Anotācija (ex-ante)

22-TA-256: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā” (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai izpildītu Latvijas Republikas Satversmes tiesas (turpmāk – Satversmes tiesa) 2021. gada 2. decembra spriedumu lietā Nr. 2021-07-01.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir precizēt Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu (turpmāk – Atlīdzības likums), nosakot, ka Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm par dienesta pienākumu pildīšanu svētku dienās saņem piemaksu 100 procentu apmērā no tām noteiktās stundas algas likmes, tādējādi izpildot Satversmes tiesas 2021. gada 2. decembra spriedumu lietā Nr. 2021-07-01.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atlīdzības likuma 14. panta sestā daļa noteic, ka amatpersonas (darbinieki), izņemot karavīrus un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, saņem piemaksu par virsstundu darbu vai darbu svētku dienās 100 procentu apmērā no tām noteiktās stundas algas likmes, vai arī tām kompensē virsstundu darbu, piešķirot apmaksātu atpūtas laiku atbilstoši nostrādāto virsstundu skaitam citā nedēļas dienā.
Līdz ar to Atlīdzības likuma 14. panta sestā daļa neparedz tiesības Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī karavīriem saņemt piemaksu par darbu svētku dienās.
Satversmes tiesa 2021. gada 2. decembrī pieņēma spriedumu lietā Nr. 2021-07-01 “Par Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14. panta sestās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. un 107. pantam” (turpmāk – spriedums), ar kuru Atlīdzības likuma 14. panta sestā daļa, ciktāl tā neparedz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm tiesības saņemt atbilstošu samaksu par darbu svētku dienās, par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 107. pantam un spēkā neesošu no 2023. gada 1. janvāra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 107. pants paredz, ka ikvienam darbiniekam ir tiesības saņemt veiktajam darba atbilstošu samaksu, kas nav mazāka par valsts noteikto minimumu, kā arī tiesības uz iknedēļas brīvdienām un ikgadēju apmaksātu atvaļinājumu.
Sprieduma 16.4. apakšpunktā ir ietverta norāde uz Satversmes tiesas iepriekšējiem secinājumiem, no kuriem izriet, ka darbam valstī oficiāli noteiktajās svētku dienās (turpmāk - valsts svētku dienas), ir izņēmuma raksturs, ko pamato valsts svētku dienu īpašā nozīme sabiedrībā. Darbs valsts svētku dienās ir jānošķir no darba jebkurās citās dienās, jo nodarbinātais atšķirībā no citiem iedzīvotājiem nevar godāt valsts svētkus un atpūsties. Tālab arī dienesta amatpersonām samaksa par valsts svētku dienās veiktu darbu nevar būt tāda pati, kāda tā noteikta par darbu citās darba dienās. Tāpat nepieciešamība papildu kompensēt darbu valsts svētku dienās izriet arī no starptautisko tiesību piemērošanas prakses (skat. sprieduma 16.4  apakšpunktu). Līdz ar to Satversmes tiesa spriedumā ir atzinusi, ka likumdevējam, izveidojot dienesta amatpersonu darba samaksas sistēmu, atbilstoši Satversmes 107. pantam arī par darbu valsts svētku dienās jānosaka atbilstoša samaksa, kurai turklāt jāpilda ne vien paveikto darbu atlīdzinoša, bet arī kompensējoša funkcija (skat. turpat).
Tāpat Satversmes tiesa sprieduma 22. punktā ir norādījusi, ka nepieciešamība nodrošināt ar dienestu saistīto valsts funkciju nepārtrauktību pati par sevi nevar pamatot tādas darba samaksas sistēmas izveidošanu, kas neparedz dienesta amatpersonām kompensēt darbu valsts svētku dienās, kā arī to, ka likumdevējs nav pienācīgi veicis pasākumus Satversmes 107. pantā ietvertā pozitīvā pienākuma izpildei noteikt dienesta amatpersonām atbilstošu samaksu par darbu valsts svētku dienās, kura pilda ne vien paveikto darbu atlīdzinošu, bet arī kompensējošu funkciju.
Līdz ar to Satversmes tiesa ir atzinusi, ka Atlīdzības likuma 14. panta sestā daļa, ciktāl tā neparedz dienesta amatpersonai tiesības saņemt atbilstošu samaksu par darbu valsts svētku dienās, neatbilst Satversmes 107. pantam.
Risinājuma apraksts
Lai izpildītu spriedumu, ir izstrādāts likumprojekts, kas  paredz precizēt Atlīdzības likuma 14. pantu, nosakot, ka Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm saņem piemaksu par darbu svētku dienās 100 procentu apmērā no tām noteiktās stundas algas likmes.
Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums ir attiecināms tikai uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar specialajām dienesta pakāpēm, jo  Satversmes tiesa attiecīgajā lietā, secinot, ka karavīru dienesta organizācija būtiski atšķiras no Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm darba organizācijas, Atlīdzības likuma 14. panta sestās daļas satversmību ir vērtējusi tiktāl, ciktāl tā attiecas uz ikvienas Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi tiesībām saņemt veiktajam darbam atbilstošu samaksu par darbu valsts svētku dienās (skat. sprieduma 13.2. apakšpunktu).
Atlīdzības likuma 14. panta sestā daļa regulē ne vien piemaksu noteikšanu par valsts svētku dienās veiktu darbu, bet arī piemaksu un atpūtas laika noteikšanu par virsstundu darbu. Satversmes tiesa spriedumā ir secinājusi, ka no Atlīdzības likuma sistēmas izriet, ka tiesības saņemt piemaksu par darbu valsts svētku dienās ir nošķiramas no tiesībām saņemt piemaksu vai atpūtas laiku par virsstundu darbu (skat. sprieduma 13.1. apakšpunktu). Līdz ar to likumprojekts paredz regulējumu par piemaksas noteikšanu par darbu valsts svētku dienās ietvert atsevišķā Atlīdzības likuma 14. panta 5.1 daļā, nodalot to no regulējuma par virsstundu darba apmaksu vai kompensēšanu. Tādējādi ir precizējamas arī citas Atlīdzības likuma normas, kurās ir ietverta atsauce uz Atlīdzības likuma 14. panta sesto daļu, papildinot tās ar atsauci uz Atlīdzības likuma 14. panta 5.1 daļu.
Tāpat, ņemot vērā, ka regulējums par virsstundu darba apmaksu vai tā kompensēšanu ar apmaksātu atpūtas laiku amatpersonām (darbiniekiem) un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm ir ietverts Atlīdzības likuma 14. panta turpmākajās daļās, piemēram, šā panta septītajā, 7.1, astotajā, devītajā, kā arī desmitajā daļā, likumprojekts paredz precizēt Atlīdzības likuma 14. panta sesto daļu, nosakot, ka amatpersonām (darbiniekiem), izņemot karavīrus, piemaksa par virsstundu darbu 100 procentu apmērā no tām noteiktās stundas algas likmes, vai apmaksāts atpūtas laiks atbilstoši nostrādāto virsstundu skaitam tiek piešķirts, ievērojot Atlīdzības likuma 14. pantā noteikto.
Satversmes tiesa sprieduma 24.1. apakšpunktā norāda, ka Atlīdzības likuma 14. panta sestā daļa, ciktāl tā neparedz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm tiesības saņemt atbilstošu samaksu par darbu valsts svētku dienās, atzīstama par spēkā neesošu no 2023. gada 1. janvāra, jo likumdevējam ir nepieciešams laiks jauna tiesiskā regulējuma pieņemšanai, kas citstarp var prasīt dienesta amatpersonām noteiktās darba samaksas sistēmas pārskatīšanu kopumā. Līdz ar to ir paredzēts, ka likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm.
Ietekmes apraksts
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras, lai nodrošinātu tām uzticēto nozīmīgo valsts funkciju īstenošanas nepārtrauktību, pildīs dienesta pienākumus svētku dienās. Savukārt uz tām Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras svētku laikā nepilda dienesta pienākumus, likumprojektā ietvertajam tiesiskajam regulējuma ir neitrāla ietekme.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
316 625
0
5 144 993
0
5 144 993
5 144 993
2.1. valsts pamatbudžets
0
316 625
0
5 144 993
0
5 144 993
5 144 993
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-316 625
0
-5 144 993
0
-5 144 993
-5 144 993
3.1. valsts pamatbudžets
0
-316 625
0
-5 144 993
0
-5 144 993
-5 144 993
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
316 625
0
5 144 993
0
5 144 993
5 144 993
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Indikatīvi nepieciešamais finansējums 2022.gadam, lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm piemaksas par dienesta pienākumu pildīšanu valsts svētku dienā – 2022.gada 18. novembrī, ir  316 625 euro. Laikposmā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2022.gada 31.decembrim  ir 5 svētku dienas, tai skaitā 18. novembris un četras svētku dienas decembrī. Par decembra svētku dienām apmaksa tiek veikta nākamā gada janvārī.

2022.gada indikatīvi nepieciešamais finansējums sadalījumā pa iestādēm:
Valsts policija - 126 077 euro, tai skaitā EKK1000 - 112 472 euro; EKK2271 – 13 605 euro;
Valsts robežsardze - EKK1000 52 466 euro;
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests - EKK1000 84 607 euro;
Ieslodzījuma vietu pārvalde - EKK1000 53 475 euro,
kur EKK 1000 Atlīdzība
      EKK 2271 Izdevumi, kas saistīti ar operatīvo darbību
Detalizētu indikatīvu aprēķinu, kas balstīts uz pieņēmumiem, skatīt anotācijas pielikumā.
Nepieciešamo finansējumu atbilstoši tā faktiskajam apmēram plānots segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2022.gadā.

2023.gadam un turpmākiem gadiem Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm un Ieslodzījuma vietu pārvaldei būs nepieciešams finansējums piemaksām par dienesta pienākumu pildīšanu 15 svētku dienās. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu nepieciešams izskatīt likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā.
Indikatīvu aprēķinu par nepieciešamo finansējumu 2023.gadam un turpmākiem gadiem skatīt anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm piemaksas par dienesta pienākumu pildīšanu valsts svētku dienā – 2022.gada 18. novembrī, attiecīgi Iekšlietu ministrija un Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Valsts policijas koledža
  • Valsts robežsardze
  • Valsts robežsardzes koledža
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledža
  • Iekšējās drošības birojs
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Indikatīvie aprēķini par nepieciešamo finansējumu piemaksām par dienesta pienākumu pildīšanu svētku dienās, euro