Anotācija (ex-ante)

24-TA-2313: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Siguldas novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Upes" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta lēmums (protokols Nr. 5, 70.§) "Par pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma Upes, Allažu pagastā, Siguldas novadā ar kadastra Nr. 8042 005 0048 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" un Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 25. jūlija lēmums (protokols Nr. 13, 36.§) "Par grozījumiem Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta lēmumā "Par pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma Upes, Allažu pagastā, Siguldas novadā ar kadastra Nr. 8042 005 0048 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (prot. Nr. 5, 70.§)".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Siguldas novada pašvaldības ar reģistrācijas Nr. 90000048152 (turpmāk – pašvaldība) īpašumu "Upes" Allažu pagastā, Siguldas novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas (turpmāk – ministrija) valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) veikšanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Upes" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8042 005 0048) Allažu pagastā, Siguldas novadā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8042 005 0106) 1,71 ha platībā (turpmāk – nekustamais īpašums) pieder pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Rīgas rajona tiesas Allažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 500 uz pašvaldības vārda.

Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamajam īpašumam ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu  (tips 7312050300) 0,00 ha platībā;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030302) 1,43 ha platībā;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu no 10 līdz 20 kilovoltiem, ja tā šķērso meža teritoriju (tips 7312050802) 0,64 ha platībā;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (tips 7312050101) 0,04 ha un 0,02 ha platībā;
5) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, ja tā šķērso meža teritoriju (tips 7312050202) 0,05 ha platībā;
6) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (tips 7312040100) 0,00 ha platībā;
7) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (tips 7312040100) 0,02 ha platībā.

Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība" (kods 0201).

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Pamatojoties uz akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2024. gada 1. marta iesniegumu (dokumenta Nr_4.1_2_01_s8_101_24_163, reģistrēts pašvaldībā ar Nr. A-6.6/2/1091) "Par nekustamo īpašumu "Upes", Allažu pag., Siguldas nov. kadastra Nr. 8042 005 0048", pašvaldības dome ar 2024. gada 28. marta lēmumu (protokols Nr. 5, 70.§) "Par pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma Upes, Allažu pagastā, Siguldas novadā ar kadastra Nr. 8042 005 0048 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (turpmāk – lēmums) nolēma nodot bez atlīdzības valsts īpašumā ministrijas personā nekustamo īpašumu Meža likumā noteiktās – valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības – funkcijas veikšanai un vienlaikus noteica pienākumu ministrijai nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas īstenošanai.

Atbilstoši NĪVKIS datiem, uz nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8042 005 0106) atrodas dabiska brauktuve – zeme zem ceļiem 0,1100 ha platībā. Sabiedrība par saviem finanšu līdzekļiem tur plāno izbūvēt jaunu ceļu, reģistrējoties NĪVKIS kā šīs inženierbūves tiesiskais valdītājs, t.i., nekustamo īpašumu apgrūtināt ar lietu tiesību. Tā kā lēmumā noteiktais aizliegums apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām ievērojami sarežģī Sabiedrības iespējas īstenot minētās darbības un tā kā nekustamais īpašums atrodas reģionālā autoceļa tiešā tuvumā un var rasties situācijas, kad ārējie ierosinātāji (piemēram, elektroenerģijas pārvades sistēmas tīklu īpašnieki) var vērsties pie Sabiedrības kā šī nekustamā īpašuma pārvaldītāja ar lūgumu sniegt atļaujas to apgrūtināt ar dažāda veida lineārajām inženierbūvēm (piemēram, elektroenerģijas pārvades tīkliem), Sabiedrība ar 2024. gada 7. jūnija iesniegumu (dokumenta Nr_4.1_2_01_04a1_101_24_400, reģistrēts pašvaldībā ar Nr. A-3.1/8/2980) "Par Siguldas novada pašvaldības domes pieņemto lēmumu" vērsās pie pašvaldības ar lūgumu grozīt pieņemto lēmumu, no tā izslēdzot minēto aizliegumu. Ievērojot Sabiedrības ierosinājumu, pašvaldības dome ar 2024. gada 25. jūlija lēmumu (protokols Nr. 13, 36.§) "Par grozījumiem Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta lēmumā "Par pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma Upes, Allažu pagastā, Siguldas novadā ar kadastra Nr. 8042 005 0048 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (prot. Nr. 5, 70.§)" grozīja lēmumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību, kā arī Sabiedrība uz tās var izbūvēt inženierbūvi ceļu, jo tas nepieciešams minētās valsts pārvaldes funkcijas veikšanai. Meža ceļa izbūve ar piemērotu ceļa noturību un kvalitāti dos iespēju piekļūt ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošajam valsts meža masīvam zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 8042 005 0095) 388,83 ha platībā, kura ietilpst valsts nekustamā īpašuma "Laugas purva masīvs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8042 005 0058) Allažu pagastā, Siguldas novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir ministrija.
Pēc nepieciešamā ceļa būvdarbu izpildes mainīsies nekustamā īpašuma sastāvs, līdz ar to būs nepieciešama aktualizācija kadastra datos.
Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas veikšanai, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots pašvaldībai visā tā sastāvā (galvenā lieta – zemes vienība un tās būtiskā daļa – uz tās esošā būve ar jebkādiem uzlabojumiem, ja tādi tiks veikti) saskaņā ar Civillikuma 968. pantu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju izpildei no pašvaldības ir lietderīga un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas izpilde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un  neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"
  • Siguldas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk