES līmeņa tiesisko regulējumu ELFLA tehniskās palīdzības finansējuma saņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 50) ir noteikta kārtība, kādā administrē valsts un ES atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 7.5. apakšpunkts, 9. un 38. punkts satur atsauci uz LDC. Ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 743), kas paredz likvidēt Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestādi – LDC un līdz 2025. gada 1. janvārim nodot LDC funkcijas un uzdevumus LAD, ir jādzēš atsauce uz LDC. Tāpat noteikumu Nr. 50 9. un 38. punkts atsaucas uz biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūciju "Vides kvalitāte" un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs", kas nodrošina LAD ar informāciju, tostarp par pārbaudēm savas atbildības un kompetences jomā, kā arī iesaistās nepieciešamo datu apmaiņā ar LAD saistībā ar valsts un ES atbalsta intervenču administrēšanas un kontroles īstenošanai. Lai nodrošinātu, ka ir aptvertas visas kontroles institūcijas saistībā ar bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzību un kontroli, iepriekšminēto institūciju uzskaitījums ir jāaizstāj ar atsauci uz normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktajām institūcijām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punkts paredz atsauces uz LDC svītrošanu noteikumu Nr. 50 7.5. apakšpunktā. Noteikumu projekta 2. punkts paredz atsauces uz LDC svītrošanu noteikumu Nr. 50 9. punktā, kā arī paredz svītrot atsauci uz biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūciju "Vides kvalitāte" un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs", aizstājot to ar atsauci uz normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktajām institūcijām. Noteikumu projekta 6. punkts paredz atsauces uz LDC svītrošanu noteikumu Nr. 50 38. punktā, kā arī paredz svītrot atsauci uz biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūciju "Vides kvalitāte" un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs", aizstājot to ar atsauci uz normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktajām institūcijām.
Problēmas apraksts
MK rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunkts nosaka, ka LAD ir LDC izveidoto un uzturēto nozares koplietošanas informācijas sistēmu un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturētājs un attīstītājs. Līdz ar to ir jāgroza noteikumu Nr. 50 217. punkts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. punkts nosaka, ka Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu koplietošanas informācijas sistēmu un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūru uztur un attīsta LAD.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 20. punktā ir uzskaitīti ES līmeņa tiesību akti, kas reglamentē ELFLA tehniskās palīdzības finansējuma saņemšanu. Pārrakstīšanās dēļ minētajā uzskaitījumā ir norādīta arī atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116) 7. pantu, kas reglamentē izdevumu, tostarp tehniskā palīdzības izlietošanu pēc Eiropas Komisijas iniciatīvas, līdz ar to regulas 2021/2116 7. pants neattiecas uz dalībvalstīm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. punkts paredz svītrot atsauci uz regulas 2021/2116 7. pantu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 33. punkts paredz, ka valsts un ES atbalsta maksājumus LAD pārskaita uz atbalsta saņēmēja norēķinu kontu, kas atvērts kredītiestādē vai uz kontu licencētā maksājumu iestādē valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Pasts". Tomēr, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regulas (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 3. un 9. pantā noteikto, maksājumu saņēmējam nevar tikt norādīta konkrēta maksājumu pakalpojumu sniedzēja izvēle attiecībā uz valsts un ES maksājumu saņemšanu.
Līdz ar to ir nepieciešams paplašināt noteikumu Nr. 50 43. punktā noteiktās iespējas, nodrošinot, ka atbalsta maksājumi var tikt pārskaitīti ne tikai uz kontu, kas atvērts kredītiestādē vai licencētā maksājumu iestādē valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Pasts", bet arī uz maksājumu kontiem, kas ir izveidoti pie citiem Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā (turpmāk – likums) minētajiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Tie ietver elektroniskās naudas iestādes, maksājumu iestādes, ES dalībvalstīs licencētas iestādes, kas Latvijas teritorijā darbojas saskaņā ar likuma 31. pantu, kā arī krājaizdevu sabiedrības.
Līdz ar to ir nepieciešams paplašināt noteikumu Nr. 50 43. punktā noteiktās iespējas, nodrošinot, ka atbalsta maksājumi var tikt pārskaitīti ne tikai uz kontu, kas atvērts kredītiestādē vai licencētā maksājumu iestādē valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Pasts", bet arī uz maksājumu kontiem, kas ir izveidoti pie citiem Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā (turpmāk – likums) minētajiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Tie ietver elektroniskās naudas iestādes, maksājumu iestādes, ES dalībvalstīs licencētas iestādes, kas Latvijas teritorijā darbojas saskaņā ar likuma 31. pantu, kā arī krājaizdevu sabiedrības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. punkts precizē noteikumu Nr. 50 33. punktu, nosakot, ka LAD valsts un ES atbalsta maksājumus veic bezskaidras naudas norēķinu veidā, pārskaitot tos uz atbalsta saņēmēja maksājumu kontu, kas atvērts pie maksājumu pakalpojumu sniedzēja atbilstoši Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2. panta otrās daļas 1., 2., 4., 7. un 8. punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32012R0260
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regula (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula 260/2012)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regula (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula 260/2012)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 260/2012 3. un 9. pants
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
LDC likvidāciju un tā funkciju nodošanu LAD nosaka MK rīkojums Nr. 743.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
LDC likvidāciju un tā funkciju nodošanu LAD nosaka MK rīkojums Nr. 743.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
