Anotācija

24-TA-2621: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 834 "Tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi pārskatīt tiesu eksperta sertifikātā iekļaujamo informāciju, tādējādi mazinot birokrātiskās prasības un paredzot, ka sertifikātu paraksta tikai lēmējinstitūcijas – Tiesu ekspertu padomes (turpmāk - Padome) priekšsēdētājs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 834 "Tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība" (turpmāk - Noteikumi) 1. pielikumā noteiktajam, tiesu eksperta sertifikātu paraksta tiesu ekspertu padomes priekšsēdētājs un tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas priekšsēdētājs.
Pamatojoties uz Tiesu eksperta likuma 8.panta otro daļu eksāmenu organizē un nodrošina Padome ne retāk kā reizi gadā. Atbilstoši Tiesu ekspertu likumam, tiesu eksperta resertifikāciju veic Padome pirms tiesu eksperta sertifikāta termiņa beigām. Savukārt saskaņā ar Tiesu ekspertu likuma 7.panta piekto daļu, Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas sastāvu apstiprina tieslietu ministrs. Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas uzdevums ir pārbaudīt tiesu eksperta kandidāta zināšanas izraudzītajā specialitātē, novērtēt to, kā viņš pārzina normatīvos aktus, kas regulē tiesu eksperta darbību, viņa prasmi sastādīt eksperta atzinumu un kārtot lietvedību.
Atbilstoši Tiesu ekspertu likumā un Noteikumos noteiktajām kompetencēm, Padome pieņem lēmumu par tiesu eksperta sertifikāciju un resertifikāciju. Turklāt resertifikācijas procesu pilnībā īsteno Padome bez Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas iesaistes, tomēr, neskatoties uz minēto, atbilstoši noteiktajam Tiesu ekspertu sertifikāta paraugam – Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas priekšsēdētājam arī šajā gadījumā ir jāparaksta Tiesu eksperta sertifikāts. Līdz ar to, būtu lietderīgi pārskatīt esošo kārtību, atstājot tikai Padomes kā institūcijas, kas lemj par sertifikāta izsniegšanu, priekšsēdētāja parakstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi paredz tiesu eksperta sertifikācijas un resertifikācijas kārtību, tai skaitā Noteikumu 1. pielikums satur tiesu eksperta sertifikāta paraugu.
Saskaņā ar Noteikumu 57. punktu, pamatojoties uz komisijas locekļu iesniegtajiem vērtējumiem, viedokļiem un piezīmēm, Padome 10 darbdienu laikā pieņem lēmumu par tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanu. Tāpat, Noteikumu 69. punkts paredz, ka  Padome pieņem lēmumu par tiesu eksperta resertifikāciju.  
Saskaņā ar Tiesu eksperta sertifikāta paraugu, kas ietverts Noteikumu 1. pielikumā, to paraksta Padomes priekšsēdētājs un Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas priekšsēdētājs. Lai optimizētu sertifikātu izsniegšanas procedūru, ir nepieciešami grozījumi Noteikumu 1.pielikumā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, ir veicami grozījumi Tiesu eksperta sertifikāta paraugā, atsakoties no Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas priekšsēdētāja kā otrā paraksta uz sertifikāta, attiecīgi aktualizējot Noteikumu 1. pielikumu.
Papildus norādāms, ka līdz šo grozījumu spēkā stāšanās dienai izsniegtie tiesu ekspertu sertifikāti savu spēku nezaudē un nav pārizdodami.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību aktā tiek veikti tehniski grozījumi, lai optimizētu valsts pārvaldē iekšējos procesus, mazinot birokrātisko slogu. Šie noteikumi neskar sabiedrības intereses, jo attiecināms tikai uz personām, kuras vēlas kļūt par tiesu ekspertiem, tai pat laikā ar šiem noteikumiem netiek ierobežotas šo personu tiesības.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu ekspertu padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiesu ekspertu sertifikāta parakstīšana tiek atstāta tikai Tiesu ekspertu padomes kompetencē, izslēdzot parakstīšanas funkciju Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas priekšsēdētājam.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiesu ekspertu sertifikāta izsniegšanas procesā tiek samazināts viens birokrātiskais solis, ka līdzās Tiesu ekspertu padomes priekšsēdētājam tiesu eksperta sertifikātu paraksta arī Tiesu ekspertu eksaminācijas komisijas priekšsēdētājs.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk