Anotācija (ex-ante)

24-TA-1725: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir izstrādājusi risinājumu, kā būtiski efektivizēt un stiprināt valsts pakalpojumu kvalitāti, kā arī nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un panākt to pieejamību bērniem, jauniešiem un pieaugušajiem, tai skaitā nodrošinot vienotu pārvaldību, darba organizēšanu un sadarbību, sākotnējā posmā nododot Valsts izglītības satura centra (VISC) funkcijas un pārvaldes uzdevumus Valsts izglītības attīstības aģentūrai (VIAA), kura attiecīgi tiek pārveidota, mainot tās nosaukumu, vizuālo identitāti, paplašinot funkciju un pārvaldes uzdevumu klāstu (turpmāk – Jaunā Aģentūra). Pašlaik notiek aģentūru darbinieku aptauja, diskusija un tiek uzklausīti viedokļi par Jaunās Aģentūras nosaukumu, par ko varētu tikt panākts konsenss reorganizācijas 1. posma ietvaros līdz 2024. gada 30. septembrim. Tad secīgi otrajā posmā  Jaunajai Aģentūrai tiktu nodotas Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras (JSPA) funkcijas un pārvaldes uzdevumi, attiecīgi tādā veidā deleģējot Jaunajai Aģentūrai plānveidīgas un ilgtspējīgas izglītības politikas un jaunatnes politikas ieviešanu un sinerģiju ar citām rīcībpolitikām, sekmējot augstas kvalitātes un vienuviet pieejamu pakalpojumu nodrošināšanu mērķauditorijai, vienlaicīgi arī optimizējot institucionālo kapacitāti, novēršot IZM padotībā esošo iestāžu funkciju pārklāšanos, dublēšanos un nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietošanu, kā arī veicinot  IZM iesākto reformu efektīvu īstenošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pieņemt Ministru kabineta rīkojumu par IZM padotības iestādes VIAA pārveidošanu un VISC un JSPA likvidāciju, to funkciju un saistīto pārvaldes uzdevumu nodošanu Jaunajai Aģentūrai, lai nodrošinātu augstas kvalitātes, pieejamus un nepārtrauktus pakalpojumus atbilstoši Nacionālajam attīstības plānam, pamatnostādnēm bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības, izglītības attīstības, ievērojot Finanšu ministrijas un OECD ieteikumus par institucionālās kapacitātes stiprināšanu labākai pārvaldībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu augstas kvalitātes, pieejamus un nepārtrauktus pakalpojumus, iekļaujošu izglītību personības attīstībai, cilvēku labklājībai un ilgtspējīgai valsts izaugsmei ir pieņemts Nacionālais attīstības plāns 2021. – 2027. gadam, Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam, Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnes 2022.–2027. gadam,  kā arī Finanšu ministrija un OECD ir sniegušas ieteikumus par institucionālās kapacitātes stiprināšanu izglītības kvalitātes uzraudzībai un nodrošināšanai, labākas pārvaldības īstenošanai.
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam (apstiprināts Latvijas Republikas Saeimas plenārsēdē 2020.gada 2.jūlijā) (turpmāk - NAP2027) kā vienu no svarīgākajām prioritātēm ir noteicis  zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei. Tā, piemēram, rīcības virziena “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” mērķis ir izglītības kvalitāte uzņēmējdarbībā un dzīvē izmantojamu zināšanu un prasmju ieguve ikvienam valsts iedzīvotājam [145], tai skaitā izglītības kvalitātes un izglītības sistēmas efektīva pārvaldība, lai attiecīgi varētu materializēt Latvijas izglītības sistēmas potenciālu kvalitatīvu un vispārpieejamu pakalpojumu nodrošināšanā sabiedrībai, tādējādi veicinot  sabiedrības efektīvāku un mērķtiecīgāku attīstību.
Nevienai iestādei nav tiesības nedz uz pastāvēšanu, nedz uz noteiktu kompetenci. Iestādes izveido, likvidē, to kompetenci nosaka Ministru kabinets (vai ministrs), vadoties no efektivitātes principa, lai realizētu izpildvaras uzdevumus, kas pastāvīgi mainās. Procedūrai jābūt vienkāršai.[1] Tieši IZM kā vadošās valsts pārvaldes iestādes izglītības, zinātnes, kosmosa un sporta nozarē, kā arī jaunatnes un valsts valodas politikas jomā[2] kompetencē ietilpst lietderības apsvērumu izvērtējums par to, kādā veidā organizējama ministrijas funkciju izpilde, šo funkciju izpildes kvalitatīva un efektīva nodrošināšana, iestāžu institucionālā un funkcionālā struktūra, un tās maiņa, ja tāda nepieciešamība pastāv.
Vairākas no VISC, VIAA un JSPA pamatfunkcijām attiecībā uz izglītības un jaunatnes politikas īstenošanu un efektīvu sinerģiju starp politikām - dublējas vai vērstas uz viena mērķa sasniegšanu, piemēram, nodrošināt informācijas sniegšanu un konsultācijas par valsts politikas izglītības jomā īstenošanu, nodrošināt mācību satura un metodisko materiālu izstrādi un atbalstu, koordinēt un pārraudzīt mācību procesa īstenošanu, nodrošināt valsts valodas prasmes pārbaudi profesionālo un amata pienākumu veikšanai, u.tml. Tādējādi ir nepieciešams izvērtēt lietderīgumu šo iestāžu funkciju konsolidācijai un ar to saistīto uzdevumu izpildi stratēģiski organizēt vienā institūcijā, ievērojot vienas pieturas aģentūras principu, nevis turpināt pakalpojumu sniegšanas modeli, kurā minētās iestādes sniedz saistītus, bet sadrumstalotus pakalpojumus, kā arī veic to atsevišķu uzraudzību, tādējādi apgrūtinot mērķauditorijai saņemt iespējami kvalitatīvākus, visaptverošus un viegli pieejamus pakalpojumus vienuviet, tādā veidā arī vienkāršojot sadarbības modeli ar partneriem Latvijā un ārvalstīs.
Turklāt saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) 2024. gadā veiktās izpētes “Enhancing the institutional capacity for education quality monitoring and school improvement support in Latvia” [DP1] [SS2] rezultātiem, analizējot Latvijas izglītības nozares pārraudzības aspektus, tika ieteikts apsvērt iespēju apvienot VISC un VIAA, lai nodrošinātu lielāku efektivitāti, politikas saskaņotību un organizatoriskās kapacitātes apvienošanu valsts politikas īstenošanai visās izglītības apakšnozarēs.


[1] Levits E. Valsts pārvaldes iekārtas likuma koncepcija. Latvijas Vēstnesis, Nr.95, 26.02.2002.

[2] Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumu Nr. 528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums". Latvijas Vēstnesis, 129, 19.09.2003. 1.punkts. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/79100
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu IZM reorganizāciju veic, ievērojot valsts pārvaldes principus – sabiedrības interešu ievērošana un sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošana, labas pārvaldības nodrošināšana, kas cita starpā ietver VISC, VIAA un JSPA funkciju izvērtējumu, funkciju un pakalpojumu izmaksu salīdzinājumu un izvērtējot ietekmi uz iestādes saistībām.
VIAA pārveidošana, likvidējot VISC un JSPA, ir komplekss pasākumu kopums, kurā cita starpā būtiska nozīme ir iestāžu īstenoto pakalpojumu nodrošināšanas nepārtrauktībai, kas saistīta gan ar izglītības satura un metodisko materiālu izstrādi, gan ar aktuālo nacionālo projektu, ES un citu starptautisko programmu un iniciatīvu īstenošanu u.c. Tāpat ir būtiski jau ar 2025. gada 1. janvāri nodrošināt materiāltehnisko līdzekļu pietiekamību Jaunajai Aģentūrai, sekmēt efektīvu savienojamību starp VIAA, VISC un JSPA izmantotajiem resursiem pakalpojumu nodrošināšanā, tai skaitā datu bāžu, IT sistēmu, un digitālo instrumentu konsolidācija, kā arī mākslīga intelekta rīku ieviešana, un iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošana.
Tādējādi, šī procesa īstenošanas optimāls risinājums ir veikt šo procesu pakāpeniski divos posmos, attiecīgi sākot ar VISC funkciju un pārvaldes uzdevumu nodošanu VIAA, kura tiek pārveidota, tas ir kompetence, funkcijas un uzdevumi tiek atbilstoši papildināti, tai skaitā mainot tās nosaukumu un vizuālo identitāti, pārveidojoties par Jauno Aģentūru.
Reorganizācijas 2. posms, tāpat kā 1. posms ir saistīts ar Erasmus+ programmas nacionālo aģentūru funkciju izpildi. Tā kā pašlaik VIAA ir akreditēta Erasmus+ nacionālā aģentūra izglītības un mācību, un sporta jomās, tāpat arī JSPA pašlaik ir Erasmus+, kā arī ES programmas “Eiropas Solidaritātes korpuss” nacionālā aģentūra jaunatnes izglītības jomā, būtisks aspekts ir tas, ka šo iestāžu funkciju un saistīto pārvaldes uzdevumu nodošana vienai iestādei ir veicama pakāpeniski, pielāgojot JSPA likvidācijas procesu iestāžu aktuālajiem projektiem, Eiropas Savienības fondu programmu apguvei, akreditācijas prasību savlaicīgai izpildei, kā arī  atbalsta pasākumu nodrošināšanai. Līdz ar to ir iecerēts šo reorganizācijas 2. posmu veikt pēc 1. posma sekmīgas pabeigšanas, ņemot vērā mērķauditorijas intereses nepārtrauktu pakalpojumu nodrošināšanā.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams pieņemt Ministru kabineta rīkojumu par IZM padotības iestāžu – VISC un JSPA likvidāciju, attiecīgi pakāpeniski pārveidojot VIAA, šo iestāžu funkciju un saistīto uzdevumu nodošanu Jaunajai Aģentūrai, lai nodrošinātu augstas kvalitātes, pieejamus un nepārtrauktus pakalpojumus, iekļaujošu izglītību personības attīstībai, cilvēku labklājībai un ilgtspējīgai valsts izaugsmei saskaņā ar Nacionālais attīstības plānu 2021. – 2027. gadam, Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021. – 2027. gadam, kā arī ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 967 "Par Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnēm 2022.–2027. gadam”, Finanšu ministrijas ieteikumus par IZM padotības iestāžu funkciju izvērtēšanu un OECD ieteikumus par institucionālās kapacitātes stiprināšanu izglītības kvalitātes uzraudzībai un nodrošināšanai. Proti, reorganizācijas mērķis ir konsolidēt Jaunajā Aģentūrā IZM īstenoto rīcībpolitiku - izglītības politikas un jaunatnes politikas apvienošana, kā arī saistīto pārvaldības un īstenošanas jautājumu koordinēta ieviešana, lai sekmētu pakalpojumu pieejamību vienā iestādē, ievērojot vienas pieturas aģentūras principu. 
IZM plāno veikt VIAA pārveidošanu un VISC un JSPA likvidāciju divos secīgos posmos, proti:
1. posms – VISC likvidācija, nododot šīs iestādes funkcijas un pārvaldes uzdevumus VIAA, kura attiecīgi tiek pārveidota par Jauno Aģentūru, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 5. punktu, tādējādi saglabājot VIAA akreditāciju Erasmus+ programmas administrēšanas nepārtrauktai izpildei un starptautisko saistību ievērošanai;
2. posms – JSPA likvidācija, nododot šīs iestādes funkcijas un tās pārvaldes uzdevumus Jaunajai Aģentūrai, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 5. punktu, šādā veidā īstenojot vienkāršoto ex ante validācijas procedūru Eiropas Komisijā, kā rezultātā Jaunajā Aģentūrā kā vienīgajā nacionālajā aģentūrā tiktu apkopotas un pārvaldītas visas starptautiskās akreditējamās programmas.
Problēmas apraksts
VISC un VIAA kompetenču un noteiktu darba jomu un pienākumu pārklāšanās, jo īpaši valsts izglītības politikas īstenošanā vispārējās  izglītības un profesionālās izglītības jomā, kā arī Eiropas Komisijas akreditācijas saglabāšana programmas Erasmus+ administrēšanas nepārtrauktības nodrošināšanā.
Kā skaidrots OECD 2024. gadā veiktajā izpētē “Enhancing the institutional capacity for education quality monitoring and school improvement support in Latvia”, aplūkojot un saturiski izvērtējot VIAA 24 funkcijas,[1] tika atklātas ievērojamas līdzības un komplementaritāte ar VISC funkcijām.[2] Atsevišķās darba jomās, jo īpaši valsts izglītības politikas īstenošanā vispārējās izglītības un profesionālās izglītības jomā, notiek VIAA un VISC lomu un pienākumu pārklāšanās. Turklāt, kā norādīja OECD, pretēji gaidītajam, OECD aptaujas dati liecināja, ka datu un informācijas apmaiņa un sadarbība starp abām organizācijām tomēr ir neliela. Līdz ar to ierobežotā koordinācija un sadarbība rada riskus izglītības politikas efektīvai ieviešanai  un sekmē īstenoto projektu  pārklāšanos un/vai saskaņotības trūkumu, kā rezultātā negatīvās sekas izjūt pakalpojumu saņēmēji.
VIAA ir akreditēta Erasmus+ nacionālā aģentūra izglītības un mācību, un sporta jomās, kas jau ir uzsākusi programmu īstenošanu ar izpildes termiņu līdz 2027. gada beigām.
Atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) Izglītības, jaunatnes, sporta un kultūras ģenerāldirektorāta vadlīnijām valsts iestādēm par ex ante atbilstības novērtējuma procesu nākotnes Erasmus+ kontekstā un Eiropas Solidaritātes korpusa programmu īstenošanai, valsts iestādēm, kuras plāno pieteikties un īstenot Erasmus+ un Eiropas Solidaritātes korpusa programmas īstenošanai nepieciešams izpildīt atbilstības novērtēšanas procesu. Pārbaužu un auditu apjoms, kas jāveic valsts iestādei, lai izdotu ex ante atbilstības novērtējumu, ir atkarīgs no nepārtrauktības līmeņa starp esošajām un turpmākajām valsts aģentūrām. Jānorāda, ka atbilstības novērtējums ir priekšnoteikums, lai valsts iestāde varētu piedalīties Erasmus+ un Eiropas Solidaritātes korpusa programmu īstenošanā. No minētajām EK vadlīnijām izriet, ka gadījumā, ja notiek nacionālās aģentūras reorganizācija, kā rezultātā tiek izveidota pavisam jauna institūcija vai tiek apvienotas divas iestādes, kuras īsteno nacionālo aģentūru funkcijas, nepieciešams veikt atbilstības novērtējumu, kas cita starpā ietver visas jaunajai nacionālajai aģentūrai nodotās informācijas (datu, resursu, rīku – elektronisko un fizisko) auditu, kā arī visu to elementu auditu, uz kuriem balstās sniegtā atbilstības pārliecība, tāpat pārbaudēs jāietver arī vieglo zināšanu nodošanu gan par programmas pārvaldības pamatdarbību, gan atbalsta darbībām, turklāt ir jāparedz programmu pārņemšanas plāns no iepriekšējo nacionālo aģentūru uz jaunveidojamo nacionālo aģentūru. Šāds atbilstības novērtējums izpildāms IZM kā nacionālās uzraugošās institūcijas uzdevums un ir iesniedzams saskaņošanai EK, secīgi šis process var ilgt vairākus mēnešus, kas savukārt rada risku par maksājumu apturēšanu no EK puses līdz visas atbilstības prasības tiks izpildītas.
Ievērojot minēto, IZM padotības iestāžu institucionālajā un funkcionālajā reorganizācijas procesā ir jāņem vērā VIAA dalība Erasmus+ un JSPA dalība Erasmus+ un Eiropas Solidaritātes korpusa programmu īstenošanā, tai skaitā uzņemtās saistības un pakalpojumu nodrošināšanas nepārtrauktība, tādējādi IZM iecerēto pārmaiņu lietderīgākais ceļš attiecībā uz VIAA un JSPA konsolidāciju ir veikt JSPA funkciju un ar to saistīto pārvaldes uzdevumu nodošanu Jaunajai Aģentūrai, kas pārveidota no VIAA ar jaunu vizuālo tēlu un nosaukumu.

[1] Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 934 "Valsts izglītības attīstības aģentūras nolikums". Latvijas Vēstnesis, 203, 28.12.2012. 3.punkts. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/253757

[2] Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 682 "Valsts izglītības satura centra nolikums". Latvijas Vēstnesis, 103, 03.07.2009. 2.punkts. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/194332
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 5. punktu tiešās pārvaldes iestādi likvidē, nododot tās pārvaldes uzdevumus citai iestādei, — rezultātā iestāde beidz pastāvēt.
Pamatojoties uz OECD secinājumiem, VIAA un VISC apvienošana varētu nodrošināt lielāku efektivitāti (tostarp ES finansējuma izmantošanā un pārvaldībā), veicināt lielāku izglītības politikas ieviešanas saskaņotību un organizatoriskās kapacitātes apvienošanu un stiprināšanu valsts rīcībpolitiku  īstenošanai visās izglītības apakšnozarēs. Tā var raudzīties uz citu OECD valstu piemēru, piemēram, Igauniju, kur Izglītības un jaunatnes padome (Harno) darbojas kā Igaunijas izglītības un jaunatnes politikas īstenošanas institūcija. Šī padome cita starpā arī pārrauga vērtēšanas jautājumu ieviešanu, mācību un metodisko materiālu un metodoloģiju, tostarp digitālo resursu, izstrādi, kā arī skolotāju un skolu vadītāju profesionālo pilnveidi.
Papildus būtiski ir ņemt vērā, ka VIAA ir Erasmus+ nacionālā aģentūra izglītības un mācību, un sporta jomās, līdz ar ko, lai mazinātu risku par maksājumu apturēšanu Ersasmus+ programmu administrēšanā, attiecīgi pakalpojumu iespējamā pārrāvumā gala saņēmējiem, ir īstenojama VISC funkciju un pārvaldes uzdevumu nodošana VIAA, tādējādi netiek skarta Erasmus+ programmas administrēšanas tiesiskā bāze. Proti, šādā veidā IZM padotības iestāžu institucionālajā un funkcionālajā reorganizācijas procesu iespējams veikt pēc iespējas samazinot riskus, kas saistīti ar Erasmus+ programmas administrēšanu, kas ir viena no būtiskākajām VIAA funkcijām gan finanšu izteiksmē, gan mērķauditorijas tvērumā un izglītības nozares internacionalizācijas kontekstā. Rezultātā VIAA tiek pārveidota, tas ir iestādes kompetence, funkcijas un uzdevumi tiku papildināti, kā arī tās nosaukums un vizuālā identitāte tiku pārveidota par Jauno Aģentūru, savukārt VISC tiktu likvidēts.
Savukārt, veicot IZM padotības iestāžu institucionālās un funkcionālās reorganizācijas 2. posmu attiecībā uz JSPA funkciju un ar to saistīto pārvaldes uzdevumu nodošanu Jaunajai Aģentūrai, akreditācijas procedūra ir vienkāršota, jo pēc būtības tiktu tuvinātas divas jau akreditētas izglītības un jaunatnes politiku īstenojošās iestādes, kurām jau ir veikti atbilstības novērtējumi, kā rezultātā, nododot JSPA funkcijas Jaunajai Aģentūrai, ar Jaunās Aģentūras kā vienīgā nacionālās aģentūras darbību tiktu panākta labāka programmu pārvaldība un pēctecība, veicināta lielāka politikas saskaņotība izglītības un jaunatnes jomās, kā arī stiprināta institucionālā kapacitāte un nodrošināta nepārtrauktība pakalpojumu sniegšanā.

Izvērtēti alternatīvie risinājumi
Vērtējot iespēju veikt IZM padotības iestāžu institucionālo un funkcionālo reorganizācijas 1. vai 2. posmu saskaņā ar VPIL 15. panta trešās daļas 2. punktu, pastāv risks, ka reorganizācijas gaitā, t.i., vai nu apvienojot VISC un VIAA, izveidojot jaunu institūciju, vai arī apvienojot jauno institūciju ar JSPA, varētu rasties pārrāvums vai kavējums VIAA vai JSPA (secīgi Jaunajai Aģentūrai) īstenot Erasmus+ programmas administrēšanu, kas potenciāli radīs nevēlamas reakcijas gan ārvalstu sadarbības partneru vidē, gan Latvijas sabiedrībā pedagogu, skolēnu, profesionālās izglītības audzēkņu, augstākās izglītības mācībspēku un studentu aprindās, jo atbilstoši  Guidelines for National Authorities on the ex-ante Compliance Assessment process in the context of the future Erasmus+ and European Solidarity Corps Programmes, ka programmas iepriekš neakreditēta iestādes maiņas gadījumā nepieciešams veikt juridisko, finanšu, organizatorisko un funkcionālo aspektu auditēšanu un validēšanu, kas savukārt ir ilgstošs, sarežģīts un administratīvi noslogojošs process.
Problēmas apraksts
IZM padotībā esošo iestāžu institucionālās kapacitātes stiprināšana, pamatfunkciju un uzdevumu centralizācija augstas kvalitātes pakalpojumu nodrošināšanai bērnu, jauniešu un pieaugušo izaugsmei, spēju un talantu attīstībai.
Ir veikta sākotnēja IZM trīs pakļautības iestāžu – VISC, VIAA un JSPA vertikāla funkciju analīze un izvērtējums ar mērķi uzlabot IZM kapacitāti īstenot izglītībā būtiskās reformas un uzlabot pārvaldību, plānojot pakāpenisku reformu ieviešanu, proti: 
1. ir jāveicina efektīvāka pieaugušo konkurētspēja darba tirgū un efektīvāk jāīsteno mācības, īpaši tajās nozarēs, kurās ir prognozējams darbaspēka pieprasījums (pamatojums: “Vai pieaugušo izglītība sasniedz tai izvirzītos mērķus un atbilst darba tirgus vajadzībām?”, Latvijas Republikas Valsts kontrole, Rīga, 2023);
2. ir jāuzlabo skolēnu sniegums pamatprasmēs - lasītprasmē, dabaszinātnēs un matemātikā, kā arī pilsoniskās līdzdalības kompetencēs, nodrošinot augstas kvalitātes mācību procesu, kā arī formālās un neformālās izglītības sinerģiju, agrīni identificējot riskus un sniedzot piemērotu, daudzveidīgu un koordinētu atbalstu skolēnu, jauniešu mācīšanās un attīstībai:
- jārod jauns un mērķtiecīgs risinājums pašlaik pastāvošai tendencei par novērojumiem saistībā ar nozīmīgu skolēnu prasmju kritumu (pamatojums: “PIRLS Progress in International Reading Literacy Study”, TIMSS & PIRLS International Study Center, 2021.);
- īpaši nepieciešams pievērst uzmanību skolēniem, kuri nav apguvuši pamatprasmes,  un jāpalielina skolēnu skaitu īpatsvars, kuri spēj demonstrēt augstākā līmeņa prasmes, jo pašlaik skolēnu sniegums un rezultāti dabaszinātnēs un matemātikā nav pietiekami augsti (pamatojums: Valsts izglītības satura centra organizētie valsts pārbaudes darbi matemātikā, latviešu valodā un svešvalodā pamatizglītības beigās, OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/53f23881-en);
- ir nepieciešams palielināt bērnu un jauniešu pilsonisko līdzdalību un stiprināt pilsonisko kompetenci saistībā ar formālo un neformālo izglītību, ņemot vērā, ka līdzdalība pilsoniskajās aktivitātēs skolā tiek uzskatīta par svarīgu faktoru, kas ietekmē turpmāko pilsonisko iesaistīšanos, kā arī ņemot vērā, ka Latvijas skolēniem ir salīdzinoši zemi rezultāti pilsoniskajā kompetencē (pamatojums: EA International Civic and Citizenship Education Study, IEA ICCS 2022);
3. ir jānodrošina mērķtiecīgāks un efektīvi koordinēts pedagogu metodiskais un profesionālais atbalsts, t.sk. uzlabojot pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kvalitāti (pamatojums: Lietderības revīzija “Vai atbildīgo institūciju veiktās darbības vispārējās izglītības iestāžu pedagogu ataudzes un noturības profesijā nodrošināšanai ir bijušas efektīvas?”, Latvijas Republikas Valsts kontrole, Rīga, 2024.).
Risinājuma apraksts
Veicot sākotnējo VISC, VIAA un JSPA funkciju analīzi tiek ņemti vērā šādi principi: atbalsta funkciju centralizācija, funkciju nedublēšanās, viena tipa funkciju grupēšana, lai panāktu ekonomisko efektu un sinerģiju IZM padotībā esošo iestāžu darbībā, kas rodas no līdzvērtīgu funkciju un iestāžu resursu un prasmju centralizācijas. Līdzīgo funkciju grupēšana ļauj uzlabot darba koordināciju un informācijas aprites sistēmu.
Ir identificēts, ka viena no VIAA un JSPA funkcijām ir nodrošināt Eiropas Savienības un citu starptautisko  programmu īstenošanu, ka arī nodrošināt dalību dažādos starptautiskajos tīklos. VIAA Erasmus+ programmas īstenošanas mērķauditorija ir vispārējās izglītības iestādes, profesionālās izglītības iestādes, augstākās izglītības iestādes un pieaugušo mērķauditorija izglītības jomā, savukārt JSPA nodrošina līdzvērtīgus projektus, kuru mērķauditorija ir jaunatne. Būtiski Eiropas Savienības programmas īstenošanā ietvert visas mērķgrupas plānošanas un īstenošanas periodā.
Šobrīd Eiropas programmu un Eiropas Savienības fondu īstenošana divās aģentūrās VIAA un JSPA ir noteiktas kā pamata funkcijas valsts noteikto mērķu īstenošanai, tas savukārt neļauj efektīvi izmantot resursus un sasniegt kopējus izglītības sistēmas mērķus, plānojot finansējuma izmantošanu un precīzi attīstot un atbalstot pamata procesus. VIAA nolikuma 3.2. punkts, bet JSPA nolikuma 3.1. punkta realizācijā ir izveidoti atbilstoši departamenti un nodaļas: Erasmus+ programmas departaments un Eiropas savienības programmu departaments ar Erasmus+ nodaļu un “Eiropas Solidaritātes korpusa” nodaļu. Šo abu funkciju grupēšana vienā iestādē ļaus iegūt sinerģiju Erasmus+ un citu starptautisko programmu darbības efektivitātes paaugstināšanā. 
VIAA un JSPA ir funkcijas, kas pārklājas ar VISC funkcijām par pedagogu profesionālo pilnveidi. JSPA ir izveidota Pedagogu digitālās pratības pilnveides nodaļa, bet VIAA nolikumā ir deleģēta funkcija nodrošināt karjeras attīstības atbalstu. Pedagogu atbalsta funkciju ir nepieciešams realizēt kopīgajā valsts pedagogu profesionālajā atbalsta sistēmā, savukārt karjeras izglītība ir būtiska sastāvdaļa mācību satura atbalstā un īstenošanā. VIAA arī atbilstoši sava nolikuma 3.16. punktam organizē meistarības konkursu profesionālās izglītības audzēkņiem, kaut arī profesionālās izglītības satura attīstība kā pamata funkcija ir noteikta VISC.
Reorganizējamo iestāžu strukturālā analīzē tika konstatēts, ka visām iestādēm ir izveidoti departamenti un nodaļas, kuras veic atbalsta funkcijas (juridiskā, finanšu, grāmatvedības, komunikācijas), kuras reorganizācijas gaitā ir iespējams apvienot un īstenot centralizēti. Līdz ar to minēto iestāžu funkciju konsolidācijas procesā, koncentrējot resursus vienuviet, tiek plānots iegūt ietaupījumu, lietderīgāk izmantojot budžeta līdzekļus (piemēram, materiāltehnisko resursu pārvaldībā), gan paaugstinot pakalpojumu sniegšanas kvalitāti un ātrumu (piemēram, centralizējot atbalsta funkciju nodrošināšanu). Ietaupītos resursus tiek plānots novirzīt to funkciju nodrošināšanai, kuras netiek šobrīd pietiekami finansētas.
IZM, vērtējot VISC, VIAA un JSPA funkcijas un sniegto pakalpojumu pārvaldības modeli, pie pašlaik pastāvošajiem apstākļiem visatbilstošākais risinājums būtu izveidot Jauno Aģentūru. Jaunajā Aģentūrā tiktu saglabātas visas VIAA, VISC un JSPA funkcijas. Respektīvi, IZM, pieņemot lēmumu par padotības iestāžu institucionālo un funkcionālo reorganizācijas procesu, t.i., uzsākot pārmaiņas VISC, VIAA un JSPA institucionālā un funkcionālā pārvaldībā, neplāno atteikties no minēto iestāžu šī brīža pamatfunkcijām.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 8. maija noteikumi Nr. 326 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmu tiešās pārvaldes iestādēs" nosaka iekšējās kontroles sistēmas pamatprasības un tās izveidošanas, uzraudzības un uzlabošanas kārtību tiešās pārvaldes iestādēs. Divas no svarīgākajām pamatprasībām ir efektīva, lietderīga un ekonomiska iestādes darbība atbilstoši tās kompetencei, izvirzītajiem mērķiem, uzdevumiem un pieejamajiem resursiem, kā arī mantas un finanšu līdzekļu izšķērdēšanas, neefektīvas un nelietderīgas izmantošanas novēršana.
Analizējot IZM padotības iestāžu institucionālajā un funkcionālajā reorganizācijas procesā iesaistīto iestāžu darbības riskus un kontroles mehānismus ir konstatēti vairāki identiski vai līdzīgi riski, kā piemēram, nepietiekama iepirkumu līgumu (ekspertu un pakalpojumu) izpildes uzraudzība, kas tāpat ir saistīta ar neatbilstoši veiktu izdevumu risku, interešu konfliktu gadījumu iespējamība, neskaidra projekta vadības organizatoriskā struktūra un uzdevumu sadalījums, cilvēkresursu nepietiekamība, kas savukārt mijiedarbojas ar personāla mainības risku, procesu un informācijas pēctecības riskiem, kā arī riskiem par projektu darbības neiekļaušanos paredzētajā laika grafikā, tāpat aktuāli ir informācijas un datu drošības riski, kas cita starpā saistās ar atkarības risku no ārpakalpojumu sniedzējiem un piegādātāju krāpšanas riskiem, jo reorganizācijas procesā iesaistītās iestādes izmanto trešo personu pakalpojumus, kaut arī attiecīgo pakalpojumu saņemšana ir iespējama, saņemot nepieciešamo atbalstu un resursus no IZM.
Risinājuma apraksts
IZM saskata potenciālu iekšējās kontroles sistēmas darbības uzlabošanā, konsolidējot iestāžu darbību vienuviet (funkcijas, cilvēkresursi, materiāltehniskais nodrošinājums, u.tml.), tādējādi tiks izveidota vienota iekšējās kontroles sistēma, stiprinot risku vadības kontroles pasākumus, lai nodrošinātu cilvēkresursu, finanšu un citu resursu efektīvu un lietderīgu izmantošanu, ievērojot labas pārvaldības principus. 
Sākotnējā izvērtējuma procesā ir identificēti sekojoši riski, kuru kontrolei ir pievēršama pastiprināta uzmanība:
1. pastāvošo procesu efektīvas vadības risks;
2. plānošanas dokumentu kvalitātes un stratēģiskas koordinēšanas riski;
3. darba plānošanas efektivitātes risks;
4. klientu apkalpošanas organizācijas un apkalpošanas kvalitātes riski;
5. personāla pārvaldības, cilvēkresursu pietiekamības un rotācijas riski;
6. iepirkumu procesa plānošanas un iepirkumu definēšanas riski;
7. atkarības risks no ārpakalpojuma sniedzējiem un piegādātāju krāpšanas risks;
8. savstarpējās iestāžu sadarbības efektivitātes risks;
9. birokrātijas risks;
10. budžeta izpildes disciplīnas risks;
11. informācijas apmaiņas un pieejamības riski;
12. datu, tai skaitā personas datu, drošības un to atbilstīgas apstrādes riski;
13. īpašuma pārvaldības efektivitātes un uzturēšanas izmaksu riski.
Veidojot Jaunās Aģentūras iekšējās kontroles sistēmu ir plānots pārņemt VIAA, VISC un JSPA labo praksi un kontroles mehānismus līdzšinējo risku pārvaldībai, kas atbilst efektīvai, lietderīgai un ekonomiskai Jaunās Aģentūras darbības nodrošināšanai. Savukārt attiecībā uz iestāžu noteiktajiem augstajiem riskiem, piemēram, pieredzes trūkums dažādu projektu ieviešanā, nepietiekama līgumu uzraudzība, iespējamie pārrāvumi pieejamo pakalpojumu nodrošināšanā un paredzēto finansējumu apgūšanā, projektiem izvirzīto rezultatīvo rādītāju nesasniegšana, neekonomiska budžeta līdzekļu izmantošana, un tml., kā arī šo risku cēloņiem IZM plāno pārvērtēt ieviestos kontroles pasākumus, iesaistot iestāžu kompetentos speciālistus un vadītājus, veicinot viņu kvalifikācijas celšanu, vērtējot trešo personu pakalpojumu nepieciešamību, un strādājot pie citiem risku samazināšanas pasākumiem, piemēram, labākas iekšējo resursu izmantošanas, lai stiprinātu Jaunās Aģentūras darbības efektivitāti, noturību un neatkarību no ārpakalpojumu sniedzējiem.
Problēmas apraksts
Sadrumstalota informācijas tehnoloģiju, datu bāžu, digitālo rīku un citu resursu izmantošana VISC, VIAA un JSPA darbības nodrošināšanā. Respektīvi, izanalizējot VIAA, VISC un JSPA informācijas tehnoloģiju resursus, uzturētās sistēmas, izmantotos rīkus, konstatēts, ka ir ļoti liela sadrumstalotība datu bāzēs, kuras katra iestāde uztur savas, kas rada to uzturēšanu finansiāli dārgu un apgrūtina datu par izglītības sektora kopainas aptveršanu.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu datu, resursu pieejamību, tai skaitā iegādāto maksas programmatūru licenču efektīvu izmantošanu, novērstu sadrumstalotību, kā arī samazinātu katras atsevišķas iestādes iekšējo tīklu uzturēšanas izmaksas, nepieciešams veikt esošo sistēmu revīziju un konsolidāciju.
Esošās sistēmas, tai skaitā uzturētās mājas lapas, kuras neprasa specifisku uzturēšanu, iespējams uzturēt viena resora ietvaros un apkalpot resora darbiniekiem, nepieciešamības gadījumā piesaistot ārpakalpojuma sniedzēju vienu visām sistēmām. Tāpat nepieciešama visu esošo, atsevišķo mājas lapu – resursu vienota vārteja, no kuras jebkuram sabiedrības loceklim būtu iespēja piekļūt informācijai un visiem viņam interesējošiem pakalpojumiem. Šāda vienota informācijas tehnoloģiju resursu izmantošana atvieglo pakalpojumu pārvaldību, ekonomē budžeta līdzekļus, kā arī nodrošina sabiedrībai vieglāku pieeju pakalpojumiem.
Lietvedības un grāmatvedības sistēmas ir savietojamas, jo tiek izmantots kopējs resora ietvarā esošs risinājums. Elektronisko pastu (e-pastu) un darbinieku kontus iespējams migrēt uz vienotu – Jaunās Aģentūras domēnu, attiecīgi samazinot kopējos resora izdevumus. Paredzamas palielinātas izmaksas viena kalendārā gada ietvaros kopš attiecīgi reorganizācijas 1. posma un 2. posma pabeigšanas, jo būtu nepieciešams uzturēt iepriekšējās e-pasta adreses, tās pāradresējot uz Jaunās Aģentūras adresēm.

Izvērtēti alternatīvie risinājumi

Alternatīvs risinājums būtu pilnīgi jaunas datu bāzes projektēšana un izveide, kas radītu iespējamu pārrāvumu datu apkopošanā, kā arī būtu finansiāli ietilpīgs projekts. Ilgtermiņā šāds darbs būtu veicams, ja padziļinātā auditā tiktu konstatēts, ka visas esošās datu bāzes ir paturamas un satur savstarpēji saistītu, būtisku informāciju. Variants par datu bāzu arhivēšanu un nesaglabāšanu nav pieļaujams, jo iestāžu esošie dati ir būtiski aktuālo darbu veikšanā, kā arī rīcībpolitikas izstrādē.

Alternatīva domēna izveidē un e-pastu pāradresācijā, nepāradresācijā iespējama divejādi – tiek saglabātas iepriekšējās e-pasta adreses, tikai jaunajiem darbiniekiem veidojot Jaunās Aģentūras e-pastus, taču tas neradītu vienotas iestādes ārējo tēlu. Vai otrs variants – neveikt e-pastu pāradresāciju gada garumā, kas varētu rezultēties kādas būtiskas informācijas neiegūšanā, piemēram, ar kādu ārvalstu sadarbības partneri, te iespējama proaktīva rīcība no reorganizācijā iesaistīto iestāžu puses, informējot sadarbības partnerus par kontaktinformācijas izmaiņām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
IZM ir ņēmusi vērā to, ka IZM padotības iestāžu institucionālās un funkcionālās reorganizācijas procesa rezultātā, potenciāli var rasties izdevumi izdevumu pozīcijās, kas saistītas ar darbaspēka, materiāltehnisko resursu pārcelšanu un iepriekšējo komunikāciju īslaicīgu uzturēšanu. Minētie izdevumi, kā arī VIAA pārveidošana, būtu plānojami VIAA, VISC un JSPA budžeta ietvaros

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • VISC, VIAA un JSPA ierēdņi un darbinieki
Ietekmes apraksts
Īstenojot IZM iecerēto projektu, likvidējot IZM padotībā esošās iestādes VISC un JSPA un pārveidojot VIAA, kurai cita starpā  tiek mainīts arī nosaukums uz Jauno Aģentūru, mainīta vizuālā identitāte, realizējot vienas pieturas aģentūras principu, tai skaitā paplašinot funkciju un pārvaldes uzdevumu klāstu, uzlabojot izglītības pakalpojumus un to pieejamību sabiedrībai. Tādējādi, koncentrējot cilvēkresursu vienā iestādē, tiks veikta izvērtēšana un salīdzinājums gan starp minēto iestāžu ierēdņiem, gan nodarbinātajiem, lai lemtu par iespējamu kompetenču pārdali un nodarbināto skaita efektīvāku plānošanu pret īstenojamām funkcijām.
Juridiskās personas
  • VISC, VIAA un JSPA
Ietekmes apraksts
Vērtējot reorganizācijas projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējama pozitīva ietekme uz valsts budžetu, t.i., cilvēkresursu koncentrēšanās vienā iestādē, kā arī labas pārvaldības modeļa ieviešana ar izglītības jomu saistīto pakalpojumu nodrošināšanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 131 869
0
6 017 444
0
6 021 669
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 131 869
0
6 017 444
0
6 021 669
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 231 869
0
6 138 717
0
6 021 669
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
8 231 869
0
6 138 717
0
6 021 669
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-100 000
0
-121 273
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-100 000
0
-121 273
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojuma projekts paredz IZM padotības iestāžu – VISC, VIAA un JSPA institucionālo un funkcionālo reorganizāciju 2 posmos, nododot iestāžu funkcijas un saistītos uzdevumus Jaunajai Aģentūrai.

Pašreizējā budžeta ietvaros tiek plānots:
1) izlīdzināt atalgojumu Jaunās Aģentūras pamatdarbības darbiniekiem, pielīdzinot augstākajam atalgojumam konkrētajā amatu kategorijā (negatīva ietekme uz budžeta izdevumiem);
2) pārskatīt telpu nomas iespējas, izvietojot Jaunās Aģentūras darbiniekus vienkopus (pozitīva ietekme uz budžeta izdevumiem);
3) pārskatīt IT sistēmu integrāciju un to atbalsta optimizēšanu (pozitīva ietekme uz budžeta izdevumiem);
4) izvērtēt vakanto amata vietu nepieciešamību un to funkciju nodrošināšanu ar esošo Jaunās Aģentūras darbaspēka resursu (pozitīva ietekme uz budžeta izdevumiem);
5) centralizēt atbalsta funkcijas, kas pārklājas un pēc būtības ir līdzīgas pašreizējām iestādēm (pozitīva ietekme uz budžeta izdevumiem).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Identificētās vakances ir plānotas aizpildīt ar jaunu starptautisko projektu uzsākšanas brīdi, kur finansējums nodrošināts attiecīgo projektu ietvaros. Vakances, kuras ir saistītas ar iestāžu pamatdarbības īstenošanu, tiks pārskatītas un varētu tikt samazinātas.
Cita informācija
Ar Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu, kā arī ar Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju saistītos izdevumus segt no Valsts izglītības attīstības aģentūras, Valsts izglītības satura centra,  Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Summējot trīs iestāžu budžetu veidojas budžeta negatīva ietekme. Negatīvā ietekme tiek segta no iestāžu maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumiem. Līdz ar to kopumā uz budžetu ietekmes nav.

4.1.1. Dziesmu un deju svētku likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka likumā noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Profesionālās izglītības likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka likumā noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Saeimas kārtības rullis

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka likumā noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.4. Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumi Nr. 682 “Valsts izglītības satura centra nolikums”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā Valsts izglītības satura centra likvidāciju, jāatzīst par spēku zaudējušu iestādes nolikums.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2012.gada 11. decembra a noteikumi Nr. 863 “Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras nolikums”;

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju, jāatzīst par spēku zaudējušu iestādes nolikums.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.6. Ministru kabineta 2021.gada 12. oktobra noteikumi Nr. 680 “Valsts izglītības satura centra maksas pakalpojumu cenrādis”;

Pamatojums un apraksts
  ↵Ņemot vērā Valsts izglītības satura centra likvidāciju, jāatzīst par spēku zaudējušu iestādes cenrādis.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.7. Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumi Nr.528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums” 

Pamatojums un apraksts
Valsts izglītības satura centrs un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra svītrojamas no ministrijas padotības iestādēm.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.8. Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr.934 “Valsts izglītības attīstības aģentūras nolikums”

Pamatojums un apraksts
Noteikumi papildināmi ar Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras funkcijām un uzdevumiem un jāmaina Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukums.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.9. Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumi Nr.416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.10. Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr.747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.11. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumi Nr.894 „Kārtība, kādā izvērtē un apstiprina mācību literatūras atbilstību valsts pamatizglītības standartam un valsts vispārējās vidējās izglītības standartam”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.12. Ministru kabineta 2024. gada 28. maija noteikumi Nr.309 “Valsts pārbaudījumu norises kārtība”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.13. Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumi Nr.396 “Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.14. Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumi Nr.795 “Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.15. Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumi Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.16. Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumi Nr.274 “Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti vispārējās izglītības dokumenti”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.17. Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumi Nr.752 “Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.18. Ministru kabineta 2012. gada 5. jūnija noteikumi Nr.384 “Mācību priekšmetu olimpiāžu organizēšanas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.19. Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumi Nr.709 “Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.20. Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumi Nr.981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.21. Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumi Nr.157 “Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Valsts izglītības satura centra kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.22. Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumi Nr.1243 “Kārtība, kādā piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts jauniešu iniciatīvas un līdzdalības veicināšanai lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, darbam ar jaunatni un jaunatnes organizāciju darbības atbalstam”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, paredzot, ka noteikumos noteikto Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras kompetenci pārņem Valsts izglītības attīstības aģentūra ar jauno nosaukumu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzīstams VISC nolikums par spēkā neesošu, un ar to saistītie valsts pārvaldes uzdevumi un funkcijas īstenotās reorganizācijas 1. posma pabeigšanas rezultātā pārņemti VIAA (Jaunajā Aģentūrā), līdz ko VISC darbību regulējošajos normatīvajos aktos VISC aizstājams ar VIAA (Jauno Aģentūru).
VIAA pārņemot VISC funkcijas un pārvaldes uzdevumus, VIAA nolikums ir papildināms ar jaunām funkcijām, uzdevumiem un kompetenci, kā arī maināms iestādes nosaukums uz Jaunās Aģentūras nosaukumu, kas būs zināms aptuveni 2024. gada III ceturksnī. Attiecīgi arī pēc reorganizācijas 2. posma pabeigšanas būs nepieciešams veikt Jaunās Aģentūras nolikuma papildināšanu ar funkcijām, uzdevumiem un kompetenci, kas tiks pārņemti no JSPA.
Īstenotās reorganizācijas 2. posma pabeigšanas rezultātā, Jaunā Aģentūra pārņems JSPA funkcijas un pārvaldes uzdevumus, līdz ar ko atzīstams JSPA nolikums par spēkā neesošu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
Ņemot vērā, ka reorganizējamās iestādes īsteno izglītības politiku, tai skaitā izmantojot ārvalstu finanšu palīdzības instrumentu programmas, projektus un iniciatīvas, attiecīgi arī uzņemoties saistības pret saviem partneriem, reorganizācijas procesa īstenošanā tiek ņemtas vērā pastāvošās saistības, garantijas, akreditācijas nosacījumi un prioritāte pakalpojumu nodrošināšanas nepārtrauktībā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
-
Apraksts
Kā minēts iepriekš, reorganizējamās iestādes īsteno izglītības politiku, tai skaitā izmantojot ārvalstu finanšu palīdzības instrumentu programmas, projektus un iniciatīvas, piemēram, VIAA veic EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta programmas ieviešanas aģentūras funkcijas, kā arī Ziemeļu Ministru padomes programmas Nordplus nacionālā informācijas biroja funkcijas, līdz ar ko reorganizācijas procesa īstenošanā tiek ņemtas vērā pastāvošās saistības, garantijas, akreditācijas nosacījumi un prioritāte pakalpojumu nodrošināšanas nepārtrauktībā.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra
  • Daļa no potenciālajiem projektu iesniedzējiem, tas ir, pašvaldības, pašvaldību iestādes, valsts akciju sabiedrības vai valsts kapitālsabiedrības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Pirmajā posmā: Pamatojoties uz VPIL 15. panta ceturtās daļas 5. punktu Valsts izglītības satura centra funkciju pārņēmēja būs Valsts izglītības attīstības aģentūra, kura attiecīgi tiek pārveidota par Jauno Aģentūru, mainot tās nosaukumu, vizuālo identitāti, paplašinot funkciju un pārvaldes uzdevumu klāstu, līdz ar ko Valsts izglītības satura centrs beigs pastāvēt līdz ar reorganizācijas 1. posma pabeigšanu.
Otrajā posmā: Pamatojoties uz VPIL 15. panta ceturtās daļas 5. punktu, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras funkcijas un pārvaldes uzdevumi tiks nodoti Jaunajai Aģentūrai pēc reorganizācijas 1. posma pabeigšanas, līdz ar ko Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra beigs pastāvēt līdz ar reorganizācijas 2. posma pabeigšanu.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Pirmajā posmā un otrajā posmā: Valsts izglītības attīstības aģentūras funkcijas, pārvaldes uzdevumi un kompetence tiek papildināti pārņemot pirmajā posmā Valsts izglītības satura centra pārvaldes un otrajā posmā Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra uzdevumi un kompetence, tādā veidā veidā tiek veikt arī Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošana izveidojot tās struktūru efektīvākai pakalpojumu nodrošināšanai un labākai institūcijas pārvaldībai.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pirmajā posmā: Pārņemot Valsts izglītības satura centra funkcijas un pārvaldes uzdevumus, Valsts izglītības attīstības aģentūra funkciju saraksts, uzdevumi un kompetence tiek papildināti ar Valsts izglītības satura centra funkcijām, uzdevumiem un kompetences jautājumiem, kas nepārklājas ar Valsts izglītības attīstības aģentūras darbību, attiecīgi pārveidojot Valsts izglītības attīstības aģentūru par jaunu aģenturu.
Otrajā posmā: Pievienojot Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru Jaunajai Aģentūrai, pamatojoties uz VPIL 15. panta ceturtās daļas 5. punktu, Jaunās Aģentūras funkciju saraksts, uzdevumi un kompetence tiek papildināti ar Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras, uzdevumiem un kompetences jautājumiem, kas nepārklājas ar Jaunās Aģentūras darbību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Pirmajā posmā: Valsts izglītības attīstības aģentūra pārņemot Valsts izglītības satura centra funkcijas un pārvaldes uzdevumus, tiks pārvērtētas būtiskākās Valsts izglītības satura centra un Valsts izglītības attīstības aģentūras pamatfunkcijas, to lietderīgums, attiecīgi veicot Valsts izglītības satura centra funkciju nodošanu un konsolidāciju, pārveidojot attiecīgi Valsts izglītības attīstības aģentūru par Jauno aģentūru ar 2025. gada 1. janvāri, tādējādi samazinot birokrātisko slogu un atvieglojot administratīvās pārvaldības procedūras un stiprinot vienotas izglītības politikas veidošanu.
Otrajā posmā: Pievienojot Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru, tiks pārvērtētas būtiskākās Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras pamatfunkcijas, to lietderīgums, attiecīgi veicot tās funkciju nodošanu un konsolidāciju zem Jaunās Aģentūras,  tādējādi samazinot birokrātisko slogu un atvieglojot administratīvās pārvaldības procedūras Jaunajā Aģentūrā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Veidojot vienotu datu bāžu kopu, tiks apzināti visi atsevišķajās iestādēs esošie resursu un veikta datu revīzija, kuras rezultātā tiks radītas konsolidētas datu kopas, kurās būs vairāk savienotas informācijas, attiecīgi būs iespēja iegūt pilnīgāku un pārskatāmāku informāciju par nozarē notiekošo. Attiecīgi arī iespēja efektīvāk plānot attīstību. Papildus, ieviešot mākslīgā intelekta rīkus, paredzēts, ka tiks optimizēti esošie procesi, tos padarot efektīvākus un sabiedrībai pieejamākus.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Pirmajā posmā: Valsts izglītības attīstības aģentūra pārņemot Valsts izglītības satura centra funkcijas un pārvaldes uzdevumus, tiks pārvērtētas būtiskākās Valsts izglītības satura centra un Valsts izglītības attīstības aģentūras pamatfunkcijas, to lietderīgums, attiecīgi veicot Valsts izglītības satura centra funkciju nodošanu un konsolidāciju, pārveidojot attiecīgi Valsts izglītības attīstības aģentūru par Jauno aģentūru ar 2025. gada 1. janvāri, tādējādi samazinot birokrātisko slogu un atvieglojot administratīvās pārvaldības procedūras un stiprinot vienotas izglītības politikas veidošanu.
Otrajā posmā: Pievienojot Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru, tiks pārvērtētas būtiskākās Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras pamatfunkcijas, to lietderīgums, attiecīgi veicot tās funkciju nodošanu un konsolidāciju zem Jaunās Aģentūras, tādējādi samazinot birokrātisko slogu un atvieglojot administratīvās pārvaldības procedūras Jaunajā Aģentūrā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Reorganizācijas procesā pabeigšanas rezultātā ir iecerēts nodrošināt viegli pieejamus augstas kvalitātes izglītības pakalpojumus sabiedrībai, kā arī nodrošināt efektīvāku valsts iestāžu pārvaldības modeli.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2021.-2027. gadam (NAP2027), pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Datu aizsardzība tiks nodrošināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Ar VISC, VIAA un JSPA reorganizācijas īstenošanu netiek veiktas izmaiņas datu struktūrā, apstrādes procesu mērķos un  metodēs.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi