Anotācija

25-TA-2007: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts kanceleja (turpmāk – VK) ir sagatavojusi priekšlikumu par prioritārā pasākuma “Krīzes vadības centra kapacitātes nodrošināšana” 2025 gadā piešķirtā finansējuma ekonomijas pārdali Valsts administrācijas skolai (turpmāk – VAS), lai veiktu pagrabstāva pārsegumu atjaunošanu un pamatu hidroizolāciju/sanāciju un lifta remontdarbus VAS ēkai, Raiņa bulvārī 4, Rīgā, (Īpašuma kadastra nr. 01000090012 (kadastra apzīmējums 01000090012001 administratīvā ēka (funkcionāli saistīta ar pagrabu), kadastra apzīmējums 01000090012002 administratīvajai ēkai (funkcionāli saistīta ar pagrabu), kadastra apzīmējums 01000090012003 pagrabs zem pagalma, kadastra apzīmējums 01000090012004 laukums ar cieto segumu)).
Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 57. pantā un likuma "Likums par budžetu un finanšu vadību" 9. panta 13.2 daļas 1.punktā un 13.3  daļas 3.punktā noteiktajam, apropriācijas pārdali starp programmām, ja tās apjoms pārsniedz piecus procentus no programmai apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro, kā arī citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.—2025. gadam, 2024.—2026. gadam un 2025.—2027. gadam piešķirtā finansējuma ir iespējams veikt, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Finansējuma pārdale nepieciešama, lai PP "Krīzes vadības centra kapacitātes nodrošināšana" piešķirtā finansējuma ekonomiju varētu novirzīt VAS ēkas pagrabstāva pārsegumu atjaunošanas, pamatu hidroizolāciju/sanācijas, un lifta remontdarbiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2025. gada budžetā prioritārā pasākuma "Krīzes vadības centra kapacitātes nodrošināšana" īstenošanai Ministru kabineta budžeta programmā  01.00.00 " Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika" piešķirts finansējums 957 866 euro apmērā, t.sk., atlīdzībai 889 415 euro, kura plānota 15 darbiniekiem. Šis process ieilga un reāli līdz šim brīdim tika nodarbināti vidēji vien 2 darbinieki, tādēļ arī veidojās būtiska šīs pozīcijas neizpilde summā 503 127 euro. Saeimā 2025. gada 29. maijā pieņemti grozījumi Nacionālās drošības likumā, Ministru kabineta iekārtas likumā, likumā “Par ārkārtējo stāvokli un izņēmuma situāciju” un Valsts civildienesta likumā. Līdz ar to no 2025. gada 1. jūlija Latvijā sākās krīzes vadības sistēmas pārveide un darbu uzsāka jaunizveidotais Krīzes vadības centrs (turpmāk – KVC.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2024.gada 13.novembra KVC darbības nodrošināšanai Valsts kanceleja noslēgusi apakšnomas līgumu ar VAS par telpu nomu Raiņa bulvārī 4, Rīgā (turpmāk – Ēka). Ēkā atrodas VAS, LVC un arī Latvijas Darba devēju konfederācija. Telpas Ēkas 3.  stāvā pielāgotas KVC vajadzībām, tajās veikts kosmētiskais remonts un darba vietu iekārtošana.
Saskaņā ar Valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” 2020. gada 30. marta Ēkas (būves) tehniskās apsekošanas atzinumu Nr. 3-4.5.4/81748-red3, Ēkas pamati un pagrabstāva pārsegums (hidroizolācijas trūkums pagalma pārsegumā) izraisa mitruma iekļūšanu konstrukcijās. Pagrabstāva pārsegumi ir novecojuši, un metāla sijas ir pakļautas korozijai. Ja šie darbi netiks veikti savlaicīgi, pastāv avārijas stāvokļa risks un ilgtermiņā ēkas lietošanas iespējas būs apdraudētas.
VAS ar Valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) (nekustamā īpašuma īpašnieks ir valsts Finanšu ministrijas personā, īpašums nodots VAS "Valsts nekustamie īpašumi" pārvaldīšanā) ir noslēgts apsaimniekošanas un daļas lietošanas līgums, kura ietvaros Ēku apsaimnieko VAS. VAS rīcībā līdz šim nav bijuši pietiekami finanšu līdzekļi Ēkas (būves) tehniskās apsekošanas atzinumā atspoguļoto bojājumu novēršanai.
Ģeneratora izvietošana, kas nepieciešama KVC nepārtrauktības nodrošināšanai ir aizkavējusies, jo sākotnējā pagalma sāna izvēlētajā ģeneratora izvietošanas vietā saskaņā ar 2025. gada janvāra Ēkas daļas izpētes atzinumu tika konstatēti defekti, bez kuru īstenošanas ģeneratora izvietošana netika rekomendēta. Apsekošanas laikā būves daļas elementi un raksturīgākie konstrukciju mezgliem tika konstatēti defekti - plaisas konstrukcijās, deformācijas un konstrukciju izlieces. Papildus izpētes ietvaros Ēkas pagrabstāvā tika konstatēts paaugstināts gaisa mitrums, pārmitrināti koka elementi un tas, ka pārseguma konstrukcijas atrodas pastāvīgā mitruma piesātinātā stāvoklī. Metāla sijām konstatēts virsmas korozijas bojājums, ķieģeļu velvēm konstatēti lokāli izdrupumi, pagrabstāvā pil, jo tajā pastāvīgi iekļūst ūdens caur nehermētisku lietusūdens kanalizācijas stāvvada šķērsojuma vietu.
Pēc ēkas daļas izpētes atzinuma saņemšanas, ģeneratora izvietošanai tika atrasta cita vieta pagalmā pie ēkas pagalma izejas, kas 2000. gadā  stiprināta ar betona pārsegumu. 2025. gada 30. aprīļa būves tehniskās izpētes atzinumā konstatēts, ka tieši šajā vietā, pārsegums kopumā nodrošina nestspējas prasības, taču neizpilda EN1992-1-1:2004 noteiktās minimālā stiegrojuma daudzuma prasības. Ģeneratora izvietošana uz dzelzsbetona pārseguma ir pieļaujama, taču uzstādītā ģeneratora slodzes ietekmes zonā nedrīkst pieļaut aprēķinā neievērtētu papildus slodžu rašanos.
Saskaņā ar VNī apsekojumu, nepieciešams veikt pagrabstāva pārsegumu atjaunošanu un pamatu hidroizolāciju:
veco segumu demontāža un pārsegumu daļēja vai pilnīga atjaunošana, pamatu hidroizolācijas uzstādīšanu un sanāciju, vertikālās hidroizolācijas ierīkošanu pamatos un pārsegumos, siltināšanu un apdari, apmetuma noņemšanu un jauna sanācijas apmetuma uzklāšanu, grīdu un virsmu atjaunošanu, energoefektivitātes uzlabošanas darbus.
Ņemot vērā iepriekš minēto, pagalma un pagrabstāva tehniskā stāvokļa uzlabošana ir būtiska gan KVC, gan VAS darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
Lai saglabātu ēkas funkcionālo un vēsturisko vērtību, kā arī nodrošinātu nepieciešamās inženiertehniskās infrastruktūras darbību, remontdarbu uzsākšana jāveic pēc iespējas steidzamāk. Plānots, ka remontdarbu veikšanu un uzraudzību nodrošinās VNĪ.
VNĪ veicis apsekojumu un iesniedzis provizorisku cenu piedāvājumu, pamatojoties uz iepriekš veiktajiem darbiem citos objektos, kopumā par 395 101 euro (ar PVN):
Būvprojekta izstrāde, ekspertīze, autoruzraudzība 79 020 euro;
Būvniecības darbi 260 767 euro;
Būvniecības būvuzraudzība 27 657 euro;
Projekta vadības izmaksas 27 657 euro.
Papildus iepriekš minētajam, saskaņā ar SIA  “Schindler lifts’’ 2025. gada 9. aprīļa defektācijas aktu  par pasažieru liftu nr.  2CL003871/ 50483561, lifta stāvoklis apdraud iekārtas drošību un liedz veikt dubultās pilnas statiskās slodzes spiediena pārbaudi.     
Nepieciešams veikt lifta darba cilindra demontāžu, pamatnes īsināšanu, lifta darba cilindra montāžu un veikt pieturu regulēšanu.
SIA „Schindler lifts“  iesniedzis cenu piedāvājumu lifta remontam 4 899 euro (ar PVN) apmērā.
 
 
Risinājuma apraksts
Lai īstenotu iepriekš minētos pasākumus, VK piedāvā novirzīt prioritārā pasākuma "Krīzes vadības centra kapacitātes nodrošināšana" īstenošanai piešķirto finansējumu ekonomiju 2025.gadā 400 000 euro apmērā no budžeta programmā 01.00.00 "Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika" uz budžeta programmu 19.00.00 "Valsts administrācijas skola".
 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi