21-TA-1446: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 458 "Noteikumi par kapitāla ieguldījumiem komersantos, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu ”Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumos Nr.458 ”Noteikumi par kapitāla ieguldījumiem komersantos, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” projekts (turpmāk – MK Noteikumu projekts) sagatavots pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu, lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku Noteikumu Nr.458 ietvaros.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumos Nr.458 „Noteikumi par kapitāla ieguldījumiem komersantos, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” (turpmāk – Noteikumi Nr.458).
MK Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
MK Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par MK Noteikumu projektā ietvertā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. MK Noteikumu projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” publicēts paziņojums.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējā MK Noteikumu projekta redakcijā pārkapitalizāciju (25.punkts) mēra izmantojot prognozēto kapitāla struktūru 2021.gada 31.decembrī. Ņemot vērā, ka tiek pagarināts Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums) darbības termiņš uz 2022.gada 30.jūniju.
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts paredz precizēt, ka kapitāla struktūras prognozei izmanto plānoto situāciju uz tā gada 31.decembri, kurā noslēdzas Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) 3.11. iedaļā "Rekapitalizācijas pasākumi" noteiktā atbalsta sniegšanas termiņš. Ņemot vērā Covid-19 izplatību, ir paredzams, ka tā ietekmēs komersantus arī 2022.gadā, līdz ar to var rasties situācija, ka arī pēc fonda ieguldījuma komersanta kapitāla struktūra var pasliktināties, līdz ar to netiktu nodrošināts minimums, kas nepieciešams, lai nodrošinātu komersanta dzīvotspēju. Gada beigas (31.decembris) izvēlētas, jo lielākajai daļai komersantu finanšu gads noslēdzas tieši 31.decembrī, kā rezultātā arī prognozētā kapitāla struktūra tiek mērīta 31.decembrī. MK Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā iekļautais nosacījums par komersanta kapitāla struktūras stāvokļa noteikšanu paredz atšķirīgu salīdzināmo periodu nekā Pagaidu regulējuma 3.11. sadaļas 54.punkts, līdz ar to tas tiks saskaņots ar Eiropas Komisiju.
MK Noteikumu projekts paredz precizēt, ka kamēr nav atlīdzināti vismaz 75 % no fonda ieguldījuma, saņēmēji, kuri nav vidējie komersanti, nedrīkst iegādāties vairāk par 10 % līdzdalības uzņēmumos, kas nav saistītie uzņēmumi, kuri darbojas tajā pašā darbības jomā, tostarp blakus tirgos. MK Noteikumu projekts tiek precizēts atbilstoši Pagaidu regulējuma 74. punkta redakcijai, jo šobrīd uz atbalsta saņemšanu var pretendēt arī komersanti ar vidējā komersanta statusu. Tāpat MK Noteikumu projekts paredz precizēt atbilstoši Pagaidu regulējumam arī citus nosacījumus, kuri atšķiras starp vidējiem un lielajiem komersantiem, kā, piemēram, nosacījums par informācijas publicēšanu tīmekļvietnē, prasība pēc pārstrukturēšanas plāna sagatavošanas un iesniegšanas Eiropas Komisijai apstiprināšanai un, kā arī atšķirīgas vērtības atalgojuma izmaksām un apgrozījumam MK Noteikumu 26.punktā.
MK Noteikumu projekts paredz precizēt, ka ja Fonds iepludina pašu kapitālu uzņēmumā, kurā tas vēl (t.i. pirms Covid-19 pašu kapitāla iepludināšanas pasākuma) nav akcionārs, un, tas iepludina jaunu pašu kapitālu ar tādiem pašiem nosacījumiem kā citi privātie investori, kredītiestādes vai citi privātā kapitāla fondi, un, privātā līdzdalība ir nozīmīga (vismaz 30 % no jaunā iepludinātā pašu kapitāla), tad tas tiek paredzēts līgumā un šo noteikumu 33.5 apakšpunktā noteiktais aizliegums veikt dividenžu maksājumus tiek atcelts attiecībā uz citiem privātajiem investoriem, kredītiestādēm vai citiem privātā kapitāla fondiem. Attiecībā uz esošajām akcijām (pirms Fonda un citu privāto investoru, kredītiestāžu vai citu privātā kapitāla fondu investīcijas) aizliegumu veikt dividenžu maksājumus atceļ ar nosacījumu, ka šādu esošo akciju turētājiem piederošā daļa kopumā tiek samazināta zem 10 % no uzņēmuma kapitāla. Jebkurā gadījumā atlīdzību, kas maksājama par Fonda turētajiem Covid-19 hibrīdkapitāla un pakārtotā parāda instrumentiem, izmaksā pirms dividenžu izmaksas akcionāriem attiecīgajā gadā. Precizētais MK Noteikumu projekts tiek precizēts atbilstoši Pagaidu regulējuma 78.b. punkta redakcijai. Nosacījums par Fonda veikto pašu kapitāla iepludināšanu ir uzskatāms par valsts atbalstu īpašu ar to saistītu apstākļu dēļ, jo Fonda ieguldījums ir valsts atbalsts. Līdz ar to, MK Noteikumu projekta redakcijā šis nosacījums nav iekļauts.
MK Noteikumu projekts paredz precizēt, ka kamēr nav atlīdzināti vismaz 75 % no fonda ieguldījuma, saņēmēji, kuri nav vidējie komersanti, nedrīkst iegādāties vairāk par 10 % līdzdalības uzņēmumos, kas nav saistītie uzņēmumi, kuri darbojas tajā pašā darbības jomā, tostarp blakus tirgos. MK Noteikumu projekts tiek precizēts atbilstoši Pagaidu regulējuma 74. punkta redakcijai, jo šobrīd uz atbalsta saņemšanu var pretendēt arī komersanti ar vidējā komersanta statusu. Tāpat MK Noteikumu projekts paredz precizēt atbilstoši Pagaidu regulējumam arī citus nosacījumus, kuri atšķiras starp vidējiem un lielajiem komersantiem, kā, piemēram, nosacījums par informācijas publicēšanu tīmekļvietnē, prasība pēc pārstrukturēšanas plāna sagatavošanas un iesniegšanas Eiropas Komisijai apstiprināšanai un, kā arī atšķirīgas vērtības atalgojuma izmaksām un apgrozījumam MK Noteikumu 26.punktā.
MK Noteikumu projekts paredz precizēt, ka ja Fonds iepludina pašu kapitālu uzņēmumā, kurā tas vēl (t.i. pirms Covid-19 pašu kapitāla iepludināšanas pasākuma) nav akcionārs, un, tas iepludina jaunu pašu kapitālu ar tādiem pašiem nosacījumiem kā citi privātie investori, kredītiestādes vai citi privātā kapitāla fondi, un, privātā līdzdalība ir nozīmīga (vismaz 30 % no jaunā iepludinātā pašu kapitāla), tad tas tiek paredzēts līgumā un šo noteikumu 33.5 apakšpunktā noteiktais aizliegums veikt dividenžu maksājumus tiek atcelts attiecībā uz citiem privātajiem investoriem, kredītiestādēm vai citiem privātā kapitāla fondiem. Attiecībā uz esošajām akcijām (pirms Fonda un citu privāto investoru, kredītiestāžu vai citu privātā kapitāla fondu investīcijas) aizliegumu veikt dividenžu maksājumus atceļ ar nosacījumu, ka šādu esošo akciju turētājiem piederošā daļa kopumā tiek samazināta zem 10 % no uzņēmuma kapitāla. Jebkurā gadījumā atlīdzību, kas maksājama par Fonda turētajiem Covid-19 hibrīdkapitāla un pakārtotā parāda instrumentiem, izmaksā pirms dividenžu izmaksas akcionāriem attiecīgajā gadā. Precizētais MK Noteikumu projekts tiek precizēts atbilstoši Pagaidu regulējuma 78.b. punkta redakcijai. Nosacījums par Fonda veikto pašu kapitāla iepludināšanu ir uzskatāms par valsts atbalstu īpašu ar to saistītu apstākļu dēļ, jo Fonda ieguldījums ir valsts atbalsts. Līdz ar to, MK Noteikumu projekta redakcijā šis nosacījums nav iekļauts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Eiropas Komisija 2020. gada 6. jūlijā saskaņoja atbalsta programmu, kas noteikta ar MK Noteikumiem Nr. 458, (“SA.57409 (2020/N) “Recapitalisation Fund””) un 2021. gada 4. februāra grozījumus (SA.60960 (2021/N) Prolongation and amendment of Recapitalisation Fund (SA 57409- COVID 19 - Recapitalisation Fund)””).
Ņemot vērā MK Noteikumu projektā iekļautos grozījumus, Ekonomikas ministrija piecu darbdienu laikā sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par MK Noteikumu projektā ietvertā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. MK Noteikumu projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” publicēts paziņojums.
Ņemot vērā MK Noteikumu projektā iekļautos grozījumus, Ekonomikas ministrija piecu darbdienu laikā sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par MK Noteikumu projektā ietvertā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. MK Noteikumu projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” publicēts paziņojums.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Latvijā reģistrēti komersanti, akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum".
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz ekonomiku kopumā, jo tas paredz mazināt Covid-19 izraisītas krīzes sekas un veicina ekonomisko aktivitāti.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
52020XC0320(03)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020.gada 19.marta pieņemtais pagaidu regulējums (C(2020) 1863) un tā 2020. gada 3. aprīlī pieņemtie grozījumi C(2020) 2215, 2020. gada 8. maijā pieņemtie grozījumi C(2020) 3156, 2020. gada 29. jūnijā pieņemtie grozījumi C(2020) 4509,
2020. gada 13. oktobrī pieņemtie grozījumi C(2020) 7127 , 2021. gada 18. novembrī pieņemtie grozījumi C(2021) 8442.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020.gada 19.marta pieņemtais pagaidu regulējums (C(2020) 1863) un tā 2020. gada 3. aprīlī pieņemtie grozījumi C(2020) 2215, 2020. gada 8. maijā pieņemtie grozījumi C(2020) 3156, 2020. gada 29. jūnijā pieņemtie grozījumi C(2020) 4509,
2020. gada 13. oktobrī pieņemtie grozījumi C(2020) 7127 , 2021. gada 18. novembrī pieņemtie grozījumi C(2021) 8442.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējuma 3.11. sadaļa 54.punkts
Noteikumu projekta 1.1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 3.3. sadaļa 27.a.punkts
Noteikumu projekta 1.2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 3.11. sadaļa 85.punkts
Noteikumu projekta 1.5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 3.11. sadaļa 83.punkts
Noteikumu projekta 1.6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 3.11. sadaļa 78.b.punkts
Noteikumu projekta 1.4. punkts
Pārņemtas daļēji
-
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 3.11. sadaļa 74.punkts
Noteikumu projekta 1.3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsta programmas grozījumi tiks saskaņoti ar Eiropas Komisiju. Pēc MK Noteikumu projekta apstiprināšanas MK Ekonomikas ministrija piecu darbdienu laikā sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi