Anotācija (ex-ante)

22-TA-2035: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 514 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākuma "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijās" un 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.2. pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.2. pasākuma "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās"  (turpmāk – 5.4.3.2. pasākums) iznākuma rādītāja i.5.4.1.ak (CO23) “To dzīvotņu platība, kuras saņem atbalstu, lai panāktu labāku aizsardzības pakāpi” (turpmāk - iznākuma rādītājs) vērtību un 5.4.3.2. pasākuma finansējumu (t.sk. Kohēzijas fonda (turpmāk - KF)).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noslēdzoties 5.4.3.2. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanai no 11 projektu iesniegumiem tika apstiprināti 7 projektu iesniegumi ar kopējo attiecināmo izmaksu apmēru 3 888 362 EUR, t.sk. KF finansējumu 3 305 108 EUR apmērā, tādējādi no 5.4.3.2. pasākuma ietvaros pieejamā KF finansējuma 4 835 067 EUR netiek apgūts KF finansējums 1 529 959 EUR apmērā. Proporcionāli KF finansējuma samazinājumam un ārkārtējo neparedzamo izmaksu palielinājumam saistībā ar infrastruktūras ierīkošanas darbībām ir samazināta 5.4.3.2. pasākuma iznākuma rādītāja vērtība no 22 200 ha uz 7 200 ha.
Savukārt 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākumu "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijās" (turpmāk – 5.4.1.1. pasākums) ietvaros līdz 2018.gada 31.decembrim noslēdzās visu 5.4.1.1. pasākuma ietvaros atbalstīto 13 projektu īstenošana 12 īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un visos projektos izmaksāti noslēguma maksājumi, projektos palielinot 5.4.1.1. pasākuma iznākuma rādītāju no 9 318 ha uz 48 672 ha.
Tādējādi kopumā 5.4.3.2. pasākuma iznākuma rādītāja vērtības samazinājums nerada negatīvas izmaiņas kopējā iznākuma rādītāja apmērā, jo 5.4.3.2. pasākuma iznākuma rādītāja samazinājumu kompensē ar 5.4.1.1. pasākuma ietvaros sasniegto iznākuma rādītāju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši faktiskajai situācijai un pieejamajam KF finansējumam ir nepieciešams precizēt 5.4.3.2. pasākuma un 5.4.1.1. pasākuma iznākuma rādītāja vērtības un atbrīvot 5.4.3.2. pasākuma ietvaros neapgūto KF finansējumu citu 2014.–2020. gada plānošanas perioda specifisko atbalsta mērķa pasākumu īstenošanai, t.sk. lai jauno darbību īstenošanai palielinātu KF finansējumu Eiropas Savienības fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.2.2.pasākuma "Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības vides pārvaldībā veicināšana" (turpmāk - 5.4.2.2.pasākums) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros apstiprinātajam projektam Nr.5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru" (turpmāk - Projekts). Projektā ir paredzēts pilnveidot Valsts zinātnisko institūtu - atvasinātu publisku personu “Nacionālais Botāniskais dārzs” kā nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru (turpmāk – VIIC), izbūvējot vides izglītības pasākumu īstenošanai piemērotas telpas, nodrošinot to tehnisko aprīkojumu un veicot sabiedrības izglītošanas un iesaistes pasākumus. Aktualizējoties vides izglītības komunikācijas metodēm, analizējot VIIC potenciālo apmeklētāju paradumu maiņu un auditorijas informācijas uztveres izmaiņas, tika secināts, ka, lai nodrošinātu Projekta ciešu sasaisti ar 5.4.2.2.pasākuma mērķi un efektīvāku integrēšanas un ieviešanas norisi, nepieciešams papildu kopējais attiecināmais finansējums 552 941 EUR (t.sk 470 000 EUR KF) VIIC izvirzīto mērķu un rezultātu sasniegšanai.
Risinājuma apraksts
5.4.3.2. pasākuma iznākuma rādītāja vērtības samazinājums un 5.4.1.1. pasākuma ietvaros sasniegtā iznākuma rādītāja palielinājums, kā arī KF finansējuma pārdale citu 2014.–2020. gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa pasākumu īstenošanai, t.sk. 5.4.2.2.pasākuma Projekta īstenošanai ir apstiprināta ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 2022. gada 13. maija lēmumu Nr. L-2022/16 par Darbības programmas grozījumu apstiprināšanu. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidota Investīciju projektu izvērtēšanas komisija (2022. gada 8.aprīļa lēmums Nr.2022/5) ir apstiprinājusi papildu darbību īstenošanu Projektā, apstiprinot arī papildu finansējuma nepieciešamību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 417 533
1 692 273
2 417 534
1 612 835
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 417 533
1 692 273
2 417 534
1 612 835
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 844 157
1 990 909
2 844 158
1 897 453
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 502 858
1 752 000
2 502 859
1 701 495
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
341 299
238 909
341 299
195 958
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-426 624
-298 636
-426 624
-284 618
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-85 325
-59 727
-85 325
-88 660
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
-341 299
-238 909
-341 299
-195 958
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-298 636
-284 618
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Noteikumu projekts, noslēdzoties 5.4.3.2. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanai,  atbilstoši 5.4.3.2. pasākuma ietvaros apstiprinātajiem 7 projektu iesniegumiem ar kopējo attiecināmo izmaksu apmēru 3 888 362 EUR, t.sk. KF finansējumu 3 305 108 EUR apmērā precizē kopējo 5.4.3.2. pasākumam pieejamo finansējumu. Budžeta ieņēmumi ir maksimāli iespējamā finansējuma KF daļa 85 % apmērā no publiskā finansējuma (attiecināmām izmaksām). Informācija šajā sadaļā sniegta par izmaiņām 5.4.3.2. pasākuma projektu īstenošanai.

Izmaiņas kārtējā gadā norādītas saskaņā ar VARAM prognozēm par plānotajiem maksājumiem finansējuma saņēmējiem 2022. un 2023.gadam:
2022. gadā: KF 1 692 273 EUR, valsts budžeta dotācija pašvaldībām līdzfinansējums 59 728 EUR, pašvaldības budžeta līdzfinansējums 238 909 EUR.
2023. gadā: KF 1 612 835 EUR, valsts budžeta dotācija pašvaldībām līdzfinansējums 88 660 EUR, pašvaldības budžeta līdzfinansējums 195 958 EUR.

2024.gadā izmaksas netiek plānotas, jo 2023.gada 31.oktobris ir maksimāli pieļaujamais projekta īstenošanas termiņš, tādējādi visiem projektu noslēguma maksājumi indikatīvi būs veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Noteikumu projektam nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaits netiek mainīts.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

MK noteikumu projekts paredz iestrādāt grozījumus, kas apstiprināti līdz ar ES fondu Uzraudzības komitejas lēmumu un sekojošu MK lēmumu, katrā no iepriekš minēto lēmumu pieņemšanas gaitā nodrošinot sabiedrības iesaisti. Tādējādi šis MK noteikumu projekts vairāk uzskatāms par tehniskas dabas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi