Anotācija (ex-ante)

21-TA-371: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. augusta noteikumos Nr. 570 "Derīgo izrakteņu ieguves kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) sagatavots pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas, lai īstenotu Ministru kabinetam doto pilnvarojumu līdz 2021. gada 31. decembrim izstrādāt likuma “Par zemes dzīlēm” (turpmāk – Likums) 12.1 panta sestajā daļā un 12.2 panta otrajā daļā noteikto kārtību, kādā zemes īpašnieks tiek informēts, kā arī to, kā tiek aprēķināta un zemes īpašniekam izmaksāta atlīdzība par iegūto derīgo izrakteņu apjomu no kristāliskā pamatklintāja. Noteikumu projekts paredz nosacījumus un kārtību, kādā veic kristāliskā pamatklintāja ģeoloģisko izpēti, derīgo izrakteņu ieguvi un rekultivāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai noteiktu kārtību ģeoloģiskai izpētei, derīgo izrakteņu ieguvei un rekultivācijai kristāliskā pamaklintāja iežos. Tāpat arī iekļauti nosacījumi, kas ir saistoši zemes īpašniekiem saistībā ar tam piederošā nekustamā īpašuma zemes dzīļu izmantošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
31.12.2021.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā šobrīd netiek veikta nedz kristāliskā pamatklintāja ģeoloģiskā izpēte, nedz derīgo izrakteņu ieguve, jo, ņemot vērā lielo dziļumu, kādā kristāliskais pamatklintājs atrodas, jebkādas darbības tajā saistāmas ar lielu finansiālu ieguldījumu. Tomēr, ņemot vērā to, ka kristāliskā pamatklintāja ieži var potenciāli saturēt īpaši vērtīgu derīgo izrakteņu rūdas (piemēram, niķeli, dzelzi, varu, zeltu, platīnu u.c.), no kurām konkrētais metāls tālāk izstrādājams, nepieciešams izstrādāt regulējumu, kā veikt to izpēti un tai sekojošu ieguvi un rekultivāciju.  Tāpat ir jābūt skaidriem nosacījumiem par ģeoloģiskās izpētes gaitā noskaidrojamiem jautājumiem, kā arī faktisko iegūto derīgo izrakteņu un blakusproduktu uzskaiti
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot, ka Latvijā līdz šim nav pieredzes ar dziļi iegulošu iežu ieguvi, kas netraucētu izmantot zemes virskārtu tās esošajam mērķim (piemēram, lauksaimniecības zeme), noteikumos izmantota Somijas un Vācijas normatīvā regulējuma pieeja attiecībā uz zemes īpašnieku informēšanu un kompensāciju par zemes dzīļu izmantošanu derīgo izrakteņu ieguves laikā un derīgo izrakteņu ieguvi. Tāpat arī izmantoti dati un galvenie rezultāti no Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas finansētā projekta Nr. 1-08/119/2020 “Priekšlikumu izstrāde kristāliskā pamatklintāja iežu ieguves kārtības normatīvajam regulējumam Latvijā”.
Jāatzīmē, ka pazemes ieguve vienmēr saistās ar kompleksu pazemes struktūru un hidroģeoloģiskajiem apstākļiem, kas gan atsevišķi, gan kopā ietekmē ieguves darbus lielā dziļumā. Tādējādi katrā ieguves  vietā jāņem vērā vietējie apstākļi, atbilstoši pielāgojot arī ieguves tehnoloģiju.
Derīgo izrakteņu izpētes un ieguves laikā zemes dzīļu izmantotājam ir saistoši Ministru kabineta 2006. gada 21. februāra noteikumi Nr. 150 “Darba aizsardzības prasības derīgo izrakteņu ieguvē”, kurās atrunāti arī nosacījumi attiecībā uz darbībām pazemes izstrādnēs (šahtās). Tāpat gan ģeoloģiskās izpētes gan derīgo izrakteņu ieguves laikā jāņem vērā Ministru kabineta 2011. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 470 “Derīgo izrakteņu ieguves atkritumu apsaimniekošanas kārtība”.

Jāņem vērā, ka kristāliskā pamatklintāja iežu ieguve notiek lielā dziļumā (aptuveni sākot no 1 km) un zemes dzīļu izmantotājs (derīgo izrakteņu ieguvējs)  var būt noslēdzis līgumus ar lielu skaitu zemes īpašniekiem, kuriem ir tiesības uz atlīdzību par iegūtajiem derīgajiem izrakteņiem. Savukārt ģeoloģiskās izpētes veikšanai, gadījumā, ja nav nepieciešams atrasties zemes īpašumā un ierīkot ģeoloģiskās izstrādnes, Likuma 12.1 panta trešā daļa nosaka, ka tādā gadījumā līgums ar zemes īpašnieku nav nepieciešams.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzētas šādas izmaiņas:

1. Pamatojoties uz Likuma 12.1 panta sestajā daļā un 12.2 panta otrajā daļā noteikto, Ministru kabineta 2012. gada 21. augusta noteikumi Nr. 570 “Derīgo izrakteņu ieguves kārtība” (turpmāk – MKN 570) papildināti ar norādi par to izdošanas pamatu.

2. Lai samazinātu rekultivācijas neveikšanas risku kristāliskā pamatklintāja iežos noteikts, ka rekultivācija ir obligāti veicama paralēli derīgo izrakteņu ieguvei.

3. Lai izpildītu Likuma 12.2 otrajā daļā noteikto, ka zemes dzīļu izmantotājam ir pienākums informēt zemes īpašnieku par iegūto kristāliskā pamatklintāja iežu apjomu un samaksāt viņam atlīdzību, noteikts, ka informēšana par iepriekšējā kalendārajā gadā iegūto iežu apjomu jāveic līdz nākošā gada 1. februārim. Šis datums sakrīt ar datumu, kad zemes dzīļu izmantotājam informācija par iegūto derīgo izrakteņu apjomu jāsniedz arī Valsts vides dienestam (turpmāk – VVD). Kristāliska pamatklintāja iežu ieguves laikā (zemes dzīļu izmantošanas licences spēkā esamības laikā) zemes īpašnieks saņem ikgadēju kompensāciju, neskatoties uz to, vai derīgais izraktenis konkrētajā kalendārajā gadā ir iegūts. Noteikts, ka zemes dzīļu izmantotājs maksā ikgadēju maksu zemes īpašniekam par iepriekšējo kalendāro gadu, tiklīdz ir saņemta licence derīgo izrakteņu ieguvei. Maksas apmērs ir 50 euro/ha visa perioda laikā, uz kuru zemes dzīļu izmantotājs ir saņēmis zemes dzīļu izmantošanas licenci. Papildus noteikts, ka zemes dzīļu izmantotājs maksā arī kompensāciju 10 procentu apmērā par iegūtajiem derīgajiem izrakteņiem, kas ir piesaistīta vidējai tirgus vērtībai novērtēšanas periodā.
Kristāliskā pamatklintāja iežos potenciāli iegūstamie derīgie izrakteņi (piemēram, niķelis, dzelzs, varš, zelts, platīns u.c.) nav sastopami tīrā veidā, bet gan savienojumos ar citiem elementiem un tos nepieciešams īpaši apstrādāt, lai iegūtu konkrēto metālu. Metālu rūdas satur tikai noteiktu daudzumu metāla un daudzos gadījumos šie apstrādes procesi ir tik sarežģīti, ka veido līdz pat 30 % no metāla cenas. Piemēram, vara rūda satur 0.1 – 1 % vara, tādējādi no vienas tonnas rūdas var iegūt 6 – 10 kg vara, kas pārrēķinot monetāri ir aptuveni 8 euro par 1 kg[1].   Savukārt platīna gadījumā no vienas tonnas rūdas var iegūt 3 – 6 gramus platīna, tomēr tā ieguve joprojām ir ekonomiski pamatota, jo vidējā cena pārrēķinot uz 1 gramu biržā 2020. gadā bija aptuveni 28 euro[2]. Tādējādi tas nozīmē, ka, lai ieguve būtu ekonomiski pamatota, ieguves laikā pazemes šahtās ir jāizstrādā vairāki simti tūkstoši tonnu rūdas.


[1] Skatīt: https://www.lme.com/Metals/Non-ferrous/Copper#tabIndex=0

[2] Skatīt: https://www.lme.com/en-GB/Metals/Precious-metals/Platinum/Averages

4. MKN 570 1. pielikums papildināts ar tādu derīgā izrakteņa veidu kā kristāliskā pamatklintāja ieži skaidrojot, ka tie ir ieži, kas satur potenciāli vērtīgus derīgos izrakteņus (piemēram, niķeli, dzelzi, varu, zeltu, platīnu u.c.) un Latvijas teritorijā iegūstami no aptuveni 1 km dziļuma.

5. MKN 570 2. pielikums papildināts ar vairākām prasībām kristāliskā pamatklintāja iežu izpētei, uzskaitei un rekultivācijai, kas nodrošinātu ģeoloģiski pamatotas informācijas iegūšanu par pētāmo teritoriju un iegūtajiem derīgajiem izrakteņiem. Pamatā tie ir ģeofizikālās izpētes darbi, kas veicami attālināti, gan arī ierīkotajos urbumos. Tāpat svarīgi iegūt un laboratoriski testēt iežu paraugus, lai noteiktu to fizikāli – ķīmiskās īpašības.  
Ņemot vērā to, ka kristāliskā pamatklintāja iežu ieguve ir Latvijas apstākļiem sarežģīta un notiek lielā dziļumā,  tiek noteikts, ka derīgo izrakteņu ieguvējam jānodrošina kalendārā gada laikā iegūtā derīgā  izrakteņa apjoma aprēķins un uzskaite. Vienlaikus jānorāda, ka lielā dziļuma dēļ uzskaite, veicot topogrāfisko uzmērīšanu, nebūtu iespējama. Ieguves laikā ir jāveic iegūto derīgo izrakteņu uzskaite, kas atspoguļo no dabiskās vides atdalīto iežu apjomu, kā arī nosakot atsevišķi katra iegūstamā metāla koncentrāciju un daudzumu.

Rekultivācijas veidi pēc kristāliskā pamatklintāja iežu ieguves var būt sagatavojot teritoriju izmantošanai lauksaimniecībā, mežsaimniecībā vai citā veidā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
zemes īpašnieki, kuru īpašuma zemes dzīles potenciāli varētu tikt izmantotas kristāliskā pamatklintāja iežu ģeoloģiskai izpētei vai ieguvei.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
personas, kuras vēlas izmantot kristālisko pamatklintāju, veicot tā ģeoloģisko izpēti vai derīgo izrakteņu ieguvi; publiskas personas, kuru īpašuma zemes dzīles potenciāli varētu tikt izmantotas kristāliskā pamatklintāja iežu ģeoloģiskai izpētei vai ieguvei.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
sabiedrības līdzdalības nodrošināšana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi