Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-987: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgumu par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt vienotiem klasificētās informācijas apstrādes un aizsardzības nosacījumiem atbilstošu klasificētas informācijas apmaiņu ar Amerikas Savienotajām Valstīm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par valsts noslēpumu" 7. panta sesto daļu Satversmes aizsardzības birojs kā Latvijas Republikas Nacionālā drošības iestāde kontrolē klasificētas informācijas apmaiņu ar ārvalstīm. Starp Latvijas Republikas un Amerikas Savienoto Valstu valdībām pastāv līgums par drošības pasākumiem klasificētas militāras informācijas aizsardzībai, taču nepastāv līgums par drošības pasākumiem, kas noteiktu vispārējus klasificētas informācijas aizsardzības un apstrādes noteikumus.
2022. gada 4. oktobrī Ministru kabineta sēdē tika pieņemti un apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr. 617 “Par Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgumu par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai” (turpmāk atkarībā no lietojuma konteksta - līguma projekts vai līgums).
Latvijas Republikas valdības vārdā parakstīt līgumu tika pilnvarots tā laika tieslietu ministrs Jānis Bordāns.
Amerikas Savienotās Valstis veicot starptautiskā līguma projekta teksta saskaņošanu un apstiprināšanu savas valdības ietvaros, veica izmaiņas parafētajā līguma projekta tekstā, kuru Latvijas Republika 2022. gada 4. oktobrī bija apstiprinājusi Ministru kabinetā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais Latvijas Republikas un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgums par drošības pasākumiem klasificētas militāras informācijas aizsardzībai paredz tikai militāras klasificētas informācijas apmaiņu, kā arī tas tika noslēgts 1998. gadā, kad Latvija vēl nebija NATO un Eiropas Savienības dalībvalsts, līdz ar ko, tas vairs neatbilst šodienas prasībām. Saistībā ar pieaugušo divpusējo politisko, militāro un ekonomisko sadarbību nepieciešams detalizētāks līgums, kas noteiktu vienotus klasificētās informācijas apstrādes un aizsardzības nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Latvijas Republikas un Amerikas Savienoto Valstu kompetentās iestādes vienojās izstrādāt un noslēgt jaunu līgumu par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai.
Vizītes laikā Rīgā no 2016. gada 6. līdz 8. decembrim Satversmes aizsardzības biroja amatpersonas sadarbībā ar Amerikas Savienoto Valstu atbildīgo institūciju pārstāvjiem izstrādāja starpvaldību līguma projektu par klasificētas informācijas aizsardzību ("Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgums par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai").
Izstrādātais līguma projekts nosaka klasificētās informācijas, ar kuru Puses ir apmainījušās, aizsardzības pasākumus (klasifikācijas pakāpju ekvivalenci, pieejas kārtību klasificētai informācijai, klasificētās informācijas izmantošanu, nodošanu, glabāšanu, pavairošanu, tulkošanu un izmaiņu veikšanu, klasificētās pakāpes pazemināšanu vai deklasifikāciju, klasificēto līgumu noslēgšanas un izpildes kārtību, vizīšu saskaņošanas kārtību, rīcību drošības prasību pārkāpumu gadījumā un strīdu izšķiršanas kārtību), kā arī Pušu kompetentās valsts institūcijas, kuras būs atbildīgas par līguma ieviešanu un pārraudzību. Līguma projekts paredz iespēju vienas Puses līgumslēdzējam piedalīties otras Puses klasificēta līguma izpildē, ja tam reģistrācijas valsts kompetenta iestāde ir izsniegusi industriālās drošības sertifikātu un personas, kas ir iesaistītas klasificētā līguma izpildē, ir saņēmušas atbilstošas speciālās atļaujas.
Izstrādātā līguma projekta 2. pantā (gan līguma latviešu valodas eksemplārā, gan līguma angļu valodas eksemplārā) ir atsauce uz 1954. gada Amerikas Savienoto Valstu Atomenerģijas aktu ar grozījumiem (AEA), kas regulē ierobežotas pieejamības datu apmaiņu Amerikas Savienotajās Valstīs. Amerikas Savienoto Valstu ierobežotas pieejamības dati nav ekvivalenti Latvijas ierobežotas pieejamības informācijai, un attiecīgi ar līguma projekta 2. pantu tiek nodrošināts, ka Latvijas pusei netiek radītas papildu saistības vai pienākumi minēto ierobežotas pieejamības datu aizsardzībai. Papildus jāatzīmē, ka Amerikas Savienoto Valstu puse līguma projekta izstrādes saskaņošanas procesā sniedza informāciju, ka, ņemot vērā Amerikas Savienoto Valstu likumdošanu un praksi, līgumā ir nepieciešama atsauce uz Amerikas Savienoto Valstu Atomenerģijas aktu.
Izstrādātā līguma projekta  5. panta 1. daļā ir ietverta Latvijas Republikas klasificētas informācijas pakāpe "DIENESTA VAJADZĪBĀM", kas attiecīgi Amerikas Savienotajās Valstīs tiks apstrādāta atbilstoši līguma projekta pielikumam.
Līguma projekta 6. pants nosaka Pušu pienākumu aizsargāt klasificētu informāciju, savukārt 3. panta 2. daļa nosaka klasificētas informācijas aizsardzību.
Līguma projektā klasificētas informācijas aizsardzība ir noteikta atbilstoši likumam "Par valsts noslēpumu", Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumiem Nr. 822 "Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi", kā arī Satversmes aizsardzības biroja 2021. gada 7. janvāra instrukcijai "Personas atbilstības pieejai ārvalstu, starptautisko organizāciju un to institūciju klasificētajai informācijai pārbaudes kārtība", kas izdota saskaņā ar likuma "Par valsts noslēpumu" 10. panta divpadsmito daļu un Satversmes aizsardzības biroja likuma 5. panta vienpadsmito daļu.
1998. gada 15. janvārī noslēgtais līgums starp Latvijas Republikas valdību un Amerikas Savienoto Valstu valdību par drošības pasākumiem klasificētas militāras informācijas aizsardzībai līdz ar jaunā līguma stāšanos spēkā tiks atzīts par spēku zaudējušu.
Problēmas apraksts
Amerikas Savienotās Valstis 2024. gada janvārī ir informējušas Satversmes aizsardzības biroju par to, ka tās ir veikušas izmaiņas Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgumā par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībā tekstā. Aktualizētais līguma projekta teksts ir saskaņots starp Latvijas Republikas un Amerikas Savienoto Valstu kompetentajām iestādēm, taču tas atšķiras no līguma projekta teksta, kas 2022. gada 4. oktobrī tika pieņemts un apstiprināts Ministru kabineta sēdē.
Izmaiņas, kuras līguma projekta tekstā ir veikušas Amerikas Savienotās Valstis galvenokārt ir saistītas ar tehniskajiem un literārajiem labojumiem, kas teksta būtību nemaina. Būtiskākās izmaiņas ir veiktas līguma projekta 22. pantā nosakot, ka katra līguma Puse pati ir atbildīga par savu izmaksu segšanu, kas radušās īstenojot līgumu.
Amerikas Savienotajām Valstīm nav informācijas DIENESTA VAJADZĪBĀM ekvivalenta, tāpēc tā tiks aizsargāta saskaņā ar šī līguma projekta Pielikumu. Līguma projekta pielikuma trešajā punktā ir noteikts, ka informāciju DIENESTA VAJADZĪBĀM neizpauž personām vai organizācijām, kam nav atļauta piekļuve šādai informācijai, bez iepriekšējas rakstiskas Latvijas valdības atļaujas. Minētajā punktā ir iekļauts izņēmums, kas Amerikas Savienotajām Valstīm noteiks informācijas DIENESTA VAJADZĪBĀM izpaušanas kārtību bez iepriekšējas rakstiskas Latvijas valdības atļaujas, kas būs tikai atsevišķi noteiktajos gadījumos saskaņā ar Amerikas Savienoto Valstu likumu, proti, tikai uz likuma pamatotos gadījumos. Līguma projektā ir būtiski iekļaut atsauci uz Informācijas atklātības likumu (Freedom of Information Act), kur arī ir noteikti izņēmuma gadījumi informācijas izsniegšanas liegumam. Informācijas atklātības likums nosaka deviņus izņēmumus, kad informācijas pieprasīšana Amerikas Savienoto Valstu institūcijām nav iespējama, ar mērķi aizsargāt noteiktas informācijas kategorijas no izpaušanas, tajā skaitā klasificētu informāciju. Tādējādi, informācija, kas ir klasificēta saskaņā ar Amerikas Savienoto Valstu tiesību aktiem, tostarp arī informācija ar klasifikācijas kategorijām, ieskaitot informāciju, kas ir klasificēta kā ārvalstu klasificēta informācija, nav pakļauta informācijas izpaušanai saskaņā ar Informācijas atklātības likumu. Izskatot šādus informācijas izsniegšanas pieprasījumus, kas pamatoti ar Informācijas atklātības likumu, tie tiek koordinēti ar atbildīgajām Amerikas Savienoto Valstu institūcijām un attiecīgo ārvalstu partneri un/ vai Valsts departamentu ar attiecīgās valsts vēstniecības starpniecību. Kā norāda Amerikas Savienoto Valstu puse, gadījumos, kad informācijas klasifikācijas ekvivalents viņu valstī nepastāv, Amerikas Savienotās Valstis apstrādā un aizsargā šādu informāciju tādā veidā, kas nav mazāk stingrāks par standartiem un procedūrām, kas noteiktas ārvalsts informācijas aizsardzības nacionālajā regulējumā. Amerikas Savienoto Valstu puse apņemas izmantot stingru Latvijas klasificētās informācijas DIENESTA VAJADZĪBĀM aizsardzību pamatojot to ar izņēmuma gadījumiem.
Risinājuma apraksts
Iesniegt Ministru kabinetā apstiprināšanai aktualizēto Par Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līguma par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai tekstu.
Atzīt par spēku zaudējušiem 2022. gada 4. oktobra Ministru kabineta noteikumus Nr. 617 “Par Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgumu par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts "Par Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līgumu par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai" neradīs finansiālu ietekmi uz valsts budžetu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
ASV klasificētas informācijas apstrādes gadījumā tiktu ietekmēta komersantu darbība, kuri saņēmuši industriālās drošības sertifikātus un ir tiesīgi piedalīties klasificētos iepirkumos. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1998. gada 15. janvārī noslēgtais līgums starp Latvijas Republikas valdību un Amerikas Savienoto Valstu valdību par drošības pasākumiem klasificētas militāras informācijas aizsardzībai.
Apraksts
1998. gada 15. janvārī noslēgtais līgums starp Latvijas Republikas valdību un Amerikas Savienoto Valstu valdību par drošības pasākumiem klasificētas militāras informācijas aizsardzībai zaudēs spēku līdz ar Latvijas Republikas valdības un Amerikas Savienoto Valstu valdības līguma par drošības pasākumiem klasificētas informācijas aizsardzībai stāšanos spēkā.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1998. gada 15. janvārī noslēgtais līgums starp Latvijas Republikas valdību un Amerikas Savienoto Valstu valdību par drošības pasākumiem klasificētas militāras informācijas aizsardzībai.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Līgumā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Ņemot vērā praksi, noteikumu projekts skar drošības iestāžu sadarbību starp abām valstīm, vienojoties par noteiktas informācijas, kuras pieejamībai noteikti ierobežojumi, apriti, apstrādi un glabāšanu. Noteikumu projekta mērķis ir definēt valstu rīcību, saņemot, nosūtot vai kopīgi radot aizsargājamu informāciju, kuras aprite vai informācija par tās eksistenci nav vispārēji pieejama sabiedrībai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Valsts drošības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi