Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1554: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā un septītā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Samazināt administratīvo slogu atbalsta pretendentiem, atvieglojot pārskatu iesniegšanu projekta uzraudzības periodā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekti tiek īstenoti atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumu Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā" (turpmāk – noteikumi Nr. 776) kārtībai, paredzot, ka atbalsta pretendentam jāsniedz informācija Lauku atbalsta dienestam par projektā minēto saimniecisko rādītāju sasniegšanu un nepazemināšanu visā uzraudzības periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsta saņēmējam jāsniedz informācija Lauku atbalsta dienestam par saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā, tajā ietverot ziņas par atbalsta saņēmēju, tostarp nodarbinātajiem, un sasniedzamo mērķu izpildes rādītājiem, kas minēti noteikumu Nr. 776 80. punktā.
Risinājuma apraksts
Grozījums noteikumu Nr. 776 80. punkta redakcijā paredz mazināt administratīvo slogu atbalsta pretendentam, nosakot, ka Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests), izmantojot informāciju, kas ir pieejama valsts pārvaldes iestādēm, uzrauga projekta laikā noteikto saimniecisko rādītāju sasniegšanu un saglabāšanu visā uzraudzības periodā. Dienesta inspektoriem ir arī tiesības apmeklēt vietas, kurās projekti ir īstenoti, atbilstoši normatīvajos aktos Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā" noteiktajai kārtībai un pieprasīt no atbalsta saņēmēja to informāciju par saimnieciskajiem rādītājiem, kas nav pieejama valsts pārvaldes iestāžu datubāzēs, atbilstoši normatīvo aktu un projektu īstenošanas noteiktajai kārtībai.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka piešķirtais komercdarbības atbalsts ir atgūstams tikai gadījumā, ja tas ir nelikumīgs, kā arī to, ka atgūšanas norma precizējama, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, noteikumu projektā 43.26 punktu nepieciešams precizēt.
Risinājuma apraksts
Precizēta 43.26 punkta redakcija, paredzot, ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, atbalsta pretendentam ir pienākums atmaksāt Lauku atbalsta dienestam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Atvieglots administratīvais slogs atskaišu un rādītāju iesniegšanai uzraudzības periodā.
Juridiskās personas
  • Atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Atvieglots administratīvais slogs atskaišu un rādītāju iesniegšanai uzraudzības periodā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskā apspriešana tika izsludināta no 24.06.2024. līdz 08.07.2024. Tās laikā netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi no sabiedrības, arī ne no Lauksaimniecības konsultatīvās padomes pārstāvjiem, kurā iekļauti pārstāvji no  biedrības "Zemnieku saeima", "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija", "Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija", "Latvijas Jauno zemnieku klubs", "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome", "Latvijas Zemnieku federācija", "Lauksaimnieku apvienība", "Latvijas Piensaimnieku Centrālā savienība", "Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija" un "Lauksaimniecības statūtsabiedrību asociācija".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi