Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
24-TA-3014: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi"" (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas, pamatojoties uz Valsts valodas likuma 6. panta piekto daļu, Imigrācijas likuma 24. panta piekto un 5.1 daļu, likuma "Par Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā" 3. panta ceturto un piekto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt regulējumu par pārbaudes programmas (turpmāk – programma) publicēšanu, noteikt kārtību, kādā Krievijas Federācijas pilsoņi (turpmāk – KF pilsonis) kārto valsts valodas prasmes pārbaudi (turpmāk – pārbaude), lai saņemtu apliecinājumu par valsts valodas apguvi un atbilstoši Imigrācijas likumā noteiktajam Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (turpmāk – pārvalde) pieprasītu Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu, precizēt pārbaudes rezultātu saņemšanas veidu, kā arī aizstāt Valsts izglītības satura centra nosaukumu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Šobrīd Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumu Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību" (turpmāk – Noteikumi Nr.157) 29.punktā noteikts, ka programmu, kurā norādītas klausīšanās prasmei, lasītprasmei, rakstītprasmei un runātprasmei noteiktās prasības, uzdevumu veidi, katras pārbaudes daļas norises ilgumi, maksimālo punktu skaits katrā uzdevumā un vērtēšanas kārtība, apstiprina Valsts izglītības satura centra (turpmāk - centrs) vadītājs, un to publicē centra tīmekļvietnē un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā (turpmāk – informācijas sistēma).
2. Lēmums par pārbaudes rezultātu atbilstoši Noteikumu Nr.157 51. punktam personai ir pieejams informācijas sistēmā, sākot ar septīto darbdienu pēc pārbaudes kārtošanas dienas.
3. Noteikumos Nr.157 nav noteikts regulējums attiecībā uz KF pilsoņiem, kas saņēmuši pastāvīgās uzturēšanās atļauju saskaņā ar likuma "Par ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā" 23.1 pantu. 2024. gada 18. jūlijā stājās spēkā grozījumi Imigrācijas likumā. Imigrācijas likuma likumu pārejas noteikumu 67. punkts paredz to, ka KF pilsonim, kas saņēmis pastāvīgās uzturēšanās atļauju saskaņā ar likuma "Par ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā" 23.1 pantu, Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasīšanai ir nepieciešams apliecinājums par valsts valodas apguvi un attiecīgi jākārto pārbaude līdz 2025. gada 16. jūnijam un nepieciešamības gadījumā atkārtota pārbaude līdz 2025. gada 30. septembrim. Noteikumos Nr.157 nepieciešams regulējums attiecībā uz pieņemtajiem grozījumiem Imigrācijas likumā. Šādas kārtības noteikšanai ir īslaicīgs raksturs un ir attiecināma tikai un vienīgi uz konkrētu personu grupu, līdz ar to sagatavots projekts.
4. Šobrīd Noteikumos Nr.157 minēts centra nosaukums, kā arī minēta e-pakalpojumu portāla tīmekļvietnes adrese www.latvija.lv, Noteikumu Nr.157 61.3 punkts ir zaudējis savu aktualitāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Informācijas sistēma ir pieejama tikai autentificējoties, kas klientiem (pārbaudes kārtotājiem, latviešu valodas skolotājiem u.c.) apgrūtinātu piekļuvi svarīgiem materiāliem, ar kuriem nepieciešams iepazīties, gatavojoties pārbaudes kārtošanai.
2. Noteikumos Nr.157 nepieciešams precizēt veidu kādā persona var saņemt lēmumu par pārbaudes rezultātu. 
3. Saskaņā ar pārvaldes sniegto informāciju pārbaudes kārtotāju (KF pilsoņi) skaits varētu būt 2494 personas. Šī KF pilsoņu grupa līdz šim nav bijusi paredzēta iepriekš plānotajā sistēmiskajā ietvarā. Pārbaudes nodrošināšana KF pilsoņiem Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasīšanai ir process, kas ir politiski sensitīvs un rada būtiskus korupcijas riskus, tāpēc konkrētajai pārbaudei nepieciešama īpaša kontrole. Vērtējumam par personas valodas prasmi jābūt kvalitatīvam, respektīvi, jānodrošina pārbaužu drošums un validitāte. 
Lai nodrošinātu organizētu šī procesa norisi un mazinātu dažādu sabiedrības grupu neapmierinātības izpausmes, KF pilsoņiem ir nepieciešams noteikt atsevišķu un stingru kārtību valodas pārbaužu kārtošanai. Plānotie speciālie pasākumi pārbaudes kārtošanā  KF pilsoņiem ir nepieciešami arī tādēļ, lai to skaits nekavētu pārbaudes nodrošināšanu citām personu grupām (bezdarbniekiem un darba meklētājiem, Ukrainas civiliedzīvotājiem, ieslodzītajiem u.c.).
KF pilsoņu reģistrācijai pārbaudēm un pārbaužu nodrošināšanai nepieciešams papildu finansējums šādās galvenās pozīcijās: 1) pārbaudes norises vadītāju atlīdzībai; 2) vērtētāju atlīdzībai; 3) papildu pārbaudes materiālu izstrādei; 4) ar datoriem aprīkotu telpu īrei, ņemot vērā, ka pārbaudes klausīšanās, lasīšanas un runāšanas daļas notiek tiešsaistē; 5) komandējumu izdevumu nodrošināšanai, jo ārpus Rīgas pārbaudes plānots nodrošināt Daugavpilī, Rēzeknē, Ventspilī un Liepājā u.c. 
Papildus pretendentu pieaugumam jāņem vērā ekonomiskā situācija, piemēram, pieaug izmaksas autotransporta pakalpojumiem, telpu nomai un komunālajiem pakalpojumiem, kas tieši ietekmē procesa nodrošināšanu.
4. Noteikumos Nr.157 nepieciešams aizstāt centra nosaukumu ar Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk – aģentūra) nosaukumu, atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktā un 2.punktā noteiktajam par centra likvidāciju un centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņemšanu, kā arī aizstāt e-pakalpojumu portāla tīmekļvietnes adresi www.latvija.lv ar adresi www.latvija.gov.lv, nepieciešams svītrot Noteikumu Nr.157 61.3 punktu.
Risinājuma apraksts
1. Projekts paredz veikt precizējumu Noteikumu Nr. 157 29. punktā, nosakot, ka programma tiek publicēta tikai aģentūras tīmekļvietnē, nedublējot programmas publicēšanu informācijas sistēmā.
2. Projekts precizē Noteikumu Nr. 157 51. punktu, nosakot, ka personai lēmums par pārbaudes rezultātu ir pieejams attiecīgajā e-pakalpojumā portālā www.latvija.gov.lv.
3. Projektā KF pilsoņiem noteikti konkrēti reģistrēšanās termiņi: no 2025. gada 24. marta līdz 24. aprīlim  viņi iesniedz aģentūrā iesniegumu elektroniskā dokumenta formā, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu, izmantojot aģentūras tīmekļvietnē ievietoto veidlapu vai e-adreses ziņojumā pieejamo aģentūras veidlapu un to nosūta uz aģentūras oficiālo elektronisko adresi vai, nosūtot to vēstulē pa pastu (pasta zīmogs ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms 2025. gada 24. aprīļa).
Noteikts, ka aģentūra informāciju par konkrētās pārbaudes vietu un laiku paziņo Noteikumu Nr. 157 23.6. apakšpunktā norādītajā saziņas veidā 10 darbdienu laikā no iesnieguma reģistrēšanas dienas aģentūrā.
Projektā noteikts  arī tas, ka KF pilsoņi kārto pārbaudi laikā no 2025. gada 1. aprīļa līdz 16. maijam tikai vienu reizi atbilstoši aģentūras norādītajam konkrētajam pārbaudes laikam un vietai, kā arī nepieciešamības gadījumā reģistrējas atkārtotai pārbaudei līdz 2025. gada 16. jūnijam un attiecīgi kārto pārbaudi atkārtoti centra norādītajā laikā un vietā līdz 2025. gada 30. septembrim.
Noteikts, ka KF pilsonis, kurš līdz 2025. gada 30. septembrim nav sekmīgi nokārtojis pārbaudi vai nevienu reizi nav kārtojis pārbaudi, kārto pārbaudi vispārējās rindas kārtībā, sākot ar 2025. gada 1. oktobri.
4. Projekts paredz Noteikumos Nr.157 aizstāt centra nosaukumu ar aģentūras nosaukumu, izņemot Noteikumu Nr.157 13.2.apakšpunktu, kur saglabāts centra nosaukums, jo minētais apakšpunkts reglamentē nosacījumus, kas attiecas uz laiku līdz Noteikumu Nr.157 spēkā stāšanās dienai. Projekts aizstāj Noteikumos Nr.157 minēto e-pakalpojumu portāla tīmekļvietnes adresi www.latvija.lv ar adresi www.latvija.gov.lv, projekts paredz svītrot Noteikumu Nr.157 61.3 punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas kārto pārbaudi, to skaitā KF pilsoņi, kuri saskaņā ar Imigrācijas likumu pārejas noteikumu 67. punktu kārto pārbaudi.
Ietekmes apraksts
Programma tiks publicēta tikai aģentūras tīmekļvietnē un lēmums par pārbaudes rezultātu personai būs pieejams attiecīgajā e-pakalpojumā portālā www.latvija.gov.lv. Ja KF pilsonis nenokārto pārbaudi atbilstošajā līmenī un pakāpē, tad nevar pretendēt uz Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa saņemšanu termiņos, kas noteikti Imigrācijas likuma pārejas noteikumu 67. punktā.
Juridiskās personas
  • Pārvalde, aģentūra
Ietekmes apraksts
Aģentūra nodrošinās pārbaudi, pārvalde varēs saņemt Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasīšanai nepieciešamo apliecinājums par valsts valodas apguvi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
440 119
129 688
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
440 119
129 688
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
440 119
129 688
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
440 119
129 688
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projektam ir fiskāli neitrāla ietekme uz budžetu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 2025.gadā valsts valodas prasmes pārbaudes nodrošināšanai plānotie ieņēmumi ir 440 119 euro (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 160 320 euro apmērā, ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 127 543 euro apmērā, un nodeva par valsts valodas prasmes pārbaudi 152 256 euro apmērā).

Plānotais ieņēmumu apmērs.
2025.gadā:
Nodevas apmērs 52 euro * potenciālais pakalpojuma saņēmēju (nodevas maksātāju) skaits 2494 = 129 688 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 2025.gadā plānotie izdevumi ir 440 119 euro (~8 463 pakalpojumu nodrošināšanai).

Lai nodrošinātu valsts valodas pārbaudes procesu, tai skaitā reģistrāciju, pārbaudes organizāciju (konsultēšana, pārbaudes materiālu izstrādi un sagatavošana, pārbaudes darbu skanēšanu, apelāciju izskatīšanas organizēšanu), pārbaudes norises vadīšanu, darbu vērtēšanu, telpu nomu un citus izdevumus, vēl papildus 2494 personām aģentūrai nepieciešams papildu finansējums 2025. gadā.

Plānotais izdevumu apmērs.
2025.gadā 129 688 euro, ko veido:

izdevumi atlīdzībai 88 730 euro apmērā (ieskaitot VSAOI), t.sk.:
14 874 euro – norises vadītāji pārbaudes procesā (5,964 euro vidēji vienas personas (pārbaudes kārtotāja) uzraudzības izmaksas * 2494 personas);
59 856  euro – pārbaudes darbu vērtētāji (24 euro par personu*2494 personas);
14 000 euro – pārbaudes darbu izstrāde (10 komplekti* viena komplekta izstrādes izmaksas 1400 euro);

izdevumi precēm un pakalpojumiem 40 958 euro apmērā (ieskaitot PVN), t.sk.:
35 800 euro – telpu un tehniskā aprīkojuma (datori, internets) noma (pārbaužu norises vietas Rīgā, Daugavpilī, Rēzeknē, Ventspilī, Liepājā);
558 euro – transporta izdevumi;
4600 euro – komandējuma izdevumi.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pieņemt zināšanai, ka gadījumā, ja valsts valodas prasmes pārbaudes kārtotāju skaits 2025. gadā pārsniegs 8 463 gadījumu skaitu, Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos priekšlikumu izskatīšanai Ministru kabinetā, norādot papildus nepieciešamā finansējuma apmēru un avotu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/bcc040b9-5f61-4348-b333-76135906f4a7

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļu pārskats pievienots tiesību akta lietas sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • aģentūra, pārvalde.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju”   1.1. apakšpunktu ar 2025. gada 1. janvāri tika likvidēts Izglītības uz zinātnes ministrijas padotībā esošais centrs un tā funkcijas un uzdevumi tika nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu Nr. 157 2. pielikums "Funkcionēšanas ierobežojumi un diagnozes, kuru dēļ tiek noteikti atvieglojumi un atbrīvojums no valsts valodas prasmes pārbaudes" nosaka funkcionēšanas ierobežojumus (atbilstoši starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) kategorijām) ar kuriem personas pilnībā vai daļēji ir atbrīvotas no pārbaudes, kā arī slimību diagnozes (atbilstoši starptautiskās statistisko slimību un veselības problēmu klasifikācijas (SSK) 10. redakcijai), kuru dēļ tiek noteikts atbrīvojums no pārbaudes. Pārbaudes norise tiek rīkota vietās, kas piemērotas personām, kuras ir daļēji atbrīvotas no pārbaudes. Pārbaudes tiek nodrošinātas telpās ar vides pieejamību.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk