Anotācija

25-TA-2651: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Veterinārmedicīnas likuma 35. panta pirmā daļa un otrās daļas 1. un 2. punkts, Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punkts, Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa noteikumi Nr. 199 "Valsts uzraudzībā esošās dzīvnieku infekcijas slimības vai epizootijas uzliesmojuma laikā radušos zaudējumu kompensācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 199) un valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora 2025. gada 31. augusta rīkojums Nr. 169 "Par karantīnas noteikšanu un ierobežojumiem Ogres novada Lauberes pagastā"(turpmāk – VGPVI rīkojums Nr. 169).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Zemkopības ministrijai nepieciešami papildu budžeta līdzekļi (2 327 053,39 euro), lai Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) nodrošinātu kompensācijas izmaksu dzīvnieku īpašniekam par zaudējumiem, kas radušies Āfrikas cūku mēra (turpmāk arī – ĀCM) apkarošanas laikā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VGPVI rīkojums Nr. 169 izdots, pamatojoties uz valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" 2025. gada 31. augusta testēšanas pārskatu DZ-2025-V-56711.01. Ogres novada Lauberes pagasta SIA "BALTIC PORK" novietnē dzīvniekiem (novietnes reģistrācijas numurs LAD datubāzē LV1610938) ir konstatēta mājas cūku saslimšana ar ĀCM.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Komisijas 2011. gada 30. novembra Īstenošanas lēmuma 2011/807/ES, ar ko apstiprina atsevišķu dzīvnieku slimību un zoonožu izskaušanas, kontroles un uzraudzības gada un daudzgadu programmas, kuras dalībvalstis iesniegušas 2012. gadam un turpmākajiem gadiem, un Savienības finansiālo ieguldījumu, 14. pantā ir noteikts, ka 90 dienu laikā pēc īpašnieka iesnieguma saņemšanas ir jāizmaksā kompensācija, to pārskaitot uz īpašnieka norādīto bankas kontu. Konkrētajiem kompensācijas maksājumiem, kas pārskaitīti pēc 90 dienu perioda, Eiropas Komisija ir tiesīga piemērot līdzfinansējuma samazinājumu. Lauku atbalsta dienests 2025. gada 8. oktobrī saņēma iesniegumu no dzīvnieku īpašnieka SIA "BALTIC PORK" par epizootijas – ĀCM – apkarošanas laikā radušos zaudējumu kompensāciju. Zaudējumu kompensācijas izmaksas termiņš ir 2026. gada 7. janvāris.
Veterinārmedicīnas likuma 35. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka epizootijas uzliesmojuma gadījumā dzīvnieku īpašniekam ir tiesības saņemt zaudējumu kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā apmērā, ja ir izpildītas dzīvnieku veselības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās prasības saistībā ar dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju, dzīvnieku ēdināšanu, biodrošību, rīcību epizootijas uzliesmojuma gadījumā un draudu novēršanai, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un tādu atvasinātu produktu apriti, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, kā arī ziņošanu par dzīvnieku pārvietošanu un dzīvnieku saslimšanu. Savukārt Veterinārmedicīnas likuma 35. panta otrās daļas 1. punktā ir noteikts, ka epizootijas uzliesmojuma gadījumā tiesības pieteikties uz zaudējumu kompensāciju ir
1) dzīvnieku īpašniekam par
a) dzīvniekiem, kas nobeigušies laikā no brīža, kad tiek ziņots, ka ir aizdomas par epizootijas uzliesmojumu, līdz brīdim, kad ir pabeigta dzīvnieku piespiedu nokaušana vai nogalināšana,
b) slimības apkarošanas pasākumu laikā nogalinātajiem dzīvniekiem,
c) iznīcinātajiem dzīvnieku izcelsmes produktiem un reproduktīvajiem produktiem.
Noteikumos Nr. 199 noteikti nosacījumi un kārtība, kādā piešķir un persona (īpašnieks) saņem kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies epizootijas uzliesmojuma laikā.
Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD) ir veicis epidemioloģisko izmeklēšanu un noskaidrojis epidemioloģiski saistīto pārtikas uzņēmumu. PVD inspektori saistītajā pārtikas uzņēmumā izsekoja gaļas pārvietošanu un no apgrozības izņēma pārtikas produktus (PVD 2025. gada 1. septembra akts par pārtikas izņemšanu no apgrozības Nr. 54-0025).
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulu 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts"), Eiropas Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regulas 2020/687, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksi un kontroli papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, 12. pantu un Eiropas Komisijas 2023. gada 16. marta Īstenošanas regulas 2023/594, ar ko nosaka īpašus slimības kontroles pasākumus attiecībā uz Āfrikas cūku mēri un atceļ īstenošanas regulu 2021/605 31. un 35. pantu, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumu Nr. 381 "Āfrikas cūku mēra uzliesmojuma likvidēšanas un draudu novēršanas kārtība" 35. punktu, visi cūku sugas dzīvnieki inficētajā novietnē ir jānogalina, lai likvidētu slimības uzliesmojumu.
Risinājuma apraksts
Lai segtu zaudējumus, kas radušies ĀCM apkarošanas laikā, no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" Zemkopības ministrijai (LAD) nepieciešams saņemt 2 327 053,39 euro.
Dalībvalstu izdevumus, kas radušies, pēc ĀCM uzliesmojuma īstenojot tā apkarošanas pasākumus cūku novietnēs, Eiropas Savienība līdzfinansē kā ārkārtas pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regulas (ES) 2021/690, ar ko izveido iekšējā tirgus, uzņēmumu, tostarp mazo un vidējo uzņēmumu, konkurētspējas, augu, dzīvnieku, pārtikas aprites un dzīvnieku barības jomas un Eiropas statistikas programmu (vienotā tirgus programma) un atceļ Regulas (ES) Nr. 99/2013, (ES) Nr. 1287/2013, (ES) Nr. 254/2014, un (ES) Nr. 652/2014, (turpmāk – regula 2021/690) 12. un 13. panta un I pielikuma nosacījumiem.
Rīkojuma projekta pieņemšana problēmu atrisinās pilnībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

ĀCM Latvijā ir aktuāls kopš 2014. gada 26. jūnija, kad Latvijas teritorijā Baltkrievijas un Krievijas Federācijas pierobežā tika konstatēti pirmie mežacūku saslimšanas gadījumi ar ĀCM. Vēlāk, slimībai izplatoties mežacūku populācijā, ĀCM tika konstatēts arī piemājas cūku novietnēs.
Īstenojot ĀCM uzraudzības programmu, šogad laikposmā līdz 26. oktobrim ir atklātas 1227 mežacūkas, kuru laboratoriskie izmeklējumi ir pozitīvi uz ĀCM.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 327 054
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 327 054
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 327 054
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 327 054
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 327 054
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ar rīkojuma projektu tiek paredzēta kompensācijas izmaksa dzīvnieku īpašniekam SIA "BALTIC PORK" 2 327 053,39 euro apmērā par
1) piespiedu kārtā nogalinātām un iznīcinātām cūkām;
Atbilstoši dzīvnieku īpašnieka iesniegumā norādītajai informācijai novietnē piespiedu kārtā nogalinātas un iznīcinātas 23 172 cūkas. Noteikumu Nr. 199 1. pielikumā ir noteikts kompensācijas apmērs katrai cūku grupai atkarībā no svara un pielietojuma.
Kompensācijas aprēķins par piespiedu kārtā iznīcinātām cūkām ir šāds:
a) 12 817 nobarojamo cūku vai vaislas jauncūku (tostarp jaunkuiļu) svarā no 31 līdz 80 kg x 85,37 euro = 1 094 187,29 euro – 42 949,22 euro (saņemtā apdrošināšanas atlīdzība) = 1 051 238,07 euro;
b) 10 355 nobarojamās cūkas vai vaislas jauncūkas (tostarp jaunkuiļi) svarā virs 81 kg x 128,06 euro = 1 326 061,30 euro – 52 050,78 euro (saņemtā apdrošināšanas atlīdzība) = 1 274 010,52 euro;

2) iznīcinātiem no apgrozības izņemtiem 1504,00 kg dzīvnieku izcelsmes produktiem 1804,80 euro.
Noteikumu Nr. 199 5. punktā noteikts, ka kompensācijas apmērs par iznīcinātiem dzīvnieku izcelsmes produktiem ir 80 procentu no grāmatvedības attaisnojuma dokumentos norādītās cenas. Grāmatvedības attaisnojošajos dokumentos norādīta dzīvnieku izcelsmes produktu cena.
Kompensācijas aprēķins ir šāds:
80 % no 2 256,00 euro = 1804,80 euro par 1504,00 kg atdzesētu cūkas pusliemeņu (200 gab.).

Attaisnojošie finanšu dokumenti par faktiskajām izmaksām tika nosūtīti uz Finanšu ministrijas elektroniskā pasta adresi vairis.santars@fm.gov.lv   
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz finansējuma piešķiršanu Zemkopības ministrijai (LAD) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai nodrošinātu kompensācijas izmaksu SIA "BALTIC PORK".
Regula 2021/690 paredz ārkārtas pasākumu līdzfinansējumu saskaņā ar 3. panta 2  punkta "e" apakšpunktā minēto mērķi un nosacījumiem, kā arī saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 21. decembra Īstenošanas lēmumā C(2023) 8926 (Commission Implementing Decision of 21.12.2023 on the financing of the Programme for the internal market, competitiveness of enterprises, including small and medium-sized enterprises, the area of plants, animals, food and feed, and European Statistics and the adoption of the work programme for 2024-2027) un Eiropas Komisijas 2021. gada 6. maija Īstenošanas Lēmumā C(2021) 3046 (Commission Implementing Decision of 6.5.2021 on the financing of the Programme for Single Market, competitiveness of enterprises, including small and medium sized enterprises, and European Statistics and the adoption of the work programme for 2021-2024) (turpmāk – KĪL 3046) noteikto. Līdz Ministru kabineta rīkojuma projekta sagatavošanas un pieņemšanas brīdim nav nosakāma līdzfinansējuma summa no Eiropas Komisijas, jo tikai pēc dalībvalsts pieteikuma un visu dokumentu saņemšanas Eiropas Komisija atbilstoši komisijas rīcībā esošam algoritmam aprēķina līdzfinansējumu summu un pieņem lēmumu par līdzfinansējumu saskaņā ar KĪL 3046.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktā minētajiem sabiedrības iesaistes kritērijiem, tāpēc rīkojuma projekta sagatavošanas laikā netika organizēta sabiedrības līdzdalība un komunikācijas pasākumi.

Vienlaikus jāpiebilst, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdes izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes www.mk.gov.lv sadaļās "Ministru kabineta sēdes" un "Tiesību aktu projekti", lai ar tiem varētu iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi