Anotācija (ex-ante)

24-TA-448: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas iniciatīva un ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts paredz tehniski/redakcionāli precizēt 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk – 4.3.3.3. pasākums) īstenošanas nosacījumus, t.i., atsauces uz aktuālo de minimis atbalsta regulējumu, kā arī precizēt nacionālā rādītāja starpposma vērtību un pilnveidot 4.3.3.3. pasākuma īstenošanas noteikumus (turpmāk – MK noteikumi Nr. 818).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
   1. MK noteikumu Nr. 818 37., 38., 40. un 42. punktā ir ietvertas atsauces uz 2013.gada 18. decembra Komisijas Regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/2013) un Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013), kas nosaka kārtību, kādā sociālajiem uzņēmumiem (turpmāk – atbalsta saņēmēji) tiks piešķirts de minimis atbalsts.

   2. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 818 4.2. apakšpunktu nacionālā rādītāja sociālās atstumtības riskam pakļautie iedzīvotāji, kas saņēmuši atbalstu (turpmāk – nacionālais rādītājs) starpposma vērtība, kuru jāsasniedz līdz 2024. gada 31. decembrim, ir 40.

   3. Spēkā esošā MK noteikumu Nr. 818 16.6. apakšpunkta redakcija paredz, ka 4.3.3.3. pasākuma īstenošanas ietvaros darba vietas aprīkojuma izmaksas var segt tikai finansējuma saņēmēja personālam. Taču, plānojot 4.3.3.3. pasākumu, bija paredzēts, ka minētās izmaksas tiks segtas arī sadarbības partnera akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – sadarbības partneris) personālam.

   4. MK noteikumu Nr. 818 21.8. apakšpunktā ir noteikti izslēgšanas kritēriji finanšu atbalsta saņemšanas pretendentiem. Minētā apakšpunkta spēkā esošā redakcija paredz, ka sociālie uzņēmumi nevar pretendēt uz finanšu atbalstu, ja atbalsta saņēmējs finansējuma  piešķiršanas brīdī atbilst kādam no 21.8. apakšpunktā minētajiem izslēgšanas kritērijiem.

   5. MK noteikumu Nr. 818 24. punktā noteikts, ka sociālie uzņēmumi biznesa plāna īstenošanai izmanto arī savus resursus vai piesaista ārējo finansējumu ar nosacījumu, ka šo noteikumu 21.2.1. apakšpunktā minētie sociālie uzņēmumi vismaz 10 procentu apmērā un šo noteikumu 21.2.2. apakšpunktā minētie sociālie uzņēmumi vismaz 40 procentu apmērā no biznesa plānā iekļautajām attiecināmajām izmaksām izmanto savus resursus vai ārējo finansējumu, kas nav saistīts ar komercdarbības atbalstu. Savukārt MK noteikumu Nr. 818 anotācijā skaidrots, ka granta finansējuma (kas ir attiecīgi 90% vai 60% no kopējās attiecināmo izmaksu summas) papildināšanai ārējo finansējumu varēs piesaistīt arī no sadarbības partnera finanšu instrumentiem – aizdevumiem un garantijām, kuru piedāvātajiem nosacījumiem atbilst sociālais uzņēmums. Taču šie finanšu instrumenti nelielā apmērā arī satur valsts atbalsta elementu.

   6. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 818 41. punktu par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad stājies spēkā lēmums par šo noteikumu 37. punktā minētā de minimis atbalsta piešķiršanu. Tas attiecas arī uz sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem, bet tiem vēl nav piešķirts sociālā uzņēmuma statuss.

   7. Kā MK noteikumu Nr. 818 izdošanas pamats noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punkts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
   1. 2023.gada 13.decembrī Komisija ir apstiprinājusi un 2023. gada 15.decembrī Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicējusi šādu jaunu de minimis atbalsta regulējumu:
   - Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), kas aizvietos 2013.gada 18.decembra Komisijas Regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/2013). Komisijas regulas 2023/2831 teksts pieejams šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32023R2831.
Augstākminētais de minimis atbalsta regulējums ir stājies spēkā ar 2024.gada 1.janvāri. Tas ir piemērojams līdz 2030.gada 31.decembrim, vai, ņemot vērā regulējuma 7.pantā 3.punktā minēto pārejas nosacījumu, kas paredz, ka pēc attiecīgās regulas spēkā esības perioda beigām ikvienu de minimis atbalstu, kas atbilst attiecīgās regulas nosacījumiem, var likumīgi piešķirt vēl sešus turpmākos mēnešus, – kopumā līdz 2031.gada 30.jūnijam. Līdzšinējais de minimis regulējums, proti, Komisijas regula Nr. 1407/2013, ir spēkā esošs līdz 2024. gada 30. jūnijam.
MK noteikumi Nr. 818 paredz, ka 4.3.3.3. pasākumā atbalsta saņēmējiem tiek piešķirts de minimis atbalsts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 nosacījumiem. Taču, atbilstoši indikatīvajam 4.3.3.3. pasākuma īstenošanas laika grafikam, de minimis atbalsts tiks sniegts, sākot ar 2024. gada 2. pusgadu. Tas, savukārt, nozīmē, ka de minimis atbalsts 4.3.3.3. pasākuma ietvaros tiks piešķirts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem. 
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2.panta 9.apakšpunkta d) punktu, daudzpakāpju projektā finansējuma saņēmējs nevar piešķirt atbalstu gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013.

   2. Attiecībā uz nacionālā rādītāja starpposma vērtību 4.3.3.3. pasākuma MK noteikumu izstrādes procesā tika plānots, ka 4.3.3.3. pasākuma īstenošana tiks uzsākta 2023. gada 4. ceturksnī. Taču atbilstoši aktuālajam projekta īstenošanas plānam atbalsta sniegšana sociālajiem uzņēmumiem tiks sniegta indikatīvi no 2024. gada 3. ceturkšņa. Līdz ar to pastāv risks, ka līdz 2024. gada beigām nacionālā rādītāja starpposma rezultāts sākotnēji plānotajā apmērā (40 sociālās atstumtības riskam pakļautie iedzīvotāji, kas saņēmuši atbalstu) netiks sasniegts.

   3. Sadarbības partnera personāls (5,4 slodzes) ir iesaistīti projekta īstenošanā tāpat kā finansējuma saņēmēja personāls. Sadarbības partnerim tiek kompensēta personāla atlīdzība un netiešās izmaksas 15% apmērā no kopējām personāla atlīdzības izmaksām, kas nenosedz darba vietas aprīkojuma izmaksas. Ņemot vērā minēto, kā arī 2014.–2020. gada plānošanas perioda pieredzi, darba vietas aprīkojuma izmaksas nepieciešams segt arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam. Turklāt, 4.3.3.3. pasākuma īstenošanas nosacījumu izstrādes sākumā šāds nosacījums tika plānots, bet tehnisku iemeslu dēļ ir ticis izsvītrots.

   4. Saskaņā ar sadarbības partnera granta pieteikumu izskatīšanas procedūru, dažādas pārbaudes veic dažādi sadarbības partnera speciālisti secīgi viens pēc otra. Pēc lēmuma projekta sagatavošanas tas tiek nodots sadarbības partnera kredītkomitejai lēmuma pieņemšanai. Visas minētās darbības nav iespējams veikt atbalsta piešķiršanas brīdī (konkrētā, īsā laika posmā), jo 21.8. apakšpunktā minētās informācijas apjoms ir liels.

   5. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 818 24. punktā noteikto, atbalsta saņēmējiem biznesa plāna īstenošanai ir jāizmanto arī savi resursi vai jāpiesaista ārējais finansējums, kas nav saistīts ar komercdarbības atbalstu. Ņemot vērā 2014. – 2020. gada plānošanas pieredzi, secināms, ka zināma daļa atbalsta saņēmēju izmanto dažādus ārējos finanšu instrumentus. Šādu iespēju piedāvā arī sadarbības partneris. Taču, izvērtējot sadarbības partnera aizdevumu produktus, ir secināts, ka piemērotākie aizdevumi, piemēram, aizdevumi jaunajiem uzņēmumiem un biznesa uzsācējiem, satur valsts atbalsta elementu (parasti – dažu procentu apmērā).

   6. Atbilstoši MK noteikumu 41. punktam par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kad stājies spēkā lēmums par atbalsta piešķiršanu. Taču MK noteikumu Nr. 818 19. punkts nosaka, ka sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem finanšu atbalstu var piešķirt tikai tad, kad tam ir piešķirts sociālā uzņēmuma statuss. Tas, savukārt, nozīmē, ka no lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas līdz sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas dienai ir aptuveni divi mēneši. Līdz ar to sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju gadījumā par de minimis piešķiršanas brīdi nevar uzskatīt dienu, kad stājies spēkā lēmums par atbalsta piešķiršanu. Savukārt attiecībā uz sociālajiem uzņēmumiem  finansējuma saņēmēja lēmums par de minimis atbalsta piešķiršanu (konsultāciju atbalsts, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un darbnespējas pabalstu kompensācijas) saskaņā ar Paziņošanas likumu elektroniskās paziņošanas gadījumā stājas spēkā otrajā darba dienā pēc pieņemšanas. Tomēr de minimis atbalsta gadījumā ir svarīgi, lai lēmums par de minimis atbalsta piešķiršanu stātos spēkā tā pieņemšanas dienā, tādējādi tiks samazināts risks pārkāpt de minimis atbalsta sniegšanas nosacījumus, proti, pārsniegt de minimis atbalsta limitu, jo gadījumā, ja lēmums par de minimis atbalsta piešķiršanu stāsies spēkā ar laika nobīdi, pa šo laiku var tikt pieņemts lēmums par citu de minimis atbalstu (citā iestādē), par kuru atbalsta sniedzējs varētu nebūt informēts.

   7.  Ministru kabineta noteikumu, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu darbību, izdošanas deleģējumi ir ietverti Eiropas Savienības fondu 2021. –2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, MK noteikumos Nr. 818 ir nepieciešams veikt šādus precizējumus:

   1. precizēt atsauces uz aktuālo de minimis regulējumu, nomainot atsauces uz Komisijas regulu Nr. 1407/2013 ar atsaucēm uz Komisijas regulu Nr. 2023/2831. Kā arī nepieciešams precizēt, kā nosakāms trīs gadu laikposms, kad var tikt piešķirts atbalsts. Proti, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods, tas ir, turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķir vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā no tā piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt noteikto robežlielumu (no datuma, kurā plānots piešķirt atbalstu, skatās trīs kalendāro gadu laikā piešķirto atbalstu, nevis, kā šobrīd, trīs fiskālos gadus. Piemēram, ja atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 1. jūlijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 1. jūlijam). Svītrot no MK noteikumu Nr. 818 37., 38., 40. un 41. punkta atsauci uz Komisijas regulu Nr. 1408/2013;

   2. MK noteikumu Nr. 818 4.2. apakšpunktā nepieciešams precizēt nacionālā rādītāja vērtību uz 20;

   3. papildināt MK noteikumu Nr. 818 16.6. apakšpunktu ar nosacījumu, ka darba vietas aprīkojumu var paredzēt arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam;

   4. svītrot MK noteikumu Nr. 818 21.8. apakšpunktā norādi uz laiku, kad tiek veikta atbalsta pretendenta pārbaude. Atbalsta pretendenta pārbaude tiks veikta pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas, taču, kā minēts anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Problēmas apraksts", pārbaudi nav iespējams veikt tieši atbalsta piešķiršanas brīdī, jo tā paredz veikt vairākas darbības un ir laikietilpīga;

   5. lai nodrošinātu sociālajiem uzņēmumiem iespēju saņemt sadarbības partnera piedāvāto aizdevumu, ir nepieciešams svītrot no 24. punkta vārdus “kas nav saistīts ar komercdarbības atbalstu”, saglabājot nosacījumu, ka atbalsta saņēmēja ieguldījuma daļa nedrīkst būt ārējā finanšu instrumenta grants pilnā apjomā. Līdz ar to nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr. 818 24. punktā nosacījumu, ka sociālo uzņēmumu piesaistītais ārējais finansējums nevar būt saistīts ar komercdarbības atbalstu;

   6. precizēt MK noteikumu Nr. 818 41. punktā noteikto de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi sociāliem uzņēmumiem (nosakot, ka tā ir lēmuma pieņemšanas diena par šo noteikumu 37. punktā minētā de minimis atbalsta piešķiršanu) un sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem (nosakot, ka tā ir diena, kurā sadarbības partneris ir atzinis par izpildītiem sociālās uzņēmējdarbības uzsācējam lēmumā par de minimis atbalsta piešķiršanu noteiktos nosacījumus un informējis atbalsta saņēmēju par atbalsta piešķiršanu). Ņemot vērā grozījumus MK noteikumu Nr. 818 41. punktā, ir nepieciešams veikt precizējumus arī šo noteikumu 20. punktā attiecībā uz finanšu atbalsta piešķiršanas nosacījumiem sociālās uzņēmējdarbības uzsācējiem.

   7. precizēt atsauci uz MK noteikumu Nr. 818 izdošanas deleģējumu, pamatojumā “Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu” svītrojot “20” un aizstājot to ar “19”.

MK noteikumu Nr. 818 grozījumi neietekmēs 4.3.3.3. pasākuma īstenošanu, jo nepieciešamajiem grozījumiem ir redakcionāls/tehnisks raksturs, kā arī 4.3.3.3. pasākumā paredzēta ierobežota projektu pieteikumu atlase un finansējuma saņēmējs nav de minimis atbalsta pretendents. Attiecībā uz jauno de minimis regulējumu, Komisijas regula Nr. 2023/2831 ir iekļauta projektā ar nosacījumu, ka tā būs attiecināma pēc MK noteikumu Nr. 818 grozījumu spēkā stāšanās. Savukārt, finanšu atbalsts sociālajiem uzņēmumiem, kurus varētu ietekmēt plānotie grozījumi, vēl netiek piešķirts. To indikatīvi plānots uzsākt 2024. gada II pusgadā, kad plānotie grozījumi būs stājušies spēkā. Attiecīgi atbalsts tiks piešķirts atbilstoši aktuālajai MK noteikumu Nr. 818 redakcijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula 2023/2831,
vispārējā atsauce
37. un 42. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula 2023/2831,
1. panta 1. punkts
38.1. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula 2023/2831,
1. pant1 2. punkts
38.8. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula 2023/2831,
2. panta 2. punkts
38.4. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula 2023/2831,
3. panta 2. punkts
38.2., 38.3. un 38.6. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula 2023/2831,
5. pants
38.6. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Komisijas regula 2023/2831,
7. panta 3. punkts un 8. pants
40. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi