24-TA-2197: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm"" (turpmāk – projekts) sagatavots, ievērojot Zemkopības ministrijas (turpmāk – ZM) iniciatīvu, lai uzlabotu un precizētu Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 485) regulējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz MK noteikumos Nr. 485 iekļaut nosacījumus pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) piemērošanai un no valsts budžeta papildus piešķirtu līdzekļu sadalīšanai, noteikt īsāku termiņu atbalsta likmju publicēšanai, atcelt noteiktas sankcijas atbalsta pretendentiem un izdarīt atsevišķus tehniskus grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie MK noteikumi Nr. 485 neparedz nosacījumus PVN piemērošanai, un tas rada neskaidrības programmā skolu apgādei ar augļiem, dārzeņiem un pienu (turpmāk – skolu apgādes programma) iesaistītajiem produktu ražotājiem un atbalsta pretendentiem.
Skolu apgādes programmai saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 485 ir noteikts finansējums, kas ik gadu tiek piešķirts no valsts budžeta un no Eiropas Savienības (turpmāk – ES) budžeta, un šī finansējuma apmērs ir zināms pirms mācību gada sākuma. Tādējādi MK noteikumos Nr. 485 paredzētā skolu apgādes programma tiek administrēta, tostarp finansējums atbalsta pretendentiem sadalīts saistībā ar apgādes tiesībām, kuras izmantojot tie piegādā un izdala produktus izglītojamajiem, pamatojoties uz to, ka finansējuma apmērs ir skaidri noteikts un nemainīgs katrā attiecīgajā mācību gadā.
Spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 485 par atbalsta likmju publicēšanu noteikts, ka Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) atbalsta likmes par skolu apgādes programmā izdalītajiem produktiem publicē ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms katra attiecīgā perioda sākuma.
MK noteikumi Nr. 485 arī paredz, ka atbalsta pretendentiem, kas mācību gada laikā neizlieto tiem piešķirtās apgādes tiesības vismaz 85 procentu apmērā, tiek liegts piedalīties skolu apgādes programmā vismaz nākamajā mācību gadā.
Skolu apgādes programmai saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 485 ir noteikts finansējums, kas ik gadu tiek piešķirts no valsts budžeta un no Eiropas Savienības (turpmāk – ES) budžeta, un šī finansējuma apmērs ir zināms pirms mācību gada sākuma. Tādējādi MK noteikumos Nr. 485 paredzētā skolu apgādes programma tiek administrēta, tostarp finansējums atbalsta pretendentiem sadalīts saistībā ar apgādes tiesībām, kuras izmantojot tie piegādā un izdala produktus izglītojamajiem, pamatojoties uz to, ka finansējuma apmērs ir skaidri noteikts un nemainīgs katrā attiecīgajā mācību gadā.
Spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 485 par atbalsta likmju publicēšanu noteikts, ka Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) atbalsta likmes par skolu apgādes programmā izdalītajiem produktiem publicē ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms katra attiecīgā perioda sākuma.
MK noteikumi Nr. 485 arī paredz, ka atbalsta pretendentiem, kas mācību gada laikā neizlieto tiem piešķirtās apgādes tiesības vismaz 85 procentu apmērā, tiek liegts piedalīties skolu apgādes programmā vismaz nākamajā mācību gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais regulējums skolu apgādes programmā MK noteikumos Nr. 485 skaidri nenosaka PVN piemērošanu atbalsta piešķiršanā par izdalītajiem produktiem.
Savukārt Komisijas 2016. gada 3. novembra Deleģētās regulas (ES) 2017/40, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz Savienības atbalstu izglītības iestāžu apgādei ar augļiem un dārzeņiem, banāniem un pienu un groza Komisijas Deleģēto regulu (ES) Nr. 907/2014, (turpmāk – regula 2017/40) 4. panta 3. punkts (regulas angļu valodas redakcijā) noteic, ka "nav tiesību pretendēt uz Savienības atbalstu par pievienotās vērtības nodokli (PVN)".
Pamatojoties uz regulas 2017/40 4. panta 3. punktu, skolu apgādes programmā atbalsta pretendentiem par izdalītajiem produktiem pašlaik netiek segts PVN, bet PVN vispārīgie piemērošanas principi paredz, ka PVN ir attiecināms tajos gadījumos, kad to nevar atgūt no valsts.
2024. gadā vairāki skolu apgādes programmā iesaistītie atbalsta pretendenti – gan produktu ražotāji, gan izglītības iestāžu ēdinātāji – vērsās ZM un LAD, informējot, ka 2023./2024. mācību gadā tiem dalība programmā rada finansiālus zaudējumus tieši PVN piemērošanas kārtības dēļ, jo PVN par skolu apgādes programmā izdalītajiem produktiem netiek segts ar atbalstu, turklāt Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) sniedzis skaidrojumu, ka Pievienotās vērtības nodokļa likuma izpratnē skolu programmā paredzētā produktu bezmaksas izdalīšana nav ar PVN apliekams darījums, tādēļ atbalsta pretendents šos PVN izdevumus nevar iekļaut priekšnodoklī un tādējādi tos atgūt no valsts.
Savukārt Komisijas 2016. gada 3. novembra Deleģētās regulas (ES) 2017/40, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz Savienības atbalstu izglītības iestāžu apgādei ar augļiem un dārzeņiem, banāniem un pienu un groza Komisijas Deleģēto regulu (ES) Nr. 907/2014, (turpmāk – regula 2017/40) 4. panta 3. punkts (regulas angļu valodas redakcijā) noteic, ka "nav tiesību pretendēt uz Savienības atbalstu par pievienotās vērtības nodokli (PVN)".
Pamatojoties uz regulas 2017/40 4. panta 3. punktu, skolu apgādes programmā atbalsta pretendentiem par izdalītajiem produktiem pašlaik netiek segts PVN, bet PVN vispārīgie piemērošanas principi paredz, ka PVN ir attiecināms tajos gadījumos, kad to nevar atgūt no valsts.
2024. gadā vairāki skolu apgādes programmā iesaistītie atbalsta pretendenti – gan produktu ražotāji, gan izglītības iestāžu ēdinātāji – vērsās ZM un LAD, informējot, ka 2023./2024. mācību gadā tiem dalība programmā rada finansiālus zaudējumus tieši PVN piemērošanas kārtības dēļ, jo PVN par skolu apgādes programmā izdalītajiem produktiem netiek segts ar atbalstu, turklāt Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) sniedzis skaidrojumu, ka Pievienotās vērtības nodokļa likuma izpratnē skolu programmā paredzētā produktu bezmaksas izdalīšana nav ar PVN apliekams darījums, tādēļ atbalsta pretendents šos PVN izdevumus nevar iekļaut priekšnodoklī un tādējādi tos atgūt no valsts.
Risinājuma apraksts
Reaģējot uz skolu apgādes programmā iesaistīto atbalsta pretendentu sniegto informāciju, ZM laikā no 2024. gada jūlija līdz oktobrim organizēja vairākas konsultācijas un sanāksmes gan ar skolu apgādes programmā iesaistītajiem produktu ražotājiem un ēdināšanas uzņēmumiem, gan ar Finanšu ministriju un VID, lai pārrunātu neskaidrības un rastu risinājumu PVN piemērošanai skolu apgādes programmā un nodrošinātu to, ka dalība skolu apgādes programmā iesaistītajiem nerada zaudējumus. Sanāksmēs tika panākta vienošanās par to, ka PVN par skolu programmā izdalītajiem produktiem ir iespējams segt, ja atbalsta pretendents iesniedz LAD apliecinājumu, ka par šiem produktiem un izejvielām to ražošanai tas jau neatgūst PVN saskaņā ar spēkā esošajiem PVN jomu regulējošiem tiesību aktiem. Šādu apliecinājumu atbalsta pretendentam var izsniegt VID, atbildot uz atbalsta pretendenta brīvas formas iesniegumu VID Elektroniskajā deklarēšanās sistēmā.
2024. gada 3. septembrī ZM notika sanāksme, kurā piedalījās ZM, LAD, VID, produktu ražotāju un izglītības iestāžu ēdinātāju pārstāvji. Sanāksmes mērķis bija nonākt pie vienota risinājuma par to, kā organizēt produktu (preču) piegādes skolu apgādes programmā, lai atbalsta pretendentam, kas ir PVN maksātājs, tiktu segts arī PVN par piegādātajiem produktiem, ja PVN netiek atgūts no valsts.
Sanāksmē VID pārstāvis skaidroja, ka, tāpat kā citās atbalsta programmās, arī skolu apgādes programmā ir spēkā princips, ka PVN ir attiecināms, ja atbalsta pretendents to neatgūst no valsts, tādēļ atbalsta pretendentam skolu apgādes programmā būtu jāapliecina, ka tas no valsts neatgūst par piegādātajiem produktiem samaksāto PVN (ar priekšnodokli). Šajā nolūkā, ievērojot VID norādījumus un citos atbalsta pasākumos izmantoto praksi, atbalsta pretendents, kas ir PVN maksātājs, LAD var iesniegt VID rakstveida apliecinājumu par to, ka skolu apgādes programmā tas neatgūst PVN par produktu (preču) piegādi. Šādu apliecinājumu atbalsta pretendents var saņemt, iesniedzot VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmā brīvas formas iesniegumu.
Ievērojot minēto, projekta 4. punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 485 ar 23.1 punktu, kas noteic, ka pievienotās vērtības nodoklis skolu programmā ir attiecināms, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta saskaņā ar pievienotās vērtības nodokļa jomu reglamentējošiem tiesību aktiem.
Turklāt projekta 5. punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 485 ar 34.6. apakšpunktu, kas noteic, ka atbalsta pretendents, kam nepieciešams piemērot MK noteikumu Nr. 485 23.1 punkta normu, LAD iesniedz no VID saņemtu rakstveida apliecinājumu par to, ka atbalsta pretendents no valsts neatgūst pievienotās vērtības nodokli par produktu piegādi atbalsta programmā un šie produkti nav piegādāti, lai nodrošinātu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamos darījumus.
Ņemot vērā, ka PVN problemātikas jautājums ar atbalsta pretendentiem, VID un LAD tika risināts jau pirms kārtējā mācību gada sākuma un vienošanās par pieeju tika panākta 2024. gada 3. septembra sanāksmē ZM jeb pirms MK noteikumu Nr. 485 4. punktā noteiktā izdales perioda sākuma kārtējā mācību gadā, projekta 4. un 5. punktā paredzētie nosacījumi tiks piemēroti produktu piegādēm jau no 2024./2025. mācību gada izdales perioda sākuma. Jāņem vērā arī tas, ka, izmantojot skolu programmu regulējošajos ES tiesību aktos doto iespēju (regulas 2017/39 4. panta 4. punkts), atbalsta pretendenti iesniegumus par katru piegādes mēnesi var iesniegt 3 mēnešu laikā, tādēļ par 2024./2025. mācību gada oktobra un novembra mēnešiem vēl atbalsta iesniegumi nav pilnā apmērā iesniegti un LAD vēl nav uzsācis atbalsta izmaksu par šo periodu.
2024. gada 3. septembrī ZM notika sanāksme, kurā piedalījās ZM, LAD, VID, produktu ražotāju un izglītības iestāžu ēdinātāju pārstāvji. Sanāksmes mērķis bija nonākt pie vienota risinājuma par to, kā organizēt produktu (preču) piegādes skolu apgādes programmā, lai atbalsta pretendentam, kas ir PVN maksātājs, tiktu segts arī PVN par piegādātajiem produktiem, ja PVN netiek atgūts no valsts.
Sanāksmē VID pārstāvis skaidroja, ka, tāpat kā citās atbalsta programmās, arī skolu apgādes programmā ir spēkā princips, ka PVN ir attiecināms, ja atbalsta pretendents to neatgūst no valsts, tādēļ atbalsta pretendentam skolu apgādes programmā būtu jāapliecina, ka tas no valsts neatgūst par piegādātajiem produktiem samaksāto PVN (ar priekšnodokli). Šajā nolūkā, ievērojot VID norādījumus un citos atbalsta pasākumos izmantoto praksi, atbalsta pretendents, kas ir PVN maksātājs, LAD var iesniegt VID rakstveida apliecinājumu par to, ka skolu apgādes programmā tas neatgūst PVN par produktu (preču) piegādi. Šādu apliecinājumu atbalsta pretendents var saņemt, iesniedzot VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmā brīvas formas iesniegumu.
Ievērojot minēto, projekta 4. punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 485 ar 23.1 punktu, kas noteic, ka pievienotās vērtības nodoklis skolu programmā ir attiecināms, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta saskaņā ar pievienotās vērtības nodokļa jomu reglamentējošiem tiesību aktiem.
Turklāt projekta 5. punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 485 ar 34.6. apakšpunktu, kas noteic, ka atbalsta pretendents, kam nepieciešams piemērot MK noteikumu Nr. 485 23.1 punkta normu, LAD iesniedz no VID saņemtu rakstveida apliecinājumu par to, ka atbalsta pretendents no valsts neatgūst pievienotās vērtības nodokli par produktu piegādi atbalsta programmā un šie produkti nav piegādāti, lai nodrošinātu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamos darījumus.
Ņemot vērā, ka PVN problemātikas jautājums ar atbalsta pretendentiem, VID un LAD tika risināts jau pirms kārtējā mācību gada sākuma un vienošanās par pieeju tika panākta 2024. gada 3. septembra sanāksmē ZM jeb pirms MK noteikumu Nr. 485 4. punktā noteiktā izdales perioda sākuma kārtējā mācību gadā, projekta 4. un 5. punktā paredzētie nosacījumi tiks piemēroti produktu piegādēm jau no 2024./2025. mācību gada izdales perioda sākuma. Jāņem vērā arī tas, ka, izmantojot skolu programmu regulējošajos ES tiesību aktos doto iespēju (regulas 2017/39 4. panta 4. punkts), atbalsta pretendenti iesniegumus par katru piegādes mēnesi var iesniegt 3 mēnešu laikā, tādēļ par 2024./2025. mācību gada oktobra un novembra mēnešiem vēl atbalsta iesniegumi nav pilnā apmērā iesniegti un LAD vēl nav uzsācis atbalsta izmaksu par šo periodu.
Problēmas apraksts
Spēkā esošie MK noteikumi Nr. 485 noteic skolu apgādes programmai kārtējam mācību gadam pieejamā finansējuma izlietojumu (t. i., apgādes tiesību aprēķināšanu atbalsta pretendentiem, produktu piegādi, atbalsta aprēķināšanu un piešķiršanu), ņemot vērā to, ka finansējuma apmērs, ko veido ES piešķīrums un valsts budžeta līdzfinansējums, mācību gadam ir zināms pirms tā sākšanās, taču ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr. 38 2.§ 16.2.1. apakšpunktu ir apstiprināta papildu valsts budžeta finansējuma 3 860 327 euro apmērā piešķiršana 2025. gadam apakšprogrammā "64.10.00 "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)". Tā kā 2024./2025. mācību gadam projekta sagatavošanas brīdī pieejamais finansējums skolu apgādes programmai jau bija sadalīts, piešķirot apgādes tiesības, saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 485, ir jāparedz īpaša kārtība, kādā atbalsta pretendentiem tiek sadalīti papildus piešķirtie valsts budžeta līdzekļi produktu izdalīšanai.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr. 38 2. § 16.2.1. apakšpunktu ZM 2025. gadā budžeta apakšprogrammā 64.10.00 "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" paredzēts piešķirt papildu valsts budžeta finansējumu programmai "Piens un augļi skolai" 3 860 327 euro (izdevumi subsīdijām un dotācijām). Ar projektu MK noteikumos Nr. 485 noteikta kārtība, kādā atbalsta pretendenti var pieteikties uz šo papildu finansējumu un kā LAD aprēķina un piešķir jaunas apgādes tiesības, ievērojot šo papildu finansējumu. Regulējums paredz, ka papildus piešķirtos valsts budžeta līdzekļus varēs piešķirt, gan paplašinot esošās apgādes tiesības atbalsta pretendentiem, kam tādas jau ir piešķirtas, gan piešķirot apgādes tiesības jauniem atbalsta pretendentiem.
Šāda kārtība tiktu izmantota arī citās iespējamās situācijās, kad papildu valsts budžeta līdzekļi tiktu piešķirti mācību gada laikā, un šādas kārtības noteikšanai ar projekta 1. punktu MK noteikumi Nr. 485 tiek papildināti ar 16.1 punktu, nosakot, ka
1) LAD savā tīmekļvietnē publicē paziņojumu par papildu līdzekļu pieejamību skolu programmā un informāciju par vienam izglītojamam pieejamo papildu finansējumu. Vienam izglītojamam pieejamā finansējuma apmērs ir jāzina apgādes tiesību piešķiršanai, un LAD to aprēķinās, katrai produktu grupai (par augļiem un dārzeņiem, pienu) pieejamo papildu valsts budžeta finansējumu dalot ar kārtējā mācību gada 1. septembrī reģistrēto izglītojamo skaitu izglītības iestādēs, kuras īsteno pirmsskolas un 1.–9. klases izglītības programmas;
2) pēc LAD paziņojuma un informācijas publicēšanas atbalsta pretendents, kas vēlas saņemt apgādes tiesības, piecu darbdienu laikā iesniedz iesniegumu atbalsta pretendenta apstiprināšanai (ja šāds apstiprinājums jau nav piešķirts) un iesniegumu dalībai atbalsta programmā kārtējā mācību gadā atbilstoši piešķirtajiem papildu valsts budžeta līdzekļiem. Šādu iesniegumu var iesniegt gan atbalsta pretendents, kas iepriekš skolu programmā kārtējā mācību gadā nepiedalījās, gan arī atbalsta pretendents, kas vēlas palielināt savas apgādes tiesības jau pieteiktajās izglītības iestādēs vai saņemt papildu apgādes tiesības, piesakot dalībai skolu programmā jaunas izglītības iestādes;
3) LAD divu nedēļu laikā pēc iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām pieņem lēmumu par apgādes tiesību piešķiršanu vai palielināšanu atbalsta pretendentam un to paziņo atbalsta pretendentam;
4) LAD oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un savā tīmekļvietnē publicē paziņojumu par pieejamo finansējumu, ja kādā no produktu grupām ir izveidojies piešķirto papildu valsts budžeta līdzekļu finansējuma pārpalikums.
Šāda kārtība tiktu izmantota arī citās iespējamās situācijās, kad papildu valsts budžeta līdzekļi tiktu piešķirti mācību gada laikā, un šādas kārtības noteikšanai ar projekta 1. punktu MK noteikumi Nr. 485 tiek papildināti ar 16.1 punktu, nosakot, ka
1) LAD savā tīmekļvietnē publicē paziņojumu par papildu līdzekļu pieejamību skolu programmā un informāciju par vienam izglītojamam pieejamo papildu finansējumu. Vienam izglītojamam pieejamā finansējuma apmērs ir jāzina apgādes tiesību piešķiršanai, un LAD to aprēķinās, katrai produktu grupai (par augļiem un dārzeņiem, pienu) pieejamo papildu valsts budžeta finansējumu dalot ar kārtējā mācību gada 1. septembrī reģistrēto izglītojamo skaitu izglītības iestādēs, kuras īsteno pirmsskolas un 1.–9. klases izglītības programmas;
2) pēc LAD paziņojuma un informācijas publicēšanas atbalsta pretendents, kas vēlas saņemt apgādes tiesības, piecu darbdienu laikā iesniedz iesniegumu atbalsta pretendenta apstiprināšanai (ja šāds apstiprinājums jau nav piešķirts) un iesniegumu dalībai atbalsta programmā kārtējā mācību gadā atbilstoši piešķirtajiem papildu valsts budžeta līdzekļiem. Šādu iesniegumu var iesniegt gan atbalsta pretendents, kas iepriekš skolu programmā kārtējā mācību gadā nepiedalījās, gan arī atbalsta pretendents, kas vēlas palielināt savas apgādes tiesības jau pieteiktajās izglītības iestādēs vai saņemt papildu apgādes tiesības, piesakot dalībai skolu programmā jaunas izglītības iestādes;
3) LAD divu nedēļu laikā pēc iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām pieņem lēmumu par apgādes tiesību piešķiršanu vai palielināšanu atbalsta pretendentam un to paziņo atbalsta pretendentam;
4) LAD oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un savā tīmekļvietnē publicē paziņojumu par pieejamo finansējumu, ja kādā no produktu grupām ir izveidojies piešķirto papildu valsts budžeta līdzekļu finansējuma pārpalikums.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 485 19. punkts noteic, ka ZM noteiktās atbalsta likmes par izdalītajiem produktiem LAD publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms attiecīgā perioda sākuma, tomēr ZM, izpildot šī MK noteikumu Nr. 485 punkta prasības, ir konstatējusi, ka objektīvu iemeslu dēļ noteikto publicēšanas termiņu bieži nav iespējams ievērot, jo likmju aprēķinam vajadzīgie dati (piemēram, Centrālās Statistikas pārvaldes apkopotās augļu un dārzeņu mazumtirdzniecības cenas un Lauksaimniecības Datu centra apkopotā svaigpiena vidējā svaigpiena iepirkuma cena) ir pieejami vēlāk, nekā būtu nepieciešams atbalsta likmju savlaicīgai aprēķināšanai un publicēšanai, tādēļ atbalsta likmju publicēšanai ir jāparedz ilgāks laiks.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka ZM ir pietiekams laiks nepieciešamo datu iegūšanai un atbalsta likmju aprēķiniem, kā arī lēmuma par atbalsta likmju apmēru pieņemšanai, ar projekta 3. punktu tiek grozīts MK noteikumu Nr. 485 19. punkts, nosakot, ka LAD atbalsta likmes publicē ne vēlāk kā piecas darbdienas pirms attiecīgā perioda sākuma.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 485 18. punkts noteic, ka LAD atsauc atbalsta pretendentam piešķirto apstiprinājumu, ja tas līdz izdales perioda beigām izmanto mazāk nekā 85 % no tam piešķirtā apgādes tiesību apmēra vismaz vienai izglītības iestādei, un atbalsta pretendents atkārtoti pieteikties dalībai programmā var ne agrāk kā pēc 12 mēnešiem no apstiprinājuma atsaukšanas brīža. Būtībā tas nozīmē, ka atbalsta pretendents tiek izslēgts no dalības atbalsta programmā uz vienu mācību gadu.
Šāds nosacījums MK noteikumos Nr. 485 tika ietverts, lai nodrošinātu skolu apgādes programmas finansējuma izlietojuma labāku plānošanu, pamatojoties, pirmkārt, uz Komisijas 2016. gada 3. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2017/39 par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 piemērot attiecībā uz Savienības atbalstu izglītības iestāžu apgādei ar augļiem un dārzeņiem, banāniem un pienu, (turpmāk – regula 2017/39) 7. panta 3. punktā noteikto, t. i., ka Komisija samazina dalībvalstij galīgo ES piešķīruma apmēru nākamajam mācību gadam, ja kārtējā mācību gadā tā izmantojusi ne vairāk par 75 % no galīgā ES piešķīruma. Turklāt MK noteikumu Nr. 485 18. punkta mērķis bija arī novērst iespējamu atbalsta pretendentu bezdarbību, tiem nepiegādājot produktus un tādējādi veicinot neefektīvu budžeta sadalījumu un arī negatīvi ietekmējot skolu programmas mērķu sasniegšanu.
Tomēr, tā kā ziemas mēnešos ir raksturīga saaukstēšanās un vīrusu slimību, piemēram, gripas, izplatība, salīdzinoši liels skaits izglītojamo ziemā izglītības iestādes neapmeklē ilgāku vai īsāku periodu. Slimošanas laikā izglītojamie arī nepiedalās skolu apgādes programmā un nesaņem bezmaksas augļu, dārzeņu un piena porcijas, un tas samazina kopējo katram izglītojamam izdales periodā piegādājamo produktu daudzumu un galu galā negatīvi ietekmē atbalsta pretendentam piešķirto apgādes tiesību izlietojumu attiecīgajā izglītības iestādē. Tā kā šo faktoru atbalsta pretendents nevar ietekmēt, plānojot savu apgādes tiesību izmantošanu un produktu piegādi, ZM pēc atbalsta pretendentu lūguma katru gadu kopš 2017./2018. mācību gada ir izlēmusi nepiemērot MK noteikumu Nr. 485 18. punkta normu, lai atbalsta pretendenti netiktu sodīti ārēju apstākļu dēļ un lai tādēļ netiktu apdraudēta skolu programmas īstenošana nākamajā mācību gadā virknē izglītības iestāžu.
Šāds nosacījums MK noteikumos Nr. 485 tika ietverts, lai nodrošinātu skolu apgādes programmas finansējuma izlietojuma labāku plānošanu, pamatojoties, pirmkārt, uz Komisijas 2016. gada 3. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2017/39 par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 piemērot attiecībā uz Savienības atbalstu izglītības iestāžu apgādei ar augļiem un dārzeņiem, banāniem un pienu, (turpmāk – regula 2017/39) 7. panta 3. punktā noteikto, t. i., ka Komisija samazina dalībvalstij galīgo ES piešķīruma apmēru nākamajam mācību gadam, ja kārtējā mācību gadā tā izmantojusi ne vairāk par 75 % no galīgā ES piešķīruma. Turklāt MK noteikumu Nr. 485 18. punkta mērķis bija arī novērst iespējamu atbalsta pretendentu bezdarbību, tiem nepiegādājot produktus un tādējādi veicinot neefektīvu budžeta sadalījumu un arī negatīvi ietekmējot skolu programmas mērķu sasniegšanu.
Tomēr, tā kā ziemas mēnešos ir raksturīga saaukstēšanās un vīrusu slimību, piemēram, gripas, izplatība, salīdzinoši liels skaits izglītojamo ziemā izglītības iestādes neapmeklē ilgāku vai īsāku periodu. Slimošanas laikā izglītojamie arī nepiedalās skolu apgādes programmā un nesaņem bezmaksas augļu, dārzeņu un piena porcijas, un tas samazina kopējo katram izglītojamam izdales periodā piegādājamo produktu daudzumu un galu galā negatīvi ietekmē atbalsta pretendentam piešķirto apgādes tiesību izlietojumu attiecīgajā izglītības iestādē. Tā kā šo faktoru atbalsta pretendents nevar ietekmēt, plānojot savu apgādes tiesību izmantošanu un produktu piegādi, ZM pēc atbalsta pretendentu lūguma katru gadu kopš 2017./2018. mācību gada ir izlēmusi nepiemērot MK noteikumu Nr. 485 18. punkta normu, lai atbalsta pretendenti netiktu sodīti ārēju apstākļu dēļ un lai tādēļ netiktu apdraudēta skolu programmas īstenošana nākamajā mācību gadā virknē izglītības iestāžu.
Risinājuma apraksts
Projekta 2. punkts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 485 18. punktu, tādējādi turpmāk neparedzot iepriekšminēto sankciju piemērošanu atbalsta pretendentiem par apgādes tiesību nepilnīgu izmantošanu.
Šāda risinājuma izvēle pamatota ar to, ka problēmas apraksta daļā minētie iepriekšējos mācību gados pieņemtie lēmumi nepiemērot MK noteikumu Nr. 485 18. punktā paredzētās sankcijas nav negatīvi ietekmējuši apgādes tiesību izmantošanu un skolu programmas finansējuma kopējo izlietojumu, un tas liecina, ka atbalsta pretendenti ļaunprātīgi neizmanto sankciju nepiemērošanu. Savukārt saistībā ar regulas 2017/39 7. panta 3. punktā paredzēto ES piešķīruma samazinājumu situācijā, kad dalībvalsts iepriekšējā mācību gadā izmantojusi ne vairāk par 75 % no sava piešķīruma, jānorāda, ka saskaņā ar LAD datiem ES finansējuma piešķīrums skolu programmā Latvijā katru gadu tiek izlietots 100 procentu apmērā, turklāt ES piešķīrums veido mazāko daļu jeb 34 procentus no skolu programmas kopējā budžeta Latvijā, tādēļ nav sagaidāms risks, ka iestātos regulas 2017/39 7. panta 3. punktā minētā situācija.
Šāda risinājuma izvēle pamatota ar to, ka problēmas apraksta daļā minētie iepriekšējos mācību gados pieņemtie lēmumi nepiemērot MK noteikumu Nr. 485 18. punktā paredzētās sankcijas nav negatīvi ietekmējuši apgādes tiesību izmantošanu un skolu programmas finansējuma kopējo izlietojumu, un tas liecina, ka atbalsta pretendenti ļaunprātīgi neizmanto sankciju nepiemērošanu. Savukārt saistībā ar regulas 2017/39 7. panta 3. punktā paredzēto ES piešķīruma samazinājumu situācijā, kad dalībvalsts iepriekšējā mācību gadā izmantojusi ne vairāk par 75 % no sava piešķīruma, jānorāda, ka saskaņā ar LAD datiem ES finansējuma piešķīrums skolu programmā Latvijā katru gadu tiek izlietots 100 procentu apmērā, turklāt ES piešķīrums veido mazāko daļu jeb 34 procentus no skolu programmas kopējā budžeta Latvijā, tādēļ nav sagaidāms risks, ka iestātos regulas 2017/39 7. panta 3. punktā minētā situācija.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 485 62. punkts noteic, ka MK noteikumu Nr. 485 18. punktu nepiemēro 2017./2018. mācību gadā. Tā kā projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 485 18. punktu, attiecīgi ir jāsvītro arī MK noteikumu Nr. 485 62. punkts. Šis grozījums neradīs tiesiskas sekas, jo MK noteikumu Nr. 485 62. punkta prasība attiecas uz jau pagājušu laikposmu.
Risinājuma apraksts
Projekta 6. punkts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 485 62. punktu.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikumā atbalsta pretendentu ievērībai ir norādīts, ka dati par atbalsta saņēmējiem tiek publiskoti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1306/2013 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un Padomes Regulu (EEK) Nr. 352/78, (EK) Nr. 165/94, (EK) Nr. 2799/98, (EK) Nr. 814/2000, (EK) Nr. 1290/2005 un (EK) Nr. 485/2008 atcelšanu (turpmāk – regula Nr. 1306/2013) VII sadaļas IV nodaļas nosacījumiem.
Taču regula Nr. 1306/2013 no 2023. gada 1. janvāra ir atcelta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116), tādēļ ir lietderīgi aktualizēt MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikumā ietvertās atsauces uz tiesību aktiem, kas reglamentē datu publiskošanu par atbalsta saņēmējiem.
Taču regula Nr. 1306/2013 no 2023. gada 1. janvāra ir atcelta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116), tādēļ ir lietderīgi aktualizēt MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikumā ietvertās atsauces uz tiesību aktiem, kas reglamentē datu publiskošanu par atbalsta saņēmējiem.
Risinājuma apraksts
Projekta 7. un 8. punkts izsaka jaunā redakcijā attiecīgi MK noteikumu 7. un 8. pielikuma veidlapas, tajās attiecībā uz datu publiskošanu par atbalsta saņēmējiem norādot atsauci uz regulas 2021/2116 V sadaļas IV nodaļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Par PVN: ja skolu apgādes programmā tiktu saglabāta līdzšinējā prakse, ka PVN netiek segts nevienam atbalsta pretendentam un produkta ražotājam, varētu izveidoties situācija, kad uzņēmumi pārtrauc dalību programmā, un līdz ar to programmas līdzšinējā sekmīgā īstenošana būtu apdraudēta. Skolu apgādes programma dod ieguldījumu gan veselīga uztura paradumu, gan vietējo produktu noieta veidošanā, turklāt, kā savā 2022. gada izvērtējumā ir secinājis Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR", tā daudzos gadījumos arī sniedz būtisku atbalstu ģimenēm, jo mēdz aizstāt brokastis vai kādu citu maltīti, tādējādi nodrošinot bērniem būtiskas uzturvielas un nepieciešamo enerģiju. Pēc LAD datiem, 2023./2024. mācību gadā bezmaksas piena porcijas skolu apgādes programmā saņēma 93 %, bet bezmaksas augļu un dārzeņu porcijas – 96 % no visiem pirmsskolas un 1.–9. klases izglītojamiem, tādēļ ir svarīgi, lai skolu apgādes programma turpina darboties līdzšinējā mērogā vai pat vēl plašāk.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Par PVN: noteikumu projektā ietvertais regulējums, kas attiecīgos gadījumos atļaus atbalsta pretendentiem segt PVN par skolu apgādes programmā izdalītajiem produktiem, neradīs būtisku administratīvo slogu LAD un atbalsta pretendentiem, tomēr vienlaikus no šī regulējuma izriet apstāklis, ka palielināsies par produktiem izmaksātās atbalsta summas, un tādējādi kopumā par esošajiem budžeta līdzekļiem būs iespējams izdalīt salīdzinoši mazāku produktu daudzumu.
Par termiņu atbalsta likmju publicēšanai: noteikumu projektā ietvertais regulējums neradīs problēmas skolu apgādes programmas īstenošanā un neskaidrības par atbalsta likmēm, jo ZM, tāpat kā 2023./2024. mācību gadā, ar atbalsta programmā iesaistītajiem rīkos informatīvas sanāksmes par jaunajām aprēķinātajām atbalsta likmēm, vēl pirms tās tiek publicētas, lai informācija līdz ieinteresētajām personām nonāktu, cik vien iespējams, laikus.
Par termiņu atbalsta likmju publicēšanai: noteikumu projektā ietvertais regulējums neradīs problēmas skolu apgādes programmas īstenošanā un neskaidrības par atbalsta likmēm, jo ZM, tāpat kā 2023./2024. mācību gadā, ar atbalsta programmā iesaistītajiem rīkos informatīvas sanāksmes par jaunajām aprēķinātajām atbalsta likmēm, vēl pirms tās tiek publicētas, lai informācija līdz ieinteresētajām personām nonāktu, cik vien iespējams, laikus.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- produktu ražotāji, izglītības iestāžu ēdinātāji
Ietekmes apraksts
Projektā ietvertais regulējums viesīs skaidrību par to, ka PVN par skolu apgādes programmā piegādātajiem produktiem ir attiecināms, ja atbalsta pretendents – PVN maksātājs – to neatgūst no valsts. Tādējādi, apliecinot, ka PVN netiek atgūts, atbalsta pretendents PVN varēs saņemt kopā ar atbalstu par piegādātajiem produktiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais regulējums novērsīs finansiālu zaudējumu rašanos saistībā ar PVN uzņēmumiem, kas piedalās skolu apgādes programmā kā produktu piegādātāji vai atbalsta pretendenti.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais regulējums novērsīs finansiālu zaudējumu rašanos saistībā ar PVN uzņēmumiem, kas piedalās skolu apgādes programmā kā produktu piegādātāji vai atbalsta pretendenti.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
450,00
produktu ražotāji, izglītības iestāžu ēdinātāji
palielinās
Vērtības nozīme:
9,00
euro
1,00
stundas
50
atbalsta pretendenti
1
reizes gadā
450,00
Skolu apgādes programmā katru gadu piedalās apmēram 100 atbalsta pretendentu, no kuriem apmēram puse (50) ir PVN maksātāji un kuriem būs jāiesniedz VID apliecinājums par to, ka tie neatgūst PVN no valsts.
Aprēķiniem tiek pieņemts, ka šāda VID apliecinājuma iegūšanai tiek patērēta 1 stunda.
Apliecinājums katram atbalsta pretendentam ir jāiesniedz 1 reizi mācību gadā.
Saskaņā ar Centrālās Statistikas pārvaldes datiem par regulāro bruto darba samaksu nostrādātā stundā (veidlapa DSV070c) 2024. gada 2. ceturksnī pārtikas produktu ražošanā privātajā sektorā vidējā samaksa bija 9 EUR stundā.
Kopējais atbalsta pretendentiem radītais administratīvais slogs sasniedz 450 euro gadā.
Kopā
450,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 333 981
0
1 333 981
0
1 333 981
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 333 981
0
1 333 981
0
1 333 981
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 222 870
0
4 222 870
3 860 327
4 222 870
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 222 870
0
4 222 870
3 860 327
4 222 870
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 888 889
0
-2 888 889
-3 860 327
-2 888 889
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-2 888 889
0
-2 888 889
-3 860 327
-2 888 889
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-3 860 327
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-3 860 327
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr. 38 2. § 16.2.1. apakšpunktu ZM 2025. gadā budžeta apakšprogrammā 64.10.00 "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" tiek paredzēts programmai "Piens un augļi skolai" piešķirt papildu valsts budžeta finansējumu 3 860 327 euro (izdevumi subsīdijām un dotācijām).
2025. gadam norādītais papildu valsts budžeta finansējums 3 860 327 euro apmērā ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
2025. gadam norādītais papildu valsts budžeta finansējums 3 860 327 euro apmērā ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
Apraksts
Regulas 2021/2116 V sadaļas IV nodaļa noteic prasības informācijas pārredzamībai un publicēšanai par atbalsta saņēmējiem.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
nav.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2116 V sadaļas IV nodaļa
Projekta 7. punkts un 8. punkts.
MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikums.
MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikums.
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2116 V sadaļas IV nodaļā ietvertās prasības pārredzamībai Latvijā attiecībā uz atbalsta saņēmējiem skolu programmā nodrošina Lauku atbalsta dienests.
98. panta 2. punkts paredz prasību dalībvalstij publicēt vienā tīmekļvietnē informāciju par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) labuma guvējiem, un šai informācijai jābūt pieejamai divus gadus no publicēšanas dienas. Attiecīgā informācija par labuma guvējiem tiek publicēta Lauku atbalsta dienesta vietnē https://eps.lad.gov.lv/payment_recipients. Šajā sarakstā tiek publicēti arī dati par atbalsta saņēmējiem skolu programmā.
Regulas 2021/2116 99. pants paredz dalībvalsts saistības informēt labuma guvējus par to, ka ar tiem saistīti dati tiks publicēti un ka Savienības finanšu interešu aizsardzības nolūkos šādus datus var apstrādāt Savienības un dalībvalstu revīzijas un izmeklēšanas struktūras. Skolu programmā atbalsta saņēmēji par šīm prasībām tiek informēti ar attiecīgu informatīvu norādi atbalsta iesniegumā MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikumā, kuru veidlapas tiek precizētas ar projekta 7. un 8. punktu. Turklāt MK noteikumu Nr. 485 2. pielikumā dotajā veidlapā atbalsta pretendenta apstiprināšanas iesniegumam sadaļā "Atbalsta pretendenta apstiprināšanas nosacījumi" 9. punkts paredz pretendenta pienākumu atļaut LAD un ES audita pārstāvjiem veikt pārbaudes un pēc pieprasījuma uzrādīt apliecinošos dokumentus, kā arī atļaut veikt padziļinātu grāmatvedības pārbaudi un preču fizisku pārbaudi.
98. panta 2. punkts paredz prasību dalībvalstij publicēt vienā tīmekļvietnē informāciju par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) labuma guvējiem, un šai informācijai jābūt pieejamai divus gadus no publicēšanas dienas. Attiecīgā informācija par labuma guvējiem tiek publicēta Lauku atbalsta dienesta vietnē https://eps.lad.gov.lv/payment_recipients. Šajā sarakstā tiek publicēti arī dati par atbalsta saņēmējiem skolu programmā.
Regulas 2021/2116 99. pants paredz dalībvalsts saistības informēt labuma guvējus par to, ka ar tiem saistīti dati tiks publicēti un ka Savienības finanšu interešu aizsardzības nolūkos šādus datus var apstrādāt Savienības un dalībvalstu revīzijas un izmeklēšanas struktūras. Skolu programmā atbalsta saņēmēji par šīm prasībām tiek informēti ar attiecīgu informatīvu norādi atbalsta iesniegumā MK noteikumu Nr. 485 7. un 8. pielikumā, kuru veidlapas tiek precizētas ar projekta 7. un 8. punktu. Turklāt MK noteikumu Nr. 485 2. pielikumā dotajā veidlapā atbalsta pretendenta apstiprināšanas iesniegumam sadaļā "Atbalsta pretendenta apstiprināšanas nosacījumi" 9. punkts paredz pretendenta pienākumu atļaut LAD un ES audita pārstāvjiem veikt pārbaudes un pēc pieprasījuma uzrādīt apliecinošos dokumentus, kā arī atļaut veikt padziļinātu grāmatvedības pārbaudi un preču fizisku pārbaudi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams EK kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f248c4ea-562b-4630-b3df-eec7747e6c1d
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Viedokļu, komentāri un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Lauku atbalsta dienests saskaņā ar MK noteikumu Nr. 485 2. punktu piešķir, administrē un uzrauga atbalstu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
nav.
Pielikumi
