21-TA-816: Rīkojuma projekts (Pilsonības piešķiršana naturalizācijas kārtībā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā." sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Pilsonības likuma 17.panta piektā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 148 209 personas: 1995.gadā - 984; 1996.gadā - 3 016; 1997.gadā - 2 992; 1998.gadā - 4 439; 1999.gadā - 12 427; 2000.gadā - 14 900; 2001.gadā - 10 637, 2002.gadā - 9844; 2003.gadā - 10 049; 2004.gadā - 16 064; 2005.gadā - 19 169; 2006.gadā - 16 439; 2007. gadā - 6826; 2008.gadā - 3 004; 2009.gadā - 2 080; 2010.gadā - 2 336; 2011.gadā - 2 467; 2012.gadā - 2 213; 2013. gadā - 1 732; 2014. gadā - 939; 2015.gadā - 971; 2016.gadā - 987; 2017.gadā - 915; 2018.gadā - 930; 2019.gadā - 808; 2020.gadā - 725; 2021.gadā - 316 personas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinetam sagatavotajā rīkojuma projektā ''Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā'' ir iekļauti 52 pilsonības pretendenti.
No 52 pilsonības pretendentiem 63% ir krievi, 5% ukraiņi, 9% baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
7% pilsonības pretendentu ir pamata, 51% - vidējā, 40% - augstākā izglītība.
Ministru kabineta rīkojuma projektā ir iekļauti 52 pilsonības pretendenti, kuri naturalizējas atbilstoši Pilsonības likuma 12.pantam.
Sarakstā iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām un informācija par šīm personām ir saņemta no Satversmes aizsardzības biroja, Totalitārisma seku dokumentēšanas centra, Valsts drošības dienesta, Militārās izlūkošanas un drošības dienesta, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, Valsts robežsardzes Kriminālizmeklēšanas pārvaldes, Valsts policijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku Militārās policijas, Ārlietu ministrijas materiālās palīdzības fonda, Tieslietu ministrijas Uzturlīdzekļu garantijas fonda administrācijas un Ieslodzījuma vietu pārvaldes.
No 52 pilsonības pretendentiem 63% ir krievi, 5% ukraiņi, 9% baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
7% pilsonības pretendentu ir pamata, 51% - vidējā, 40% - augstākā izglītība.
Ministru kabineta rīkojuma projektā ir iekļauti 52 pilsonības pretendenti, kuri naturalizējas atbilstoši Pilsonības likuma 12.pantam.
Sarakstā iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām un informācija par šīm personām ir saņemta no Satversmes aizsardzības biroja, Totalitārisma seku dokumentēšanas centra, Valsts drošības dienesta, Militārās izlūkošanas un drošības dienesta, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, Valsts robežsardzes Kriminālizmeklēšanas pārvaldes, Valsts policijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku Militārās policijas, Ārlietu ministrijas materiālās palīdzības fonda, Tieslietu ministrijas Uzturlīdzekļu garantijas fonda administrācijas un Ieslodzījuma vietu pārvaldes.
Risinājuma apraksts
Rīkojumā minēto personu uzņemšana Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
1.Lai nodrošinātu tiesiskās noteiktības principa ievērošanu un iespēju personai savlaicīgi iegūt informāciju par tiesiskā statusa maiņu, Valsts kancelejai nepieciešams precizēt projekta 1.punktā norādīto datumu, nosakot to 14 dienas pēc attiecīgā projekta parakstīšanas.
2.Ievērojot personu lūgumu uzņemt viņas pilsonībā iespējami ātrākā laikā, lai nodrošinātu personu tiesības brīvi pārvietoties, uzņemt projekta 2.punktā minētās personas Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ar Ministru kabineta rīkojuma „Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā” parakstīšanas brīdi.
2.Ievērojot personu lūgumu uzņemt viņas pilsonībā iespējami ātrākā laikā, lai nodrošinātu personu tiesības brīvi pārvietoties, uzņemt projekta 2.punktā minētās personas Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ar Ministru kabineta rīkojuma „Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā” parakstīšanas brīdi.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi